Решение по дело №5235/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 318
Дата: 24 февруари 2020 г. (в сила от 27 юли 2020 г.)
Съдия: Валя Илиева Цуцакова Нанкова
Дело: 20193110205235
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№……..         2020 година      гр.Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

           ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД - ПЕТНАДЕСЕТИ наказателен състав в публичното съдебно заседание на четиринадесети януари през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                     СЪДИЯ при ВРС:ВАЛЯ ЦУЦАКОВА

 

           при секретаря РАДОСТИНА ИВАНОВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 5235 по описа на ВРС за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

           Производството е на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.

           Образувано по жалба на Ж.Ф. „Китка-ООД гр.Варна, ЕИК204069266, представлявано от Д. М. Й.,  против НП №143 от 21.10.2019г., издадено от Директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което  на въз. дружество са  наложени две административни наказания, както следва: „Имуществена санкция“ в размер на 150лв. на основание чл.200ал.1т.4 от Закона за водите за нарушение на чл.48 ал.1т.11 от Закона за водите и „Имуществена санкция“ в размер на 150лв. на основание чл.200ал.1т.4 от Закона за водите за нарушение на чл.48 ал.1т.12 от Закона за водите.

           Съдът намира, че жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и като допустима, е приета за разглеждане.

           С  жалбата се изразява становище, че НП е издадено в нарушение на процесуалните правила и материалния закон,  и като необосновано следва да бъде отменено.

            В с.з. въз. дружество се представлява от се представлява от адв.К., надлежно преупълномощена от адв.Димова  и приета от съда.Процесуалният представител поддържа жалбата, ангажира доказателства в подкрепа на жалбата, а в хода на делото по същество моли за отмяна на НП, като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон и като необосновано, излагат се аргументи в подкрепа на становището, че и по отношение на двете приети за установени нарушения не е налице от обективна страна елемент от състава на деянията, а именно осъществяване на разрешено водовземане  или ползване на воден обект и се коментират събраните по делото писмени и гласни доказателства, съгласно които процесното водовземно съоръжение до настоящия момент не е оборудвано за експлоатация и не е монтирано водомерно устройство, като се приема, че неправилно и за двете нарушения е приложена санкционната норма.Визира се несъответствие между мотиви и диспозитив на НП по отношение на пункт втори от НП, по отношение на визираната ал.4 на чл.200 от ЗВ, визира се и несъответствие между посочената правно организационна форма на субекта на нарушенията в АУАН и НП, акцентира се и върху липса на мотиви относно приложимостта на чл.28 от ЗАНН, която е следвало да намери приложение в конкретния случай и се иска отмяна на НП.

            Представителят  на органа издал НП, оспорва жалбата, а в хода на делото по същество моли НП да бъде потвърдено, аргументирайки доказаност и съставомерност на приетите за установени нарушения, допускане на техническа грешка при първоначалното посочване на ал.4 от ЗВ, съвпадане на ЕИК на санкционираното дружество, посочен в АУАН и НП и липса на неяснота относно идентификацията на субекта на нарушението.

           След преценка на доказателствата по делото,  съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

             На 09.05.2019 г., била извършена документална проверка в Басейнова дирекция „Черноморски район" по изпълнение на условията в Разрешително 2152 0421/05.06.2017 г., издадено от Директора на БДЧР с титуляр „Ж Ф Китка" ЕООД, за водовземане от подземни води, чрез водовземно съоръжение - Тръбен кладенец /ТК/ „Животновъдна ферма - Китка", находящ се в поземлен имот 063013, местност „Дере Дермент" в землището на с. Китка, общ. Аврен, обл. Варна, с цел на водовземането „водоснабдяване за животновъдство, самостоятелно питейно-битово водоснабдяване и водоснабдяване за други цели", като в извършването на проверката участвал и св.И..

          При проверката било установено, че титулярът на процесното разрешително е извършил административни нарушения по Закона за водите, както следва:

           1.На 01.02.2019 г., не е изпълнил условие по т. 2.1.3. от Раздел „Условия за предоставяне на информация от собствен мониторинг" на Приложение към разрешителното като в срок до 31.01.2019 г. не е представил в Басейнова дирекция „Черноморски район", декларация по чл. 1946 от Закона за водите за определяне на дължимата такса за водовземане за 2018 г., с което е нарушил чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите

          2.На 01.04.2019 г., не е изпълнил условие по т. 2.1.4. от Раздел „Условия за предоставяне на информация от собствен мониторинг" на Приложение към разрешителното, като в срок до 31.03.2019 г. не е представил Басейнова дирекция „Черноморски район", доклад за изпълнение на условията в разрешителното за 2018 г., с което е нарушил чл. 48, ал. 1, т. 12 от Закона за водите

          Предвид така приетите за установени обстоятелства било изпратено писмо - покана изх. № 26-00-2139/09.05.2019 г., до представляващия дружеството, да се яви в сградата на БДЧР за изясняване на обстоятелствата получено на 13.05.2019 г.

         Поради неявяване на нарушителя в указания срок, на основание чл. 40, ал. 2 от ЗАНН бил съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 118/24.06.2019 г. /бланка № 000595/ в отсъствие на нарушителя, удостоверено с подпис на свидетел.Актът бил връчен на упълномощен представител на дружеството на 17.09.2019 г., като същият вписал възражения, че няма водовземане и обектът не е оборудван.

         В тридневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН до Директора на БДЧР не постъпило допълнително писмено възражение по повод съставения и връчен АУАН, поради което, приемайки,че осъществяването на двете приети за установени нарушения не е обвързано с осъществяване на водоползване или водовземане, въз основа на материалите по преписката на 21.10.2019г. АНО издал НП, предмет на настоящата въззивна проверка, като възприел изцяло констатациите на актосъставителя и единствено посочил, че титуляр на разрешителното и респективно субект на двете нарушения е „ЖФ Китка“ ООД.

          В съдебно заседание се събраха както гласни доказателства, така и писмени такива/ КП, писма и др./, от които безспорно се установи, че към посочените в АУАН и НП дати на извършване на двете процесни нарушения,  процесният обект- водовземно съоръжение Тръбен кладенец /ТК/ „Животновъдна ферма - Китка", находящ се в поземлен имот 063013, местност „Дере Дермент" в землището на с. Китка, общ. Аврен, обл. Варна не е оборудван за експлоатация и не е монтирано водомерно устройство, т.е. не се извършва водовземане и водоползване.

          Съдът изцяло кредитира показанията на св.И., дадени в с.з., тъй като същите са последователни, непротиворечиви,  искрени и напълно кореспондиращи с писмените доказателства по делото..

          Съдът изцяло кредитира всички писмени доказателства, приобщени по делото/ приложените в АНП и изисканите в хода на съдебното производство/, тъй като същите са непротиворечиви по между си и кореспондират с установената по делото фактическа обстановка.

          Гореописаното се установява от приобщените материали по делото- НП, АУАН, разрешително, приложение към същото, КП, писма и др. писмени доказателства по делото, както и от гласните доказателства по делото, които съдът е посочил, че кредитира.

          Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК,  вр с чл.84 от ЗАНН,  настоящият състав на ВРС,  достигна до следните правни изводи.

                       По приложението на процесуалния закон:

            Проверяваното НП е издадено  от компетентен орган по смисъла на чл.201 ал.2 от ЗВ, като съгласно представената и приета от съда заповед АУАН също е съставен от компетентен служител.Двата акта са издадени при спазване на  сроковете по смисъла на чл.34 от ЗАНН .  Формално АУАН и НП съдържат изискуемите от ЗАНН реквизити, тъй като в същите се съдържа достатъчно пълно, точно и ясно описание на нарушенията, които АНО е приел, че са били извършени, фигурират и конкретни дати, а местонахождението на БДЧР е общоизвестно и непосочването конкретно на мястото на извършване на нарушението не е съществено процесуално нарушение. В АУАН са били вписани възражения, като видно от съдържанието на НП АНО е приел, че същите са неоснователни и не касаят съставомерността на приетите за установени две нарушения.Посочени са и нарушените норми. Вярно е, че в АУАН е посочен водоползвател –ЕООД, а в НП е посочен водоползвател-ООД, но доколкото ЕИК съвпада напълно, съдът не счита, че има неяснота относно субекта на нарушенията.Първоначалното визиране цифром и на ал.2 на чл.200 от ЗВ също не е самостоятелно основание за отмяна на НП, доколкото диспозитивите на НП са ясни за нарушителя и в този смисъл съдът не констатира съществени процесуални нарушения, които да са самостоятелно основание за отмяна на НП.

           По приложението на материалния закон:

         От фактическа и правна страна АНО е приел, че водоползвателят:1.На 01.02.2019 г., не е изпълнил условие по т. 2.1.3. от Раздел „Условия за предоставяне на информация от собствен мониторинг" на Приложение към разрешителното като в срок до 31.01.2019 г. не е представил в Басейнова дирекция „Черноморски район", декларация по чл. 1946 от Закона за водите за определяне на дължимата такса за водовземане за 2018 г., с което е нарушил чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите и 2.На 01.04.2019 г., не е изпълнил условие по т. 2.1.4. от Раздел „Условия за предоставяне на информация от собствен мониторинг" на Приложение към разрешителното, като в срок до 31.03.2019 г. не е представил Басейнова дирекция „Черноморски район", доклад за изпълнение на условията в разрешителното за 2018 г., с което е нарушил чл. 48, ал. 1, т. 12 от Закона за водите.

         И за двете приети за установени нарушения АНО е наложил наказание на дружеството на основание чл.200 ал.1т.4 от ЗВ, като съгласно санкционната норма се налага административно наказание на ФЛ или ЮЛ, което:“наруши правилата за деклариране, отчитане и контролиране при осъществяване на разрешеното водовземане или ползване на воден обект..“Предвид горното съдът споделя становището, че за да се санкционира лице на това основание- чл.200 ал.1т.4 от ЗВ, не е достатъчно да има издадено разрешително за водовземане чрез водовземно съоръжение, а следва да има извършено нарушение при осъществяване на разрешеното водовземане или водоползване.След като безспорно по делото е установено, че от момента на издаване на процесното разрешително до момента на извършване на проверката, респективно и към датите, посочени като дати на извършване на двете нарушения, процесният обект- водовземно съоръжение Тръбен кладенец /ТК/ „Животновъдна ферма - Китка", находящ се в поземлен имот 063013, местност „Дере Дермент" в землището на с. Китка, общ. Аврен, обл. Варна не е било оборудвано за експлоатация и не е било монтирано водомерно устройство, т.е. не се извършвало  водовземане и водоползване, то няма как дружеството да бъде санкционирано на основание чл.200 ал.1т.4 от ЗВ, тъй като липса елемент от обективния състав на нарушението, визирано в санкционната норма.Налагането на наказание за нарушение, което не покрива състава на приложената санкционна норма винаги обуславя неправилно приложение на материалния закон, което е основание за отмяна на НП.

          Предвид гореизложеното съдът намира, че НП е издадено при съществени  нарушения на материалния закон и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на ВРС:

 

Р  Е  Ш  И  :

 

          ОТМЕНЯ НП №143 от 21.10.2019г., издадено от Директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което  на Ж.Ф. „Китка-ООД гр.Варна-ЕИК204069266, представлявано от Д. М. Й. са  наложени две административни наказания, както следва: „Имуществена санкция“ в размер на 150лв. на основание чл.200ал.1т.4 от Закона за водите за нарушение на чл.48 ал.1т.11 от Закона за водите и „Имуществена санкция“ в размер на 150лв. на основание чл.200ал.1т.4 от Закона за водите за нарушение на чл.48 ал.1т.12 от Закона за водите.

           Решението подлежи на касационна проверка пред Административен съд-Варна в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните.

           След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се изпрати на по компетентност на Наказващия орган.

 

 

 

 

                                                          СЪДИЯ при ВРС