Решение по дело №2815/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 341
Дата: 12 юни 2019 г. (в сила от 10 юли 2019 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20185530202815
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

          Р Е Ш Е Н И Е

 

                    12.06.2019 година       град Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд               ОСМИ наказателен състав

На седемнадесети май                    Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                               Председател: МИлена рибчева

                       Съдебни заседатели:

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор:

разгледа докладваното от районен съдия Милена Рибчева

а.н.дело № 2815 по описа за 2018 година

и за да се произнесе, съобрази:

 

    Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 18-1228-0002885 от 25.07.2018 год., издадено от началник група в Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР гр.Стара Загора.

     Жалбоподателят Т.И.Г. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представите поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна ОД на МВР гр.Стара Загора, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

Издаденото НП макар изрично да не е посочено, е било издадено при условията на чл.36, ал.2 от ЗАНН въз основа на постановление № 5006/29.06.2018 год. на РП Стара Загора за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство № 1228-зм-503/2015 год. по описа на ОД на МВР Стара Загора, като е използван събрания в последното доказателствен материал, с който нарушителят бил запознат. От цитираното постановление на РП Стара Загора е видно, че то е било образувано срещу жалбоподателя за това, че на 30.10.2015 год. около 13.00 часа в град Стара Загора е управлявал МПС (моторно превозно средство) – лек автомобил марка ”БМВ 320 И”, с рег. № СТ 6321 ВР, черен на цвят, като е нарушил правилата за движение по пътищата и по непредпазливост причинил значителни имуществени вреди на МПС, лек автомобил марка ”БМВ 330 ХД”, с рег. № СТ 7605 ВВ, собственост на Р.С.Х. – престъпление по чл.343, ал.1, б.”а”, вр.чл.342, ал.1 от НК. Съпоставяйки формулировката на двете обвинения (наказателното и административнонаказателното) помежду им и със съдържанието на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство може да се направи обоснован извод, че е налице е субективна и обективна идентичност между наказателното обвинение по прекратеното наказателно производство и последвалото административно наказателно обвинение.

     В хипотезата на чл.36, ал.2 от ЗАНН процесуалната функция на АУАН – акт за установяване на административно нарушение, тъй като такъв не се съставя, се реализира от сезиращия административнонаказващия орган акт, в частност – постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство. Ето защо възприетите от прокурора фактически положения следва да обуславят нарушението, за което впоследствие се издава НП. В случая обаче, макар прокурорът да е приел в мотивите си, че извършеното деяние, поради липса на обективен признак от състава на престъплението по чл.343, ал.1, б.”а” от НК и поради нарушения на чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП, чл.15, ал.1 от ЗДвП, чл.20, ал.2 от ЗДвП и чл.25, ал.1 от ЗДвП и поради причиняване на имуществени вреди по лекия автомобил марка ”БМВ 330 ХД”, които не са значителни е прекратил образуваното наказателно производство. Тъй като по въпросите, изключващи отговорността, чл.11 от ЗАНН препраща към общата част на НК, доколкото в ЗАНН не е предвидено друго, а ЗАНН не урежда кога едно нарушение е общественоопасно и кога не, приетото от прокурора означава, че деянието на жалбоподателя дори да е било извършено, не съставлява не само престъпление, но и административно нарушение, доколкото обществената опасност е присъща не само на престъплението, но и на административното нарушение (разликата между тях, когато едно деяние осъществява едновременно състав на престъпление и на административно нарушение, се свежда единствено до степента на засягане на съответните, защитени от закона обществени отношения).

     В случая обаче постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство е влязло в сила, поради което и последващото санкциониране на жалбоподателя по административен ред за същото деяние пак е било недопустимо с оглед на принципа ”non bis in idem”. Макар и то при условията на алтернативност прокурорът да е обсъждал в мотивите на постановлението си възможността извършеното от жалбоподателя деяние да съставлява административно нарушение, в крайна сметка той е прекратил наказателното производство на основание чл.243, ал.1, т.1 във връзка с чл.24, ал.1, т.1 от НПК, като е приел, че извършеното не съставлява престъпление по чл.343, ал.1, б.”а”, вр. чл.342, ал.1 от НК, поради липса на елемент от състава на престъплението, съставляващ обаче такъв и от състава на нарушението, за което впоследствие жалбоподателят е санкциониран с НП, а именно – управление на  нерегистрирано по надлежния ред МПС. В подкрепа на изложеното е и фактът, че в постановлението на прокурора не се съдържа извод за извършено конкретно административно нарушение и ако препис от него да е бил изпратен на административно-наказващия орган, това не е станало на основание чл.243, ал.3 от НПК, а въз основа на хипотезата на чл.36, ал.2 от ЗАНН. Ето защо възприетите от прокурора фактически положения изключват нарушението, за което впоследствие е издадено НП, и административнонаказващият орган не е могъл и не е следвало да издава обжалваното НП – чл.84 от ЗАНН във връзка с чл.24, т.6 от НПК, поради влязло в сила постановление за прекратяване на наказателното производство за същото деяние на основание, изключващо съставомерността на деянието не само като престъпление, но и като административно нарушение.

  От друга страна, за същото нарушение е издадено наказателно постановление № 15-1228-003644 от 18.11.2015 год. на началник група в сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР Стара Загора, което с решение № 1232 от 29.09.2016 год. по АНД № 328/2016 год. по описа на РС Стара Загора е отменено

  По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

  Водим от горните мотиви, съдът  

         

                        Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 18-1228-002885 от 25.07.2018 год., издадено от Началник група в Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР Стара Загора.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: