Решение по дело №23/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 610
Дата: 10 март 2020 г.
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20207180700023
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 610

 

 

гр. Пловдив,  10 март, 2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХ състав, в открито заседание на тринадесети февруари, две хиляди и двадесетата година в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИЧО ДИЧЕВ

             ЧЛЕНОВЕ: ЙОРДАН РУСЕВ

                                                           СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря Таня Костадинова и с участието на прокурора Светлозар Чераджийски, като разгледа докладваното от съдия Св.Методиева касационно административно - наказателно дело № 23 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Касационният жалбоподател Н.Р. Г. с ЕГН **********, обжалва Решение № 2115 от 19.11.2019 г., постановено по АНД № 6273/2019 г. по описа на Районен съд Пловдив, 3 наказателен състав. С обжалваното решение е потвърден Електронен фиш Серия К № 2347728 на ОД на МВР Пловдив, с който на Г. е наложена глоба от 100 лева на основание чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. Претендира се отмяна на решението на РС - Пловдив, като се сочи, че същото е неправилно и необосновано. Твърди се, че съдът не е обсъдил възраженията на жалбоподателя, както и че е допуснал пропуск относно конкретизацията на автомобила, с който е извършено нарушението. В съдебно заседание, жалбоподателят Г. моли за отмяна на обжалваното решение и отмяна на електронния фиш.  

Ответникът в производството – ОД на МВР- Пловдив - не е депозирал отговор по касационната жалба и не е изпратил представител в съдебното заседание пред Административния съд. 

Окръжна прокуратура - Пловдив, чрез прокурор Чераджийски, изразява становище за неоснователност на жалбата, като сочи, че решението на Районния съд е правилно и законосъобразно. 

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с наведените в жалбата основания, част от които биха могли да се подведат под нормата на чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законов срок и от страна по първоинстанционното съдебно производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Районен съд - Пловдив, след като е провел пълно и всестранно разследване по делото, е възприел за установена описаната в обжалваното решение фактическа обстановка, като е счел, че е налице осъществено от страна на жалбоподателя Г. нарушение по ЗДвП, за което същата законосъобразно е била санкционирана с издадения електронен фиш, като й е наложена глоба в размер, съобразен с предвиденото в закона. Съдът, постановил обжалваното решение, противно на твърденията в касационната жалба, е отговорил на основните възражения на жалбоподателя, възведени с въззивната й жалба против електронния фиш, като е изложил подробни мотиви, включително и обсъждайки задълбочено въведения нормативен ред за контрол и санкциониране на нарушенията за скорост чрез издаване на електронни фишове. Районният съд е дал коректен отговор относно дължимото съдържание на електронния фиш, като е отчел факта, че се касае до особен и специален ред за ангажиране на административно – наказателна отговорност, въведен в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, който се явява специална норма по отношение на разпоредбите на ЗАНН, касаещи съдържанието на акта за установяване на административно нарушение и съответно издаваното въз основа на него наказателно постановление. От съдържанието на § 1 от ДР на ЗАНН следва освен това, че електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно - информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Следователно, електронният фиш, по силата на закона, представлява не изявление на определен орган, а електронно обективирано изявление, записано върху съответния носител, за формалната законосъобразност на което е достатъчно да е изготвено чрез въведени по съответния ред автоматизирани технически средства или системи. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл.189, ал.4, изр.2 ЗДвП реквизити. В тази смисъл е налице и изрично произнасяне със задължителното ТР № 1/2014 г. на ВАС. Съдът, постановил обжалваното решение, е съобразил посочените по-горе обстоятелства и така е стигнал до правилния и законосъобразен извод, че електронният фиш е издаден по законоустановения ред и в предвидената за това форма.

 Съдът е обсъдил достатъчно задълбочено и приложимата към момента на извършване/заснемане на нарушението нормативна уредба, включваща и съдържанието на разпоредбите на Наредба № 8121з-523/12.05.2015 г., като мотивите му в тази насока са изчерпателни и основани на относимите към преценката му доказателства. Допълнително настоящият съдебен състав счита за нужно да посочи, че цитираният в жалбата срещу електронния фиш чл.7 от Наредбата е бил отменен с ДВ. бр.6/2018 г., в сила от 16.01.2018 г., поради което и към датата на извършване на нарушението не е бил в сила. Ето защо и всички доводи, основани на посочената законова разпоредба, се явяват неоснователни.

Неоснователно е възражението относно допуснат съществен пропуск от съда с твърдяното отразяване в диспозитива на решението му, че автомобилът, с който е извършено нарушението, бил товарен, а не лек. На първо място, в диспозитива на съдебното решение районният съд изобщо не е посочвал категорията на автомобила. Видно е от мотивите на решението, че на две места съдът е посочил, че автомобилът е лек, както е отразено и във фиша и действително на едно място в мотивите на стр.5 от решението е записано, че автомобилът бил товарен. Последното според настоящия съд следва да се определи по-скоро като технически пропуск, доколкото не е спорно по делото с кой точно и какъв като категория автомобил е извършено нарушението, още повече и че с оглед характера на същото, а именно превишение на допустимата скорост в населено място, в случая без значение е фактът дали автомобилът е бил лек, или товарен, защото скоростта и за двете категории МПС, съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП е ограничена на 50 км/час в населено място.

  Що се касае до възражението относно процедурата по връчване на електронния фиш, то следва да се има предвид, че законът не предвижда срок за връчването, а начинът на връчване на фиша в конкретния случай е съобразен с изискването на чл.189, ал.5 от ЗДвП, който предвижда, както възможност за изпращане електронния фиш на собственика с препоръчано писмо с обратна разписка, така и връчване чрез длъжностните лица на определените от Министъра на вътрешните работи служби за контрол при осъществяване на функциите и правомощията им, както е станало връчването в конкретния случай.  

Досежно доводите в жалбата за непроизнасяне от Районния съд по отношение възражението за спазване сроковете по чл.34 от ЗАНН, направено с жалбата против електронния фиш, макар действително първоинстанционният съд да не се е ангажирал с конкретен отговор по същото, то настоящият съд намира, че това не прави решението му незаконосъобразно, доколкото крайният извод относно потвърждаване на електронния фиш като законосъобразно издаден е бил правилен. Производството по чл.189, ал.4ал.11 от ЗДвП е специфично и същото не предвижда съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление. Доколкото се касае за нарушение, установено с техническо средство, то датата на издаване на електронния фиш съвпада с тази на установяване и заснемане на нарушението – в случая на 20.09.2018 г. Затова и след установяване и заснемане на нарушението следва да бъде съобразен единствено общият срок за административно - наказателно преследване от 4 години и 6 месеца, предвиден в чл.81, ал.3, във връзка с чл.80, ал.1, т.5 от НК, който очевидно не е изтекъл. Поради това и възраженията в тази насока се явяват неоснователни.

 При извършената и служебна проверка от страна на настоящия съд по реда на чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за отмяна на обжалваното съдебно решение, като същото е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон. Затова и тъй като не са налице и касационните основания, визирани в касационната жалба, следва решението на Районния съд да бъде оставено в сила.

Воден от горното, на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Съдът

 

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2115 от 19.11.2019 г., постановено по  АНД № 6273/2019 г. на Районен съд – Пловдив, 3 наказателен състав.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

                                                                                                                           

                                                                                          2.