Решение по дело №147/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 20 юли 2021 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20217220700147
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 152

 

гр. Сливен 30.06.2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и първи юни,  две  хиляди двадесет и първа година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 147/2021 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба от В.Г.П., ЕГН **********, с адрес ***, чрез адв. С.Р. ***, подадена против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2020, В ЧАСТТА относно парцели с идентификатори № 51634-42-1-2, № 67338-124-3-9, № 67338-129-8-2, № 67338-593-1-2, № 67338-633-1-4 и № 67338-885-1-2.

В жалбата си оспорващият твърди, че заповедта в оспорената част е материално и процесуално незаконосъобразна, издадена в противоречие с целта на закона и при превратно упражняване на власт. Счита, че: липсват фактически и правни основания за изключване на процесните площи от окончателния специализиран слой ПДП; парцелите или части от тях, останали извън одобрения специализиран слой ПДП, изпълняват всички критерии за подпомагане, регламентирани в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП. Заявено е искане за отмяна на заповедта в оспорената ѝ част и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Министъра на земеделието, храните и горите, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. В представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на заповедта в оспорената й част и претендира присъждане на сторените по делото разноски.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият В.Г.П. е регистриран с Уникален регистрационен номер / УРН 187547 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. През 2020 г. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания с Уникален идентификационен номер /УИН/ 20/270520/29745. Заявил е 8 парцела с обща площ 50,50 ха, в землищата на с. Николаево и гр. Сливен. Всички парцели са заявени с един и същ код култура - 314000 и култура Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).

Границите на слоя „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2020 г. за землищата, в които В.Г.П. е заявил парцели за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, са определени въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК. Облитането и заснемането на процесиите парцели е извършено на 25.07 2020 г.

Със Заповед № РД 09-1023/15.12.2020 г. е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2020 г. От заявените за подпомагане 50,50 ха, извън границите на проекта за слой „ПДП" (недопустими за подпомагане), са останали 6,67 ха, а в границите на слоя „ПДП" (допустими за подпомагане), са останали 43,83 ха. Оспорващият е подал възражение с Вх. № РД- 12-05-22/04.01.2021 г. срещу границите на слоя за всички 6 от заявените за подпомагане парцели, за които има констатирани площи извън слоя„ПДП". Във връзка с подаденото възражение в дирекция „Идентификация на земеделските парцели" на МЗХГ е извършена проверка на коректното определяне обхвата на специализираните слоеве „Физически блокове" и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2020 за физическите блокове, в които са процесиите парцели.

За процесните парцели е извършено  дешифриране на цифрова ортофотокарта /ЦОФК/, като за част от площите дешифрирането е следното: за парцел № 51634-42-1-2 – неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване), заети от множество гъсто разположени храсти, както и дървета/групи и редици дървета и храсти; за парцел № 67338-124-3-9 – път в североизточната част на парцела; храсти и дървета; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване); наличие на камъни/скали и голи/ерозирали участъци; навлизане на части от гора; за парцел № 67338-129-8-2– липсват следи от земеделска дейност (почистване/паша); навлизане на част от гора; за парцел № 67338-593-1-2 - пустеещи/неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване/паша), заети от множество гъсто разположени храсти, както и дървета, тръни и плевелна растителност; навлизане на части от гора; за парцел № 67338-633-1-4 - път в югоизточната част на парцела; наличие на гъсто разположени храсти, както и дървета/групи храсти и дървета (над 100 кв.м.); неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване/паша); навлизане на части от гора и за парцел № 67338-885-1-2 – липсват следи от земеделска дейност (почистване/паша); трайно неподдържана/дълго пустееща площ с висок тревостой; гъсто разположени храсти и дървета; навлизане на част от гора. В следствие извършената проверка, извън границите на окончателния слой „ПДП" (недопустими за подпомагане) са останали 5,72 ха, а в границите на слоя „ПДП" (допустими за подпомагане) са останали 44,78 ха.

С оспорената Заповед № 09-155 от 23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК /Наредба № 105 от 22.08.2006 г./, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 като част от Система за идентификация на земеделските парцели.

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 20 от 09.03.2021г.

По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.З. със специалност „Г. и к.“, чиито заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал.

От заключението на вещото лице З. е установено, че: За кампания 2020 г. В.Г.П. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, като е заявил 8 парцела в землищата на 2 населени места; Процесните 6 парцела са заявени с код култура 314000 /Постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша/ и площ, както следва: № 51634-42-1-2 с площ 12,65 ха; № 67338-124-3-9 с площ 7,28 ха; № 67338-129-8-2 с площ 0,10 ха; № 67338-593-1-2 с площ 11,40 ха; № 67338-633-1-4 с площ 16,42 ха и № 67338-885-1-2 с площ 0,24 ха; Специализираният слой ПДП за кампания 2020, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, е обновен за 2020 г. чрез дешифриране /разчитане/ на актуална ЦОФК на страната по самолетно облитане и сателитно заснемане от 25.07.2020 г.; В резултат на извършеното облитане  и сателитното заснемане, са определени границите на специализирания слой ПДП по отношение на процесните парцели: № 51634-42-1-2; № 67338-124-3-9; № 67338-129-8-2; № 67338-593-1-2; № 67338-633-1-4 и  № 67338-885-1-2. Видно от приложените по делото снимки, по заснетите части от процесните парцели преобладават дървета и храсти в слята или разпръсната конфигурация, оголени участъци, камъни, скали, липсват разпознаваеми следи от паша и/или косене; относно процесните парцели, извън границите на слоя ПДП са останали площи, както следва: № № 51634-42-1-2 с декларирана площ 12,65 ха, от които 0,30 ха извън слоя; № 67338-124-3-9 с декларирана площ 7,28 ха, от които 2,59 ха извън слоя; № 67338-129-8-2 с декларирана площ 0,10 ха, целият извън слоя; № 67338-593-1-2 с декларирана площ 11,40 ха, от които 1,42 ха извън слоя; № 67338-633-1-4 с декларирана площ 16,42 ха, от които 1,20 ха извън слоя и № 67338-885-1-2 с декларирана площ 0,24 ха, от които 0,11 ха извън слоя; общата заявена за подпомагане площ по процесните парцели е 48,09 ха, от които извън слоя ПДП са останали площи в общ размер 5,72 ха; за процесните парцели, чиито граници на слоя за ФБ са определени чрез дешифриране на обновена от сателитно заснемане ЦОФК, от сателитните снимки добре се вижда, че не отговарят на изискванията за допустимост: има оголени участъци, камъни, скали, част от площите са заети от дървета и храсти, като част от тях са в слята повърхност. Вещото лице заключава, че границите на слоя „ПДП" са правилно определени, въз основа на извършено дешифриране на актуална ЦОФК извършено на 25.07 2020 г. и дешифрирането е коректно. Изключените от слоя площи са недопустими за подпомагане.  

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ на 09.03.2021 г. Жалбата срещу заповедта е подадена по пощата на 22.03.2021 г. и входирана в деловодството на АС - Сливен на 23.03.2021 г. Жалбата е подадена и от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г./. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган.

Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о./.

Оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалния закон и с целта на закона.

Площите от процесните парцелите, които са останали извън слоя ПДП и за които границите на слоя са определени чрез дешифриране на обновена от сателитно заснемане ЦОФК, по делото е установено:

За парцел 51634-42-1-2 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 2, ал. 2, т. 1 и ал. 3 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване), заети от множество гъсто разположени храсти, както и дървета/групи и редици дървета и храсти.

За парцел 67338-124-3-9 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, 2 и 7, чл. 8, ал. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - път в североизточната част на парцела; храсти и дървета; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване); наличие на камъни/скали и голи/ерозирали участъци; навлизане на части от гора.

За парцел 67338-129-8-2 съгласно ЦОФК/дешифрация, целият парцел е недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2. т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - липсват следи от земеделска дейност (почистване/паша); навлизане на част от гора.

За парцел 67338-593-1-2 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи/неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване/паша), заети от множество гъсто разположени храсти, както и дървета, тръни и плевелна растителност; навлизане на части от гора.

За парцел 67338-633-1-4 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1, ал. 2, т. 1 и ал. 3 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - път в югоизточната част на парцела; наличие на гъсто разположени храсти, както и дървета/групи храсти и дървета (над 100 кв.м.); неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (почистване/паша); навлизане на части от гора.

За парцел 67338-885-1-2 съгласно ЦОФК/дешифрация, част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -липсват следи от земеделска дейност (почистване/паша); трайно неподдържана/дълго пустееща площ с висок тревостой; гъсто разположени храсти и дървета; навлизане на част от гора.

Съгласно заключението на вещото лице всички процесни площи изключени от слоя са недопустими за подпомагане и границите на слоя „ПДП“ са правилно определени.

Критериите, на които трябва да отговарят площите, за определянето им като допустими за подпомагане за целите на създавания специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", са регламентирани в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл. 4, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е регламентирано, че допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (OB L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които: т. 1. се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9 и т. 2 се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 7 - 9. За поддържането на земеделските площи в състояние, годно за производство по смисъла на чл. 4, параграф 1, буква "в", подточка "ii)" от Регламент (ЕС) № 1307/2013, трябва да бъде приложена поне една от следните дейности на обработваеми земи - изораване, дисковане, косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж, обработка с хербициди /чл. 5 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. /, че липсват следи от земеделска дейност /паша или косене/, площите са непочистени и неподдържани, поради което и съгласно чл. 10, ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 10, ал. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., тези площи са неподходящи за подпомагане и правилно не са били включени в специализирания слой ПДП.

По изложените съображения, заповедта в оспорената й част е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна. В полза на ответната администрация следва да се присъдят доказано направените разноски по делото, както и юрисконсултско възнаграждение в минимален размер, определен по реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и чл. 144 от АПК.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Г.П., ЕГН **********, с адрес ***, подадена против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2020 г. са останали: 0,30 ха от парцел с идентификатор № 51634-42-1-2; 2,59 ха от парцел с идентификатор № 67338-124-3-9; 0,10 ха парцел с идентификатор № 67338-129-8-2; 1,42 ха от парцел с идентификатор № 67338-593-1-2; 1,20 ха от парцел с идентификатор № 67338-633-1-4 и 0,11 ха от парцел с идентификатор № 67338-885-1-2.

ОСЪЖДА В.Г.П., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите сумата от 250 /двеста и петдесет / лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: