Разпореждане по дело №128/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 771
Дата: 18 юни 2021 г. (в сила от 25 юни 2021 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700128
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е

№ 771           гр.Кюстендил, 18.06.2021г.

 

                  Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на седемнадесети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА  КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№128/2021г. по описа на КАС, прие следното:

 

Производството е по реда на  чл.276 и сл. от ЗИНЗС.

Л.С.К., изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в затвора гр.Бобов дол е предявил искане с правно основание чл.276, ал.1 от ЗИНЗС за прекратяване на действия на органите на ОЗ „Охрана“, представляващи нарушение на забраната по чл.3 от ЗИНЗС. Прави искане при конвоирането му по дела в гр.Кюстендил да бъде преустановено настаняването му в следствения арест в града, тъй като там условията са неблагоприятни и не отговарят на изискванията за местата за задържане. Иска да бъде конвоиран в деня на съдебното заседание.

Ответникът изразява в писмен отговор становище за неоснователност на искането.

Органът, извършващ конвойната дейност е представил данни за основанието на извършваните действия – Правила за условията и реда за осъществяване на конвойната дейност от служителите на ГД „Охрана“ и заповедта за утвърждаването им – заповед №ЛС-04-1228/14.07.2017г. на министъра на правосъдието.

С оглед гореизложеното съдът намира искането за допустимо, доколкото изхожда от процесуално легитимен субект – лице изтърпяващо наказание „лишаване от свобода“ в затвора гр.Бобов дол. Действията, за които твърди, че нарушават забраната по чл.3 от ЗИНЗС са обективно предстоящи, като същите могат да бъдат осъществени както към момента на искането, така и в последствие, поради което е допустимо.

Разгледано по същество е неоснователно по следните съображения:

Съгласно чл.3, ал.1 от ЗИНЗС осъдените и задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко, нечовешко или унизително отношение. В ал.2 на разпоредбата са визирани нарушенията: поставянето в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода или задържането под стража, изразяващи се в липса на достатъчно жилищна площ, храна, облекло, отопление, осветление, проветряване, медицинско обслужване, условия за двигателна активност, продължителна изолация без възможност за общуване, необоснована употреба на помощни средства, както и други подобни действия, бездействия или обстоятелства, които уронват човешкото достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност.

В нормата на чл.276, ал.1 от ЗИНЗС е предвидена възможността всеки лишен от свобода или задържан под стража да иска: по т.1 прекратяване на действията и бездействията на орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице, представляващи нарушение на забраната по чл.3 и по т.2. извършването на действия с цел прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3.

От анализа на сочените разпоредби следва извода, че защитата по чл.276 от ЗИНЗС се прилага само за фактически действия и бездействия на органите по изпълнение на наказанията или на длъжностни лица, които действия/бездействия нарушават забраната по чл.3 по отношение на лицето, търсещо защита. В настоящият случай Л.С.К. иска при конвоирането му за съдебни заседания по дела в гр.Кюстендил да не бъде настаняван в следствения арест в гр.Кюстендил при неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода, тъй като с това се нарушава забраната на чл.3 от ЗИНЗС, а да бъде конвоиран в деня на съдебното заседание.

Статутът и дейността на ГД „Охрана“, респ. на ОЗ „Охрана“ – Кюстендил са регламентирани от чл.391 от ЗСВ и Правилника за устройството и дейността на Главна дирекция „охрана“ /ПУДГДО/. Видно от чл.3 от ПУДГДО функциите на дирекцията във връзка с конвойната дейност са да оказва съдействие на органите на съдебната власт при призоваване на лица в случаите, когато се възпрепятства изпълнението на това задължение; да довежда принудително лица до орган на съдебната власт, когато това е постановено от орган на съдебната власт; да конвоира обвиняеми и подсъдими. Организацията, изпълнението, контрола и отчетността при осъществяването на последната функция /конвойната дейност/ са предмет на регламентация от Правила за условията и реда за осъществяване на конвойната дейност от служителите на ГД „Охрана“, утвърдени със заповед №ЛС-04-1228/14.07.2017г. на министъра на правосъдието. По силата на чл.1, ал.2 от Правилата „конвойна дейност“ е дейността по охрана и изолация на лице с мярка за неотклонение „задържане под стража“ или изтърпяващо наказание „лишаване от свобода“, извършвана от конвоен наряд, на място или при движение по определен маршрут, ходом или със специализиран автомобил. Изпълнява се по разпореждане на орган на съдебната власт или по искане на ГД „ИН“ от едно място за лишаване от свобода до друго място или до орган на съдебната власт.

Изхождайки от същността на конвойната дейност и от органите, които я осъществяват съдът счита, че ОЗ „Охрана“ – Кюстендил не е специализиран орган по изпълнение на наказанията по см. на чл.276, ал.1, т.1 от ЗИНЗС. Същите са посочени в ЗИНЗС, където в чл.12 и визирано, че прякото ръководство и контролът върху дейността на местата за лишаване от свобода и пробационните служби се осъществяват от Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, а затворите и областните служби „Изпълнение на наказанията“ са териториални служби на ГД „Изпълнение на наказанията“. Следователно те се явяват органи по изпълнение на наказанията. И след като искането е насочено срещу пасивно нелигитимиран ответник, то е неоснователно.

Воден от горното, съдът

 

                                   Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искането на Л.С.К., изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в затвора гр.Бобов дол при конвоирането му по дела в гр.Кюстендил да бъде преустановено настаняването му в следствения арест в града, тъй като там условията са неблагоприятни и не отговарят на изискванията за местата за задържане, а да бъде конвоиран в деня на съдебното заседание.

Разпореждането подлежи на обжалване в три дневен срок от обявяването му на страните пред тричленен състав на Кюстендилски административен съд.

 

 

                 Административен съдия: