Решение по дело №3232/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2464
Дата: 17 декември 2019 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20197050703232
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……………

 

гр. Варна  ..................2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Административен съд – гр. Варна, в публично заседание на дванадесети декември две хиляди и деветнадесета година в състав :

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Даниела Станева

ЧЛЕНОВЕ:  Кремена Данаилова 

                                                                         Мария Даскалова

 

при секретаря  Мая Вълева и с участието на прокурора Александър Атанасов като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова к.н.а.х.д. №3232/2019 г. по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Областна дирекция по безопасност на храните  - Варна против Решение № 119/24.09.2019 г., постановено по НАХД №133/2019 г. по описа на Районен съд – гр. Девня, с което е отменено Наказателно постановление №КХ-040/22.04.2019 г. от Директора на ОДБХ - гр. Варна, с което на “Хепи Ленд-95“ ЕООД, ЕИК ********* за нарушение по чл. 20 ал. 1 т. 3 във връзка с чл. 21а ал. 3 от Закона за храните /ЗХ/, на основание чл. 48 ал. 2 от ЗХ е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000 лева.

  Жалбоподателят сочи, че неправилно е прието от районния съд, че са описани две отделни нарушения. При проверката са установени храни с изтекъл срок на годност и такива без етикет за произход и годност. Това сочи, че описаните храни са негодни за консумация за хората, каквато констатация е посочена в НП. По см. на §1 , т.60 от ДР на ЗХ е налице производство и търговия с храни и по см. на §1, т.53 от ЗХ е налице пускане на пазара. Счита, че решението е постановено при нарушения на материалния закон и процесуалните правила, поради което отправя искане за отмяната му и потвърждаване на НП. В съдебно заседание, чрез юрисконсулт се поддържа жалбата.

Ответник – “Хепи Ленд-95“ ЕООД, чрез процесуален представител оспорва жалбата. Споделя изводите на районния съд и моли оспореното решение да бъде оставено в сила.   

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна, счита жалбата за неоснователна.

  След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, доказателствата по делото и с оглед проверката по чл. 218 от АПК, Административен съд – гр. Варна намира следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законния срок, поради което производството по нея е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Въз основа на събраните писмени и гласни доказателства, районният съд е установил, че при извършена проверка на 20.02.2019 г. от служители на ОДБХ - гр. Варна в обект пицария „Кремона“, находящ се в гр. Суворово, ***, стопанисан от “Хепи Ленд-95“ ЕООД било констатирано, че търговеца съхранява в складово помещение 1 кг. крутони L 500 и хляб 0, 400 кг. с изтекъл срок на годност, както и че в хладилните съоръжения за съхранение на суровини, намиращи се в същото помещение се съхраняват храни без етикети за произход и годност. Установените храни били негодни за консумация от хората. На място бил съставен протокол за спиране на реализация на въпросните продукти и разпоредено тяхното унищожаване. На 09.04.2019 г. в присъствието на представляващия дружеството бил съставен акт за установяване на административно нарушение, въз основа на който било издадено оспореното пред настоящия състав наказателно постановление.

Районният съд е извел, че както в АУАН, така и в НП са описани две самостоятелни деяния, които в АУАН са квалифицирани като две отделни нарушения – такова по чл. 20 ал. 1 т. 3 от ЗХ и такова по чл. 21а ал. 3 от ЗХ. Посочените разпоредби визират съставите на две отделни нарушения – забрана за допускане на пазара на храна негодна за консумация от хората /чл. 20 ал. 1 т. 3 от ЗХ/ и задължение на търговците на храни да осигурят възможност за проследяване на храните като етикетират и/или маркират храните по начин, който улеснява проследимостта им. Фактическото описание на нарушението дадено в НП също съответства на тези две разпоредби, но е квалифицирано като едно нарушение при смесване на двата състава. Съответно е наложено и едно административно наказание. Прието е, че на основание чл. 18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях, в случая това не е сторено.  Налагането на едно наказание за няколко отделни нарушения прави неясна волята на наказващия орган за кое точно от нарушенията е ангажирана отговорността на санкционираното лице и за кое нарушение то е санкционирано, с което е нарушено правото му на защита. Съдът е приел, че случаят не е маловажен по чл. 28 от ЗАНН, поради това че нарушение от този тип застрашава живота и здравето на хората.

Оспореното решение е законосъобразно.

Няма спор между страните относно установените факти за наличие на храна с изтекъл срок на годност и на храна без етикети в търговски обект стопанисвана от наказаното дружество, както и че същото извършва търговия по смисъла на §1, т.60 от ЗХ,/"Търговия" е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни/ и  извършва пускане на пазара по смисъла на §1, т.53 от ДР на ЗХ /"Пускане на пазара" е притежание с цел продажба, включително предлагането за продажба, или всяка друга форма на прехвърляне, независимо дали срещу заплащане или не, както и самата продажба, дистрибуция и другите форми на прехвърляне на храните/.

В НП е описано, че дружеството съхранява в складово помещение храни с изтекъл срок на годност /описани са по вид и количество/ и съхранява храни без етикет  /описани са по вид и количество/. Прието е, че с деянието е осъществен състава на чл.20, ал.1, т.3 вр. чл.21а, ал.3 от ЗХ. Нормата на чл.20, ал.1, т.3 от ЗХ предвижда, че не се разрешава пускането на пазара на храна, която е негодна за консумация от хората. С установяването на храна която е с изтекъл срок на годност е налице нарушение на чл.20, ал.1, т.3 от ЗХ.

АНО освен това нарушение е установил и съхраняване на храни без етикети за произход и годност, като е приел, че и тази храна поради липса на информация е негодна за консумация, т.е. и за това нарушение може да се наложи наказание по чл.20, ал.1, т.3 от ЗХ.

АНО е вменил и допълнително нарушение по чл. 21а, ал.3 от ЗХ - За изпълнение на изискванията на ал. 1 производителите и търговците етикетират и/или маркират храните по начин, който улеснява проследимостта им. В случая дружеството е търговец на тези продукти, поради това, че ги влага в продукти, които предлага като храна в място за обществено хранене. Това деяние правилно е приел районния съд, че е самостоятелно нарушение.

Следвало е за установените две нарушения да се наложат две отделни наказания, което може да се осъществи с едно НП, но задължително всяко от нарушенията следва да е описано самостоятелно, съответно да са посочени самостоятелно нарушените и санкционните норми. В случая е извършено смесване на двете нарушения, с което е накърнено правото на защита на наказаното лице. Допуснатото процесуално нарушение е довело до неправилно приложение на материалния закон от АНО.

Предвид изложеното, съдът намира, че наведените в жалбата касационни основания не са налице, поради което същата следва да бъде оставена без уважение, а решението на районния съд като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2 от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН, Административен съд – Варна,

 

    Р   Е   Ш   И  :

 

 ОСТАВЯ  В СИЛА  Решение № 119/24.09.2019 г.,  постановено по НАХД  № 133/2019 г.  по описа на Районен съд – гр. Девня.

Решението е окончателно.

                                                          

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1. 

 

 

 

 

    2.