Решение по дело №4243/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260117
Дата: 1 септември 2020 г. (в сила от 26 септември 2020 г.)
Съдия: Панайот Рангелов Велчев
Дело: 20205330204243
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 260117

гр. Пловдив, 01.09.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на тринадесети август две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАНАЙОТ ВЕЛЧЕВ

                                                                                         

          при участието на секретаря Магдалена Трайкова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4243/2020 г. по описа на ПРС, XXVI нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

          Обжалван е Електронен Фиш за налагане на глоба Серия К № 3505009 с който на М.Н.Д. с ЕГН: **********, в качеството на собственик на когото е било регистрирано МПС ,,Фолксваген Туарег‘‘ с рег. № ** **** ** е било наложено административно наказание ,,глоба‘‘ в размер от 400 лева за извършено от него нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

          Жалбоподателката М. Д., чрез процесуалния представител адв. Д. Д. обжалва процесния електронен фиш. Излага съображения, че същият е неправилен и незаконосъобразен, поради което иска неговата отмяна. Твърди, че в хода на административно-наказателното производство има допуснати множество нарушения на процесуалните правила, които водят до незаконосъобразност на обжалвания акт. Твърди, че като нарушени разпоредби били посочено две взаимоизключващи се, а именно тази на чл. 21, ал. 1 и чл. 21, ал. 2 ЗДвП. Претендира разноски.

          Въззиваемата страна ОДМВР гр. Пловдив редовно уведомена не изпрати представил.

Пловдивският районен съд, след като взе предвид събраните по делото доказателства и наведените от жалбоподателя доводи и съображения, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна. За да достигне до този извод, настоящият съдебен състав съобрази следното:

В конкретния случай жалбоподателката е била санкционирана за това, че 31.03.2020 г. в 10:48 часа в гр. Пловдив, ул. ,,Васил Левски‘‘ до № 111 в посока бул. ,,Дунав‘‘  при ограничение на скоростта в населено място от 50 км/ч, при отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч с МПС ,,Фолксваген Туарег‘‘с рег. № ** **** ** е нарушила разпоредбата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП, като същата се е движела със скорост от 81 км/ч.

Към датата на извършване на процесното нарушение е в сила разпоредбата на  чл. 189, ал.4 от ЗДвП, съгласно изменението й с ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., съгласно която "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение". Със същото изменение на закона е приета и новата разпоредба на § 6, т.5 от ДР на ЗДвП (Нова - ДВ, бр. 19 от 2015 г.), с която се въведе легално определение на понятието и съобразно която "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: ,,стационарни’’ - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и ,,мобилни’’ - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Отделно от това с новата ал. 3 на чл. 165 от ЗДвП, приета също с посоченото изменение обн. ДВ бр.19 от 2015 г. в съответствие именно на мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС (съгласно мотивите към проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата № 454-01-62 от 11.12.2014 г., 43-то НС) на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на законовата разпоредба е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), с която са уредени условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат, както стационарните, така и мобилните АТСС.

Съгласно чл. 2 от Наредбата стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, а по силата на чл. 3 от същата, за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. Т.е. с изменението на закона и приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. са приети ясни правила за използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват, с което на практика е преодоляна констатираната в мотивите на Тълкувателно Решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС празнота, което именно е в основата на даденото със същото тълкуване на материалния закон.

Ето защо, се достигна до извод, че към датата на извършване на процесното нарушение на правилата за движение по пътищата е налице детайлна нормативна уредба на правилата във връзка с използването на мобилни технически средства, които са достатъчно ясни и подробни, както и процедура, регулираща действията на контролните органи при използването технически средства.

Разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП предвижда, че собственикът или този на който е предоставено МПС отговаря за извършеното нарушение. От наличната справка за собственост се установява, че МПС с рег. № ** **** ** е регистрирано на името на жалбоподателката М.Д..

По делото е налице снимков материал към момента на извършване на нарушението от който се вижда регистрационният номер на МПС с което е извършено същото, както и скоростта с която се е движел, а именно 84 км/ч, след което е бил отчетен и толеранс от 3 км/ч.

От представените копия от Удостоверение за одобрен тип и Протокол за проверка се установява, че техническото средство е било техническо годно. Видно от Електронният фиш се установява, че нарушението е било установено с автоматизирано техническо средство с № АТCC ARH CAM S1.

Видно от обжалвания електронен фиш се установява, че жалбоподателката е била санкционирана за извършено от нея нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП, което в насока, че в населено място разрешената скорост е 50 км/ч. Ето защо, неоснователно се явява наведеното от страна на адв. Д. възражение, което е в насока, че неправилно в Електронния фиш били посочени две взаимоизключващи се разпоредби, а именно тази чл. 21, ал. 1 и чл. 21, ал. 2 ЗДвП.

В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП са посочени необходимите реквизити, които трябва да се съдържат в електронния фиш, а именно териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Ето защо, се достигна до извод, че в електронния фиш се съдържат всички необходими реквизити и не е необходимо да има по-подробно описание на нарушението. Посочено е МПС с което е извършено същото, както и че е било извършено нарушение за скорост.

В конкретния случай в Електронния фиш е посочено, че същият е издаден от ОДМВР гр. Пловдив.

По делото е налице снимков материал на автоматизираното техническо средство, поради което неоснователно се явява и наведеното възражение в този смисъл.

Налице е и Протокол по чл. 10 от Наредбата, който съдържа всички необходими реквизити.

Съдът счита за нужно да посочи, че след настъпилите изменения в Наредбата ( ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г. ), чл. 7 от същата бе отменен. Тоест, считано от 16.01.2018г., мястото за контрол с АТСС не следва да бъде обозначавано с пътен знак Е24, както и точната му локация не се оповестява чрез средствата за масово осведомяване или в интернет страницата на МВР.

Правилно на жалбоподателя е било наложено административно наказание ,,глоба‘‘ в размер от 400 лева.

По разноските:

Въззиваемата страна има право на разноски, но не претендира, като не представя и доказателства за сторени такива.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че при издаването на електронния фиш не са били допуснати нарушения, водещи до ограничаване правото на защита на наказаното лице, поради което подадената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

По изложените съображения, Пловдивският районен съд, XXVI н. с.

 

Р  Е  Ш  И  :

 

          ПОТВЪРЖДАВА Електронен Фиш за налагане на глоба Серия К № 3505009 с който на М.Н.Д. с ЕГН: **********, в качеството на собственик на когото е било регистрирано МПС ,,Фолксваген Туарег‘‘ с рег. № ** **** ** е било наложено административно наказание ,,глоба‘‘ в размер от 400 лева за извършено от него нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

          Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл. XII АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                             

                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:/П/

Вярно с оригинала!

Е.К.