Определение по дело №374/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 444
Дата: 3 май 2023 г.
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20237260700374
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 444

 гр.Хасково, 03.05.2023г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в закрито заседание на трети май две хиляди двадесет и трета година в състав:                 

                                                                         СЪДИЯ: Росица Чиркалева

 

разгледа докладваното от съдия Чиркалева адм.дело № 374/2023г. и за да се произнесе взе предвид следното:    

               Производството е образувано по жалба на М.П.Л. с ЕГН ********** с пост. адрес: ***  против Акт за установяване на задължения по декларации № АУ000232/16.01.2023г. издаден от орган по приходите в Дирекция „Финансово- счетоводни дейности“ отдел “Приходи“ при Община Димитровград.

С разпореждане от 06.04.2023г. жалбата е оставена без движение, като на жалбоподателя е указано да внесе ДТ в размер на 10 лв. по сметка на Административен съд Хасково, в изпълнение на което по делото е постъпила молба вх. № 3261/28.04.2023г., ведно с доказателства за заплащане на посочената държавна такса.

Независимо от последното, съдът намира процесното оспорване за недопустимо за разглеждане по съдебен ред.

Видно от представената по делото административна преписка, с оспорения акт се установяват задължения за Данък върху недвижимите имоти и ТБО на задълженото лице за периода 01.01.2018г. – 31.12.2022г. и оставащите непогасени такива в законовите срокове, по подадени декларации с вх. № ДКС 14012/04.01.2023г.

В тази връзка следва да се посочи, че задълженията за данък върху недвижимите имоти представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Според чл. 166, ал. 1 от този кодекс установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно редът за издаване на административните актове, с които се определят задължения въз основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в чл. 107, ал. 4 на кодекса е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК, актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци и такси е по реда на ДОПК.

Доколкото е налице ред, установен в специален закон, не могат да намерят приложение общите правила за оспорване на административните актове по Административнопроцесуалния кодекс, където на оспорващия е предоставена възможността да избира дали да отнесе въпроса пред по-горестоящия административен орган или да сезира съда.

Към административния ред за обжалване препраща чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по смисъла на чл. 152, ал. 2 от ДОПК. Обжалването по административен ред за тези актове е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 от ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 от ДОПК.

По силата на чл. 156, ал. 2 от ДОПК ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Данъчно-осигурителният процесуален кодекс изисква жалбоподателят да е изчерпал административния ред за обжалване като задължителна процесуална предпоставка за развитие на съдебното производство.

Анализът на посочените разпоредби, приложен към разглеждания в настоящото производство случай, налага извода, че жалбата, с която е сезиран съдът в настоящото производство, съдържа оспорване на административен акт, което не е било разгледано по административен ред.

                  Ето защо жалбата, с която се оспорва Акт за установяване на задължения по декларации № АУ000232/16.01.2023г., издаден от орган по приходите в Дирекция „Финансово- счетоводни дейности“ отдел “Приходи“ при Община Димитровград, се явява недопустима за разглеждане от съда и производството по делото следва да се прекрати, а преписката да се изпрати за произнасяне от компетентния административен орган.

 

Воден от горното, Административен съд Хасково, V-ти състав, на основание чл. 159, т. 1 от АПК,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

               ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.П.Л. с ЕГН ********** с адрес: ***  против Акт за установяване на задължения по декларации № АУ000232/16.01.2023г. издаден от орган по приходите в Дирекция „Финансово- счетоводни дейности“ отдел “Приходи“ при Община Димитровград.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 374/2023г. по описа на Административен съд – Хасково.

ИЗПРАЩА преписката по компетентност на Ръководителя на отдел "Приходи" при Община Димитровград.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                Съдия: