РЕШЕНИЕ
№
12.11.2018 г., гр.***
В ИМЕТО НА НАРОДА
***ският районен съд, единадесети
наказателен състав в публично съдебно заседание
на двадесет и четвърти октомври през две хиляди и осемнадесета в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТЕОДОРА НАЧЕВА
При секретаря Тинка
Гюрецова и в присъствието на прокурора …… като разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 1270
по описа на същия съд за 2018г. и на основание данните по делото и закона, за
да се произнесе взе предвид следното:
Постъпила
е жалба от „Е.е.Д.М.е.С.С.С.“ ЕИК ***със седалище ***, офис *** окръг ***,
регистрирано в Службата на Търговски регистър под № J23/1190/2009,чрез А.д. „М.и Д.“, ЕИК
*********, седалище и адрес на управление ***, офис ***, против електронен фиш за налагане на глоба
Серия "К" № 1917280 на ОДМВР за
нарушение установено и заснето с АТСС -
тип стационарна система MULTA RADAR SD 580 № 00209D32F66С
н.О.н.М.
с което на жалбоподателя за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДП и на основание
чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.4 от ЗДП е наложено административно
наказание: глоба в размер на 300 лв. Твърди се, че електронния фиш е
незаконосъобразен поради което се моли неговата отмяна.
В съдебно заседание
жалбоподателят не се представлява и не
излага и становище по съществото на делото.
Ответникът
по жалбата - Началник сектор „ПП-КАТ" при О.н.М. редовно призован, не
изпраща представител и не ангажира становище по съществото на жалбата.
Съдът,
като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните, събраните
по делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА
ПО СЪЩЕСТВО СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА ОСНОВАТЕЛНА.
Електронен фиш Серия „К“ № 1917280
бил издаден на жалбоподателя „*** с постоянен адреc *** jud. ***, sat ***,
com *** Str.***Nr.*** № Ap. ***, като за нарушение
на чл.21 ал.1 от ЗДП и на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.4 от ЗДП било
наложено административно наказание: глоба в размер на 300 лв. Било прието, че
на 12.07.2017 г. в 05:39 часа по първокласен ***-***, км.** околовръстен път **,
движейки се в посока – гр**, МПС „RENALT MEGANE“ с рег. № *** се движел със
скорост различна от допустимата
В
издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания, от гледна
точка на реквизити, като следва да се посочи за пълнота че със закона за
изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ, бр. 10 от
Посочените
изменения имат за цел повишаването на ефективността на контрола за спазване на
правилата за движение по пътищата. Тук
следва да се посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен
фиш облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура по
налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушения на Закона за движението по
пътищата.
Съгласно чл.189, ал.15 ЗДП изготвените с
технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на МПС, снимки, видеозаписи и разпечатки са
веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.
Следователно приложеният снимков материал от 12.07.2017г. представлява годно
доказателствено средство за констатираното нарушение.
А съгласно ал.3 на с.чл.165 от ЗДП (Нова – ДВ,
бр. 19 от 2015г.) Условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба
на министъра на вътрешните работи. В конкретния случай това е Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Не
на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6, т.65 от ДР на ЗДП/ДВ бр.19/2015г./ в който се
съдържа определение за "Автоматизирани технически средства и системи"
като те са определени като уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:а)
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;
и б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на
участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган,
който поставя начало и край на работния процес.
В ДВ бр.36/2015г. е
обнародвана цитираната по-горе Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за
контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл.12 от Наредбата,
стационарните автоматизирани технически средства или системи,
прикрепени към земята, се обслужват периодично от служител за:
- т.
1. сваляне на заснетите изображения с данни за
установените нарушения на правилата за движение в случаите, когато няма
изградена преносна среда между АТСС и съответната структура на МВР;
- т. 2. осигуряване на условия за
непрекъсната работа на АТСС
По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че
с подзаконовият нормативен акт е регламентирана възможност, при установяване на нарушения със стационарно
АТСС, което е позиционирано към земята
следва да бъде издаден електронен фиш.
При съпоставяне на чл.189 ал.4 от ЗДП, според
който електронен фиш се издава при
констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на контролен
орган с разпоредбата на §6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДП, според която
стационарни АТСС - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган установяват нарушение в отсъствие на контролен
орган следва, че при установени със стационарни АТСС
нарушения на скоростта е допустимо издаването на електронен фиш.
Незаконосъобразно и необосновано обаче административно-наказващият орган е наложил на *** с постоянен адреc *** jud. ***, sat ***, com *** Str.***Nr.** № Ap. *** с електронен фиш серия К № 1917280 административно наказание глоба. Електронният фиш представлява единство от акта, обективиращ наложеното наказание, и доказателството за извършеното нарушение, представляващо приложение към преписката - видеоклип. По същество електронният фиш заменя наказателното постановление в хода на особеното производство по чл.189 от ЗДвП.
Съгласно изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП "Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
От
формална страна електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл.189 ал.4
от ЗДвП реквизити: "Електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи." Нарушението е безспорно установено от
разпечатаните показания на техническото средство и приложения снимков материал,
тъй като изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени
средства в административно-наказателния процес. Няма съмнение, че скоростта, с
която се е движил автомобилът към момента на заснемането му, е била 125км/ч при
разрешена такава в извън населено място
В тази насока е и Тълкувателно решение №1/26.02.2014г, постановено по т.д.№1/2013г на Общо събрание на колегиите на Върховен административен съд на Република България, обявено и влязло в сила на 26.02.2014г, според което в хипотезата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Съобразно разпоредбата на чл.130 ал.2 от Закона за съдебната власт това тълкувателно решение е задължително за органите на съдебната власт. В конкретния случай безспорно е установено, че електронният фиш е бил издаден за нарушение констатирано при наличие на предпоставките на чл.189, ал.4 от ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл.182 от ЗДП за установени нарушения за превишаване на разрешената максимална скорост, законодателят по категоричен начин е предвидил наказанието да е глоба, независимо от собствеността на моторното превозно средство. Обжалваният електронен фиш обаче незаконосъобразно е издаден на собственика – юридическото лице, на който е регистрирано моторното превозно средство.
Съгласно
съдържанието на специалната разпоредба на чл.188 ал.1 от ЗДП собственикът или
този, на когото е предоставено МПС, отговаря за извършеното с него нарушение, а
в случай, че собственикът не посочи на кого е предоставил МПС, се наказва с
наказанието, предвидено за извършеното нарушение. В разпоредбата на чл.188 ал.2
изр.2 от ЗДП е установена и оборимата презумпция, че автомобилът се управлява
от неговия собственик/законен представител, като тежестта за доказването на
друг нарушител се носи от законния представител на юридическото лице на МПС, в
едно производство по чл.189 ал.5 от ЗДвП. Като изключение от принципа за личния
характер на отговорността може да се отчете нормата на чл.188 ал.2 от ЗДвП,
която разглежда хипотезата, в която нарушението е извършено при управление на
МПС, собственост на юридическо лице. В този случай предвиденото от ЗДП
наказание се налага на законния представител на юридическото лице или на
лицето, посочено от него, на което е било предоставено управлението на МПС. В
първата хипотеза е налице законова презумпция, че водач на превозното средство
е законният представител на юридическото лице, собственик на автомобила. Тази
презумпция обаче е оборима, с възможността да се посочи лицето, което в
действителност е управлявало превозното средство. В конкретния случай
наказващият орган се е съобразил с нормата на чл.188 ал.2 от ЗДП, изпълнил е
задължението си да установи от кого е извършено нарушението, но е издал
незаконосъобразен акт, като е ангажирал административната отговорност на
търговското дружество „*** с
постоянен адреc *** jud. ***, sat ***,
com *** Str.***Nr.*** № Ap. ***, а не на законния му
представител, тъй като в предвидения срок не е постъпила декларация,
установяваща трето лице – автор на деянието. В конкретния случай, след като в
срока по чл.189 ал.5 от ЗДП – представляващият и управляващ *** ***с постоянен адреc *** jud. ***, sat ***,
com *** Str.***Nr.*** № Ap. *** е представил доказателства, а именно фактура №
1032/22.02.2016 г. с дата на падежа 29.02.2016 г. и клиент И.Ч., копие на лична
карта на лицето И.Ч., справка от Местни данъци и такси село ***, *** ***, удостоверение
заданъчна регистрация за юридически лица относно метни данъци и тъкси и други
приходи към местния бюджет, отговор на уведомление от МВР Генерален инспекторат
на Полицията – София. С оглед представените доказателста се установява, че собственика
на МПС „RENALT MEGANE“
с рег. № ***, че лицето което е извършило нарушението е именно лицето И.Ч..
Поради което електронният фиш е следвало да бъде издаден на собственика на
автомобила, а именно на лицето И.Ч.. Незаконосъобразно електронният фиш е издаден
на юридическото лице – ж-л, а не на физическото лице собственик на МПС.
Логическото тълкуване на разпоредбата на чл.188 ал.2 от ЗДП сочи на извода, че
субект на нарушения установени с автоматизирани технически средства, може да
бъде само физическо лице – 1. това, което е управлявало автомобила; 2. това,
което е собственик на автомобила и 3. това, което е законен представител на
юридическо лице, собственик на автомобила. В
подкрепа на това тълкуване е и разпоредбата на чл.83 ал.1 от ЗАНН, съобразно която
на юридическите лица се налага като вид административно наказание само и
единствено имуществена санкция. Освен това за нарушения, свързани с превишаване
на максимално разрешената скорост, се предвижда и административно наказание
„лишаване от право да се управлява МПС”, което е недопустимо по отношение на
юридическите лица. В този смисъл незаконосъобразно наказващият орган е издал
електронния фиш на юридическото лице, което не е собственик на автомобила.
Следователно незаконосъобразно административно-наказващият орган е наложил на „*** ***с постоянен адреc *** jud. ***, sat ***, com *** Str.***Nr.*** № Ap. *** с електронен фиш серия К №1917280 административно наказание глоба.
Съдът счита, че по описаните съображения следва да бъде отменен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство относно наложеното административно наказание по чл.189 ал.4 вр.чл.182 ал.3 т.2 от ЗДП, като незаконосъобразен.
Воден
от горното, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане
на глоба Серия "К" № 1917280 на ОДМВР-*** за нарушение установено с
АТСС на ОДМВР за - тип стационарна система MULTA RADAR SD 580 № 00209D32F66C, с
което на *** ***с постоянен адреc *** jud. ***, sat ***,
com *** Str.***Nr.*** № Ap. ***, за нарушение на чл.21 ал. 1
от ЗДП и на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл. 182 ал. 2 т. 4 от ЗДП е наложено
административно наказание: глоба в размер на 300,00/ триста/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд -гр.*** в 14-дневен
срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: