Решение по дело №111/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20237220700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 266

гр. Сливен, 07.07.2023  год.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - I състав,     в публичното заседание на двадесет и шести юни две хиляди двадесет и трета година в състав:

Съдия: Слав Бакалов

при секретаря                Ваня Фърчанова                    като разгледа докладваното от   съдия   Слав Бакалов    административно  дело № 111/2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е административно и намира правното си основание в чл.33а ал.6 от ЗПЗП  във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „МП Ленд“ ООД, гр. К. против Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, с която на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл.16г, ал. 4 от Наредба № 105/22.08.2006 г. са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2022 като част от Системата за идентификация на земеделските парцели. В жалбата се твърди, че неправилно 13 броя парцели или части от парцели не били включени в слоя „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2022 г. Счита, че заповедта в частта, относно парцели 03959-18-4-1, 03959-244-1-1, 03959-597-1-1, 03959-599-1-1, 03959-649-1-1, 29283-25-8-1, 29283-307-11-1, 47528-303-1-1, 47528-328-1-1, 47528-61-1-1, 65111-329-5-1, 65111-332-5-1, 65111-51-3-2 е незаконосъобразна, тъй като всички описани по - горе парцели са обработени и няма как същите да бъдат изключени за подпомагане за стопанската 2022 г. Освен това считам, че ако някъде при дешифриране на ортофото снимките или сателитните снимки се появяват сенки, същите са неправилно дешифрирани, поради което вероятно някой парцели са изключени от подпомагане. Моли съда да отмени обжалваната заповед в посочената част..

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител – адв.Д.П., който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира за направените по делото разноски.

Ответникът – министърът на земеделието, чрез пълномощника си адв. Р.К. оспорва жалбата. Моли съда да постанови решение, с което да потвърди оспорената заповед, като правилна и законосъобразна, поради липса на процесуални и материални нарушения. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на оспорващия.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Оспорващият „МП Ленд“ ООД, гр. К. е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 572061 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). През 2022 г. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания с Уникален идентификационен номер (УИН) 20/180522/44344, с което заявил за подпомагане 159 парцела в землищата на селата Жеравна, Медвен, Градец, Катунище, Бероново, Аспарухово, Садово, Драгово, Крушево, Скала и Дъбовица.

Със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията (ЗА) и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой ПДП за кампания 2022. В заповедта са посочени срокът и начинът за подаване на възражения от земеделските стопани срещу обхвата на проекта на специализирания слой ПДП.

С възражение вх.№ РД-12-05-344/15.12.2022г. до ОД „Земеделие" - гр.Сливен, жалбоподателя е възразил срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане" (ПДП) за Кампания 2022г., конкретно за 14 декларирани парцела, за които изцяло или частично са оценени площи, като недопустими и са останали извън проекта на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане" (ПДП) за Кампания 2022г., а именно 03959-18-4-1, 03959-244-1-1, 03959-597-1-1, 03959-599-1-1, 03959-649-1-1, 29283-25-8-1, 29283-307-11-1, 47528-303-1-1, 47528-328-1-1, 47528-61-1-1, 65111-329-5-1, 65111-332-5-1, 65111-51-3-2 и 65111-66-1-1, за които изцяло или частично са оценени площи, като недопустими и са останали извън слоя „ПДП". (електронен носител).

С оспорената Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК (Наредба № 105 от 22.08.2006 г.), са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 като част от Система за идентификация на земеделските парцели.

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 15 от 14.02.2023 г.

По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. Ж.П.Ж. със специалност „г. и к.“.

Вещото лице Ж. дава заключение, че за кампания 2022 г. „МП Ленд“ ООД, гр. К. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, като е заявил за подпомагане 159 парцела в землищата на селата Жеравна, Медвен, Градец, Катунище, Бероново, Аспарухово, Садово, Драгово, Крушево, Скала и Дъбовица. Процесните парцели са заявени с площ, както следва: 03959-18-4-1 – 6.20 ха, 03959-244-1-1 – 6.37 ха, 03959-597-1-1 – 8.08 ха, 03959-599-1-1 – 10.15 ха, 03959-649-1-1 – 2.15 ха, 29283-25-8-1 – 0.68 ха, 29283-307-11-1- 1.2 ха, 47528-303-1-1 -  0.79 ха, 47528-328-1-1 – 1.23 ха, 47528-61-1-1 – 0.16 ха, 65111-329-5-1 – 16.83 ха, 65111-332-5-1 – 1.45 ха и 65111-51-3-2 – 12.52 ха. Специализираният слой ПДП за кампания 2022, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), е обновен за 2022 г. чрез дешифриране (разчитане) на нова ЦОФК на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от специализирани теренни проверки, извършени от експертите на ОСЗ и ОДЗ. По отношение на процесните парцели, границите на специализирания слой ПДП са определени в резултат на дешифриране на изображение от самолетно заснемане (09.09.2022г.), представляващо на практика процес за определяне на контурите на физическите блокове (със съответното НТП - горска територия, затревена територия, обработваеми земи, захрастена територия и др, след което в обхвата на всеки физически блок се определят контурите на площите отговарящи на критериите за допустимост за подпомагане. С така подготвените и одобрени, първоначално със заповед РД-09-1319/02.12.2022г. (проектен слой), по-късно със заповед РД-09- 94/31.01.2023г. (окончателен слой) се правило автоматично сечение (наслагване/ припокриване) със слоя на декларираните парцели. За всеки деклариран парцел системата правила доклад каква част (площ) от парцела е извън контурите на „Площи допустими за подпомагане“ и каква в него. В СЕУ (Системата за електронни услуги) към ДФЗ бенефициентите чрез индивидуалните си партиди (акаунти) можели да направят справка за този доклад за всеки един от парцелите си.

Според вещото лице Ж., въз основа на анализ на представените по делото изображения и актуални снимки от GoogleEarth, дава заключение, че:

За парцел 03959-18-4-1, оценката на административния орган, че цялата площ на парцела не подлежи на подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - изцяло е зает от храсти над допустимото, както и в групи, компактно разположени; няма следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ. Анализирайки изображението на ЦОФК и сателитни изображения от GoogleEarth (подготвени като Приложение 1) с най-близки дати на заснемане експертът е съгласен с оценката за по-голяма част от парцела. На ЦОФК се виждало, че предни кампании площта на парцел 03959-18-4-1 е почиствана, чрез раздробяване на храстите, но за Кампания 2022г. те вече са прораснали до височина, която хвърля сянка видима на изображенията. Изключение правели областите щриховани и означени с букви А, Б, В на Скица 1. Сумарната им площ била 0.84 ха., които определя, като допустими, понеже в тези области на актуалното (ЦОФК -2022г.) изображение и тези от GoogleEarth (Приложение 1) храстите са по-малко от нормата 100 бр.ха..

За парцел 03959-244-1-1 оценката на административния орган, че погранични части от площта на парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски територии - дървета и храсти; липсва земеделска култура, е представена в скица 2. На нея с щриховка в оранжево са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане, сумарно 0.38ха. - недопустима площ. Анализирайки изображението на ЦОФК и сателитни изображения от GoogleEarth с най-близки дати на заснемане изводът на експерта за тези площи съвпада с оценката на административния орган. От север и юг на парцела имало ивици от захрастени и залесени площи, попадащи в обхвата на декларирана площ (очертана с жълтата линия). Тук става въпрос за недостатъчна прецизност при очертаването.

За парцел 03959-597-1-1 оценката на административния орган, че погранични части от площта на парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизате неземеделски територии с дървета и храсти, наличие на полски път; липсва земеделска култура,  е представена в скица 3. На нея с червен цвят са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане - сумарно – 0,13 ха. недопустима площ. Анализът на вещото лице на ЦОФК от самолетното заснемане и изображения от GoogleEarth съвпадат с оценката на административния орган, като тук ставало въпрос за недостатъчна прецизност при очертаването.

За парцел 03959-599-1-1 оценката на административния орган, че погранични части от площта на парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизате неземеделски територии с дървета и храсти, липсва земеделска култура,  е представена в скица 4. На нея с червен цвят са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане - сумарно – 0,16 ха. недопустима площ. Анализът на вещото лице на ЦОФК от самолетното заснемане и изображения от GoogleEarth съвпадат с оценката на административния орган, като тук ставало въпрос за недостатъчна прецизност при очертаването.

За парцел 03959-649-1-1 оценката на административния орган, че погранични части от площта на парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба 2 от 26 март2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски територии с дървета и храсти/части от гора; наличие на пчелин,  е представена в скица 5. На нея с червен цвят са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане - сумарно – 0,11 ха. недопустима площ. Анализът на вещото лице на ЦОФК от самолетното заснемане и изображения от GoogleEarth съвпадат с оценката на административния орган. Изключените площи са погранични от север и малка площ се заема от пчелин в северозападния край

За парцел 29283-25-8-1 оценката на административния орган, че минимална част от парцела е извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна, храстовидна растителност/част от група дървета и храсти, без следи от земеделска дейност (паша или косене), като същите площи са неподходящи за подпомагане по мярка Натура 2000, тъй като са с неземеделски характер (ХЗТ - Храсти и затревени територии), останалите 0,66 ха, попадащи в слой ПДП, са неподходящи за подпомагане по мярка Натура 2000, тъй като са обработени, а нямат характер на постоянно затревени площи, е представена в скица 6. След анализ на изображения от предходни години в среда на Google Earth, парцел 29283-25-8-1 оставал непроменен и затревен, личали извършени идентични обработки - косене с областите сигнирани на Скица 6 с букви А (начина на трайно ползване е «ПМЛ»), Б (ПМЛ) и В. Счита, че парцел 29283-25-8-1 и област В неправилно са включении във ФБл с НТП - Обработваеми земи. Според вещото лице относно този парцел допустимата площ е 0.66 ха, а недопустимата 0.02 ха.

За парцел 29283-307-11-1 оценката на административния орган е - недопустим за подпомагане по мярка Натура 2000, защото е в обхвата на ФБл с НТП - Обработваеми земи. Вещото лице е изготвило Приложение 2 на парцела в среда на Google Earth с дата на изображението 24.03.2022г. от което било видно, че парцела неправилно е включен във ФБл - Обработваеми земи. Разглеждайки назад във времето, съществуващи изображения, вещото лице е установило, че от 2009г. площта се използва, като ливада за косене и паша. В обхвата на парцела били видими следи от механизирана коситба, която е оформила видими следи, които не са успоредни (характерни за обработваемите земи - оран, култивиране), а се пресичат и са под различен ъгъл една спрямо друга (характерни за коситба на сено). Счита че парцела се обработва, като постоянно затревена площ за косене или паша и е допустим по мярка Натура 2000. Според вещото лице относно този парцел допустимата площ е 1.20 ха

За парцел 47528-303-1-1-оценката на административния орган, че части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна и храстовидна растителност; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене), е представена в скица 7. На нея с щриховка в червен цвят били посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане, сумарно 0.20 ха. - недопустима площ. Анализирайки изображението на ЦОФК и сателитни изображения от GoogleEarth с най-близки дати на заснемане изводът на вещото лице съвпада с оценката на административния орган.

За парцел 47528-328-1-1 оценката на административния орган, че погранични части от площта на парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски/горски територии и са недопустими за подпомагане и по мярка Натура 2000, тъй като попадат в неземеделски по характер/предназначение физически блок – гора, е представена в Скица 11. На нея с щриховка в червен цвят са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане, сумарно 0.11 ха. - недопустима площ. Анализирайки изображението на ЦОФК и сателитни изображения от GoogleEarth с най-близки дати на заснемане изводът на вещото лице е, че тези площи са допустими. Причината е в прецизноста на определяне границите на слоя ПДП (синята линия на Скица 11), която очертавала короните на дървета на границата между залесената и ливадната площ. Допълнително заблуждение внясяло и наличието на сенки на короните на дървета, като те погрешно се приемали за част от короната на дърво и се изключвали в пограничните райони. Счита, че границата на декларирания парцел 47528-328-1-1 минава точно по средата на короните (които са стравнително големи), като под тях е затревено и подходящо за паша. Заключението му за парцела е допустимост с цялата си площ.

За парцел 47528-61-1-1 оценката на административния орган, че части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - наличие на дървесна растителност, навлизане на части от гора по периферията на парцела. Същите площи са недопустими за подпомагане и по мярка Натура 2000, тъй като попадат в неземеделски по характер/предназначение физически блок - гора,  е представена в скица 8. На нея с червен цвят са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане - сумарно – 0,07 ха. недопустима площ. Анализът на вещото лице на ЦОФК от самолетното заснемане и изображения от GoogleEarth съвпадат с оценката на административния орган.

За парцел 65111-329-5-1 оценката на административния орган, че погранични части от площта на парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски територии - дървета и храсти; липсва земеделска култура,  е представена в скица 9. На нея с червен цвят са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане - сумарно – 0,59 ха. недопустима площ. Анализът на вещото лице на ЦОФК от самолетното заснемане и изображения от GoogleEarth съвпадат с оценката на административния орган.

За парцел 65111-332-5-1 оценката на административния орган, че почти цялата площ на парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 6, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържана площ, без следи от разораване или друг вид земеделска дейност, необработени площи,  е представена в Скица 10 - сумарно – 1,35 ха. недопустима площ. Анализирайки изображението на ЦОФК и сателитни изображения от GoogleEarth с най-близки дати на заснемане, вещото лице изготвило Приложение 3, като за територията на парцела имало изображение с три дати през релевантната 2022г. Видимо не била извършвана оран. Изводът му за тези площи съвпадала с оценката на административния орган.

За парцел 65111-51-3-2 оценката на административния орган, че погранични части от площта на парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски/горски територии - дървета и храсти; липсва земеделска култура, е представена в скица 10. На нея в червен цвят са посочени площите оценени, като неподходящи за подпомагане, сумарно 0.29ха. - недопустима площ. Анализът на ЦОФК от самолетното заснемане и изображения от GoogleEarth съвпада с оценката на административния орган.

Горната фактическа обстановка е несъмнена. Същата се установява от събраните по делото писмени доказателства и изслушаната експертиза, която, като неоспорена, обосновано и компетентно изготвена, съдът възприема изцяло. 

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ на 14.02.2023 г. Жалбата срещу заповедта е подадена по пощата на 27.02.2023 г. (л.17) и следователно е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок.

Подадена е от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. В посочената част оспорващият има правен интерес от оспорването, тъй като изброените площи са останали извън обхвата на одобрения окончателен специализиран слой ПДП за кампания 2022.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Според чл.30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), която се състои от отделни системи, определени в ал.2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието - чл.30, ал.4, т.2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл.30, ал.6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба №105, според § 4 от заключителните й разпоредби СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл.33 от ЗПЗП. Според ал.4 на същата норма данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 от ЗПЗП. Специализираните теренни проверки на референтни парцели се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл.30, ал.6.

В чл.33а, ал.1 от ЗПЗП, в релевантната й редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието да създава в СИЗП специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП, а това е Наредба № 2 от 26 март 2018 г.. В чл.33а, ал.2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник".

Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя за нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК при издаване на процесната заповед в оспорената й част. С оглед спецификата на административния акт, а именно – с него да бъде одобрен окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, обективно е невъзможно в заповедта да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Със заповедта се одобрява "допустимия слой" и то не по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя "Площи, допустими за подпомагане" не съставлява отказ на органа, който да бъде изрично мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по-който е определен специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане", включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой (вж. в т. см. Решение № 7150/10.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5289/2017 г., IV о., Решение № 15176/11.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5396/2017 г., IV о. и Решение № 8511/06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г.). В случая административната преписка съдържа такива доказателства.

От този преглед на нормативната уредба следва, че заповед №  РД 09-94 от 31.01.2023 г. на министъра на земеделието е издадена от компетентен орган и при спазване на административнопроизводствените правила.

Съгласно чл. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (Наредбата), издадена от Министъра на земеделието, храните и горите на основание чл. 40 ЗПЗП като земеделски площи се класифицират тези части от територията на страната, които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност. В разпоредбата на чл.3 от наредбата са посочени терените, които не са земеделски площи.

Част от парцелите, предмет на частта от административния акт, оспорен от „МП Ленд“ ООД, гр. К. са от категорията пасища и мери за паша – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша (чл.8 ал.1 т.1 от Наредбата) и следователно са допустими за подпомагане, ако отговарят на посочените в чл. 8, ал. 2 от Наредбата три изисквания - когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4 и следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година. Съгласно § 1 т.5 от ДР на Наредба № 2 от 26.03.2018 г. "Мозаечно разположение" има, когато храстите и дърветата са с гъстота, позволяваща безпрепятствено преминаване на животни при пашуване или безпрепятствено косене, и когато единичните обекти са под 100 кв. м с плътна тревна покривка между тях. Според чл. 10 ал.1 от Наредба № 2, трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1. дървесна и храстовидна растителност; 2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa); 3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (ДВ, бр. 16 от 2015 г.); 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. Според чл.10 ал.2 от Наредба № 2 временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че: 1. са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност; 2. височината на тревостоя е над: а) 0,5 м за земи под угар и междуредията в трайни насаждения; б) 0,7 м за ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2 и временно затревени площи; в) 0,35 м за постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл. 5, т. 2; 3. са опожарени; 4. са наводнени. Съгласно чл.10 ал.3 от наредбата площите по ал.1 и ал.2 не се включват в слой "Площи, допустими за подпомагане", когато заедно или поотделно заемат повече от 100 кв. м..

Друга част от процесните парцели са заявени за подпомагане като площи с мека пшеница-зимна, площи с угари и площи други зърнено-житни. Съгласно чл. 6  от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. земите под угар са допустими за подпомагане, когато: 1. върху тях е извършена най-малко една почвена обработка (изораване, дисковане) от 1 януари до 31 май на годината на кандидатстване, и 2. следи от дейностите по чл. 5, т. 1 са разпознаваеми през цялата календарна година. А съгласно чл. 7 от същия нормативен акт обработваемите земи са допустими за подпомагане, когато са засети със земеделска култура, която е налична или може да бъде установена чрез растителните остатъци от нея.

 Оспорената заповед е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по отношение на следните площи: 0,84 ха от парцел № 03959-18-4-1; 0,66 ха от парцел № 29283-25-8-1; парцел № 29283-307-11-1 с площ 1,20 ха и 1,12 ха от парцел № 47528-328-1-1. Общият размер на тези площи е 3,82 ха.

По отношение на горепосочените парцели вещото лице Ж. е извършил собствен анализ на предоставените по преписката изображения от ЦОФК, които е съпоставил с близки по дата изображения от GoogleEarth, при което е достигнал до извод за липса на някое от основанията за недопустимост за подпомагане за посочените площи, съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г., както и за приетото от административния орган несъответствие с допустимостта за подпомагане по мярка Натура 2000.  Вещото лице е изследвало изключените площи, съпоставило ги е с близки по дати изображения от други източници и е обосновало изводите си, че неправилно тези площи са изключени от възможността за подпомагане. В този смисъл е необоснован изводът на административния орган за изключване на площи, който като изображения са еднакви с такива, които са допустими за подпомагане. Изводът на административния орган за изключване на площите под корони на дървета за парцел № 47528-328-1-1, противоречи на разпоредбите на чл.8 ал.2 във вр. с § 1 т.5 от ДР на Наредба № 2 от 26.03.2018 г., тъй като видно от заключението на вещото лице се касае за мозаечно разположение на дървета, което позволява под короните им да се минава спокойно и да се използват за паша. По отношение на парцели № 29283-25-8-1 и № 29283-307-11-1, вещото лице след анализ на изображение е приел, че са допустим със заявената за подпомагане площ, тъй като се обработва, като постоянно затревена площ за косене или паша и са допустими по мярка Натура 2000.

Жалбата е неоснователна по отношение на:  5,36 ха от парцел № 03959-18-4-1 на основание чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. – части заети от храсти над допустимото, както и в групи, компактно разположени; няма следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ; 0.38ха.  от парцел 03959-244-1-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски територии - дървета и храсти; липсва земеделска култура, като от север и юг има ивици от захрастени и залесени площи;  0,13 ха  от парцел 03959-597-1-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат неземеделски територии с дървета и храсти, наличие на полски път; липсва земеделска култура; 0,16 ха  от парцел 03959-599-1-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски територии с дървета и храсти, липсва земеделска култура; 0,11 ха. от парцел 03959-649-1-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба 2 от 26 март2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски територии с дървета и храсти/части от гора; наличие на пчелин в северозападния край;  0,02 ха от парцел № 29283-25-8-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба N2 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна, храстовидна растителност/част от група дървета и храсти, без следи от земеделска дейност (паша или косене); 0.20 ха. от парцел 47528-303-1-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна и храстовидна растителност; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене);  0,07 ха. от парцел 47528-61-1-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл 10, ал. 1, т. 1 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - наличие на дървесна растителност, навлизане на части от гора по периферията на парцела; 0,59 ха. от парцел 65111-329-5-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски територии - дървета и храсти; липсва земеделска култура; 1,35 ха. от парцел 65111-332-5-1 на основание чл. 6, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържана площ, без следи от разораване или друг вид земеделска дейност, необработени площи и 0.29ха. от парцел 65111-51-3-2 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - границите на парцела на места навлизат в неземеделски/горски територии - дървета и храсти; липсва земеделска култура.

По делото безспорно беше установено, че посочените части от парцели не съответстват на изискванията за допустимост съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., поради което правилно са били изключение от слоя ПДП за кампания 2022 г.

С оглед на изложеното налице е отменително основание по смисъла на чл.146, т.4 от АПК за 0,84 ха от парцел № 03959-18-4-1; 0,66 ха от парцел № 29283-25-8-1; парцел № 29283-307-11-1 с площ 1,20 ха и 1,12 ха от парцел № 47528-328-1-1, поради което оспорената заповед, в тази част следва да се отмени, като преписката се върне на административния орган (в случая министъра на земеделието и храните) за ново произнасяне при спазване на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона. По делото не са представени доказателства, че процесният парцел и части от  парцели не отговарят на изискванията за включване в слой ПДП, съгласно критериите посочени в Наредба № 2 от 26 март 2018 г., както и че не попадат във физически блокове подходящи за подпомагане като площи в Натура 2000, в този смисъл, оспорения административен акт в тази част е издаден при липса фактическо и правно основание.

 В останалата й част относно 5,36 ха от парцел № 03959-18-4-1; 0.38 ха  от парцел 03959-244-1-1;  0,13 ха  от парцел 03959-597-1-1; 0,16 ха  от парцел 03959-599-1-1; 0,11 ха от парцел 03959-649-1-1; 0,02 ха от парцел № 29283-25-8-1; 0.20 ха от парцел 47528-303-1-1;  0,07 ха. от парцел 47528-61-1-1; 0,59 ха от парцел 65111-329-5-1; 1,35 ха от парцел 65111-332-5-1 и 0.29 ха от парцел 65111-51-3-2, жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Изключването на посочените части от парцели е обосновано с обстоятелството, че същите не представляват подходящи за подпомагане земеделските площи, съобразно критериите посочени в Наредба № 2 от 26 март 2018 г.. Тези изводи са подкрепени от събраните по делото доказателства и изслушаната експертиза, поради което административния орган правилно е приложил материалния закон.

В съответствие с нормата на чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени и направените от него разноски по производството съобразно уважената част от жалбата. Същият е представил доказателства за внесена д.т. в размер на 50 лв., 500 лв. адвокатско възнаграждение и 500 лв. депозит за изготвената по делото експертиза.

Ответната страна е направила на основание чл.78 ал.5 от ГПК искане за намаляване на размера на адвокатското възнаграждение, поради прекомерност. Съгласно чл.8 ал.2 т.7 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за дела по ЗПЗП, минималното възнаграждение дължимо на адвокат е 800 лв., поради което претендираното възнаграждение не е прекомерно В този смисъл общия размер на разноските, за които може да претендира жалбоподателя са в размер на 1050 лв. (50+500+500).

 Предмет на делото са били възраженията на оспорващия за 13 парцела, като жалбата се уважава само за 4, следователно същият има право да иска присъждане на 4/13 от направените разноски, а именно на 323 лв. ((1050:13)х4), които следва да му бъдат заплатени от ответника.

 Ответникът не е правил искане за присъждане на разноски.

 Водим от горното и на осн. чл. 172, ал.2 и чл. 173, ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „МП Ленд“ ООД, гр. К., Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, в частта й, в която извън одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2022 г. са останали: 0,84 ха от парцел № 03959-18-4-1; 0,66 ха от парцел № 29283-25-8-1; парцел № 29283-307-11-1 с площ 1,20 ха и 1,12 ха от парцел № 47528-328-1-1.

ВРЪЩА преписката на министъра на земеделието и храните в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „МП Ленд“ ООД, гр. К. против Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, в частта, в която извън одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2022 г. са останали 5,36 ха от парцел № 03959-18-4-1; 0.38 ха  от парцел 03959-244-1-1;  0,13 ха  от парцел 03959-597-1-1; 0,16 ха  от парцел 03959-599-1-1; 0,11 ха от парцел 03959-649-1-1; 0,02 ха от парцел № 29283-25-8-1; 0.20 ха от парцел 47528-303-1-1;  0,07 ха. от парцел 47528-61-1-1; 0,59 ха от парцел 65111-329-5-1; 1,35 ха от парцел 65111-332-5-1 и 0.29 ха от парцел 65111-51-3-2.

ОСЪЖДА Министерството на земеделието и храните да заплати на „МП Ленд“ ООД, гр. К., ЕИК *********, с адрес гр.К., ул. „Изворска" № 2, ет. 2, направените по делото разноски, в размер на  323 лв. (триста двадесет и три лева)

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: