Решение по дело №261/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 309
Дата: 19 юли 2021 г. (в сила от 11 февруари 2022 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20217240700261
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   E

 

  309                                      19.07.2021 год.                    град Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

        Старозагорският административен съд, VІ състав, в публично съдебно заседание на тринадесети юли две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                           

                                                                       СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

       

при секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия Михаил Русев административно дело №261 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:       

        

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 45, ал. 2 от Постановление №161 на МС от 04.07.2016 год. за определяне на правила за координация между управляващите органи на програмите и местните инициативни групи, и местните инициативни рибарски групи във връзка с изпълнението на Подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2014 – 2020 год. /ПМС №161/2016 год. /, прието на основание чл.28, ал.1, т.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба от „ТМ груп 19“ЕООД – с. Мирово против мълчалив отказ на Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ да се произнесе във връзка с подадено възражение с вх.№02-2600/1623/11.03.2021 год. срещу Уведомително писмо за уведомяване на кандидати, чиито проектни предложения не са одобрени за финансиране след приключване на оценителния процес и одобрение на оценителния доклад по процедура за подбор на проектни предложения с код в Информационната система за управление и наблюдение /ИСУН/ 2020 BG06RDNP001-19. 410 – по Мярка 6.4 „Инвестиционна подкрепа за неземеделски дейност“ от стратегията за Водено от общностите местно развитие /ВОМР/ на „Местна инициативна група /МИГ/ - Брезово, Братя Даскалови“ по проектно предложение BG06RDNP001-19.410-0005 на председателя на УС на СНЦ „МИГ Брезово, Братя Даскалови“.

Оспорването се аргументира с допуснати процесуални нарушения, като се излагат и възражения по същество. В мотивите за недопускане била посочена липса на становище от РИОСВ Стара Загора, което е поискано с молба от 16.07.2020 год. - още преди подаване на проектното предложение, но в предвид усложнената епидемиологична обстановка е налице забавяне от РИОСВ Стара Загора, като положителното становище е било издадено едва на 04.02.2021 год. В отговорите на въпроси от оценителната комисия, сдружението е посочило, че забавянето и издаването на становището на РИОСВ Стара Загора се е забавило и е последица от дистанционната работа в условията на КОВИД 19. На 10.02.2021 год. е получено уведомително писмо от председателя на комисията за подбор на проектни предложения чрез ИСУН, с което е бил уведомен, че подаденото проектно предложение не се допуска на етап „Техническа и финансова оценка“. На 11.02.2021 год. сдружението е изпратило отговор, с който е изразило несъгласие с констатациите на оценителната комисия, като към отговора е приложил и окончателното становище на РИОСВ Стара Загора. В законоустановеният срок е подало възражение с вх.№02-2600/1623/11.03.2021 год. до Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ срещу уведомителното писмо, на което възражение не е получил отговор. Направено е искане за отмяна на мълчаливият отказ на Изпълнителният директор на „Държавен фонд „Земеделие“ да се произнесе по подаденото възражение и да се върне преписката на изпълнителният директор за произнасяне, като се претендират и направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на Държавен фонд Земеделие, не се явява, а в представеното писмено становище излага доводи за неоснователност на подадената жалба.

Административен съд – Стара Загора, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

В рамките на подхода „Водено от общностите местно развитие“ (ВОМР) и във връзка с обявена от на „МИГ /местна инициативна група/ Брезово, Братя Даскалови“ процедура, дружеството „ТМ груп 19“ ЕООД с. Мирово, подава на 20.07.2020 год. по електронен път проектно предложение за участие в обявената процедура с код BG06RDNP001-19.410-005 – по Мярка 6.4 „Инвестиционна подкрепа за неземеделски дейност“ от стратегията за ВОМР на „МИГ - Брезово, Братя Даскалови“. Проектното предложение е за закупуване на технологично оборудване за производство на каучукови плочки за производствен цех в с. Партизанин, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора. Приложен е и бизнес план, кой който са приложени и необходимите документи.

Входа на процедурата по одобряване на проектното предложение, са установени непълноти, неясноти и нередовности, по които е необходимо кандидатът да представи допълнителна информация и/или документи. Видно от разпечатката от ИСУН (лист 410 и сл.), дружеството е дало отговор по констатираните нередности, като приложило и документи за извършени от кандидата корекции във връзка с първоначално отразените данни в проектното предложение и приложенията към него. Налице са три изпратени писма за нередности, като в първото и второто такива, е посочено, че не е представен документ от РИОСВ Стара Загора за съответствие на предложението със законовите изисквания на Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие и Закона за водите. Изисква се от кандидата да представи съответното решение от РИОСВ Стара Загора, като не се отрича, че е представено уведомление с вх.№кос01-3609/16.07.2020 год. Въз основа на извършените административни проверки, оценителната комисия е стигнала до извода за несъответствие на подаденото предложение с изискванията на процедурата, поради което е изпратено и уведомително писмо до „ТМ груп 19“ЕООД от 10.02.2021 год. /лист 423-425/, че проектното му предложение не преминава АСД и не се допуска до техническа и финансова оценка (ТФО), като са посочени основанията за недопускане. Приложен по делото е и оценителен доклад от 25.02.2021 год. на оценителната комисия /лист 430 – 488/, от който е видно, че проектното предложение на жалбоподателят не е допуснато до техническа и финансова оценка.

Въз основа на този оценителен доклад е изпратено уведомително писмо от 09.03.2021 год., подписано от Х.Е. – председател на УС на СНЦ „МИГ Брезово, Братя Даскалови“ /лист 428-429/ до „ТМ груп 19“ЕООД, в което изрично е посочено, че в тридневен срок може да се подадат възражение пред Държавен фонд “Земеделие“, което възражение следва да бъде подадено на хартиен носител.

В отговор, подаден във връзка с полученото съобщение, на 11.03.2021 год., чрез ИСУН 2020 дружеството „ТМ груп 19“ЕООД подава възражение против недопускането му до техническа и финансова оценка на проектното му предложение до Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ /лист 3-5/.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Предвид подадената жалба съдът намира, че предмет на оспорването е мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ да се произнесе по подаденото от жалбоподателя възражение с вх. №02-2600/1629/11.03.2021 год. срещу недопускане на проектното му предложение до техническа и финансова оценка и включването му в списъка на проектните предложения, които не преминават проверка за административно съответствие и допустимост.

Оспорването на мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ да се произнесе по подаденото от жалбоподателя възражение срещу недопускане на проектното му предложение до техническа и финансова оценка и включването му в списъка на проектните предложения, които не преминават проверка за административно съответствие и допустимост, съдът намира за допустимо, предвид че същото изхожда от лице с правен интерес, срещу годен на оспорване акт и е подадено в предвидените от закона срокове.

Подаденото възражение по реда на чл.45, ал.2 от ПМС №161/2016 год. за определяне на правила за координация между управляващите органи на програмите и местните инициативни групи, и местните инициативни рибарски групи във връзка с изпълнението на Подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2014 – 2020 год., е входирано в ДФ“Земеделие“ е с вх. №02-2600/1629/11.03.2021 год. Съдът намира, че именно от тази дата е започнал да тече срока за произнасяне по направеното възражение.

Съгласно чл.45, ал.2 от ПМС №161/2016 год., ръководителят на УО/ДФЗ се произнася по основателността на възражението в срок до 10 работни дни от неговото получаване, като: 1. връща проектното предложение за повторно извършване на процедурата по оценка; 2. потвърждава предварителното решение на МИГ/МИРГ. Последното води на извода, че органа е следвало да се произнесе по направеното възражение до 21.03.2021 год. След изтичането на срока за произнасяне по чл.45, ал. 2 от ПМС №16/2016 год., а именно до 22.03.2021 год. ръководителят на УО/ДФЗ е формирал мълчалив отказ по смисъла на чл.58, ал. 1 АПК, който подлежи на оспорване в срока по чл.149, ал.2 от АПК. Към датата на сезиране на съда /22.04.2021 год., която е датата на подаване на жалбата по куриер/ безспорно е налице формиран от компетентния да се произнесе орган, мълчалив отказ по сезиралото го възражение. В тази връзка намира, че предвид наличието на формиран в правната действителност мълчалив отказ по подаденото възражение, за жалбоподателя е бил налице правен интерес от оспорване на същия както към тази дата, така и към настоящият момент, предвид липсата на издаден от органа изричен акт по процесното възражение. Ето защо оспорването следва да се приеме за допустимо.

Разгледана по същество жалбата срещу мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ да се произнесе по подаденото от жалбоподателя възражение с вх. №02-2600/1629/11.03.2021 год. срещу недопускане на проектното му предложение до техническа и финансова оценка и включването му в списъка на проектните предложения, които не преминават проверка за административно съответствие и допустимост, се явява основателна.

Производството по отпускане на безвъзмездна финансова помощ, регламентирано от ПМС №161/04.07.2016 год. е със сложен фактически състав. Местната инициативна група /МИГ/ изпълнява функциите на помощен орган, който е оправомощен да извърши оценка и подбор на постъпилите проектни предложения, като нейната работа приключва с изготвянето на оценителен доклад който се изпраща за одобрение до ДФЗ. Този доклад включва списък на предложените за финансиране проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на безвъзмездната финансова помощ, която да бъде предоставена за всеки от тях; списък на резервните проектни предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, подредени по реда на тяхното класиране; списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им. Следователно за да приключи тази процедура е необходим акт на ръководителя на Управляващия орган /УО/. Задължение на МИГ е да уведоми кандидатите, чиито проектни предложения не са одобрени или са одобрени частично /чл. 44, ал. 6 от ПМС № 161/ 2016 год./, като кандидатът има право да възрази пред финансиращия проекта УО/ДФЗ /чл.45, ал.1 от ПМС №161/2016 год/. Ръководителят на УО/ДФЗ следва да се произнесе по основателността на възражението в срок до 10 работни дни от неговото получаване, като съобразно своите правомощия той може да върне проектното предложение за повторно извършване на процедурата по оценка или да потвърди предварителното решение на МИГ/МИРГ /чл.45, ал.2 от ПМС №161 от 2016 год./. Анализът на нормативната уредба сочи, че решението на МИГ е само част от производството по отпускане на безвъзмездна финансова помощ, като окончателното решение за предоставяне, съответно за отказ да се предостави такава помощ е на ръководителя на УО/ДФЗ. Следователно в тези случаи той не действа като горестоящ административен орган, а като орган, който издава индивидуалния административен акт, от който пряко и непосредствено настъпват правните последици за кандидата. Формираният мълчалив отказ безспорно засяга правата и законните интереси на жалбоподателя, поради което подлежи на самостоятелен съдебен контрол и неговото оспорване е допустимо.

Ответникът е бил сезиран с възражение, подадено в нормативно установения в  чл.45, ал.1 от ПМС №161/ 2016 год. за определяне на правила за координация между управляващите органи на програмите и местните инициативни групи, и местните инициативни рибарски групи във връзка с изпълнението на Подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2014 – 2020 год., 3-дневен срок, срещу решение на УС на СНЦ „МИГ Брезник, Братя Даскалови“, с което на практика проектното предложение на „ТМ груп 19“ЕООД не е било одобрено за финансиране.

Разпоредбата на  чл.45, ал.2 от ПМС №161/04.07.2016 год. за определяне на правила за координация между управляващите органи на програмите и местните инициативни групи, и местните инициативни рибарски групи във връзка с изпълнението на Подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2014 – 2020 год. е императивна и задължава административния орган, при надлежно сезиране, каквото в процесния случай се установява че е налице, да се произнесе с изричен акт. Органът е длъжен да прецени законосъобразността на процедурата по оценка на проектното предложение и да обсъди оплакванията на кандидата по възражението, след което да формира писмено своето волеизявление, като върне проектното предложение за повторно оценяване или потвърди предварителното решение на МИГ. В случая, в 10-дневния срок по чл.45, ал.2 от ПМС №161/2016 год. за произнасяне, както и до настоящия момент, не е издаден изричен акт от Изпълнителния директор на ДФЗ във връзка с подаденото от „ТМ груп 19“ЕООД възражение. Формираният мълчалив отказ на компетентния да се произнесе административен орган е в нарушение на административнопроизводствените правила, установени в  чл.45, ал.2 от ПМС №161/2016 год. и на изискването за форма на административния акт, което на основание чл.146, т.2 и т.3 от АПК води до неговата незаконосъобразност.

По тези съображения жалбата се явява основателна и се следва отмяна на оспорения акт. Естеството на спора не позволява решаването му по същество от съда, поради което преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне по направеното възражение, съобразно неговите законови правомощия в срока по  чл.45, ал.2 от ПМС №161/04.07.2016 год.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Държавен фонд „Земеделие“ бъде осъден да заплати на „ТМ груп 19“ЕООД сумата от 450.00 лв., представляваща внесена държавна такса за образуване на съдебното производство в размер на 50.00 лв. и заплатен „хонорар по адм. дело №261/2021 год. на Адм. съд Стара Загора“ /съгласно приложеното извлечение от банковата сметка/.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „ТМ груп 19“ЕООД, представлявано от управителя т.д.м., мълчалив отказ на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ да се произнесе по възражение с вх. №02-2600/1623 от 11.03.2021 год., като незаконосъобразен.

ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за произнасяне по съществото по подаденото от „ТМ груп 19“ЕООД, представлявано от управителя т.д.м. възражение с вх. №02-2600/1623 от 11.03.2021 год., съобразно указанията на съда.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, представлявано от Изпълнителния директор Борис Михайлов да заплати на „ТМ груп 19“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя т.д.м. и  със седалище и адрес на управление с. Мирово, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, ул.“Заря“№11 сумата от 450.00 лв. разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: