Решение по дело №87/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юли 2023 г. (в сила от 4 август 2023 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700087
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 76

гр. Силистра, 18 юли 2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на десети юли през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                                                  Съдия: Елена Чернева

при секретаря Виолина Рамова, като разгледа докладваното от съдията адм. д № 87 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 43, ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Производството по делото е образувано по жалба на ЕТ "П.П.- М.", със седалище и адрес на управление: с. К., общ. *****, ул. „***“ № ***, с ЕИК *********, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по марка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСС 2014-2020 г.,  с изх. № 02-190-2600/5513 от 01.12.2022 г., издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказано изцяло изплащане на субсидия  за кампания 2018 г. по подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане с УИН: 19/250518/30082 и Приложение за кандидатстване по мярка 11.

В жалбата се твърди, че при издаването на оспорения административен акт са допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон. Посочва се, че в уведомителното писмо липсват конкретни мотиви за постановяването на отказа, което прави акта неразбираем и възпрепятства възможността за проверка на материалната му законосъобразност. По тези съображения се моли за отмяна на оспореното уведомително писмо и връщане на преписката на органа за ново произнасяне, както и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр. София, чрез процесуалния си представител - гл. юрисконсулт Л. Ж.  (пълномощно - л. 4 от делото), оспорва жалбата като неоснователна. Изтъква, че оспореното писмо съдържа в табличен вид основанията за отказ за  подпомагане, като в конкретния случай причината за отказа е отбелязана в таблицата на стр. 4 от писмото, колона 12 – несъответствие между биологичната дейност, която заявителят е декларирал, че упражнява, и дейността, която контролиращото лице е установило при извършените от него проверки. Моли за отхвърляне на жалбата и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, а в условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на административното производство по издаване на оспореното Уведомително писмо е поставено с подадено от жалбоподателя, в качеството му на земеделски производител, общо заявление за подпомагане за кампания 2018 г. с УИН 1925051830082 от 03.05.2018 г., с което е поискано финансово подпомагане по няколко схеми и мерки, в това число и по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., направление „Биологично рестениевъдство“.  В представляващата неразделна част от подаденото заявление Таблица на използваните парцели 2018 г. (л. 32-33) е посочен всеки блок на земеделско стопанство (БЗС) и землището, в което се намира, като заявителят е отбелязал, че кандидатства по мярка 11 с шест парцела с обща площ от 14.76 ха, с код БРП4, обозначаващ дейността биологично растениевъдство в преход - ароматни и медицински растения, съгласно  Приложение № 1 към чл. 7, ал. 1 от Наредба № 4 от 24. 02. 2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 4 / 2015 г.).

По подаденото общо заявление за подпомагане, в частта относно мярка 11 "Биологично земеделие", направление „Биологично рестениевъдство“ е постановен отказ за финансово подпомагане за цялата площ на шестте заявени парцела, което е станало чрез Уведомително писмо с изх. № 02-190-2600/5513 от 01.12.2022 г., издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Като причина за отказа на първа страница на писмото са отбелязани следните мотиви: „2018 година е трета година от последно поетия от Вас ангажимент по това направление.“ На четвърта страница от писмото (л. 8 от делото) е публикувана таблица със 17 колони, касаеща площите с неспазени базови и други изисквания, в която фигурират шестте парцела, като в антетката на всяка колона фигурира определено изискване, а под нея с „Да“ или „Не“ е отбелязано дали заявените площи отговарят на изискването; под таблицата са изложени разяснения по нейното съдържание.  Видно е, че основното несъответствие е констатирано в колона 12 от таблицата, указваща, че „Заявената от кандидата биологична дейност не се различава от тази, установена от контролиращото лице“ като и за шестте парцела в тази колона е отбелязано „Не“. В поясненията към таблицата  са посочени алтернативни мотиви, имащи отношение към неспазени изисквания от различно естество, без да е означена връзка с определена колона.

В  колона 9 от таблицата на стр. 6 от писмото (л. 10 от делото), в която се съдържа изчислението на финансовото подпомагане, е посочено, че санкционираната площ за неспазени базови изисквания е 14.76  ха,  а в колона 15  от същата таблица е посочено, че за неспазени базови и други изисквания редукцията е 14866.82 лева. Въз основа на това в колона 24 е посочена нулева стойност на субсидията за изплащане. В поясненията към колона 9 е посочено: Санкционирана площ съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови и изисквания по управление за направленията от мярка 11 „БЗ“ от ПРСР 2014 – 2020“ буква „а“ Направление „Биологично растениевъдство“, буква А) „Базови изисквания“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020, утвърдена със Заповед № РД 09-453 от 10. 05. 2019 г., издадена от  Министъра на земеделието, храните и горите на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 24. 02. 2015 г. В поясненията към колона 15 съответно е посочено: Санкцията в лева, наложена съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови и изисквания по управление за направленията от мярка 11 „БЗ“ от ПРСР 2014 – 2020“ буква „а“ Направление „Биологично растениевъдство“, буква А) „Базови изисквания“ от Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020, утвърдена със Заповед № РД 09-453 от 10. 05. 2019 г., издадена от  Министъра на земеделието, храните и горите на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 24. 02. 2015 г. Яснота относно описаните обстоятелства е внесена допълнително с приложеното към административната преписка при изпращането ѝ в съда становище от зам.изпълнителния директор на ДФЗ (л. 21-22). От становището става ясно, че контролиращото лице  Био Сертификейшън“ ЕООД е въвело в установения срок за кампания 2018 в „Системата за въвеждане на данни от външни институции“ (СДВИ – чл. 49, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.), че всички парцели, заявени от оператора с код БРП 4 (култура лавандула) са в състояние „Биологично“, съответстващо на код БР 13. Отново е направено позоваване на раздел V, б. а) направление „Биологично растениевъдство, б. А) Базови изисквания от Методиката за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020, предвиждащ, че когато бенефициерът декларира, че даден парцел е в преход, а контролиращото лице предостави информация, че е биологичен и обратно, ДФЗ-РА намалява размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ без тя да се отчита като наддекларирана площ. Посочено е, че на бенефициера са установени площи с неспазени изисквания в размер на 14.76 ха, което представлява цялата заявена за подпомагане площ, поради което му е наложена 100% санкция и е оторизирана сума в размер на 0.00 лева за дейност с код БРП 4.

Оспорването на посоченото Уведомително писмо е станало повод за инициирането на настоящото производство, в което предвид разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът следва да прецени законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания по чл.146 от АПК - валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, преследвана от закона.

Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, ДФЗ е акредитиран за единствената разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. По силата на чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция. В това си качество той организира и ръководи дейността на разплащателната агенция и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП  изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане и административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В настоящия случай, видно от т. 1 на представената по делото Заповед № 03-РД / 3088 / 22.08.2022 г. (л. 16-17 от делото) Изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на Зам. изпълнителния директор на ДФЗ – В.И.К.правомощието да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, които са подали заявление по реда на Наредба № 5 от 27. 02. 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.  Изложеното сочи, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

Оспорената заповед като административен акт по смисъла на чл. 21, ал.1 от АПК следва да отговаря на изискванията за съдържание и форма, определени в чл. 59 от АПК. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран.

Фактическите и правни основания за издаване на отказа за финансово подпомагане, съставляващи мотиви на административния орган, се съдържат в табличен вид в оспореното уведомително писмо, включително и в разясненията под самите таблици. Тези разяснения по съществото си и според утвърдената съдебна практика, представляват мотивите за постановяване на отказа.

Въпреки непрецизната формулировка на текста в антетката на колона 12 от таблицата на стр. 4 от писмото (използвано е отрицателното твърдение „не се различава“, чието потвърждаване или отричане не би могло с пределна яснота да се извърши едносрично с „Да“ или „Не“ по-долу в колоната), от съдържанието на цялата таблица евентуално би могло да се заключи, че неспазеното условие е именно това, но липсват факти, въз основа на които да се разбере в какво се състои разликата. Поясненията под таблицата, дадени без връзка с определена колона, възпрепятстват възможността да се разбере и основанието за извършеното намаление.  Същевременно органът е мотивирал крайния си извод да откаже финансово подпомагане  за 100 % от заявените площи с данните в колони  9 и 15 от таблицата на стр. 6 от писмото, отразяващи неспазени базови изисквания, без обаче в друга таблица или в допълнителните пояснения да е посочил конкретни факти, сочещи на неспазени базови изисквания. Базовите изисквания са определени нормативно в Приложение № 2 към чл. 13 и чл. 19, ал. 2 от Наредба № 4 / 2015 г. и в случая няма данни по писмото някое от тях да се било нарушено. В този смисъл съдът приема, че в оспорения акт липсва конкретизация кои точно базови изисквания, послужили като основание за редукция на субсидията, не са спазени от жалбоподателя. Издаденото уведомително писмо е противоречиво и непълно мотивирано по отношение на фактическите и правни основания за издаването му. Нарушението е съществено доколкото се отразява на възможността за извършване на преценка и контрол за наличието, респективно липсата, на основания за подпомагане. Що се касае до допълнително изложените мотиви в становището на органа, приложено към преписката при изпращането ѝ в съда (л. 21-22), същото не може да санира липсата на мотиви в първоначалния акт. Съгласно ТР № 16 от 1975 г. на ОСГК на ВС мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт в съпроводителното писмо или в друг документ, най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горния административен орган, ако изхожда от същия административен орган, който е издал акта. Липсата на мотиви към първоначалния административен акт не съставлява съществено нарушение на закона и в случаите, при които по-горният административен орган е потвърдил мотивирано акта. В случая конкретни съображения обаче за постановения отказ и наложената санкция не се намират в нито един от посочените в тълкувателното решение видове документи, защото производството не е във фаза по обжалване пред по-горестоящия административен орган. Допълнително изложените мотиви след издаване на акта трябва да доведат до знанието на адресата съображенията на административния орган, за да може страната адекватно да прецени налице ли е основание за оспорване, респ. да подготви ефективно защитата си. Недопустимо е обаче да се излагат мотиви към акта, адресирани до съда, едва след сезирането му с жалба. Налице е съществено нарушение на правилата за мотивиране на оспорения административен акт, което е основание за отмяна. Изцяло в този смисъл Решение № 5897 от 15.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2366/2022 г., V о., Решение № 3546 от 13.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 277/2022 г., V о., Решение № 2064 от 24.02.2023 г. на ВАС по адм. д. № 6292/2022 г., V о. и цитираните в него решение по адм. д. № 6646/2022 г. на ВАС, пето отделение и Решение № 10244/14.11.2022 г. по адм. д. № 2528/2022 г.

Освен гореизложеното не може да не се отбележи, че методиката, на която се е позовал органът както в поясненията към колони 9 и 15 от таблицата на стр. 6 от писмото, така и в Становището си при изпращането на преписката в съда  (Раздел V, б. „а“ направление „Биологично растениевъдство, б. „А“ Базови изисквания от Методиката за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020), е утвърдена със Заповед № РД 09-453 от 10. 05. 2019 г. на министъра на земеделието и храните. Същата има характер на подзаконов нормативен акт (чл. 75, ал. 1 от АПК). Съгласно чл. 14, ал. 1 от ЗНА обратна сила на нормативен акт може да се придаде само по изключение, а в случай, че актът е издаден въз основа на друг нормативен акт, както е в случая, обратна сила може да се даде само ако такава сила има актът, въз основа на който е издаден – чл. 14, ал. 2 от ЗНА. В нарушение на тези императивни законови норми органът е придал обратно действие на Методиката, приемайки че е приложима и по отношение на подадени заявления за предходната 2018 година (в този смисъл Решение № 6766 от 5.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 14644/2019 г., V о., Решение № 5041 от 28.04.2020 г. на ВАС по адм. д. № 8208/2019 г., V о. и др.). Нещо повече – методиката, за да породи съответното действие, следва да бъде обнародвана. В настоящия случай това не е сторено и дори към настоящия момент не фигурира на сайта на Министерството на земеделието – там са публикувани единствено заповедите във връзка с приемането ѝ, но не и самата методика. В този смисъл органът се е позовал на акт, който не е бил оповестен по съответния ред, респ. не произвел правно действие.

В заключение на изложеното съдът намира, че процесното уведомително писмо е недостатъчно и противоречиво мотивирано, в резултат на което не би могла да се прецени материалната му законосъобразност.  Тази констатация налага отмяната му и необходимостта от връщане на преписката на административния орган за произнасяне по заявлението на жалбоподателя съобразно изложените по-горе указания за мотивиране на акта, като бъде определен 1-месечен срок, считано от получаване на преписката след влизане в сила на настоящото решение.

Съобразно изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК искането на жалбоподателя за присъждане на разноски е основателно. На същия следва да се присъдят разноски в размер на 50. 00 лв. формирани от размера на дължимата и заплатена държавна такса. Неоснователно е направеното възражение от процесуалния представител на органа относно прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение. Съгласно чл. 7, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималният размер на възнаграждението по граждански и административни дела за една инстанция при интерес от 10 000 лв. до 25 000 лв. (в случая – интерес в размер на  14866.82 лв., колкото е размерът на отказаната субсидия) е  1300 лв. плюс 10 % за горницата над 10 000 лв., от което следва, че платеното възнаграждение на процесуалния представител на жалбоподателя в размер на 2085.00 лева с ДДС е дори малко под посочения минимум. В заключение на казаното на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в размер на 2135. 00 лева, формирани от платеното адвокатско възнаграждение и платената държавна такса.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, чл. 173 и чл. 174 АПК Административен съд гр. Силистра

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по марка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСС 2014-2020 г.,  с изх. № 02-190-2600/5513 от 01.12.2022 г., издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказано изцяло изплащане на субсидия в размер на 14 866. 82 (четиринадесет хиляди осемстотин шестдесет и шест лв. и осемдесет и две ст.) лева за кампания 2018 г. по подаденото заявление за подпомагане с УИН: 19/250518/30082 от ЕТ "П.П.- М.", със седалище и адрес на управление: с. К., общ. Главиница, ул. „Шеста“ № 2А, с ЕИК *********.

 

ВРЪЩА делото като преписка на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ за ново произнасяне по заявление за подпомагане за кампания 2018 г.  с УИН: 19/250518/30082, в частта относно подаденото заявление по марка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСС 2014-2020 г., като определя 1-месечен срок за произнасянето, считано от получаване на преписката след влизане в сила на настоящото решение, и съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие", Разплащателна агенция –гр. София да заплати на ЕТ "П.П.- М.", със седалище и адрес на управление: с. К., общ. ****, ул. „***“ № **, с ЕИК *********, направените по делото разноски в размер на 2135. 00 (две хиляди сто тридесет и пет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

Съдия: