Решение по дело №795/2021 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 91
Дата: 6 август 2021 г. (в сила от 23 август 2021 г.)
Съдия: Гроздан Бончев Грозев
Дело: 20215640200795
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 91
гр. гр. Хасково , 06.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на шести август, през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Гроздан Б. Грозев
при участието на секретаря Велислава Н. Ангелова
като разгледа докладваното от Гроздан Б. Грозев Административно
наказателно дело № 20215640200795 по описа за 2021 година

РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемата ЕК. Т. Д., ЕГН ********** от гр. Хасково, ******** за
ВИНОВНА в това, че на 16.06.2020 год. в гр. Хасково при управление на моторно превозно
средство - лек автомобил "Фиат Пунто" с per. № ********, нарушила правилата за движение
по пътищата, а именно: чл. 20, ал. 1 от ЗДвП „Водачите са длъжни да контролират
непрекъснато пътните превозни средства, които управляват", като предизвикала пътно -
транспортно произшествие, вследствие на което по непредпазливост причинила средна
телесна повреда на Т.В.Х. от гр. Хасково, изразяваща се в причиняване на трайно
затруднение в движението на левия и десния крак /по отделно на всеки един от двата крака/,
което се дължи на счупването на таза в двете му половини - престъпление по чл. 343, ал. 1 б
„б" пр. 2 вр. чл, 342, ал. 1 от НК, поради което и на основание чл. 78а, ал. 1 от НК я
ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност, като и НАЛАГА административно
наказание “ГЛОБА” в размер на 1000 лв.
НАЛАГА на основание чл.78а, ал.4 във вр. чл.343, ал.1, б. „Б", вр. чл.342, ал.1, във
вр.чл.37 ал.1 т.7, от НК на обвиняемата ЕК. Т. Д., ЕГН ********** от гр. Хасково,
********, наказание „Лишаване от право да управлява МПС" за срок от 3/три/ месеца.
ОСЪЖДА обвиняемата ЕК. Т. Д., ЕГН ********** от гр. Хасково, ********, да
заплати в полза на държавата, по сметка на ОДМВР– Хасково деловодни разноски в общ
размер на 3252.60 лв.
Решението подлежи на въззивно обжалване и протест пред Хасковския окръжен съд
1
в 15-дневен срок от днес.
/П/ НЕ СЕ ЧЕТЕ.
Съдия при Районен съд – Хасково: ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!!!
СЕКРЕТАР: /П.Н./
2

Съдържание на мотивите



МОТИВИ
Към Решение № 91 /06.08.2021 година, постановена по
АНД № 795/2021 година по описа на ХРС

Производството е по реда на чл. 375 и сл. от НПК.
С постановление Районна прокуратура /РП/ - Хасково е повдигнала обвинение против
обвиняемата ЕК. Т. Д., ЕГН ********** от гр. Хасково, за това, че на 16.06.2020 год. в гр.
Хасково при управление на моторно превозно средство - лек автомобил "Фиат Пунто" с per.
№ ********, нарушила правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 20, ал. 1 от ЗДвП
„Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които
управляват", като предизвикала пътно - транспортно произшествие, вследствие на което по
непредпазливост причинила средна телесна повреда на Т.В.Х. от гр. Хасково, изразяваща се
в причиняване на трайно затруднение в движението на левия и десния крак /по отделно на
всеки един от двата крака/, което се дължи на счупването на таза в двете му половини -
престъпление по чл. 343, ал. 1 б „б" пр. 2 вр. чл, 342, ал. 1 от НК
В съдебно заседание пред Районен съд - Хасково, РП - Хасково, редовно призовани, не
изпращат представител, който да заяви становище по внесеното предложение за
освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание.
Обвиняемата не се явява лично. За същата се явява адв.А.. адвокат А. пледира, че с
оглед на факта, че неговият подзащитен се признава за виновен , признава фактите изнесени
от прокурора в постановлението следва всичко това да се вземе предвид като смекчаващи
вината обстоятелства по делото. иска съдът да определи наказанието глоба в минимален
размер и да не налага наказанието лишаване от право да управлява МПС. В тази връзка се
иска съдът да вземе под внимание горното при определяне на наказанията.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, а именно
доказателствата по досъдебно производство №657/2020г. по описа на РУ- гр.Хасково,
приобщени към настоящето дело, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено
от фактическа страна следното:
Обвиняемата ЕК. Т. Д. е правоспособен водач на МПС категория „В", притежаваща
свидетелство за управление на МПС валидно до 10.10.2021 год.
На 16.06.2020 год. около 18.25 часа обв. ЕК. Т. Д. управлявала собствения си лек автомобил
"Фиат", модел "Пунто" с per. № ********, като била сама в автомобила и се движела по ул.
„Кресна" в посока ул. „Бузлуджа" в гр. Хасково. На кръстовището на ул. „Кресна" и ул.
„Бузлуджа" в гр. Хасково, обв. ЕК. Т. Д. спряла управлявания от нея лек автомобил "Фиат",
модел "Пунто" с per. № ********, тъй като имало Знак Б2 „Спри! Пропусни движещите се
по пътя с предимство!". След като се уверила, че на пътното платно нямало автомобили и
други участници в движението, на които трябвало да осигури предимство, обв. ЕК. Т. Д.
предприела извършване на маневра завой на дясно по ул. „Бузлуджа" в гр. Хасково.
Завивайки надясно по ул. „Бузлуджа" в гр. Хасково, обв. ЕК. Т. Д. за секунди се разсеяла,
1
като отместила погледа си от пътя, за да погледне през прозореца на автомобила си и поради
тази причина изместила погледа си от платното за движение, загубвайки контрола върху
управлението на автомобила си, в резултат на което предната лява гума на управлявания от
нея автомобила се ударила в левия бордюр на ул. „Бузлуджа" по посока на движение на
автомобила на обвиняемата, след което обв. ЕК. Т. Д. завъртяла рязко на дясно волана на
управлявания от нея автомобил. Точно в този момент в дясното платно за движение на ул.
„Бузлуджа" в гр. Хасково в посока на движение на управлявания от обв. ЕК. Т. Д. бил спрял
лек автомобил „Фолксваген Голф" с per. № ********, като с предната си част автомобила
гледал към управлявания от обвиняемата автомобил, а от страната на лекия автомобил
„Фолксваген Голф" с per. № ******** откъм бл. № 30 на ул. „Бузлуджа", с лице към
автомобила между предната и задната му страна била застанала св. Т.В.Х.. Последвал удар,
като с предната дясна част лек автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. № ********,
управляван от обв. ЕК. Т. Д., ударила в дясно в таза св. Т.В.Х., след което св. Т.В.Х. се
завъртяла по посока на часовниковата стрелка и е била притисната между двата автомобила.
Вследствие на претърпяното пътно - транспортно произшествие Т.В.Х. получила
трайно затруднение в движението на левия и десния крак /по отделно на всеки един от двата
крака/, което се дължи на счупването на таза в двете му половини, по смисъла на чл. 129 ал.
2 от НК.
Предвид приетата фактическа обстановка, обв. ЕК. Т. Д., с деянието си е нарушила
правилата за движение по ЗДвП, като не е контролирала непрекъснато пътното превозно
средство - моторно превозно средство - лек автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. №
********, което е управлявала, нарушавайки чл. 20, ал. 1 от ЗДвП „Водачите са длъжни да
контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.", като причина
затова от нейна страна бил факта, че вниманието й било отклонено, тъй като за секунди се
разсеяла, като отместила погледа си от пътя, за да погледне през прозореца на автомобила
си и поради тази причина изместила погледа си от платното за движение, загубвайки
контрола върху управлението на автомобила си,
В причинно - следствена връзка с посочените и нарушени правила за движение по
ЗДвП са настъпили съставомерните последици в случая - причиняване на увреждане -
средна телесна повреда на Т.В.Х., изразяваща се в трайно затруднение в движението на
левия и десния крак /по отделно на всеки един от двата крака/, което се дължи на
счупването на таза в двете му половини, по смисъла на чл. 129 ал. 2 от НК. Обвиняемата не
е целяла с действията си причиняването на средна телесна повреда на Т.В.Х., но е била
длъжна да предвиди, че при неизпълнението на въведените в ЗДвП задължения, би могло да
възникне увреждане на участник в движението. За целта е следвало да контролирала
непрекъснато пътното превозно средство - моторно превозно средство - лек автомобил
"Фиат", модел "Пунто" с per. № ********, което управлявала.
Пътно - транспортното произшествие е станало през деня на сух асфалтов път при
добра видимост в зоната на произшествието.
Обв. ЕК. Т. Д. управлявала лек автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. № ********
със скорост на движение преди настъпване на пътно - транспортното произшествие 46,08
км/час.
Обв. ЕК. Т. Д. е била длъжна да контролирала непрекъснато пътното превозно
средство - моторно превозно средство - лек автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. №
********, което управлявала.
2
От извършените тройна авто - техническа, техническа експертиза и съдебно -
медицинска експертизи /том II, л. 41 - 60, л. 31 - 36, л. 73/ се установява, че обв. ЕК. Т. Д.
управлявала лек автомобил лек автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. № ******** със
скорост на движение преди настъпване на пътно - транспортното произшествие 46,08
км/час. Водачът на лек автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. № ******** е имала
техническа възможност да предотврати настъпването на ПТП-е. Техническото състояние на
автомобила не е довело до съприкосновение с южния бордюр на ул. „Бузлуджа" в гр.
Хасково. Съприкосновението с южния бордюр на ул. „Бузлуджа" в гр. Хасково е от загуба
на управлението над автомобила от страна на водача му. Причината за съприкосновението е
субективна - липса на опит, моментна разсеяност, несъобразяване от страна на водача с
радиуса на завоя и др. От техническа гледна точка деформацията на дясната кормилна
щанга, описана и огледана в техническата експертиза, изготвена от инж. М. е от втория
сблъсък. Причина за сблъсъка на лек автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. № ******** с
пешеходката, не е настъпила от техническа неизправност след съприкосновението на лек
автомобил "Фиат", модел "Пунто" с южния бордюр на ул. „Бузлуджа" в гр. Хасково. Видно
от тройната авто - техническа експертиза първата техническа причина за настъпването на
ПТП-е е, че водача на автомобила е изгубил управлението над същия и е настъпило ПТП-е
при конкретната пътна обстановка. Втората техническа причина за настъпването на ПТП- е е
субективна - липса на опит, момента разсеяност, несъобразяване от страна на водача с
радиуса на завоя и др. При станалото пътно - транспортно произшествие Т.В.Х. е получила
трайно затруднение в движението на левия и десния крак /по отделно на всеки един от двата
крака/, което се дължи на счупването на таза в двете му половини, по смисъла на чл. 129 ал.
2 от НК. Описаните увреждания са причинени от действие на твърд тъп предмет и могат да
се получат при автомобилна травма.
Гореизложената фактическа обстановка и обвинението се доказват от съвкупния
анализ на събрания и проверен по делото доказателствен материал: показанията на
свидетелите- Т.В.Х., М. В. Х., В. И. Х., В. Т. Г., Я. М. М., Н. С. П., В. Ж. Д. и К. М. М.;
приложените към делото писмени доказателства и доказателствени средства: протокол за
оглед на местопроизшествие и фотоалбум, протоколи за оглед на ВД-МПС, докладна
записка, констативен протокол, медицински документи, справка - съдимост, характеристика
и др., както и от изготвенити по делото атехническа и съдебно - медицинска експертиза.
Всички тези доказателства се допълват и от самопризнанията на обвиняемата.
При така описаната фактическа обстановка съдът намира, че обв. ЕК. Т. Д., ЕГН
********** от гр. Хасково, е осъществила от обективна и субективна страна състава на
престъпление по чл. 343, ал. 1 б „б" пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1 от НК, като на 16.06.2020 год. в
гр. Хасково при управление на моторно превозно средство - лек автомобил "Фиат Пунто" с
per. № ********, нарушила правилата за движение по пътищата, а именно: чл. 20, ал. 1 от
ЗДвП „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които
управляват", като предизвикала пътно - транспортно произшествие, вследствие на което по
непредпазливост причинила средна телесна повреда на Т.В.Х. от гр. Хасково, изразяваща се
в причиняване на трайно затруднение в движението на левия и десния крак /по отделно на
всеки един от двата крака/, което се дължи на счупването на таза в двете му половини.
Обв. ЕК. Т. Д. нарушила разпоредбата на чл. 20 ал. 1 от ЗДвП, тъй като е била длъжна
да контролирала непрекъснато пътното превозно средство - моторно превозно средство - лек
автомобил "Фиат", модел "Пунто" с per. № ********, което управлявала.
Допуснатото нарушение на правилата за движение от страна на обв. ЕК. Т. Д. се
намира в пряка причинна връзка с настъпилия вредоносен резултат, изразяващ се в
причиняване на трайно затруднение в движението на левия и десния крак /по отделно на
3
всеки един от двата крака/, което се дължи на счупването на таза в двете му половини по
смисъла на чл. 129 ал.2 от НК на Т.В.Х..
Деянието е извършено от обв. ЕК. Т. Д. при форма на вина престъпна небрежност не
е предвиждала настъпването на общественоопасните последици, но е била длъжна и е могла
да ги предвиди. Обвиняемата не е целяла пряко и не е предвиждала настъпването на
общественоопасните последици, но е била длъжна и е бил в обективна възможност да ги
предвиди и предотврати чрез изпълнение на задълженията си предвидени в ЗДвП и
посочени по-горе, което не е сторила.
Предвид изложеното, съдът приема, че в случая са налице условията и
предпоставките на чл.78а от НК, а именно, за извършеното престъпление по чл. 343, ал. 1, б.
„б", предл.2, вр. чл. 342, ал. 1 от НК се предвижда наказание „лишаване от свобода“ за срок
до три години или „пробация“, обвиняемият не е осъждан за престъпление от общ характер
и не е освобождаван от наказателна отговорност по този ред, от престъплението не са
причинени съставомерни имуществени вреди, подлежащи на възстановяване или
обезпечаване, целите на наказанието могат да се постигнат чрез налагане на
административно наказание. Предложението на РП-Хасково се явява основателно относно
приложението на чл. 78а, ал. 1-6 НК, като обвиняемият следва, да бъде освободен от
наказателна отговорност за извършеното от него престъпление, като му се наложи
административно наказание.
При определяне размера на наказанието, съдът взе предвид степента на обществена
опасност на деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващите вината обстоятелства. Съдът
отчете като смекчаващи вината обстоятелства самопризнанията на обвиняемата в
досъдебното производство, съдействието му в хода на досъдебното производство за
изясняване на фактическата обстановка около деянието, чистото му съдебно минало,
добрите характеристични данни и помощта която е оказал на пострадалата веднага след
произшествието. Отегчаващи отговорността обстоятелства – липсват.
Предвид изложеното, съдът прие превес на смекчаващите отговорността обстоятелства.
Поради това съдът определи наказанието „глоба”, съобразно нормата на чл.78а ал.1 от НК в
размер от 1000 / хиляда/ лева, като наложи и наказание „Лишаване от право да управлява
МПС" в минимален размер за срок от 3/три/ месеца. С така наложеното по вид и размер
наказание, съдът счита, че ще бъдат постигнати целите на личната и на генералната
превенции на закона, като се въздейства предупредително и възпитателно, както върху
дееца, така и върху останалите членове на обществото.в тази връзка съдът на наложи
наказание лишаване от право да управлява МПС на обвиняемия.
Съдът осъди обвиняематаа ЕК. Т. Д., ЕГН ********** от гр. Хасково, родена на
10.01.1978 год. в гр. Хасково с адрес - гр. Хасково, ул. „Светлина" № 14, българско
гражданство, народност - българка, неомъжена, с висше образование, работи в „БМК
Тракия" ЕООД - гр. Хасково като работник, неосъждана, да заплати в полза на държавата,
по сметка на ОДМВР– Хасково деловодни разноски в общ размер на 3252.60 лв.
Мотивиран така, и на основание чл.378 ал. 4 т.1 от НПК, съдът постанови решението
си.

Съдия: /П/ НЕ СЕ ЧЕТЕ.
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!!!
4
СЕКРЕТАР: /П.Н./
5