Р Е Ш Е Н И Е
№ ............
10.12.2019 г., гр.Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно
заседание на двадесет и шести ноември през две хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ТЕОДОРА НАЧЕВА
При
секретаря Иглика Игнатова и в присъствието на прокурора .......... като
разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 1779 по описа на същия съд за
Постъпила е жалба от М.Г.И. ***,
ЕГН **********, против НП № 19-0938-000784 от 20.02.2019г. на *** към ***, ***,
с което на жалбоподателя за нарушение на чл.20, ал.2 от ЗДвП и на основание
чл.179, ал.2, пр.1 от ЗДвП е било наложено административно наказание глоба в
размер на 250,00 лв. и за нарушение на чл.123, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДвП и на
основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП е било наложено административно наказание
глоба в размер на 50,00 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от един
месец. Твърди се, че наказателното постановление е незаконосъобразно, поради
което се моли неговата отмяна.
В съдебно заседание
жалбоподателят се явява лично и с процесуалния си представител - адв. Ф.П. ***,
която ангажира гласни доказателства, обосновава
становище относно незаконосъобразност на атакуваното НП и моли за неговата
отмяна. Поддържа жалбата и подробно се аргументира.
Ответникът
по жалбата – *** към ***, ***, редовно призован, не изпраща представител и не
ангажира становище по съществото на жалбата.
Съдът, като съобрази изложените в
жалбата доводи, събраните по делото доказателства и Закона, констатира
следното:
ЖАЛБАТА Е
ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА
ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА
ПО СЪЩЕСТВО СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.
В Акт Серия
„АА“ № 189603 от 11.02.2019г. за установяване на административно нарушение е
посочено, че жалбоподателят
М.Г.И. ***, ЕГН ********** управлявал на 11.02.2019г. в гр. Плевен собственото
си МПС – лек автомобил „Фолксваген Пасат” ДК № *** и че като водач на
визираното МПС около 09:20 часа, движейки се в същия град на ул. „***“ с посока
на движение към ***, до входа на клиника „***“ при несъобразена скорост с
характера и интензивността на движението /множество паркирани автомобили отляво
и отдясно/, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие,
ударил странично паркираният в дясно по посока на движението лек автомобил „Тойота
Авенсис“ с рег. № ***, собственост В.И.И. с ЕГН **********. В следствие на
удара управляваното МПС реализирало ПТП с материални щети по двата автомобила,
като след настъпването на ПТП-то жалбоподателят продължил движението си към
блок *** и напуснал мястото на произшествието, без да уведоми съответната служба за контрол на МВР на
територията на която е настъпило произшествието. Водачът е установен около
09:40 часа и е извикан обратно на местопроизшествието.
Горното установили длъжностните лица при ***към *** –
актосъставителят Д.Л.Д. и свидетеля Н.З.И., като за установеното в съставения
АУАН св. Д.Д. вменил на М.Г.И. нарушения на чл.20, ал.2 от ЗДвП и чл. 123 ал. 1
т. 3б.“в“ от ЗДвП.
Въз основа на съставения АУАН ***
къв *** – Плевен, *** издал оспореното НП.
Горната фактическа обстановка се
установява от показанията на свидетелите Д.Л.Д. и Н.З.И.,
Акт Серия „АА“ №
189603 от 11.02.2019г. за установяване на административно нарушение на л. 7,
протокол за ПТП № 1588840/11.02.2019г.
на л. 11 от делото, справка за нарушител/водач от л. 12 до л.14, заповед
на л.15-16 от делото,писмени доказателства приложени от застраховател на
л.44-54 от делото.
Съдът цени показанията на св. Д. и И. от които се установяват причинените
увреди по автомобилите, същите подробно описват вида и начина на причиняването
им въпреки че не са присъствали при извършване на нарушенията. Установяват по
какъв начин единствено биха могли да бъдат причинени и че не са били стари
повреди по паркирания автомобил. Св.Д. и И. са категорични че са се обадили и
са извикали ж-ля на мястото на ПТП, както и че той не се е върнал доброволно. Показанията
на двамата полицейски служители са обективни,
логични, депозирани под страх от наказателна отговорност от
лъжесвидетелстване и съдът няма основание да не им даде вяра. Те съответстват напълно
на АУАН, чиято доказателствена сила не е опровергана, на съставения Протокол за
ПТП, който също не е оспорен, както и на неоспорените писмени доказателства
приложени от ***”, които също не са оспорени и в които описаните щети
съответстват напълно по вид и дата на съставяне на документите на съставения
Протокол за ПТП от страна на актосъставителя.
Съдът не кредитира показанията на св. Т., който е близък приятел на ж-ля и
в неговите показания е налице според съда индиция за заинтересованост от изхода
на делото. Съдът не кредитира и показанията на св.И.А.. Видно от същите
първоначално свидетелят описва подробно и в детайли като очевидец извършването
на нарушението и вида на щетите, които били само по бронята, посочени от
процесуалния представител на ж-ля в пренията, както и че ж-лят сам се е върнал
обратно на местонарушението. Същевременно обаче този свидетел на следващите
въпроси, зададени от съда започна да проявява несигурност като посочи че бил
далеч и полицейските служители наистина търсили ж-ля, а после :”Не знам, аз не
чух”. След това заяви че не е присъствал на съставяне на акта, не го е чел и не
знае за какво е въпреки че е записан като очевидец. По тези съображения, както
и поради пълното им противоречие с напълно кредитираните показания на
полицейските служители, съдът н е цени тези показания като недостоверни. На
следващо място – показанията на св. А. и Т. съответстват единствено на
обясненията на ж-ля, в които твърди че сам се върнал и увредил единствено
бронята. Съдът приема тези обяснения като защитна позиция.
За да се произнесе по съществото на правния спор /по основателността на
жалбата/, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно-наказателен
характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно
нарушение от лицето посочено в АУАН и НП, поради което при цялостната проверка
на атакуваното НП, настоящият съдебен състав, констатира следното:
Досежно нарушението по чл. 20 ал. 2 от ЗДП:
Всеки правоспособен водач има
задължение да се движи по начин, съобразен
с конкретните пътни условия, като
е длъжен да спазва предписанието на чл.20, ал.2 от ЗДвП, като управлява автомобила с такава скорост,
която да бъде съобразена с атмосферните условия, с релефа на местността, със
състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера
и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъде в
състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие; водачът е длъжен да намали
скоростта и в случай на необходимост да спре, когато възникне опасност за
движението. Съгласно задължителното за съдилищата Тълкувателно решение № 28 от
28.XI.1984 г. по н. д. № 10/84 г., ОСНК, водачът на МПС е длъжен да съобрази
скоростта на движението не само с примерно посочените от чл. 20, ал. 2 ЗДП
фактори, но и с всички други затруднения и препятствия в движението,
произтичащи от пътните условия и ситуации, знаците, маркировката,
психофизиологическото състояние на водача и всички други отрицателно действащи
фактори, като намаляването на скоростта е в зависимост от степента на
опасността - колкото опасността е по-голяма, толкова скоростта трябва да бъде
по-малка, като при пътни условия и ситуации, когато движението и с минимална
скорост създава опасност за настъпване на произшествие, водачът следва да спре.
Следователно, разпоредбата на чл. 20, ал. 2 ЗДП съдържа примерно, а не изчерпателно изброяване на факторите на пътната
обстановка, които имат значение за избиране на съобразена скорост за
движението. Величината на скоростта трябва да бъде в зависимост от
отрицателното влияние на тези фактори. Колкото повече и по-неблагоприятни са те
в пътната обстановка, толкова по-малка трябва да бъде скоростта на движението в
сравнение с максимално предвидените такива по чл. 73 ППЗДП. Скоростта не се избира от водачите
произволно, а се обуславя от
конкретните пътни и атмосферни
условия.
В съдебната практика съществува различие при установяване съдържанието на
понятието "съобразена скорост", като в отделни разпоредби на закона
за обозначаването й се използват понятията "намалена скорост",
"бавна скорост", "скорост, която дава възможност да се
спре", "безопасна скорост" и др., но при тълкуване на тези
разпоредби е видно, че не съществуват отделни видове намалени скорости със
съответния диапазон на тяхната величина. Скоростта се определя като
„съобразена”, като се вземат предвид факторите, посочени в двете хипотези на
чл. 20, ал. 2 ЗДП.
На М.И. е вменено допуснато нарушение на посочената в акта и наказателното постановление норма на
закона, като поради несъобразяване на скоростта му на движение не успява да
избегне или спре и удря странично
паркираният в дясно по посока на движението лек автомобил „Тойота Авенсис“ с
рег. № ***, собственост В.И.И. с ЕГН **********. Вследствие на удара управляваното
МПС реализира ПТП с материални щети по двата автомобила. По делото е безспорно
установено, че водачът на управлявания автомобил М.И. е бил наясно с факта,
че шофира в населено място, с характера и
интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъде в
състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие – все обстоятелства, които е трябвало да го мотивират да изпълни задълженията си за движение със скорост,
която да му гарантира спиране пред всяко предвидимо препятствие. Той е следвало
да избере скорост, съобразена с конкретната ситуация на пътното платно, така че
при необходимост реакцията на водача да предотврати настъпването на
пътнотранспортното произшествие.
Няма спор по делото, след анализ на доказателствената съвкупност, че след
като е допуснал ПТП, И. се е движил с несъобразена скорост, след като не е
успял да овладее управлявания от него автомобил и да спре възприемайки паркирания
в дясно по посока на движението лек автомобил „Тойота Авенсис“ с рег. № ***,
собственост В.И.И. с ЕГН ********** и водач. Всяка скорост, която не позволява
на водача да намали скоростта и да спре пътното превозно средство, като по този
начин е станал причина за осъществяване на пътнотранспортно произшествие, е
несъобразена скорост.
Пътнотранспортно произшествие по смисъла на § 6, т.30 от ДР на ЗДвП е
събитие, възникнало в процеса на движението на пътно превозно средство и
предизвикало нараняване или смърт на хора, повреда на пътно превозно средство,
път, пътно съоръжение, товар или други материални щети. В тази връзка и видно
от съставения АУАН, е налице ПТП по смисъла на закона с нанесени материални
щети на повече от едно МПС.
Предвид изложеното, скоростта на ж-ля М. И. се явява „несъобразена”, тъй
като е била неподходяща за конкретните
условия и за другите обективно посочени в чл. 20 от ЗДвП неблагоприятни фактори, независимо от
конкретния й размер, щом движението със същата е довело до настъпване на ПТП
с нанесени щети на повече от едно МПС.
Съгласно разпоредбата на чл.179, ал.2 от ЗДвП „Който поради движение с
несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по ал. 1 причини
пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба в размер 200 лв., ако
деянието не съставлява престъпление.” Следуемо от съдържанието на разпоредбата,
в конкретност пр.1 и нейния абсолютен характер, наложеното административно
наказание се приема от закона като справедливо и адекватно на тежестта на
извършеното.
Поради това НП в тази му част е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Досежно нарушението по чл.123, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДвП:
На жалбоподателя е
наложено административно наказание за извършено от него административно
нарушение по чл.123, ал.1, т.3 , б. „в“ от ЗДвП. Чл.123, ал.1, т.3 от ЗДвП е в
Раздел ХХIII “Поведение при ПТП” и вменява в задължение на всеки водач на ППС,
който е участник в ПТП когато при произшествието са причинени само имуществени
вреди водачът:
а) да окаже съдействие за установяване на
вредите от произшествието;
б) ако между участниците в произшествието има
съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, те преместват превозните
средства, така че да не възпрепятстват движението и попълват своите данни в
двустранен констативен протокол за пътнотранспортното произшествие;
в) ако между участниците в произшествието
няма съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, те, без да напускат
местопроизшествието, уведомяват съответната служба за контрол на Министерството
на вътрешните работи на територията, на която е настъпило произшествието, и
изпълняват дадените им указания.
От цитираното в НП от фактическа
страна безспорно е установено, че жалбоподателят самоволно е напуснал мястото
на произшествието, с което е нарушил задълженията си на участник в ПТП. Законът не му е предоставил правото сам, без
другия участник в ПТП да преценява причинил ли е предприетата от него при
движение „несъобразена скорост и неспазвайки дистанция“ щети по другия
автомобил. Законът е задължил водач на МПС,
който е причинил съприкосновение с друго МПС да издири неговия водач. Видно от
сочената за нарушена разпоредба на чл.123, ал.1, т.3, б.„в“ от ЗДвП, законът е
въвел условието и двамата участници в произшествието да преценят има ли вреди
или няма такива. Както съгласието между участниците в ПТП, така и разногласията
между тях са правно релевантни обстоятелства по отношение на задълженията им
като участници в ПТП, но те изискват присъствие на мястото на ПТП от всички
участници в него. Само в случай, че другият участник в ПТП се съгласи, че съприкосновението
между автомобилите не е довело до материални щети, жалбоподателят е можел да
напусне произшествието. В случая жалбоподателят е напуснал мястото на ПТП и
така е нарушил правата на останалите
участващи в ПТП-то водачи, по-конкретно на правото им по чл.123, ал.2 от ЗДвП
да узнаят кой е причинил щети по автомобила им и дали причинителят на щетите разполага със застраховка „Гражданска
отговорност“. Нарушението не е формално, а резултатно като се е наложило
контролните органи да издирват жалбоподателя. Причините поради които ж-лят се е
отдалечил от мястото на ПТП според съда имат ирелевантно значение.
Съгласно разпоредбата на чл.175,
ал.1, т.5 от ЗДвП наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който наруши
задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие.
С оглед
изложеното, съдът приема, че нарушението по чл.123, ал.1, т.3 , б. „в“ от ЗДвП,
поради което и правилно е ангажирана административно-наказателната отговорност
на жалбоподателя И. и административнонаказващият орган правилно приложил
относимата санкционна норма и определил размера на наказанията глоба в размер
на 50 лева и лишаване от право за срок от един месец в законоустановения
минимум. Поради това и в тази му част, като правилно и законосъобразно
наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Воден от горното и на основание чл.63
ал.І от ЗАНН,съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 19-0938-000784 от 20.02.2019г.
на *** към ***, ***, с което на жалбоподателя М.Г.И. ***, ЕГН ********** за
нарушение на чл.20, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.179, ал.2, пр.1 от ЗДвП е
било наложено административно наказание глоба в размер на 200,00 /двеста/ лв. и
за нарушение на чл.123, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДвП и на основание чл.175, ал.1,
т.5 от ЗДвП са били наложено административни наказания глоба в размер на 50,00 /петдесет/
лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 /един/ месец, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд – гр.Плевен в
14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: