Решение по дело №437/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 283
Дата: 21 юли 2020 г. (в сила от 30 октомври 2020 г.)
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20201720200437
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

                                                

21.07.2020 година

 

                  Номер 283                    /  година  2020           Град Перник

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

            Пернишки Районен съд                          05-ти  наказателен състав

           На     22    юни                                  Година две хиляди и   двадесета

          В публично заседание в следния състав :

                             

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христина Ангелова

                                                       ЧЛЕНОВЕ:

                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 

                Секретар : Катя Василева

               Прокурор :

               Като разгледа докладваното от  председателя административно наказателно дело №00437  по описа на съда за 2020 година,  за да се произнесе взе предвид следното :

              Производството е по  реда на чл.59-63 от ЗАНН .

             Образувано е по жалба на  С.В.Т. против наказателно постановление №192/12.02.2020 година,издадено от Директор на Регионална дирекция по горите –гр.Кюстендил ,с което за осъществен състав на административно нарушение по чл.108 ал.3 от Закона за горите вр. с чл.12б ал.1 т.5 и т.7 от Наредба №1 за контрола и опазването на горските територии  и чл.61,чл.47 ал.1 т.1 и т.6 и чл.50 ал.9 от Наредба №8/05.08.2011 година за сечите в горите на основание чл.257 ал.1 т.1 от Закона за горите е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лв.

              Жалбоподателят  С.В.Т. е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.В жалбата,депозирана срещу него е изтъкнал доводи,че същото  е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.В съдебно заседание,редовно призован не се явява.Вместо него се явява адв.Б.,който доразвива доводите,изложени в жалбата.Защитникът на Т. твърди,че акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени при неправилно установена фактическа обстановка.Навежда доводи,че при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление от страна на актосъставителя и на административно наказващия орган са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.Предлага, издаденото от Директор на Регионална Дирекция по горите-гр.Кюстендил наказателно постановление да бъде изцяло отменено.

                 Въззиваемата страна–Регионална дирекция по горите-гр.Кюстендил,редовно призована не изпраща представител  за съдебното заседание.В съпроводителното писмо към административно наказателната преписка и с молба рег.№13020/22.06.2020 година от процесуалния представител на РДГ-гр.Кюстендил е изразено становище,че издаденото от директор на Регионална дирекция по горите-гр.Кюстендил наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.

                 Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и чл.18 от НПК намира за установено следното :

                Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е. Разгледана по същество се явява  основателна.

               Съдът намира,че наказателното постановление следва да бъде отменено на процесуално основание,поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и съответно издаване на наказателното постановление.

               Мотивиран  за това съдът е от следното:

               В акт за установяване на административно нарушение серия ПА07№003405/№192/22.10.2019 година  по регистъра ,съставен от А.Й.А. в качеството на „главен специалист  горски инспектор“ при Регионална дирекция по горите гр.Кюстендил в присъствието на св. по акта В.С.А. и И.Б.Л.на С.В.Т. е описал че  в качеството на лице по чл.108 ал.2 от Закона за горите е допуснал сеч на 10 броя немаркирани с контролни горски марки дървета-зимен дъб ,равняващи се на 6 пл. куб.м.  и сеч на 4 броя немаркирани с контролна горска марка дървета от габър ,равняващи се на 3 пл.куб.м. ,както и направа на технологична просека с дължина 40 метра, без да е ограничена на терена.В акта за установяване на административно нарушение е отбелязана като дата на неговото установяване-22.08.2019 година.Прави впечатление,че като период на  осъществяване на същото е отбелязан периодът  от  01.08.2019 година до 22.08.2019 година в землището на с.Дивотино общ.Перник подотдел 9“е“ горски имот ГИ№20986.108.5,собственост на физически лица ,територия на ТП  ДТС Радомир.

              Цифрово е отбелязано,че са нарушени от страна на Т. разпоредбите на чл.108 ал.3 от Закона за горите вр. с чл.12б ал.1 т.5 и т.7 от Наредба №1 за контрола и опазването на горските територии  и чл.61,чл.47 ал.1 т.1 и т.6 и чл.50 ал.9 от Наредба №8/05.08.2011 година за сечите в горите .

                Актът е съставен в отсъствие на нарушителя. Предявен е и е подписан от Т.  на 18.10.2019 година. Актът е подписан от актосъставителя и  от свидетелите по него.

               При предявяване  и подписване на акта нарушителят  не е дал обяснения и направил възражения по описаните в обстоятелствената част на същия нарушения.

               Възражения по съставения акт са постъпили в законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН пред административно наказващия орган.В тях се изразява несъгласие с констатациите по акта.Навеждат се доводи за неправилно установена фактическа обстановка от страна на контролните органи.

                Въз основа на съставения акт Директор на Регионална дирекция по горите–гр.Кюстендил е издал наказателно постановление №192/12.02.2020 година,с което за осъществен състав на административно нарушение по чл.108 ал.3 от Закона за горите вр. с чл.12б ал.1 т.5 и т.7 от Наредба №1 за контрола и опазването на горските територии  и чл.61,чл.47 ал.1 т.1 и т.6 и чл.50 ал.9 от Наредба №8/05.08.2011 година за сечите в горите на основание чл.257 ал.1 т.1 от Закона за горите на С.В.Т.  е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лв.

             По доказателствата:

             Горната фактическа обстановка се установява,посредством гласните доказателства,събрани чрез разпит на свидетелите А.Й.А. и В.С.А. и писмените такива,приложени към административно наказателната преписка,а именно:акт за установяване на административно нарушение  ПА07№003405/№192/22.10.2019 година по регистъра,наказателно постановление №192/12.02.2020 година,издадено от Директор РДГ гр.Кюстендил,рапорт по чл.11 ал.1 от Наредба №1 КОГТ,възражение по акт,позволително за сеч №0512669/24.07.2019 година,доклад от извършена теренна проверка в обхвата на ТП „ДГС Радомир“ .Същите съдът по реда на чл.84  от ЗАНН и чл.283 от НПК прие ,приложи и цени като доказателства по делото. Свидетелите А. и А. ,след като са били предупредени за наказателната отговорност,която биха понесли в случай на лъжесвидетелстване поддържат изцяло и в пълен обем отразените в обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение констатации.Показанията им са пълни,ясни и безпротиворечиви относно установеното от тях и крайните им правни изводи.Съдът кредитира тези показания.

           От правна страна:

           Посочената като виновно нарушена разпоредба на чл.108 ал.3 от Закона за горите и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление в приложимата си редакция към датата на установяване на нарушението /ДВ бр.1 /01.01.2019 година/ въвежда задължението на лицето,на което  е издадено позволително  за сеч да упражнява контрол  и да взима мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършване на добив на дървесина и транспортирането на остатъците сечта по ред,определен от наредбата по чл.148 ал.11 до освидетелстване на сечището.

           Безспорно е установено по делото и по този въпрос не се спори между страните,че С.В.Т. към датата на установяване на нарушението,така ,както е фиксирана в акта за установяване на административно нарушение  и в наказателното постановление,а именно 22.08.2019 година е притежавал позволително за сеч. Същия е бил вписан в публичния регистър .

           В акта за установяване на административно нарушение като негово виновно поведение е отразено,че в качеството на лице по чл.108 ал.2 от Закона за горите  е допуснал сеч на общо 10 броя немаркирани с контролни горски марки дървета-зимен дъб ,равняващи се на 6 пл. куб.м.  и сеч на 4 броя немаркирани с контролна горска марка дървета от габър, равняващи се на 3 пл.куб.м. ,както и направа на технологична просека с дължина 40 метра без да е ограничена на терена .

           В обстоятелствената част на наказателното постановление административно наказващия орган е описал като виновно поведение на Т.,изразяващо се в неупражняване на контрол по добива на дървесина и допускане на сеч на общо10 броя немаркирани с контролни горски марки дървета-зимен дъб ,равняващи се на 6 пл. куб.м.  и сеч на 4 броя немаркирани с контролна горска марка дървета от габър, равняващи се на 3 пл.куб.м. ,както и направа на технологична просека с дължина 40 метра без да е ограничена на терена ,като е нарушил разпоредбите на  чл.108 ал.3 от Закона за вр. с чл.12 б ал.1 т.5  и т.7 от Наредба №1 за контрола по опазване на горските територии.Разпоредбата на чл.12 б ал.1 т.5 от цитирания подзаконов нормативен акт  въвежда задължение за лицето по чл.108 ал.2 от Закона за горите да следи за спазване на сроковете  и правилата за сеч в т.ч. да се извършва сеч само в рамките на насаждението и само на определени и маркирани за сеч дървета.С  точка 7 на същата разпоредба се въвежда задължението на лицето по чл.108 ал.2 от Закона за горите да следи за спазване на одобрения технологичен план. От описаното в обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение е видно,че е констатирано извършване на сеч общо 10 броя немаркирани с контролни горски марки дървета-зимен дъб ,равняващи се на 6 пл. куб.м.  и сеч на 4 броя немаркирани с контролна горска марка дървета от габър ,равняващи се на 3 пл.куб.м. ,Не е посочено кои правила за сеч Т. е нарушил.Описанието на неговото виновно поведение се е изчерпало единствено с бланкетното отбелязване ,че  подложените на сеч дървета не са маркирани с контролна горска марка. Според съда при така извършеното и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление описание на нарушението от страна на октосъставатиеля и на административно наказващия орган е допуснато нарушение на разпоредбата на чл.42  т.4 респ. чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН,въвеждаща изискването е актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление да съдържат описание на нарушението,на обстоятелствата,при които е извършено и на доказателствата,които го потвърждават.

             В акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление е отразено,че нарушението е установено на 22.08.2019 година.Същевременно като период на неговото осъществяване е посочен и в двата акта периодът   01.08.2019 година-22.08.2019 година. В тази насока ,нито от страна на актосъставителя, нито от страна на административно наказващия орган са наведени  доводи,които да са отразени в обстоятелствената част на двата акта за определяне на именно такъв  период на осъществяване на нарушението.Не са приложени и към административно наказателната преписка писмени документи в подкрепа на отразеното.Горното води до извод за липса и в двата акта на дата на осъществяване на административно нарушение–задължителен реквизит,с оглед разпоредбите на чл.42 т.3 респ. чл.57 ал.1т.5 от ЗАНН.

             И актосъставителят и административно наказващия орган са приели,че  Т. е осъществил състава на нарушението при “допустителство”.Съгласно разпоредбата на чл.10 ал.1 от ЗАНН:”Допустителите се наказват само в случаите ,предвидени в съответния закон или указ.”За описаното в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление нарушение състав на допустителство не е уреден.Горното води до извод,че наказателното постановление е издадено в нарушение на закона и също се явява самостоятелно основание за неговата отмяна.

 

            Предвид изложеното на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът:

                           

Р    Е    Ш    И:

 

             ОТМЕНЯ  наказателно постановление наказателно постановление №192/12.02.2020 година,издадено от Директор на Регионална дирекция по горите –гр.Кюстендил срещу С.В.Т. ЕГН:********** *** съдебен адрес:*** офис 3 адв.Георги Б. ,с което за осъществен състав на административно нарушение по чл.108 ал.3 от Закона за горите вр. с чл.12б ал.1 т.5 и т.7 от Наредба №1 за контрола и опазването на горските територии  и чл.61,чл.47 ал.1 т.1 и т.6 и чл.50 ал.9 от Наредба №8/05.08.2011 година за сечите в горите на основание чл.257 ал.1 т.1 от Закона за горите е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лв.

 

                 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред  Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

 

                                                                СЪДИЯ :

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС