Решение по дело №10/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 31
Дата: 27 февруари 2020 г. (в сила от 27 февруари 2020 г.)
Съдия: Биляна Спасова Панталеева Кайзерова
Дело: 20207070700010
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ31

гр. Видин, 27.02.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I административно-наказателен състав

в публично заседание на

трети февруари

през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Биляна Панталеева

 

Касационно АНД №

10

по описа за

2020

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е образувано по жалба на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Видин против Решение № 359/08.11.2019г., постановено по АНД №1073/2019г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменено Наказателно постановление № 19-0953-000813/26.07.2019г. на Началник сектор„Пътна полиция” при ОД на МВР-Видин, с което на ответника по касация В.Г.Г. на основание чл.175,ал.3, пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.140,ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Твърди се от касатора, че Районният съд не е взел предвид , че регистрацията е извършена 15 дни след като е извършено нарушението.  Сочи се, че направените от съда изводи не съответстват на установената фактическа обстановка и събраните по делото доказателства , които ако бяха правилно преценени, съдът би стигнал до други правни изводи.    Иска се от съда да отмени решението на ВРС и потвърди наказателното постановление.

Ответникът по делото, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли да се остави в сила обжалваното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава заключение, че жалбата е основателна, поради което следва да бъде уважена, тъй като е видно , че регистрацията е извършена 15 дни след констатиране на нарушението.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от касатора касационни основания и при служебна проверка за съответствието на решението с материалния закон, намира жалбата за основателна.

Установява се по делото от събраните в административното производство и въззивната инстанция доказателства, че на 01.04.2019г. около 17,00ч. по път I-1 в посока от кръстовище за с.Рупци към бензиностанция „Съни ойл“ , км.7+400, ответникът по касация е управлявал колесен трактор ЮМЗ 6 АКЛ, с рама 800329, без регистрационна табела , за който при извършената проверка от контролните органи е установено , че няма регистрация по надлежния ред.  На водача за нарушение на чл. 140,ал.1 от ЗДвП–управление на МПС , което не е регистрирано по надлежния ред, е съставен АУАН , въз основа на който е издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на ответника по касация на основание чл.175,ал.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. 

С обжалваното решение ВРС е приел , че от водача не е извършено вмененото му нарушение , тъй като управляваният от същия трактор е регистриран по реда на ЗРКЗГТ, поради което е отменил наказателното постановление.

Направените от съда правни не се споделят от настоящата инстанция.

Установява се по делото, че водачът Г. е управлявал колесен трактор , който не е бил регистриран по надлежния ред към 01.04.2019г. –датата на извършване на нарушението и съставяне на акта, в нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, съобразно която по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, поради което водачът е осъществил от обективна и субективна страна състава на чл.175,ал.3 от ЗДвП, въз основа на който е ангажирана административно-наказателната му отговорност.

Съгласно чл.11,ал.1 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника , собствениците регистрират самоходната техника с мощност на двигателя над 10 kW, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите и машините за земни работи, в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция "Земеделие" по постоянен адрес - за физическите лица, или по адреса на съдебната, съответно търговската регистрация - за юридическите лица и едноличните търговци.Съгласно §.2 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника/обн., ДВ, бр. 79 от 10.07.1998г./,техниката, придобита преди влизането на този закон в сила, се регистрира при условията на чл. 11 в 3-месечен срок от влизането на закона в сила. Съгласно чл.11,ал.2 от Закона първоначалната регистрация, промяната на регистрацията и отчисляването на техниката се извършват от областната дирекция "Земеделие" въз основа на подадено заявление по образец съгласно наредбата по ал. 9 от собственика до директора на областната дирекция "Земеделие" и се вписват в регистъра по чл. 7, ал. 1.

Съгласно чл.5,ал.1,т.3 от Наредба № 2 от 3.02.2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника , при регистрация на техниката от ОДЗ се издава табела с регистрационен номер /за техниката по чл. 2, ал. 1, т. 1, каквато е процесният трактор/.

Съгласно чл. 1, ал. 3 от Наредба № 15/07.04.2008 г., издадена на основание чл. 140, ал. 6 от ЗДвП, движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване на изискванията на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), на Закона за пътищата (ЗП), на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) и издадените на тяхно основание подзаконови нормативни актове.

Видно от горните разпоредби надлежна регистрация на процесния трактор удостоверява единствено представеното свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника с посочена дата на регистрация 15.04.2019г. , т.е. след извършване на нарушението. В този смисъл са и депозираните писмени обяснения на собственика , че е спрял трактора от движение преди около 10 години.

Предвид гореизложеното направеният от районния съд извод , че тракторът е имал надлежна регистрация не съответства на събраните по делото доказателства и материалния закон.

Безспорно е по делото , че на процесната дата ответникът по касация е управлявал колесен трактор по път, отворен за обществено ползване, който трактор е земеделска техника - самоходна машина съгласно § 1, т. 2, във вр. с т. 12 от допълнителните разпоредби на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника и представлява МПС съгласно § 6, т. 11 от допълнителните разпоредби на ЗДвП, като същият не е бил регистриран по надлежния ред. Изрично е предвидено , че движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване на изискванията на Закона за движение по пътищата. Предвид гореизложеното от водача е извършено вмененото му с акта и наказателното постановление нарушение на чл.140,ал.1 от ЗДвП и в съответствие с извършеното нарушение е ангажирана административно-наказателната му отговорност на основание чл. 175,ал.3 от ЗДвП. Съобразно посочения административно-наказателен състав наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. В случая настоящият състав счита, че при правилно установени факти, административно-наказващият орган правилно е приложил материалния закон, като законосъобразно е ангажирал отговорността на водача по посочените текстове на ЗДвП. Наказанието е индивидуализирано в минималния, предвиден в закона, размер, поради което и не може да намаляван. Конкретното нарушение не следва да се квалифицира като "маловажно" по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Маловажни са нарушенията, които разкриват по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с типичния случай и се отличават помежду си по "наличието на очевидност, несъмненост на маловажността на извършеното нарушение". В случая  конкретното нарушение не се отличава от типичните такива, като изложените доводи в жалбата не обосновават маловажност на нарушението , а типичност на същото.

Предвид гореизложените съображения, съдът намира касационната жалба за основателна. Наказателното постановление е законосъобразно. Същото е издадено в съответствие с материалния закон , има изискуемото съдържание по чл.57 от ЗАНН , спазени са административно-производствените правила при издаването му. Не е налице и противоречие в описанието на нарушението , в каквато насока са развити доводи в първоначалната жалба.Решението на ВРС , с което наказателното постановление е отменено , е постановено в несъответствие на  материалния закон-касационно основание за неговата отмяна. На основание чл.173,ал.1 от АПК вместо него следва да бъде постановено ново решение по съществото на спора , с което наказателното постановление следва да бъде потвърдено.

Воден от горното и на основание чл.63,ал.1,изр.второ от ЗАНН във вр.с чл.208 АПК Административен съд-Видин

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № 359/08.11.2019г., постановено по НАХД №1073/2019г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменено Наказателно постановление № 19-0953-000813/26.07.2019г. на Началник сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР-Видин, вместо което ПОСТАНОВЯВА :

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-0953-000813/26.07.2019г. на Началник сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР-Видин.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                                     2.