Решение по дело №17/2021 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260055
Дата: 9 ноември 2021 г. (в сила от 12 май 2022 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20215340200017
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта

 

260055

 

град Първомай, 09.11.2021 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на осемнадесети март две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 17 по описа на Съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 98 / 29.12.2020 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ № 50, представлявана от кмета Н.Г.М., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите на основание същите законови разпоредби е наложена имуществена санкция в размер на 3000 (три хиляди) лева.

Жалбоподателят Община Първомай, редовно призована, не изпраща представител; чрез главен юрисконсулт на Общинска администрация - Първомай П.А.П. е депозирано писмено становище, с което по изложените в него и в Жалбата съображения се моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление.

Въззиваемата страна – Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, чрез процесуалния си представител Д.Г.К., директор на Дирекция „Административни, финансови и правни дейности“, моли Съдът да остави Жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Представя писмени бележки по същество, моли за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение по преценка на Съда.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е неоснователна.

 

От фактическа страна:

 

На основание разпоредбите на Закона за водите и Наредба № 2 / 08.06.2011 година на министъра на околната среда и водите в полза на Община Първомай от Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ е издадено Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33140211 / 06.12.2016 година (изменено с Решение № РР-3120 / 03.07.2017 година – неразделна част от него) за ползване на воден обект: река Първомайско дере, поречие на река Марица, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на обект „Канализационна система“ на град Първомай, област Пловдив.

Съгласно Разрешителното целта е ползването на водния обект за заустване на смесен поток пречистени битово-фекални и производствени отпадъчни води след градската пречиствателна станция и дъждовните отпадъчни води.

Във връзка с изпълнение на годишния план за контролна дейност на Регионалната дирекция в град Пловдив и на основание Заповед № РД-821 / 30.10.2012 година и Заповед № РД-962 / 20.12.2019 година на министъра на околната среда и водите за провеждане на мониторинг на зауствани отпадъчни води в повърхностни обекти от утвърден списък, на 05.08.2020 година служители от Дирекция „Околна среда“, Отдел „Контролна дейност” в Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив главен специалист инж. В.И.Х. (актосъставител) и главен експерт инж. А.Х.Д. съвместно с представител на Регионална лаборатория - Пловдив към Изпълнителна агенция по околната среда и водите - София правят проверка на пречиствателната станция за отпадъчни води на канализационната мрежа на град Първомай, на която проверка присъства и началникът на пречиствателната станция Й.В.В..

Извършен е обход по системата за филтриране на отпадъчната вода и е констатирано, че при механично стъпало съоръженията са в изправност и в режим на работа, но са открити проблеми при биологичното стъпало. То включва четири съоръжения за циклично пречистване на водите (SBR) с последователност на аерацията и утаяването, но там почти нищо не работи – на SBR1 и SBR2 са счупени перките на системата за разбъркване на водата с активната утайка, а на SBR3 и SBR4 изобщо не функционират двигателите за разбъркване; установени са и други повреди – скъсано въже при SBR1, повреда на електрозахранването при SBR2 и на нивомера при SBR4, като и при трите съоръжения за циклично пречистване не работят декантерите за пропускане на пречистената вода и не могат да изведат утайката. Отделно е констатирано, че монтажът на модула за третиране на фосфор не е довършен и оборудването не е пуснато в експлоатация; не се извършва обеззаразяване на отпадъчната вода на изхода на станцията с УВ-лампи – не са монтирани; при съоръженията по пътя на утайката центрофугата не е пусната в експлоатация и не е монтирана отводна тръба за извеждане на взривоопасните газове. А от представен Протокол от 31.07.2018 година е констатирано, че през 2019 година и 2020 година от Община Първомай като титуляр на стопанисвания обект не е извършван мониторинг на заустената отпадъчна вода чрез провеждане на собствени изследвания и анализи също неизпълнено условие по издаденото Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година.

От определения в Разрешителното пункт за мониторинг на изход последно съоръжение за пречистване, преди заустване във водоприемника, е иззета съставна проба на водата, като на място е съставен и връчен на Й.В.В. Протокол за проверка № 0000915 / 05.08.2020 година, с който са дадени предписания за предприемане на действия за ремонтиране на всички съоръжения на Пречиствателна станция за отпадъчни води - Първомай за осигуряване на техническа експлоатационна изправност и недопускане на замърсяване на водите на река Първомайско дере, поречие на река Марица, със срок на изпълнение до 05.09.2020 година, за което писмено да се уведоми Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив.

За нуждите на проверката е съставен и Протокол № 590 / 05.08.2020 го за вземане на проби / извадки от води, а при изследването им в акредитирана лаборатория е изготвен Протокол от изпитване № К 10-1160 / 11.09.2020 година, видно от резултатите по който, са нарушени индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) съгласно Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година (изменено с Решение № РР-3120 / 03.07.2017 година), както следва: измерени 53±3 мг/л неразтворени вещества при ЕИО 35,0 мг/л; измерена 300±18 мг/л химична потребност от кислород при ЕИО 125,0 мг/л; измерена 142±18 мг/л биологична потребност от кислород при ЕИО 25,0 мг/л.

С Писмо от 24.08.2020 година Община Първомай уведомява Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, че пречиствателната станция за отпадъчни води е в процедура на предаване на ВиК - Пловдив, че там са уведомени за констатираните нередности и че се работи за отстраняване на тези нередности и се иска удължаване на срока на предписанието.

В Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив на 06.10.2020 година във връзка с извършената проверка, данните от лабораторните изследвания и информацията от Община Първомай от инж. В.И.Х. е изготвен Констативен протокол № 0000446, а на 23.10.2020 година – в присъствието на упълномощен представител на Общината жалбоподател е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение № 69.

На 25.11.2020 година от главния специалист и главния експерт в Дирекция „Околна среда“, Отдел „Контролна дейност” в Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив, извършили инспекцията на 05.08.2020 година, съвместно с представител на Регионална лаборатория - Пловдив и в присъствието на началника на пречиствателната станция отново е посетен обектът „Канализационна система“ на град Първомай, област Пловдив, но е констатирано, че от последната проверка липсват промени във връзка с работата на съоръжения по пътя на пречистване на водата и няма извършени ремонтни дейности, като при постъпили около 4000 м3 вода за последното денонощие пак не се провежда мониторинг на заустваните отпадъчни води.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

Правилно от административнонаказващия орган се сочи, че е нарушена разпоредбата чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите, съгласно чийто текст водоползвателите – титуляри на разрешителни, имат задължение да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните разрешителни, издадени по реда на Закона за опазване на околната среда:

Към датата на проверката – 05.08.2020 година (дата и на нарушението), а и към последваща проверка на 25.11.2020 година (преди издаване на Наказателно постановление № 98 / 29.12.2020 година) от титуляря на Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година Община Първомай не е изпълнено изискването към пречиствателната станция да се поддържа в технологична и експлоатационна изправност пречиствателното съоръжение, като всички ремонтни, възстановителни и профилактични дейности трябва да се отразяват в експлоатационен дневник; нарушено е и специфичното изискване към местата и програмата за мониторинг да се осигури измерване на количеството заустени отпадъчни води – и двете изисквания, необвързани със срок.

Горното води на извод за правилно приложение на материалния закон за ангажиране на административнонаказателната отговорност на Община Първомай, представлявана от Кмета – налице са всички елементи от състава на административното нарушение, визирани в чл. 6 и чл. 83, ал. 1 от ЗАНН: деяние (бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление с неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейност, обявено за наказуемо в съответния закон с налагане по административен ред на имуществена санкция.

Липсват условия за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАН – заустването попада в повърхностно водно тяло, което, от своя страна, попада в зона за защита на водите: в чувствителна и уязвима зона и зона за опазване на местообитание и биологични видове, в които поддържането или подобряването на състоянието на водите е важен фактор за тяхното опазване - защитени зони по директивите за хабитатите и за птиците. От друга страна, за същото нарушение с влязло в сила Наказателно постановление № 23 / 13.03.2020 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив на Община Първомай, вече е налагана имуществена санкция по чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите и от доказателствената съвкупност се установява, че не са предприети действия за привеждане в технологично правилна експлоатация на пречиствателната станция за отпадъчни води в град Първомай, област Пловдив.

Точно е определена и следващата се за административното нарушение санкция по чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите, чиято разпоредба визира: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното – от 2000 лв. до 10000 лв.

Наказанието е в границите на посоченото в закона съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН и е определено към минимума на санкционната разпоредба, като за настоящия съдебен състав е неясна толерантността на наказващия орган за налагането му в толкова нисък размер, предвид същото предходно нарушение от страна на Община Първомай, но принципът на reformatio in peius пречи да бъде коригирано Наказателното постановление в тази насока.

Самото нарушение е описано в Акта за установяването му и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление, конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН. В тази връзка са несъстоятелни възраженията от страна на жалбоподателя за процесуални нарушения, ограничаващи правото му на защита, за да не е ясно за какво нарушение, за неизпълнение на какви императивни изисквания то е вменено в отговорност.

По чл. 63, ал. 5 от ЗАНН в полза на юридически лица се присъжда възнаграждение в определен от съда размер при защита от юрисконсулт, като размерът на възнаграждението не може да надхвърля максималния за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, а нормата препраща към Наредба за заплащането на правната помощ (приета с ПМС № 4 от 06.01.2006 година, обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006 година, в сила от 01.01.2006 година), съгласно чийто чл. 27е възнаграждението за защита в производства по ЗАНН е от 80 лева до 120 лева.

Настоящото дело не е със завишени фактическа и / или правна сложност, разглеждането му протича в едно съдебно заседание с разпит на един свидетел и справедливият размер на възнаграждението за защита от процесуалния представител на въззиваемата страна е минималният от 80 лева, платими от жалбоподателя по сметка на Министерство на околната среда и водите по аргумент от § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби на АПК – юридическото лице, част от което е административнонаказващият орган.

Предвид изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН настоящият съдебен състав

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 98 / 29.12.2020 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ № 50, представлявана от кмета Н.Г.М., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите на основание същите законови разпоредби е наложена имуществена санкция в размер на 3000 (три хиляди) лева.

Осъжда Община Първомай да заплати в полза на Министерство на околната среда и водите сумата от 80 (осемдесет) лева за деловодни разноски.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                               (п)               

СЗ