Решение по дело №39/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 45
Дата: 19 април 2021 г. (в сила от 19 април 2021 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20217280700039
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2021 г.

Съдържание на акта

       Р Е Ш Е Н И Е

 

№45/19.4.2021г.                                          гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

        Ямболският административен съд,  касационен състав, в публично заседание на първи април  2021г. в следния състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                     ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАНЯ СТОЯНОВА

                                            2.  ВАНЯ БЯНОВА

 

при секретар В.  Митева

прокурор  Р. ЛЕФТЕРОВА

Като разгледа докладваното от съдия В. Драганов  КАНД     39  по описа за 2021 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

          Касационно анд № 39/2021г. е образувано по жалба на Министерство на енергетиката, чрез процесуален представител против  Решение № 260133/10.12.2020г., постановено по анд № 196/2020г. по описа на  Ямболския районен съд.

         С обжалваното решение е отменено Наказателно постановление № Е-НП-24/30.12.2019 г., издадено от министъра на енергетиката, с което на „ТЕХНОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ 99” АД, ЕИК ****, със ­седалище и адрес на управление: гр.Ямбол, ул.„***” № 21, представлявано от  изпълнителния директор С.П. И., на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 /петдесет хиляди/ лева за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ.

       В жалбата се сочи, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно, тъй като е постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон - касационни основания по смисъла на чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Оспорват се изцяло изводите на ЯРС за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила в хода на административнонаказателното производство. Прави се искане за отмяна на решението и поради липса на произнасяне по същество на делото, същото да се върне за ново разглеждане от друг състав на ЯРС.

            В съдебно заседание касаторът редовно и своевременно призован  не изпраща процесуален представител.

        Ответникът по касация, редовно и своевременно призован не изпраща процесуален представител. В отговор на касационната жалба, същата  се  оспорва изцяло, като се прави искане за оставяне в сила на  атакувания съдебен акт като правилен и законосъобразен. Допълнително от представляващия дружеството са постъпили подробни писмени бележки.

       Представителят на ЯОП изразява становище за основателност на подадената жалба. Сочи, че   в конкретния случай не е изтекъл давностния срок по чл. 34, ал.3 от ЗАНН за издаване на процесното НП. Счита, че  оспореното решение следва да бъде отменено и  делото следва да се върне за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

       Настоящият съдебен състав извършвайки касационна проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания, както и валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

       Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл.211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

         Предмет на осъществявания съдебен контрол е Решение № 260133/10.12.2020г., постановено по анд  196/2020г. на Ямболския районен съд с което е отменено  Наказателно постановление № Е-НП-24/30.12.2019 г., издадено от министъра на енергетиката, с което на „ТЕХНОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ 99” АД, ЕИК ***, със ­седалище и адрес на управление: гр.Ямбол, ул.„***” № 21, представлявано от  изпълнителния директор С.П. И., на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 /петдесет хиляди/ лева за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ.

        За да постанови своя съдебен акт ЯРС е  приел за установено от  фактическа страна, че съгласно  договор № 1745/15.06.2009 г., сключен между  Община Тунджа и „Технострой - Инженеринг 99“ АД - Ямбол, на дружеството в качеството на концесионер е предоставена възмездно концесия за добив на подземни богатства -строителни материали - пясъци, от находище „***“, община Тунджа в рамките на концесионната площ, която е определена с решение № 515 от 30.05.2005 г. на Министерски съвет, за срок от 30 години, считано от 01.06.2009 г. върху следните недвижими общински имоти - поземлен имот № 000428 - храсти, с площ 40,7774 дка по КВС в землището на с. ***; поземлен имот № 000253 с площ 0,615 дка по КВС на същото землище и поземлен имот № 000258 с площ 0,431 дка по КВС на същото землище.

       На 28.07.2017 г. във връзка с подаден сигнал от кмета на село ***, обл. Ямбол за извършени изкопни работи и добив на инертни материали от „Технострой - Инженеринг 99“ АД Ямбол извън предоставената на дружеството концесия е извършена проверка и съставен констативен протокол от 28.07.2017 г. Заснети са координатите на 122 точки, направен е снимков материал, извършени са справки в специализираните карти - регистри,  при което е установено, че общо нарушения терен извън концесионната граница е 15,3 дка и попада извън имотите, посочени в Договор № 1745 за предоставяне право на ползване на общински имоти за нуждите на кариерата. С постановление на ЯРП от 01.02.2018г. е образувано ДП № 11/2018г. по описа на ОД на МВР –Ямбол за извършено престъпление по чл. 194, ал.1 от НК, което впоследствие е преобразувано в ДП № 2 /2019г. по описа на ОСлО в  ОП –Ямбол.

        ЯРС е констатирал, че с постановление от 30.05.2019 г. на административния ръководител – районен прокурор на Районна прокуратура – Ямбол е прекратено ДП № 2/2019 г. по описа на ОСлО в ОП-Ямбол, като е прието, че е налице нарушаване на концесионната територия, като е добито определено количество пясък, но това деяние представлява административно нарушение, но не и престъпление по чл.194, ал.1 от НК. Препис от постановлението е изпратено на министъра на енергетиката на Република България за ангажиране на административно-наказателна отговорност на виновните лица  с писмо с вх. № Е-11-00-106/02.07.2019 г.  по описа на Министерство на енергетиката. Впоследствие след получаване и на цялото ДП № 2/2019 г. по описа на ОСлО в ОП-Ямбол, министъра на енергетиката  на 30.12.2019 г. е издал процесното наказателно постановление.

       При така установената фактическа обстановка за да отмени процесното НП, ЯРС е приел, че в хипотезата на чл.36, ал.2 от ЗАНН датата на образуване на административно-наказателното производство в случая е датата на изготвяне на постановлението на прокурора – 30.05.2019 г. От нея е започнал да тече и предвидения в чл.34, ал.3 от ЗАНН шестмесечен срок за издаване на наказателно постановление и същото е следвало да бъде издадено до 30.11.2019 г. Поради това ЯРС е формирал краен извод, че Наказателно постановление № Е-НП-24/30.12.2019 г. е съставено след изтичане на посочения срок и при неговото издаване наказващия орган очевидно не се е съобразил с разпоредбата на чл.34, ал.3 от ЗАНН, с което е допуснал и нарушение на процесуалните правила, което е достатъчно основание за отмяната му, без да е необходимо разглеждането на спора по същество.  

      Решението е валидно и допустимо, но неправилно.

      ЯАС в настоящия си състав не споделя извода на ЯРС за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила от страна на административно наказващия орган и наведените в касационната жалба на последния доводи са изцяло основателни.

       Неправилен е извода на ЯРС, че датата на образуване на административно-наказателното производство в случая е датата на изготвяне на постановлението на прокурора за прекратяване на образуваното досъдебно производство – 30.05.2019 г. Съдът не е съобразил обстоятелството, че процесното постановление на ЯРП  не е окончателен прокурорски акт и същият подлежи на изпълнение едва след влизането му в сила. Всъщност това обстоятелство изрично е посочено в диспозитива на прокурорското постановление, а именно, че „ препис от постановлението  след влизането му в сила  да се изпрати на  министъра на енергетиката за ангажиране на административно  наказателната отговорност  на виновните лица“. В материалите по ДП № 2/2019 г. по описа на ОСлО в ОП-Ямбол липсва писмо с което процесното разпореждане е изпълнено, но касатора сочи, че такова е постъпило в канцеларията му и е входирано с № Е-11-00-106 от 02.07.2019 г.  Именно това е датата от която следва да тече предвидения в разпоредбата на  чл. 34, ал.3 от ЗАНН  шестмесечен срок за издаване на наказателно постановление и към датата  30.12.2019г. същият не е изтекъл и противно на прието от ЯРС, процесното НП е издадено в срок.

          Решението на ЯРС не съдържа  мотиви за съответствието на НП с материалния закон, което  обстоятелство води до невъзможност касационната инстанция да провери правилността на обжалваното решение и  съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, което касационната инстанция не може да отстрани и което е основание за отмяна на решението по реда на чл.221, ал.2 АПК и връщане на делото на районен съд за ново разглеждане от друг състав.  Пълната липса на мотиви, когато се отнася до основните въпроси, на които трябва да отговори съдебното решение, представлява съществено нарушение на процесуалните правила и касационно отменително основание по чл.348, ал.1, т.2 от НПК.

           Следва оспореното решение да бъде отменено и делото да се върне за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Ямбол, при което  да  се изискат от РП-Ямбол доказателства за  датата на изпращане на АНО на постановлението за прекратяване на ДП № 2/2019 г. по описа на ОСлО в ОП-Ямбол, както от министерство на енергетиката  за датата на получаване на същото, след което да се извърши преценка за съответствието на процесното НП  с материалния закон.

 

 Предвид изложеното  и  на осн. чл.221, ал. 2 от АПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав,

Р Е Ш И:

          ОТМЕНЯ Решение  № 260133  от 10.12.2020г., постановено по анд № 196/2020г. по описа на Районен съд – Ямбол.

          ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд-Ямбол.

Решението е окончателно и не подлежи на  обжалване и протестиране.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете                                        

 

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: 1./п/не се чете

                                                                                2./п/не се чете