РЕШЕНИЕ
№ 611
Бургас, 08.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XXVI тричленен състав, в съдебно заседание на единадесети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ЧАВДАР
ДИМИТРОВ |
Членове: |
ЯНА КОЛЕВА |
При секретар СИЙКА ХАРДАЛОВА и с участието на прокурора МИРОСЛАВ ИЛИЕВ ИЛИЕВ като разгледа докладваното от съдия ЧАВДАР ДИМИТРОВ кнахд № 20237040600719 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН и е
образувано по повод постъпила касационна жалба от Началник отдел Оперативни
дейности Бургас. При ЦУ на НАП, против решение № 225 от 21.03.2023г. по НАХ
дело № 47/2023г. по описа на Районен съд- Бургас.
В
жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради
нарушение на закона, съставляващо касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК. В нея се оспорва на практика обстоятелството, че случаят попада в
изключението, предвидено в нормата на чл. 118, ал. 11, т. 5 от ЗДДС, тъй като
постъпленията са отчетени чрез електронната система с фискална памет и се
претендира наличието на задължение за изпращане на информация, което не е било
извършено своевременно и в тази връзка е приравнено на пълно бездействие от
страна на нарушителя. Обяснява се технологичния процес на регистрация на
новопостъпилите количества акцизна стока. По същество се иска отмяна на
решението и на потвърденото с него наказателно постановление.
В
съдебното заседание процесуалният представител на касатора поддържа жалбата. Не
сочи нови доказателства. Моли за отмяна на обжалваното решение и на
наказателното постановление. Претендира разноски.
Ответникът
по касационната жалба не изпраща представител в съдебното заседание, редовно
уведомен. Не заявява становище по жалбата.
Прокурорът
от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на
касационната жалба.
Жалбата
е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално
допустима. При разглеждането ипо същество, съдът намира за установено следното:
С
решението, предмет на касационната проверка, е отменено наказателно
постановление № 643667-F652774 от 11.11.2022г., издадено от началника на отдел
„Оперативни дейности“- Бургас в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 5,
изр. 2 от ЗДДС е наложено на касатора административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 1000 лева за нарушение по чл. 118, ал. 10 от ЗДДС. Прието
е от съда, че актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление съдържат изискуемите реквизити и са връчени на нарушителя, с
което е предоставена на същия възможност да организира адекватно защитата си.
Прието е, че в акта се съдържа пълно и детайлно описание на нарушението и на
обстоятелствата, при които то е извършено, а нарушителят е ясно
индивидуализиран. Формиран е извод, че не са налице съставомерните елементи на
нарушението и незаконосъобразно е ангажирана отговорността на търговеца.
Според
настоящия касационен състав решението е правилно и обосновано.
Ответникът
по касация стопанисва търговски обект- бензиностанция, находяща се в гр.
Бургас, ул. Чаталджа №2. На 29.04.2022г. в 12:11 часа в обекта била извършена
проверка от служители на НАП Бургас. В хода на проверката било установено, че в
обекта е въведена в експлоатация и се използва Електронна система с фискална
памет (ЕСФП) KONTO BENZ QR 176/FS, надлежно одобрена и свързано към нея
фискално устройство с индивидуален номер DТ91562 и номер на фискалната памет
02841002, регистрирано в НАП с № 4384303. При проверка на документите за
доставени горива и извършена справка в масивите на НАП за получени горива в
търговския обект, е констатирано от проверяващите лица, че не са подадени
документално данни към НАП на датата на данъчното събитие за доставка на
получено количество гориво по Акцизен данъчен документ с УКН
0000000006730677/06.03.22г. Тези констатации са отразени в протокол за
извършена проверка серия АА № 00950093/29.04.2022г. и срещу търговеца е
съставен АУАН, въз основа на който е издадено атакуваното НП.
С
нормата на чл. 118, ал. 6 от ЗДДС е предвидено задължение за лицата, извършващи
доставки/продажби на течни горива от търговски обект, да предават по
дистанционна връзка на Националната агенция за приходите и данни, които дават
възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за
съхранение в обектите за търговия с течни горива. На основание чл. 118, ал. 10
от ЗДДС данъчно задължено лице- доставчик/получател по доставка на течни
горива, е длъжно да подава в Националната агенция за приходите данни за
доставката и движението на доставените/получените количества течни горива,
както и за промяната в тях. Данните се подават на датата на данъчното събитие
или датата на възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път с
квалифициран електронен подпис. В чл. 118, ал. 11, т. 5 от ЗДДС е предвидено
изключение от това правило- данни по ал. 10 не се подават от получателя за
доставки, който е отчел като получени чрез електронната си система с фискална
памет.
Съгласно
чл. 59а, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г., лицата по чл. 118, ал. 9 и 10 ЗДДС
подават в НАП данни чрез електронен документ за доставка (ЕДД)- приложение №
22, или електронен документ за получаване (ЕДП)- приложение № 23, за доставката
и движението на доставените/ получените количества течни горива, както и за
промяната в тях, отнасяща се до цялото количество гориво или до част от него, в
случаите, когато данните не са декларирани с електронен акцизен данъчен
документ (еАДД)/единен административен документ (ЕАД) и са задължителни за
подаване съгласно наредбата. Всеки ЕДД, ЕДП, както и подадените данни за
доставени количества горива по документ, въведени чрез ЕСФП, съдържат
задължително уникален контролен номер (УКН) на еАДД или митнически референтен
номер (МРН) на ЕАД. Въвеждането на УКН на еАДД за доставени количества горива
по документ, постъпили в обект с ЕСФП, се извършва чрез баркод четец при
постъпването им, а в случаите на освободени доставки от лицензиран
складодържател, регистриран по Закона за акцизите и данъчните складове, на
втечнен нефтен газ (LPG) в бутилки за отопление, продадени на физически лица,
които не са еднолични търговци, въвеждането на УКН се извършва в деня на
издаване на обобщения акцизен данъчен документ. Според разпоредбата на чл. 59а,
ал. 3, т. 1 от Наредбата лице по ал. 1- получател по доставка на течни горива
подава ЕДП съгласно приложение № 23 за потвърждаване на полученото гориво с
изключение на случаите, когато горивото се доставя в обект с ЕСФП.
От
данните по делото е видно, че в процесната бензиностанция е въведена в
експлоатация и се използва Електронна система с фискална памет (ЕСФП), надлежно
одобрена и свързано към нея фискално устройство. Продажбите в обекта се
регистрират чрез ЕСФП, което е изрично отбелязано и в протокола за извършена
проверка.
Следователно,
доколкото продажбите в обекта се регистрират чрез ЕСФП и процесната доставка е
своевременно отчетена чрез тази система, в случая е налице изключението,
предвидено в нормата на чл. 118, ал. 11, т. 5 ЗДДС. При подадени данни в НАП
чрез въведената в експлоатация в търговския обект ЕСФП деянието не е
съставомерно, поради което наказателното постановление е незаконосъобразно,
като издадено в противоречие с материалния закон. Ето защо обжалваното решение
следва да бъде оставено в сила, като правилно и обосновано.
Отделно
от изводите за липса на допуснато нарушение въззивната инстанция за пълнота на
изложението е развила при условията на евентуалност хипотеза, разглеждаща
спора, в случай че бъде прието, че от материална страна е допуснато нарушение.
Доколкото съдебният състав приема, че нарушение изобщо липсва, то коментари по
евентуалната хипотеза не се дължат.
Съдът
за яснота приема за необходимо да се произнесе по твърдението представлява ли
съществено процесуално нарушение отразяването на правната квалификация в АУАН
само веднъж, когато актосъставителят счита за допуснати повече от едно
административни нарушения. Този извод, направен от въззивната инстанция е
неправилен поради това, че при иницииране на адм. наказателното производство
нарушителят се защитава срещу фактите, а не срещу правната квалификация на
деянието, която е от компетентността на АНО да извърши, вкл. като прецени и
това, дали констатираното представлява едно или повече от едно нарушения.
Мотивиран
от горното и на основание чл.221, ал.1 и ал.2 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1,
изр.2 от ЗАНН, Бургаският административен съд, XXVI състав,
Р Е Ш
И :
ОСТАВЯ
В СИЛА решение № 225 от 21.03.2023г. по НАХ дело № 47/2023г. по описа на
Районен съд- Бургас.
Решението
е окончателно.
Председател: |
||
Членове: |