АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 146 |
||||||||||
гр. Видин,
05.10.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен
състав |
|||||||||
в публично заседание на |
четиринадесети септември |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
123 |
по описа за |
2020 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Делото е образувано по жалба
с правно основание чл.63,ал.1, изречение второ от ЗАНН във вр.
с гл.ХІІ от АПК, подадена от Дирекция „Инспекция по труда“-Видин, против
решение №4/12.06.2020г., постановено по АНД № 16/2020г. по описа на Районен съд
– Кула, с което е отменено Наказателно постановление № 05-0001055/24.02.2020г.
на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”-Видин, с което на ответника по
касация е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на
1500 лева на основание чл.413,ал.2 във вр. с
чл.416,ал.5 от КТ за извършено административно нарушение на чл.3,ал.1 от Закона
за здравословни и безопасни условия на труд.
В жалбата се развиват
съображения, че решението на КРС е незаконосъобразно. Сочи се , че не са
допуснати посочените нарушения на процесуалните правила, като се излагат
подробни съображения в тази насока. Сочи се и че не са допуснати и посочените
от съда нарушения на разпоредбата на чл.42,т.4 и чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН , тъй
като безспорно е станал трудов инцидент на 04.11.2019г. , което от своя страна
сочи , че работодателят не е предприел необходими мерки за осигуряване на
безопасността и здравето на работниците съобразно спецификата на работа-работа
върху стълба на височина 2,50-3 метра. Иска се от съда да отмени решението на КРС
и потвърди Наказателно постановление.
Процесуалният представител
на ответника по касация счита жалбата за неоснователна и моли да се остави в
сила решението на КРС.
Представителят на Окръжна
прокуратура – гр.Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна, поради
което следва да се потвърди решението на първоинстанционния
съд.
Съдът, като прецени доводите
на страните и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от
жалбоподателя касационни основания, намира за установено следното :
Наказанието е наложено за
нарушение на чл.3,ал.1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд.
Установява се по делото, че
на 04.11.2019г. е извършена проверка в обект на ответника по касация , находящ се в гр.Кула , от инспектори на Дирекция „Инспекция
по труда”-Видин, при която инспекторите приели, че на проверявания обект не са
предприети всички необходими мерки за осигуряване на безопасността и здравето
на работниците съобразно спецификата на работа , с което е допуснат трудов
инцидент с лицето Н.Ч. , наето на работа
като водопроводчик , което при работа на височина със стълба е паднал и е
счупил дясната си подбедрица под глезена. Съставен
бил АУАН за административно нарушение. Въз основа на така съставения АУАН е
издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на ответника по касация
е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1500
лева на основание чл.413,ал.2 във вр. с чл.416,ал.2
от КТ за извършено административно нарушение на чл.3,ал.1 от закона за здравословни
и безопасни условия на труд.
С постановление от
20.01.2020г. на РП-Видин досъдебното производство , образувано по случая , е
прекратено.
При така установената
фактическа обстановка Съдът намира от правна страна следното :
Жалбата е допустима, като
подадена от лице, което има правен интерес да обжалва въззивното
решение, и в законоустановения срок на обжалване.
Разгледана по същество,
същата е неоснователна.
На ответника по касация е наложено административно наказание за
нарушение на чл.3,ал.1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд.
Съобразно посочената разпоредба осигуряването на здравословни и безопасни
условия на труд се извършва съобразно спецификата на провежданата дейност и
изискванията на техническото, технологичното и социалното развитие с цел
защитата на живота, здравето и работоспособността на работещите лица. Разпоредбата е обща с характер на принцип.
Конкретни задължения към работодателя са разписани в разпоредбите на глава Трета
от закона и подзаконовите нормативни актове към същия.
В случая изобщо не е изяснено в административно-наказателното производство
каква е спецификата на дейността и съответните на тази дейност конкретните
задължения на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия
на труд съгласно нормативните изисквания, кои от тях същият е изпълнил и кои не
, едва след което следва да бъде направени извод дали същият е нарушил
нормативно установени задължения. Предвид горното направеният от въззивния съд извод, за нарушение на
административно-производствените правила с оглед неизясняване на относими обстоятелства и за нарушение на изискването за
форма на акта и наказателното постановление са законосъобразни и изцяло се
възприемат от настоящата инстанция. Съобразно чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН
наказателното постановление трябва да съдържа описание на нарушението,
обстоятелствата, при които е извършено и на доказателствата, които го
потвърждават. В процесното наказателно постановление
е посочено единствено, че от работодателя не са предприети всички необходими
мерки за осигуряване на безопасността и здравето на работниците съобразно
спецификата на работа , с което е допуснат трудов инцидент с лицето Н.Ч..
Идентични са обстоятелствата, посочени и в АУАНа, въз
основа на който е издадено наказателното постановление. На практика е пренесено
съдържанието на посочената като нарушена разпоредба без да е индивидуализирано
нарушението. Видно от съдържанието на разпоредбата на чл.3 от закона , същата е
с общ характер, поради което следва да бъде допълнена със съдържанието на
съответните нормативни актове и разпоредби , уреждащи реда и изискванията за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и бъде установено кои
от тези изисквания не са изпълнени. В обжалваното наказателно постановление и
предхождащия АУАН нито са посочени такива разпоредби , нито са изложени такива
обстоятелства. Липсата на обстоятелства, очертаващи обективни признаци на конкретно нарушение, и на обстоятелствата, при
които е извършено нарушението, е нарушение на изискването за необходимо
съдържание на наказателното постановление-чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН, което е
съществено нарушение на изискването за форма на административния акт и е
основание за неговата отмяна.
От друга страна не само в акта и в наказателното постановление не са
изложени описаните по-горе обстоятелства, а такива данни няма в цялата
административно-наказателна преписка, вкл. не се установяват от показанията на актосъставителя в съдебно заседание, поради което по
никакъв начин не може да се установи въобще извършено ли е от наказаното лице
нарушение на трудовото законодателство , касаещо
осигуряването на безопасни и здравословни условия на труд, и в какво се
изразява то. Не могат да бъдат споделени
доводите , че за нарушение на изискванията за безопасни и здравословни условия
на труд следва да се направи извод от настъпилата трудова злополука. Същата
може да се дължи на различни причини- дължимо поведение , вкл. и на работника, но
за да се установи причинната връзка с дължимото поведение следва да бъде
установено първо това дължимо поведение от работодателя, което не е сторено от
административно-наказващия орган. Предвид
горното и доводите , че съдът не се е произнесъл по същество извършено ли е
нарушението от наказаното лице са неоснователни , тъй като конкретно нарушение
на изискванията за безопасни и здравословни условия на труд не е вменено от
административно-наказващия орган, за да бъде изследвано от съда извършено ли е
такова.
Предвид гореизложеното съдът намира жалбата за неоснователна.
Наказателното постановление е незаконосъобразно по изложените по-горе
съображения, поради което правилно е отменено от въззивния
съд.
Решението на Районен съд Кула, като постановено при липса на касационни
основания за неговата отмяна , вкл. и в частта относно разноските, следва да
бъде оставено в сила.
На основание чл.63,ал.3 от ЗАНН на ответника следва да бъдат присъдени
разноските за настоящата инстанция съобразно направеното искане от ответника и
представени доказателства за заплащането му по банков път , в размер на 300 лв в съответствие с чл.18,ал.2 във вр.
с чл.7,ал.2,т.4/изм. 31.07.2020г./ от Наредбата за минималните размери на
адвокатските възнаграждения.
Воден от горното и на основание чл.63,ал.1,изр.второ от ЗАНН във вр.с чл.221,ал.2 АПК Административен съд-Видин
РЕШИ:
ОСТАВЯ
В СИЛА решение №4/12.06.2020г., постановено по АНД № 16/2020г. по описа на
Районен съд – Кула, с което е отменено Наказателно постановление № 05-0001055/24.02.2020г.
на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”-Видин и е осъдена Изпълнителна агенция „Главна
инспекция по труда“-гр.София , да заплати на „БАРАЖ КОНСТРЪКШЪН“ЕООД разноски
за въззивната инстанция в размер на 260 лв.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция
„Главна инспекция по труда“-гр.София , да заплати на „БАРАЖ КОНСТРЪКШЪН“ЕООД,
ЕИК *********със седалище и адрес на управление гр.София, район „Витоша“,
бул.“България“ №98, бизнес сграда „Астра“, секция В,
ет.1, офис 6, представлявано от А.А.Н., разноски по
делото, представляващи адвокатско възнаграждение за касационна инстанция, в
размер на 300 лв.
Решението не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2.