Решение по дело №698/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 635
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Димитър Василев Кацарев
Дело: 20205330200698
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

635

 

гр.Пловдив, 13.04.2020г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав в публично заседание на четвърти март, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КАЦАРЕВ

 

и секретар: ВЕЛИЧКА ИЛИЕВА,

като разгледа докладваното от съдията АНД № 698 ПО описа за 2020 година на ПРС и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.

 

            С жалба от Д.Н.Г. ***, ЕГН ********** е обжалван Електронен фиш серия К № 3310795 на ОДМВР– Пловдив, с който  е наложено административно наказание  - глоба в размер на 400 лева, на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движение по пътищата / ЗДвП / за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.

             В жалбата се прави искане за отмяна на издадения електронен фиш поради неговата незаконосъобразност и неправилност.

            Жалбоподателката  редовно и своевременно призована, в съдебно заседание не се явява и не се представлява. С писмено становище преди даване ход на делото дава съгласие, същото да бъде разгледано в нейно отсъствие и поддържа искането за отмяна на издадения ЕФ.

             ОДМВР Пловдив редовно призована не изпраща представител. С писмено становище, придружаващо административната преписка се представят доводи за неоснователност на жалбата и за потвърждаване на издадения ЕФ.

 

             Съдът след като се запозна с образуваната административно - наказателна преписка, намира за установено следното:

 

             Жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес и в законно установения в чл.189, ал.8 от ЗДвП  преклузивен срок. 

             Разгледана по същество, същата е  основателна.

             С оглед събраните в хода на съдебното производство доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

        

            В издадения електронен фиш /ЕФ/ констатираното административно нарушение е описано по следния начин:  На 11.12.2018г. в 21:36 часа в гр.Пловдив на  бул.„Санкт Петербург“ срещу № 73, при максимално разрешена скорост за движение в населено място 50 km/h, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 km/h с МПС ХЮНДАЙ ТУКСОН вид ЛЕК АВТОМОБИЛ  регистрационен номер **** е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1-M№546, разрешена стойност на скоростта 50 km/h; установена стойност на скоростта 82 km/h; превишена стойност на скоростта 32 km/h.  В ЕФ е посочено, че ползвател на посоченото МПС е жалбоподателката Д.Н.Г. с посочено ЕГН и постоянен адрес.  Към издадения електронен фиш е налице приложение  1 брой снимка от клип № 3218, Радар № 546,  В преписката е приложена разписка удостоверяваща получаването на обжалвания ЕФ от жалбоподателката Г..  Към преписката е приложен ЕФ серия К № 2436137 който е анулиран, въз основа на декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП също приложена към преписката, ведно с копие на СУМПС и справка за регистрация на МПС.

 

          При така възприетата и изложена фактическа обстановка съдът счита, че в хода на административното производство по издаване на обжалвания ЕФ са допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи издадения електронен фиш и налагащи неговата отмяна.

 

 Съгласно публичния регистър към БИМ, мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип „TFR1-M” е одобрен тип, вписан под № 10.02.4835 в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, със срок на валидност до 24.02.2020 г. и е преминало проверка на радарни скоростомери и анализатори на алкохол в дъха съгласно протокол № 3-33-18/08.03.2018г. от проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M”.

            Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с електронен фиш, като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване на нарушенията и налагане на административните наказанията.

            В настоящото производство районният съд следва да провери законността на обжалвания електронен фиш, т.е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон. В изпълнение на това свое правомощие съдът намира, че електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити - териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, а в случая и ползвателя, описание на нарушението (като е посочен и допустимия толеранс на техническа грешка според техническата спецификация на уреда), нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното и заплащане.

            Анализът на установените факти по делото дава основание да се приеме, че описаното в електронния фиш нарушение е установено и заснето с мобилна система за видеоконтрол TFR1-M, монтирана в патрулен полицейски автомобил с рег. № ****, с която е работел непосредствено служител на МВР, който е контролен орган по смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП.

            С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015г., чл.189, ал.4 от ЗДвП беше съобразен с Тълкувателно решение № 1/26.02.2014г., постановено по Тълкувателно дело № 1/2013г. на ВАС, съгласно което установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Това е така, защото издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им /чл.165, ал.2, т.6 и т.7 от ЗДвП/, докато при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.

            Този извод не се разколебава от допълнителната разпоредба на §6, т.65 от ЗДвП. Видно от съдържанието й „автоматизирани технически средства и системи” са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

            Самата дефинитивна норма предполага установяване на нарушението в присъствието на контролен орган. Съответно според процесуалната разпоредба на чл.189, ал.4 от ЗДвП в релевантната й понастоящем редакция „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Видно е от нея, че установяването на нарушението в тази специална хипотеза става само и единствено в отсъствие на контролен орган. Само в тези случаи е процесуално законосъобразно прилагането на специалния ред за установяване и налагане на нарушението чрез електронен фиш, като при присъствието на контролен орган по време на установяването му, вкл. и чрез автоматизирани технически средства и системи по смисъл на §5, т.65 от ЗДвП е приложим общият ред – чрез издаване на АУАН и на НП, при което следва да се гарантират и предвидените процесуални права на привлеченото към отговорност лице.

            По тази причина съдът намира, че ТР № 1/26.02.2014г., постановено по тълкувателно дело № 1/2013 г. на ВАС, не е загубило значението си, тъй като нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП не предвижда като предпоставка за издаването на електронен фиш присъствието на контролния орган при констатирането на нарушението. В разглеждания случай това не е така, тъй като е налице клип № 3218 от 11.12.2018г.  снимковия материал на който е заснет в 21:36:57ч. със мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M № 546.

            С приемането на нормата на чл.165, ал.3 от ЗДвП (ДВ 19/2015) законодателят е делегирал на министъра на вътрешните работи с наредба да уреди условията и редът за използване на автоматизираните технически средства. За законосъобразното издаване на електронен фиш в случая съдът служебно проверява освен техническата изправност на използваната автоматизирана система за контрол и отсъствието на контролен орган, така и изпълнението на задължението по чл.165, ал.2, т.8 от ЗДвП, съответно по чл.8 и чл.10 от Наредбата.

            Съгласно разпоредбата на чл.8 от Наредбата  (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) „ При контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта.“

            Съгласно разпоредбата на чл.10 от Наредбата – ал.(1) За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. Ал. (2) Протоколът по ал. 1 се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък и ал.(3) При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда.

             В конкретното наказателно производство при извършената от съда служебна проверка на издадения ЕФ се констатира че от  събраните по делото доказателства (протокол от проверка на АТСС) се установява, че нарушението отразено в ЕФ е било установено посредством ползването на мобилно, преносимо АТТС, за което не е спорно, че е било одобрено от БИМ и е било технически изправно към датата отразена в ЕФ. В същото време обаче към АНП липсва доказателства за правомерно ползване на посоченото АТТС на датата и в часа отразени в ЕФ – липсва коректно попълнен протокол по чл.10 от Наредбата досежно ползването на АТТС. В тази връзка следва да се отбележи, че съставянето на протокол при ползване на АТТС не е предвидено в наредбата самоцелно, а напротив протоколът е официалния удостоверителен документ, който удостоверява, че АТСС е било използвано правомерно, от надлежен орган, и при спазване на всички изисквания предвидени в наредбата, които са гаранция и за достоверността на регистрираните и заснети данни, доколкото се касае за нарушение установено и заснето от техническо средство. В случая не коректно попълнения протокол не дава яснота по отношение на това къде е АТСС е било временно разположено на пътя. И тази неяснота идва първо от посочената в протокола посока на движение на контр.МПС от запад към изток / двете посоки. Тази неяснота се допълва и от некоректното посочване на мястото на което е било разположено АТСС а именно гр.Пловдив, бул.“Санкт Петербург“ № 73. Това е така, тъй като е ноторно известно на страните че при разположение на АТСС на посоченото място е технически невъзможно извършването на контрол на движещите се МПС в двете посочи, а само от такива идващи от изток към запад. При движение на МПС както е посочено в приложения по делото протокол от запад към изток АТСС следва да е разположено до парк „Лаута“, но който с оглед своите размери не е само срещу № 73 на бул.“Санкт Петербург“. Приложения по делото снимков материал от клип № 3218 не нечетлив и същия не спомага за правилна преценка относно местонахождението на АТСС на посочената дата. 

              Освен изложеното съдът констатира че към преписката не е приложена снимка удостоверяваща разположението на уреда, с което е нарушена и разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредбата. 

             Дори обаче да се приеме, че се касае за нарушение извършено и заснето на 11.12.2018г.  (както е отразено в ЕФ), то доколкото протокола по чл.10  е некоректно попълнен, при нечетлив снимков материал от клип № 3218 и не изготвяне на снимка на разположението на АТСС, то ЕФ е бил издаден при нарушаване на установените процесуални правила подробно разписани в издадената въз основа на ЗДП Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Същият се явява незаконосъобразен, отразените в него данни за извършено нарушение за скорост не могат да бъдат приети за безспорно доказани, поради което и същият следва да бъде отменен.

   Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

               ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 3310795 на ОДМВР– Пловдив, с който на  Д.Н.Г. ***, ЕГН **********  е наложено административно наказание  - Глоба в размер на 400 лева, на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движение по пътищата / ЗДвП / за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.

 

              Решението не е окончателно и подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административния съд на  гр.Пловдив  по реда на глава ХІІ от АПК .

 

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала!

В.И.