Решение по дело №40/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 65
Дата: 28 март 2022 г.
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20227270700040
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 28.03.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на четиринадесети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                               Председател: Кремена Борисова

                                                      Членове: Христинка Димитрова

                                                                      Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Вилиана Русева и с участието на прокурор Виолета Радева при Окръжна прокуратура – Шумен, като разгледа докладваното от административен съдия Х.Димитрова КАНД № 40 по описа за 2022г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр.Варна, депозирана чрез младши експерт В.С., служител с юридическо образование, срещу Решение № 2/04.01.2022г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 1465/2021г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № 23-0000322 от 12.05.2021г. на директор на РД „Автомобилна администрация“, гр.Варна, с което на „Л.Т.“ ООД, ***, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 (хиляда) лева на основание чл.104, ал.1 от Закона за автомобилните превози (ЗАвП), за нарушение по чл.10, §2, изр.1, пр.2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и Съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Счита, че приписаното на дружеството неизпълнение, за което същото е санкционирано, е безспорно установено, като в тази връзка излага доводи за липсата на допуснати съществени процесуални нарушения в хода административно наказателното производство и за съответствието на АУАН и на НП с императивните правила на ЗАНН. Поради това отправя искане за отмяна на съдебния акт и за потвърждаване на наложената на дружеството имуществена санкция. Отправя претенция за присъждане на съдебни разноски. В условията на евентуалност обективира искане за редуциране поради прекомерност на възнаграждението за адвокат на насрещната страна. В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява.

Ответната страна, „Л.Т.“ ООД, ***, депозира писмен отговор чрез адвокат И.Г.от Адвокатска колегия – Шумен, в който аргументира становище за неоснователност на оспорването. Претендира присъждане на разноски. В съдебно заседание ответникът, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК.

Разгледана по същество, касационната жалба се явява основателна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

„Л.Т.“ ООД, *** извършва международен автомобилен превоз на товари. Дружеството притежава издаден от Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Лиценз на Общността за извършване на международен автомобилен превоз на товари № 1046.

В рамките на извършена комплексна проверка в седалището на дружеството в гр.Шумен въз основа на информация от дигитална карта на водача, пътен лист № 201290/03.07.2020г. и товарителница № 312170/03.07.20г. с влекач марка „Скания“ от кат. N3, с рег. № *********, с монтиран дигитален тахограф марка „Continental Automotiv“, тип DTCO 1381, № **********, попадащ в обхвата на Регламент № 561/06, било установено, че на 03.07.2020г. дружеството не е организирало труда на водача Н.А.С. при извършване на обществен превоз на товари, по такъв начин, че същият да е в състояние да спазва изискванията на чл.8, §2, изр.2, вр. чл.4, буква „ж“, второ тире от Регламент №561/06, а именно за 24-часовия период на управление, започващ от 02,14ч. на дата 03.07.2020г., на водача не е осигурена намалена дневна почивка от поне 9 последователни часа. На водача е осигурена почивка от 7 часа и 15 минути, като намалението е 1 час и 45 минути.

Във връзка с тази констатация, на 06.01.2021г. в присъствието на представител на дружеството бил съставен Акт за установяване на административно нарушение серия А-2020, № 284594, като актосъставителят квалифицирал деянието като нарушение по чл.10, §2, изр.1, пр.2 от Регламент № 561/06, във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП. Актът бил предявен на управителя и подписан от негова страна с отразяване, че няма възражения.

Въз основа на така съставения акт административно наказващият орган издал впоследствие атакуваното пред районния съд наказателно постановление.

При тази фактическа обстановка районният съд достигнал до извод, че  в хода на административно наказателното производство са били допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в бланкетно описание на противоправното поведение на лицето, лишаващи го от възможността да разбере в извършването на какво точно нарушение е обвинено, при какви приети за установени факти, за да организира адекватно защитата си срещу административното обвинение. Съдебният състав изложил и мотиви относно незаконосъобразността на наказателното постановление по същество, приемайки, че в хода на производството не са събрани категорични доказателства за противоправно негово бездействие, а напротив – установило се е, че същият е положил необходимите усилия чрез извършен инструктаж, за което свидетелстват показанията на разпитания актосъставител. По тези съображения решаващият състав на Районен съд – Шумен достигнал до извод за порочност на наказателното постановление, поради което отменил същото.

Настоящата касационна инстанция приема, че районният съд е установил правилно фактическата обстановка, но въз основа на нея е достигнал до неправилни правни изводи и е постановил решението си в противоречие с материалния закон. Съображенията за това са следните:

Не се споделя решаващото становище на предходната инстанция за несъответствие на съставения акт и изготвеното наказателно постановление с чл.42, т.4 и чл.57, т.5 от ЗАНН. Посочените правила вменяват задължение за контролните органи да прецизират описанието на нарушението и на обстоятелствата, при които то е реализирано, за да бъде гарантирано правото на защита на привлеченото към отговорност лице и да му се осигури възможност да възприеме в пълнота обвинителната теза на държавните органи, натоварени със съответните контролни функции. В отклонение от конкретните съображения на районния съд, касационната инстанция счита, че при провеждане на административно наказателната процедура няма допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до отмяна на наказателното постановление. АУАН и наказателното постановление са съставени в съответната форма, от компетентни лица, както и съдържат необходимите по ЗАНН реквизити. Нарушението е описано по начин, даващ възможност на санкционираното лице да възприеме в цялост признаците на същото и да организира адекватно правото си на защита, като словесно му е вменено липсата на осъществено активно поведение по организиране на труда на водача по начин, позволяващ му да спази изискванията на чл.8, §2 от Регламент (ЕО) № 561/2006г., а именно, че не му е осигурена намалена дневна почивка от поне девет последователни часа. Нормата, която въвежда това задължение, е тази на чл.10, §2, изр.1, предл.2 от посочения Регламент, според която транспортното предприятие организира работата на водачите по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват глава II от Общностния акт, в която попада и цитираният по-горе чл.8. Правилото на чл.10 в съответната му част няма изчерпателен характер и не залага конкретните действия, които задължените лица следва да предприемат. След като законодателят не разписал определен начин на организиране на транспортната дейност, не следва да се изисква от актосъставителя и от наказващия орган да стори това с примерно изброяване на необходими действия, които не биха имали изчерпателен характер. Самата нормативна база е предоставила свобода в избора на метода и средствата от превозвача за постигане на преследваната цел по спазване на правилата за работно време и почивки на водачите. Въпрос на оперативна самостоятелност е кои методи ще се използват при организиране на транспортната дейност, за да се спазят периодите на управление, дневните и седмичните почивки на лицата. При това положение не би могло да се сподели тезата на районния съд за несъответствие на АУАН и на наказателно постановление с правилата на чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, тъй като се установява, че служителите на касатора са прецизирали в достатъчна степен словесното описание на противоправната деятелност и на обстоятелствата, при които тя е била осъществена. Налице е и пълно съответствие между описанието на нарушението от фактическа страна и законовата разпоредба, която е била счетена за нарушена, а приложената и посочена от административно наказващия орган санкционна норма съответства на установеното нарушение. Поради това настоящият съдебен състав намира извода на районния съд за порочност на наказателното постановление, обоснована в обжалвания съдебен акт с коментираните мотиви за наличие на допуснат съществен процесуален порок, за неправилни.

Не могат да бъдат споделени и съображенията за материалната незаконосъобразност на процесното наказателно постановление. В случая на дружеството се вменява нарушение на чл.10, §2, изр.1, пр.2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и Съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП, довело до невъзможност водачът да спазва изискванията на чл.8, §2, изр.2, във вр. с чл.4, б. „ж“, второ тире от Регламент ЕО) № 561/2006. Приобщените по делото писмени и гласни доказателства безспорно установяват обстоятелството, че водачът С. не е разполагал с намалена дневна почивка от поне 9 последователни часа, като му е осигурена почивка от 7 часа и 15 минути. Доколкото тежкотоварният автомобил, управляван от С., е бил оборудван с дигитален тахограф, дружеството, в качеството си на превозвач и същевременно в качеството си на негов работодател, е имало възможност в реално време да следи работата и дейността му и е следвало да предприеме незабавни мерки, дори и да е започнал изпълнението на трудовата си дейност, веднага тя да бъде прекратена и преустановена, за да му бъде осигурена почивка в размер на 9 последователни часа. Дори и хипотетично да се приеме, че по някаква причина, в конкретната ситуация дружеството не е имало възможност да предприеме спешни действия за коригиране поведението на своя служител, липсват доказателства, а и не са наведени такива твърдения, че впоследствие му е била потърсена дисциплинарна отговорност, че е нарушил виновно конкретни правила в организацията на работния процес, създадени в санкционираното дружество (което пък опровергава твърдението на ответника в настоящото производство за наличие на самоволно виновно поведение от страна на водача, изключващо отговорността на дружеството), поради което е обосновано, а и житейско издържано да се приеме, че такива правила въобще липсват. Подобен извод кореспондира и с показанията на актосъставителя, че освен книга за инструктаж, друг набор от мерки за спазване на задължението по чл.10, §2, изр.1, пр.2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 не е установил в хода на извършената комплексна проверка. От страна на дружеството не са представени заповеди за разпределение на работата и почивките, работен график или други доказателства, с които да установи, че е създадена правилна организация на труда, гарантираща ползването на законоустановените почивки. Налице е допълнителен аргумент в посока на горния извод. Установява се несъответствие между данните от тахографа, сочещи начало на движение в 02.14 часа на 03.07.2020г. и тези, съдържащи се в приложения пътен лист, съставен от привлеченото към отговорност лице, в който като време на излизане от гаража, съответно за начало на управлението по направлението Шумен - Свиленград е посочен 05.24 часа. При това положение се налага извода, че създадената организация в структурите на търговеца не е била организирана по начин, съответстващ на изискването на чл.10 от Регламент (ЕО) № 561/2006, което предполага санкционирането му по реда на чл.104, ал.1 от ЗАвП.

Съвкупната преценка на изложеното сочи, че като е отменил наказателното постановление, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да се отмени от касационната инстанция и вместо него следва да се постанови друго по съществото на правния спор, с което наказателното постановление да се потвърди.

При този изход на спора и с оглед отправената претенция, на касатора на основание чл.63д, ал.3 от ЗАНН, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ се дължи юрисконсултско възнаграждение за участие по делото пред настоящата инстанция в размер на 80 (осемдесет) лева.

Водим от гореизложеното съдът

 

Р   Е    Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ Решение №2/04.01.2022г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 1465/2021г. по описа на съда и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0000322 от 12.05.2021г. на директор на РД „Автомобилна администрация“, гр.Варна, с което на „Л.Т.“ ООД, *** с ЕИК *********, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 (хиляда) лева на основание чл.104, ал.1 от Закона за автомобилните превози, за нарушение по чл.10, §2, изр.1, пр.2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и Съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП.

ОСЪЖДА „Л.Т.“ ООД, ***, с ЕИК ********* да заплати на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр.Варна разноски в размер на 80 (осемдесет) лева.

Решението е окончателно.

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................           ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                                   2..........................

 

         ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 28.03.2022 год.