Решение по дело №550/2021 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 71
Дата: 21 юни 2022 г.
Съдия: Ангелина Гергинова Гергинска
Дело: 20211890200550
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 71
гр. Сливница, 21.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА, VI-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Ангелина Г. Гергинска
при участието на секретаря Мария В. Иванова
като разгледа докладваното от Ангелина Г. Гергинска Административно
наказателно дело № 20211890200550 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите ЗАНН.
Образувано е по жалба на М.Д. С., с ЕГН **********, от с. Ч., общ. *************
срещу наказателно постановление № 42-0002471 от 27.09.2021г., издадено от Ч.К. -
началник РД „АА“- гр. София, определен от Министъра на транспорта, информациите,
технологиите и съобщенията, с което за нарушение на чл.6, ал.1 от Закона за автомобилните
превози /ЗАвтПр/ на жалбоподателя на основание чл.93, ал.1, т.1 ЗАвтПР е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 2 000 (две хиляди) лева.
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като се поддържа, че
същото е незаконосъобразно, поради допуснати съществени процесуални правила. Твърди
се че процесното НП е издадено извън преклузивните срокове по чл.34, ал.3 ЗАНН. Твърди,
че описаното в АУАН нарушение не е установено непосредствено от актосъставителя, нито
са събрани по реда на НПК. Твърди се, че квалификациянта на нарушението е неправилно.
Претендира се че НП е издадено от некомпетентен орган. В съдено заседания, жалбодателят
не се явява, не се представлява. Не представя доказателства не прави доказателствени
искания.
Въззиваемата страна изразява писмено становище за законосъобразност на
процесното НП. Прави доказателствани искания. Представя АНП .
Съдът, след като прецени доводите на страните и събраните по делото писмени
доказателства приложени и приети с административнонаказателната преписка по съставяне
на процесното НП, както и приетите в хода на съдебното производство такива и показанията
на свидетелят ИЛ. ИВ. ТР., намира следното:
На 20.03.2021г., е извършена съвместна проверка от служители на ГД“ГП“ и РД“АА“
във връзка с нарушения, свързани с нерегламентиран превоз на пътници. На посочената дата
около 23,30ч. на ГКПП Калотина, на влизане в страната от Р Сърбия, пристига автомобил
„Фолсваген“, модел „Каравел“ с рег. № ***, управляван от жалбодателя. При извършената
гранична проверка било установено, че в автомобила пътуват още четирима души.
Пътуващите в МПС, управлявано от жалбодателя, пред граничните полицаи заявили в
1
саморъчно дадени обяснения, че пътуват от Кралство Нидерландия до България, като за
транспорта е заплалатили на шофоьора сумата от 50 евро за всеки. Свидетелят И.Т.,
служител на РД“АА“, продължили проверката, в хода на която, жалбодателят не
представил лиценз за извършване на международен превоз на пътници- лиценз на
Общността или удостоверение за регистрация за извършване на таксиметрови превози. За
констатираното, св.Т. съставил АУАН №288090 от 20.03.2021г. за нарушение на чл.6, ал.1
ЗАвтПр на жалбодателя, който подписал същия, като в графа възражения, саморъчно
написал „не“. Извършена е проверка относно наличието на лиценз за превозното средство,
от която е видно, че такъв не е издаван. Материалите по проверката са докладвани в РП-
Сливница, която след извършена предварителна проверка с Постановление от 19.08.2021г. е
отказала да образува наказателно производство по случая и е разпоредила, материалите да
се изпратят на Изпълнителна дирекция „АА“-София за преценка за ангажиране на
административната отговорност на жалбодателя.
Въз основа на акта за установяване на административно нарушение и Постановление
от 19.08.2021г., постановено по пр.пр.№406/2021г. по описа на РП-Сливница било издадено
наказателно постановление № 42-0002471 от 27.09.2021 г., издадено от Ч.К. - началник РД
„АА“- гр. София, определен от Министъра на транспорта, информациите, технологиите и
съобщенията, с което за нарушение на чл.6, ал.1 от Закона за автомобилните превози
/ЗАвтПр/ на жалбоподателя на основание чл.93, ал.1, т.1 ЗАвтПР е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 2 000 (две хиляди) лева.
В съдебно заседание, актосъставителят, И.Т., заявява, че при извършване на
проверката в автомобила, освен жалбодателя, който е бил водач, са пътували още четирима
души, като от трима от тях са снети сведение, че са заплатили на водача сумата от по 50 евро
за пътуването. Заявява, че жалбодателят не е изложил възражения относно съставеният
АУАН, в самия него.
Съдът кредитира изцяло приложените по делото писмени доказателства, приобщени
на основание чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 283 НПК, тъй като същите са пряко относими към
предмета на доказване по делото. От приложените по делото заповед на министъра се
установява компетентността на административнонаказващия орган. Съдът кредитира и
събраните гласни доказателства, събрани в хода на съдебното следствие, като приема, че
неточностите относно датата на пътуването се дължи на изминалия продължителен ериод от
време, но толкова, доколкото, по отношение на останалите съставомерни факти,
свидетелските показания се подкрепят от писмените доказателства, поради което съдът
намира същите за правдиви и относим.
При така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните изводи от
правна страна:
Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от легитимното за това
действие лице и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима, а
разгледана по същество, същата е основателна.
Административнонаказателното производство се образува със съставянето на акта, с
който се установява извършването на административното нарушение. В чл.42 от ЗАНН са
въведени минималните законови изисквания към един акт за установяване на
административно нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен.
Посочените в чл.42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на
административно нарушение са с императивен характер. В конкретния случай съдът, след
като се запозна с акт за установяване на административно нарушение бланков № 288090 от
20.03.2021г., намира, че същият отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН. В акта е
посочено, конкретните норми, нарушени от жалбодателя, нарушението е описано словестно,
като е осигурена възможността жалбодателят да разбере за какво извършено от него
нарушение е привлечен към административна отговорност. Посочена е датата и мястото на
извършване на констатираното нарушение, както и доказателствата, въз основа на които е
2
установено.
Производството по налагане на административно наказание е една последваща
дейност и предполага образуване на административно-наказателно производство, наличие
на административна преписка и събрани доказателства във връзка с извършеното
административно нарушение. Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН
административнонаказващият орган се произнася по преписката в едномесечен срок от
получаването й, като преди да се произнесе, наказващият орган проверява съставения акт за
установяване на административно нарушение за неговата законосъобразност и
обоснованост, преценява възраженията и събраните доказателства, след което издава
наказателно постановление, с което налага съответното по вид и размер административно
наказание.
Преди съдът да направи проверка на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, същият дължи проверка дали издадените АУАН и НП
отговарят на процесуалните изисквания на закона. В този смисъл следва да се отбележи, че
процесният АУАН и обжалваното наказателно постановление са издадени от материално
компетентни лица по смисъла на закона. В този смисъл актосъставителят ИЛ. ИВ. ТР. –
инспектор при РД „АА“- гр. София е материално компетентен да състави процесния АУАН
.
Административнонаказващият орган - директорът на РД „АА“ - гр. София, е
компетентен да състави обжалваното НП на основание разпоредбата на чл. 47, ал. 2 ЗАНН,
вр. чл. 92, ал. 2 ЗАвПр и т. I. 6. от Заповед № РД-08-30/24.02.2020 г. на министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Същевременно АУАН и НП са издадени при съблюдаване на визираните в
разпоредбата на чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН давностни срокове, поради което обжалваното
НП е съобразено с тези изисквания на процесуалния закон.
Неоснователно е възражението, че НП е съставено извън преклузивният срок по
чл.34, ал.3 ЗАНН. Видно от събраните по делото доказателства, след влизане в сила на
Постановление от 19.08.2021г., постановено по пр.пр.№406/2021г. по описа на РП-
Сливница за отказ за образуване на наказателно производство е издадено процесното НП,
поради и което за времето , в което е извършвана проверка от прокуратурата, срокът за
издаване на НП е бил прекъснат и продължава да тече от влизане в сила на постановлението
на прокуратурата за отказ за образуване на наказателно производство.
По изложените съображения съдът обосновава извод за законосъобразност на
обжалваното наказателно постановление от формална страна.
При преценка на делото по същество съдът намери следното:
Административнонаказателната отговорност на жалбодателя е ангажирана за това, че
на 20.03.2021г. около 23,30ч. на ГКПП-Калотина – вход към Р България, като водач на МПС
„Фолсваген“, модел „Каравел“ с рег. № ***, собственост на жалбодателя, извършвал
обществен превоз на пътници по маршрут от от Кралство Нидерландия до България срещу
заплащане, без валидно издаден лиценз на Европейската общност за международен превоз
на пътници. Посочени са поименно пътниците, дали сведението, както и сумата, която е
заплатил на жалбодателя за превоза всеки един от тях. Наказващият орган квалифицирал
тези факти, като нарушение на чл.6, ал.1 от Закона за автомобилните превози.
Съгласно чл.6, ал.1 от ЗАвтП обществен превоз на пътници и товари се извършва от
превозвач, който притежава лиценз за извършване на превоз на пътници или товари на
територията на Република България, лиценз за извършване на международен превоз на
пътници или товари – лиценз на Общността, или удостоверение за регистрация – за
извършване на таксиметрови превози на пътници и документи, които се изискват от ЗАвтП.
Според чл.7а, ал.1 от ЗАвтП лицензираните превозвачи могат да осъществяват превоз
3
на пътници и товари на територията на Република България само с моторни превозни
средства, за които има издадени удостоверения за обществен превоз на пътници и товари,
освен в случаите, когато превозите се извършват с лиценз на Общността.
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” води регистър на моторните
превозни средства към всеки лиценз за извършване на превоз на пътници или товари на
територията на РБългария и издава удостоверение по образец.
Според чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвтП водач на МПС, който извършва обществен превоз
или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз,
разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от Регламент
на Европейските институции, от Закона за автомобилните превози и от подзаконовите
нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба от 2 000 лв. при първо нарушение.
Така обсъдените по-горе законови норми обосновават извода, че обективен елемент
от състава на административното нарушение е наличието на доказано осъществяване на
обществен превоз на пътници или товари.
В ЗАвтП се съдържат легални дефиниции на понятието „обществен превоз” и
„превоз на пътници”. Съгласно т.1 на §1 на ДР на ЗАвтП „обществен превоз” е превоз,
който се извършва с МПС срещу заплащане. „Превоз на пътници” съставлява дейност на
физическо или юридическо лице, което извършва услуги по извършване на превоз на
пътници с МПС за чужда сметка или срещу заплащане или икономическа облага. Понятието
"икономическа облага" е легално дефинирано в разпоредбата на § 1, т. 56 от ДР на ЗАвтПр,
съгласно която това е всяка икономическа изгода, което лицето не би получило при
нормални пазарни условия или обратно – ще избегне разходите, които обичайно се
отчисляват от собствените му финансови ресурси, като по този начин се попречи на
последиците от безпрепятственото действие на пазарните механизми. Следователно от
значение за обективното осъществяване на обществен превоз на пътници е неговото
заплащане или получаването на икономическа облага, т. е. формирането на печалба или
спестяването на разходи, като достатъчно е наличието на поне едно от тях, за да се приеме,
че са налице предпоставките на § 1, т. 2 от ДР на ЗАвтПр.
За да е налице състав на процесното административно нарушение е необходимо още
извършването на обществен превоз на пътници да се осъществява без лиценз на Общността
или удостоверение за регистрация за извършване на таксиметрови превози на пътници.
По делото не се спори относно факта, че липсва такъв издаден лиценз, няма и
удостоверение за обществен превоз на пътници или товари, или удостоверение за
регистрация за извършване на таксиметров превоз.
Спорът касае обстоятелствата, свързани с извършване на обществен превоз, срещу
заплащане, както указва в приложимата нормативна уредба законодателя. В тежест на
административнонаказващият орган е да установи по делото всички елементи от състава на
вмененото на лицето деяние-административно нарушение, а именно, че с конкретно
описания автомобил, управляван от жалбодателя на 20.03.2021г. на посоченото място, бил
извършван обществен превоз на пътници, т.е. да се докаже, че на посочената дата и място,
посредством превозното средство са превозвани пътници срещу заплащане.
В случая от събраните по време на проверката доказателства се установява
безспорно, че между М.С. и пътниците в автомобила е имало уговорка да му бъде заплатен
суми за превоза до България, което по естеството си съставлява икономическа облага за
водача по смисъла на § 1, т. 56 от ДР на ЗАвтПр. Ето защо по делото се установи извършено
нарушение на чл. 6, ал. 1 от Закона за автомобилните превози. Не са наведени твърдения, а
и не са събрани доказателства от които да може да се изведе извода, че пътуващите в
управлявания от жалбодателя автомобил са в близки родствени или приятелски отношения,
така че да се налага да се обсъжда възможността да са са организирали съвместно
пътуването си. Следователно законосъобразно административно-наказващият орган е
ангажирал административно- наказателната отговорност на жалбоподателя (в този смисъл и
Решение № 1087 от 28.10.2021 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 996/2021 г).
4
По наказанието:
Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗАНН административното наказание се определя в границите
на наказанието, предвидено за извършеното нарушение. Санкционната разпоредба на чл. 93,
ал. 1, т. 1 от ЗАвтП предвижда административно наказание глоба от 2 000 лв. при първо
нарушение за водач на МПС, който извършва обществен превоз или превоз за собствена
сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за
регистрация или други документи, които се изискват от Регламент на Европейските
институции, от Закона за автомобилните превози и от подзаконовите нормативни актове по
прилагането му. При определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на
нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи
обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя. В случая правилно и
законосъобразно е била ангажирана отговорността на жалбоподателя и е наложено
предвиденото по вид административно наказание. Неговият размер е правилно и
законосъобразно определен.
Съдът счита, въпреки липсата на изрично възражение в тази насока, че в настоящата
хипотеза не е налице "маловажен случай" на нарушение по смисъла на чл. 11 и чл. 28 ЗАНН,
вр. чл. 93, т. 9 НК. Извършеното нарушение е формално такова, като законодателят не е
предвидил настъпването на каквито и да е съставомерни вреди от същото. С оглед на това се
явява ирелевантно изследването на въпроса дали са настъпили или не някакви вредни
последици от извършеното нарушение. Обществения превоз на пътници и товари е дейност,
която засяга широк кръг от обществени отношения и същевременно представлява дейност с
повишена опастност. Нарушенията свързани с изискванията за лицензи и разрешителни за
извършване на тази дейност засягат в значителна степен обществените отношения, уредени
в ЗАвП. При това положение съдът счита, че извършеното нарушение не представлява
"маловажен случай" по смисъла на чл. 28 ЗАНН, вр. чл. 93, т. 9 НК, доколкото не се
характеризира с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените
случаи на нарушения от този вид. С оглед на това правилно административнонаказващият
орган не е приложил разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.
По разноските:
Съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗАНН страните имат право на разноски по реда на АПК.
Според чл. 143, ал. 3 от АПК когато съдът отхвърли оспорването или прекрати
производството, ответникът има право на разноски, освен ако с поведението си е дал повод
за завеждане на делото, включително юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно
чл. 37 от Закона за правната помощ. Наказващият орган не е бил представляван от
юрисконсулт. Ето защо с оглед изхода на делото не му се дължи заплащането на
юрисконсултско възнаграждение.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление № 42-0002471 от 27.09.2021г.,
издадено от Ч.К. - началник РД „АА“- гр. София, определен от Министъра на транспорта,
информациите, технологиите и съобщенията, с което за нарушение на на чл.6, ал.1 от Закона
за автомобилните превози /ЗАвтПр/, на М.Д. С., с ЕГН **********, от с. Ч., общ. ***, на
основание чл.93, ал.1, т.1 ЗАвтПР е наложено административно наказание „глоба“ в размер
на 2 000 (две хиляди) лева.
5

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област в 14 -
дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.
Съдия при Районен съд – Сливница: _______________________
6