О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№251 17.05.2021г.
град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, IІ състав, в закрито заседание на седемнадесети
май през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА
при секретар
и с
участието на прокурора като разгледа докладваното от
съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 195 по описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда
на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка чл.45, ал.3 от Закона за местното самоуправление
и местната администрация /ЗМСМА/.
Образувано
е по жалба от Г.К.Г. против Решение № 331, взето от протокол №29 от проведено
на 25.02.2021г. заседание на Общински съвет – Раднево, с което жалбоподателят е
освободен като заместник-председател на Общински съвет – Раднево и са
прекратени пълномощията му на заместник-председател на общинския съвет. В жалбата
се твърди, че решението е незаконосъобразно, като по същество доводите са за
постановяването му в несъответствие и при неправилно приложение на материалния
закон. Направено е искане за отмяна на оспорения акт.
Съдът
намира че оспорването е процесуално недопустимо, по следните съображения:
Разпоредбата
на чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА предвижда възможност всяко физическо и
юридическо лице да оспори законосъобразността на решенията на общинския съвет. В
цитираната норма терминът "актове" е употребен като родово понятие,
като на оспорване по реда на АПК подлежат тези от актовете на общинския съвет,
които той взема в качеството си административен орган и с които се създават
права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи и законни
интереси на граждани или организации. За квалифицирането на решенията на
общинския съвет като подлежащи на съдебен контрол за законосъобразност от
значение е не формата и наименованието, а дали съдържат властническо
волеизявление.
Обжалваното
в настоящото производство решение, не притежава тези характеристики.
С Решение
№ № 331, взето от протокол №29 от проведено на 25.02.2021г. заседание на
Общински съвет – Раднево, на основание чл.24, ал.2 от ЗМСМА и чл.13, ал.1 и
ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, е освободен
жалбоподателят – Г.К.Г., като заместник-председател на Общински съвет – Раднево
и са прекратени правомощията му като заместник-председател на общинския съвет.
Съгласно
разпоредбата на чл.24, ал.2 от ЗМСМА Общинският съвет може да избере един или
повече заместник-председатели на съвета, като условията и редът за избиране и
правомощията на заместник-председателя се уреждат в правилника по чл. 21, ал. 3 от с.з. В чл.13, ал.1 от
Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет /ПОДОС/, приет от
ОбС – Раднево, е предвидена възможността общинският съвет да избере един или
повече заместник-председатели по предложение на отделни групи общински
съветници, като в чл.15, ал.1 ПОДОС са уредени хипотезите за предсрочно прекратяване
пълномощията на заместник-председателя, което става с решение на общинския
съвет, прието с явно гласуване с мнозинство от повече от половината от
присъстващите съветници – чл.15, ал.2 във вр. с чл.13, ал.2 от ПОДОС.
Видно от
действащата нормативна уредба, както изборът на заместник-председател /един или
повече/, така и предсрочното прекратяване на неговите правомощия, е въпрос,
свързан с организиране на дейността и ръководството на общинския съвет, поради
което решаването му е в изключителната компетентност на общинските съветници и
зависи от волята на мнозинството. Обективираното в обжалваното решение
волеизявление на Общински съвет Раднево не е направено в качеството му на
административен орган по см. на §1, т.1 от ДР на АПК и при упражняване на
властнически правомощия в сферата на изпълнителната дейност на държавата. С
оглед насочеността на правния ефект на разпоредените с решението последици то
има характер на вътрешнослужебен /организационен/ акт. При решаване на въпроса
за предсрочно прекратяване правомощията на заместник-председателя, общинският
съвет разполага с оперативна самостоятелност да прецени дали общинският
съветник, избран за такъв, осъществява оптимално и ефективно задълженията си. Следователно
тази преценка на общинския съвет е по целесъобразност и не подлежи на съдебен
контрол за законосъобразност. Законът не гарантира право на общински съветник
да бъде избран за заместник-председател на общинския съвет, поради което не е
наличен ред за защита против решение на общинските съветници за предсрочно
прекратяване на правомощията му като такъв. С освобождаването на жалбоподателя
като заместник-председател на ОбС-Раднево не се прекратяват пълномощията му
като общински съветник, поради което и не се накърняват пряко лични права и
интереси на оспорващия, произтичащи от волята на избирателите.
Липсата на годен за
обжалване акт, като задължителна процесуална предпоставка за образуването и
развитието на съдебното производство, за които съдът следи служебно, обуславя
прилагането на чл.159 т.1 от АПК, на което основание се следва оставяне на жалбата
без разглеждане и прекратяване на образуваното по нея съдебно производство.
Водим от
горните мотиви и на основание чл. 159, т.1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.К.Г.
***, против Решение № 331, взето от протокол № 29 от проведено на 25.02.2021г.
заседание на Общински съвет – Раднево, като процесуално недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 195/ 2021г. по описа на Административен съд Стара
Загора.
Определението
подлежи на обжалване пред ВАС с частна
жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: