Решение по дело №2639/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 69
Дата: 10 януари 2020 г. (в сила от 13 октомври 2020 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20197180702639
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 69/10.1.2020г.

Град Пловдив, 10 , 01 , 2020 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, V състав, в открито заседание на 11,12,2019г. в състав:

                                                                  Административен съдия:  СТОИЛ БОТЕВ

и секретар  В. К., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2639 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното

Производство по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 67, ал. 3 от Закона за защита на растенията/ЗЗР/.

Жалбоподателят – „ОАК-Интерагро-България“ ЕООД с ЕИК ********* , със седалище и адрес на управление в  гр. Пловдив , ул. Антон Папазов № 30А ,  предсавлявано от М.П.  обжалва  заповед № РД11-1413 от 19,07,2019г. на Изпълнителния директор на Българска агенция по безопасност на храните /БАБХ/, подписана от д-р Д. И. с която се отнема издаденото на дружеството разрешение № 01411-ПРЗ-1 от 10.05.2016г. и се отписва от публичния регистър на БАБХ по чл. 6, ал. 1, т. 1, буква "г" от Закона за защита на растенията продуктът за растителна защита „СКОР НОВ ЕК“ , разрешен със заповед № РД 11-693/22.04.2016г. на изпълнителния директор на Българска агенция по безопасност на храните за паралелна търговия на територията на Република България с активно вещество дифеноконазол-250 г/л.

Жалбоподателят счита  оспорената заповед за неправилна, тъй като противоречи на българското и европейското законодателство. Твърди се, че дружеството не е уведомявано като трета страна за подобна процедура, нито за издаването на заповед за прекратяване на разрешението на референтния продукт. Твърди, че дружеството не е уведомено за нито една от двете заповеди в тридневен срок. Счита, че решението за тази заповед не е взето с необходимото мнозинство от "Съвета за растителна защита". Иска отмяна на оспорената заповед.

Ответникът - Изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) чрез процесуалния си представител  юк. В. оспорва жалбата и моли тя да бъде отхвърлена като неоснователна, недоказана и немотивирана. Твърди , че в хода на административното производство не са допуснати нарушения по издаването на процесната заповед , че тя  съдържа всички реквизити, издадена е от компетентен орган в кръга на неговите правомощия и в съответствие с целта на закона. Същата е мотивирана и е издадена въз основа на взето решение на Съвета за растителна защита , на редовно заседание , проведено по реда на Правилника за организацията и дейността на съвета за продукти за растителна защита,  на 20.04.2018г.  Претендира и присъждането на  юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Пловдив в настоящия си състав намира, че жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК и от лице с правен интерес, адресат на оспорената заповед, която е неблагоприятна за оспорващото лице, предвид отнемането на правото да търгува с определен продукт.

Жалбата е подадена в срок  . пред Административен съд - София град, поради което съдът я намира за допустима , а разгледана по същество е неоснователна предвид следното:

Въз основа на приложените по делото писмени доказателства съдът приема за установено от фактическа страна на следното:

Административното производство по издаване на оспорената заповед е започнало, след като с решение  / л. 57-78 / от заседание на Съвета по продукти за растителна защита , проведено на 28,05,2019 г. се предлага отнемане / л. 76, долу/ на разрешението за продукта „СКОР НОВ ЕК“, разрешен със заповед № РД 11-693/22.04.2016г. на изпълнителния директор на Българска агенция по безопасност на храните за паралелна търговия на територията на Република България с активно вещество дифеноконазол-250 г/л.

В протокола от заседанието е отбелязано, че на него са присъствали 12 членове на съвета и гласуването е, както следва: за – мнозинство, против – няма, въздържали се – няма. Протоколът е подписан от всички участвали членове в заседанието.

Предложението за отнемане на разрешението е направено във връзка с Регламент за изпълнение (ЕС) № 1107/2009 на Комисията , който предвижда държавите членки да отнемат разрешенията на продуктите за растителна защита, съдържащи активно вещество дифеноконазол-250 г/л.

По делото са представени относимите писмени доказателства от ответника, като съдът е дал възможност на жалбоподателя да се запознае с тях и да изрази становище. Не е постъпило становище от жалбоподателя, нито са направени други доказателствени искания.  

Решението по тази заповед  е взето с  мнозинство от „Съвета за растителна защита", тъй като видно от приложения Списък на определените със Заповед № рд 12-1/13.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните, изменена със Заповед № РД 12-9/02.08.2017 г., Заповед № РД 12-12/19.10.2017 г. и Заповед № РД 12-2/08.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, членове на Съвета по продукти за растителна защита за участие в заседание на 28.05.2019 г., свикано със Заповед № РД 11-895/15.05.2019 г. на изпълнителния директор на БАБХ са дали съгласието си 12 бр. от членовете на Съвета от общо 15 бр.

Съдът от правна страна следва да изложи следното :

 Съгласно чл. 11, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Съвета по продуктите за растителна защита, обнародван в Държавен вестник бр. 13 от 17.02.2015 г. с последно изменение направено в бр. 13 от 07.02.2017 г. „Заседанието се счита за редовно проведено, ако на него присъстват две трети от всички членове", а съгласно ал. 3 на чл. 11 „Решенията се вземат с квалифицирано мнозинство от присъстващите членове на съвета". В Правилника е предвидено също, че решенията се вземат на база на направените оценки и представените доклади, както и на обоснована необходимост на земеделски производители, когато това не противоречи на европейското и на националното законодателство. При вземане на решението, същото може да бъде съобразено и с практиката на други държави членки, становище, ръководства на компетентни органи и други държави членки или Европейска комисия.

Съгласно чл. 67, ал. 1 ЗЗР изменение или отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита се извършва след преразглеждането му в срока на неговата валидност при условията и по реда на чл. 44 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 и по ред, определен в наредбата по чл. 45, ал. 1. Съгласно  чл. 67, ал. 2 ЗЗР в 14-дневен срок от получаване на предложението на СПРЗ по чл. 54 изпълнителният директор на БАБХ със заповед изменя разрешението за пускане на пазара и употреба на продукта за растителна защита и го преиздава, съответно със заповед отнема разрешението.

От събраните по делото доказателства на първо място се установява безспорно, че оспореният административен акт е издаден от компетентния орган – изпълнителен директор на БАБХ, за което е представена заповед № КВ-59/25.05.2015г. на Министър – председателя на Република България, с която Д. Д. И. е назначен на длъжност изпълнителен директор на БАБХ.

С обжалваната заповед на изпълнителния директор на БАБХ на основание чл. 67, ал. I и ал. 6, чл. 69, ал. 1 от Закона за зашита на растенията, чл. 44, чл. 46 и чл. 52 - параграфи 5 и 6 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно пускането на пазара на продукти за растителна защита и за отмяна на директиви 79/117/ЕИО и 91/414/ЕИО на Съвета (OB, I. 309 от 24 ноември 2009 г.), Заповед №РД 11-1041 от 03.06.2019 г. на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните за подновяване на разрешението за пускане на пазара и употреба па продукта за растителна защита СКОР 250 ЕК на фирма Синджента България ЕООД и Предложение с вх. № ВД - 2260/03.06.2019 г. на Съвета по продуктите за растителна защита е отнето процесното разрешение.

Съдът намира, че са спазени всички материалноправни предпоставки за отнемането на разрешение № 01411-ПРЗ-1 от 10.05.2016г. и се отписва от публичния регистър на БАБХ по чл. 6, ал. 1, т. 1, буква "г" от Закона за защита на растенията продуктът за растителна защита „СКОР НОВ ЕК“ , разрешен със заповед № РД 11-693/22.04.2016г. на изпълнителния директор на Българска агенция по безопасност на храните за паралелна търговия на територията на Република България с активно вещество дифеноконазол-250 г/л.

Съдът обсъди твърденията на жалбоподателя, че  дружеството не е уведомявано като трета страна за подобна процедура, нито за издаването на заповед за прекратяване на разрешението на референтния продукт, че дружеството не е уведомено за нито една от двете заповеди в тридневен срок и че  решението за тази заповед не е взето с необходимото мнозинство от СПРЗ.

Съдът обсъди подробно писмените доказателства приложени по делото на л. 12-16 от съдържанието на които следва да се изложи следното:

Процесната  заповед е била публично достъпна и жалбоподателят е могъл да се запознае с нея. Същата касае дружеството като притежател на разрешението за пускане на пазара и употреба, който е и адресат на тази заповед.

По делото се намира писмо / л. 12/  до жалбоподателя  от 24,04,2019г. с което той се уведомява за извършените до момента действия , както и че ще бъде  направено предложение за отнемане  на процесното разрешение  за паралелна търговия с „СКОР НОВ ЕК“.

В приложена по делото разпечатка  / л. 14/ от електронна поща, е видно, че експерт в дирекция ПРЗТК при ЦУ на БАБХ на 06,06,2019г. е изпратила електронно писмо на официалната електронна поща на "ОАК-Интерагро-България" ЕООД: office@interagro-bg. com, с което е бил изпратен проект на заповед за съгласуване.

А с писмо от 26,06,2019г. / л. 15/ жалбоподателят е бил уведомен за стартирането на административното производство  - чл. 34 от АПК- по отнемане на процесното разрешение за търговия с продукт за растителна защита.

Производството е започнато и проведено при липсата на процесуални нарушения. Не са налице и нарушения на материалния закон при издаването на административния акт.

Посочените обстоятелства са безспорно установени, поради което издадената заповед съдът намира за правилна и законосъобразна, а жалбата против нея за неоснователна.

С оглед изхода на спора, разноски се дължат на ответника, които са своевременно заявени. В съответствие с нормата на чл. 143, ал. 4 АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК в полза на БАБХ следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение. Размерът на същото, предвид фактическата и правна сложност на делото и осъществените от пълномощника на ответника процесуални действия, следва да бъде в размер на 200 лева.

Водим от горното  Съдът,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "ОАК – Интерагро – България" ЕООД, ЕИК ********* против заповед № РД11-1413 от 19,07,2019г. на Изпълнителния директор на Българска агенция по безопасност на храните.

ОСЪЖДА "ОАК – Интерагро – България" ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Българската агенция по безопасност на храните сумата от 200 / двеста/ лева, за осъществената юрисконсултска защита.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването с препис за страните.

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ