Решение по дело №162/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 32
Дата: 22 март 2022 г. (в сила от 22 март 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700162
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 22.03.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                                    МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Мариана Кадиева и с участието на Росица Георгиева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 162 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на С.Е.С. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Решение № 151/ 22.11.2021 г., постановено по а.н.д. № 909/ 2021 г. по описа на РС – Кърджали. Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено в нарушение на материалния закон, при необоснованост на правните изводи и допуснати съществени нарушения на съдопроизоводствените правила. Твърди се, че от доказателствата по делото не се установява жалбоподателката да е извършила административно нарушение, за което е издаден ЕФ **, № *** от ОДМВР – Кърджали. Посочва се, че е следвало да се състави АУАН. Също така се изразява становище, че наказващият орган не е доказал съответствието на мястото на нарушението, нарушителя, отразено в документа, разпечатан от паметта на автоматизираното техническо средство и посоченото в ЕФ, както и че в ЕФ не е отразено точното местоположение на използваната система за видеоконтрол.   Иска се да се отмени оспореното решение и спорът да се реши по същество, като се отмени ЕФ, издаден от ОДМВР – Кърджали. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът, не се явява и не се представлява. От пълномощникът му е постъпила молба за даване ход на делото и изявление, че поддържа касационната жалба по изложените в същата съображения.

Ответникът – ОД на МВР – Кърджали, редовно призован, не се представлява и не взема становище по касационната жалба.

Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност на обжалваното решение на РС – Кърджали.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

 Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по а.н.д. № 909/ 2020 г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

 За да се произнесе по основателността на жалбата касационният състав на АС – Кърджали взе предвид следното:

С оспореното решението РС – Кърджали  е потвърдил ЕФ, ** № ***, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание "глоба" в размер на 400 лв. на С.Е.С. с ЕГН **********, от ***, за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство на 23.12.2018 г. в 15. 05 часа в гр. Кърджали. Със същото решение е осъдил С.С. да заплати в полза на  ОДМВР – Кърджали юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

РС – Кърджали е установил, че на 23.12.2018 г. в гр. Кърджали служител от сектор ПП към ОДМВР-Кърджали бил на работа със служебен автомобил с монтирана в него мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ТFR1-М 555. Същият бил позициониран в *** на ул. „***“, където действащото ограничение на скоростта било 50 км/ч. за населено място. В 15. 05 часа на 23.12.2018 г. бил заснет движещ се по ул. "***", в посока от *** към ***, лек автомобил марка "Ровър 75", с рег. № ***, със скорост 86 км/ч. при ограничение от 50 км/ч. След обработване на информацията от заснемането бил издаден атакуваният електронен фиш, в който като нарушител било вписано името на С.Е.С. в графа собственик, на когото е регистрирано МПС/ползвател. В описателната част на електронния фиш било вписано движение с установена скорост от 86 км/ч. – превишаване с 36 км/ч., съставляващо нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

РС – Кърджали не е констатирал в хода на административнонаказателното производство да са допуснати нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Приел е, че нарушението е установено с техническо средство при спазване на изискванията на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., в която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По делото е представен задължителният в случаите на използване на мобилно АТСС протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., съгласно одобреното приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта и други обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на издадения електронен фиш. При съставяне на фиша са спазени изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, посочени са: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Безспорно се установява техническата годност на използваното техническо средство от представените по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № *** и Протокол № 1-18-18/17.10.2018 г. Не се споделят доводите в жалбата за нарушение на процедурата по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, изискващ нарушението да е установено и заснето с техническо средство в отсъствие на контролен орган и нарушител. Изписването в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП "в отсъствието на контролен орган и на нарушител" е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния фиш, а не до установяването на нарушението с техническото средство. Не е необходимо самото нарушение да е установено в отсъствие на контролен орган.

Решението е правилно.

Правилно е установена фактическата обстановка, на която съответства извода на съда за законосъобразност на ЕФ.

В касационната жалба се съдържат доводи за неправилност на оспореното решение, отнасящи до нарушения при издаване на електронния фиш, направени и пред РС – Кърджали, на които е отговорено в обжалваното решение. Мотивите се споделят от касационния състав, поради което не е необходимо да се преповтарят и на основание чл.221, ал.1, изр.1-во от АПК касационната инстанция препраща към тях.

В случая не е изтекла и абсолютната погасителна давност в размер на 4 години и половина на основание чл. 81, ал. 3 от НК, във връзка с чл.11 от ЗАНН. Процесното деяние е извършено на 23.12.2018г. Към момента на заседанието по съществото на спора и към момента на постановяване на настоящото съдебно решение не е изтекла абсолютната погасителна давност от 4 г. и 6 м.

От изложеното следва, че оспореното решение, с което е потвърден ЕФ е правилно, валидно и допустимо и следва да се остави в сила.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, предл.1-во от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН, Административният съд

         

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Оставя в сила Решение № 151/ 22.11.2021 г., постановено по а.н.д. № 909/ 2021 г. по описа на РС – Кърджали.

          Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.