Р Е Ш Е Н И Е
гр.Пазарджик,
20.12.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, ХІV състав,
в публичното заседание на 02.12.2019
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР БИШУРОВ
при секретаря И. Ч., като
разгледа докладваното от районен съдия Бишуров АНД № 1988/2019 год. по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на С.Д.В.-Д. ***, ЕГН ********** против НП № 00060, изх. № 27 от 11.09.2019г.
на директора на РЗИ гр.Пазарджик, с което на
основание чл.229 ал.1 от Закона за
здравето /ЗЗ/ и за нарушение на чл.2 ал.2 от Наредба № 15 от 12.05.2005г. за
имунизациите в Р България във вр. с чл.58 ал.1 и ал.2 от ЗЗ е наложено
административно наказание глоба в размера на 500 лв. /петстотин лева/.
В жалбата се релевират
доводи за наличие на материална и процесуална
незаконосъобразност на атакуваното НП, чиято отмяна се иска, т.к. АНП е
започнало извън давностните срокове по чл.34 от ЗАНН.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с процесуален представител, чрез който поддържа
жалбата и пледира за отмяна на НП.
За ответникът по
жалбата - АНО, чрез своя процесуален представител оспорва жалбата и пледира за
отмяна на НП.
Районният
съд провери основателността на жалбата, след като съобрази становищата на страните, съобразявайки закона, по
вътрешно убеждение и като обсъди събраните по делото писмени и гласни
доказателства, при съблюдаване разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, прие за
установено от фактическа страна следното:
Жалбоподателят д-р В.-Д.
е санкционирана при следната фактическа обстановка, описана буквално в НП, а
именно:
На 30.07.2019г. била извършена
тематична проверка от Ф.К. - инспектор в дирекция „НЗБ” и И.С.- старши
инспектор в дирекция „НЗБ”, при РЗИ - Пазарджик, в обект „АПМП-ИП д-р С.Д.В.”***.
В хода на проеврката било констатирано, че д-р С.В.-Д., в качеството си на
общопрактикуващ лекар /ОПЛ/ не била спазила чл.2, ал.2 от Наредба №
15/12.05.2005 г. за имунизациите в Република България, а именно „Задължителните
планови имунизации и реимунизации да се извършват съгласно Имунизационния
календар на Република България (Приложение № 1)“.
На пациента С.Г.М., ЕГН **********,
род. на *** година, са били поставени шесткомпонентна и пневмококова ваксина,
вместо на втория месец /мес. септември 2016г./, на тридесетия ден, след
раждането (*** г.). Втори и трети прием са били поставени не на третия /мес.
октомври 2016г./ и четвъртия месец /мес. ноември 2016г./, а на осмия и
единадесетия месец (14.03.2017 и 13.06.2017 г.). Ваксината морбили, паротит и
рубеола, която се поставяла на тринадесет месеца /мес. август 2017г./ е била поставена на двадесет и втория месец,
със закъснение, което не съответствало на Имунизационния календар на Република
България. При детето не са били спазени схемите за приложение на ваксините и
препоръките на производителя, което представлява сериозен риск за здравето на
същото.
Всичко това съставлявало
нарушение на чл.2 ал.2 от Наредба № 15 от 12.05.2005г. за имунизациите в Р
България, във вр. с чл.58 ал.1 и ал.2 от ЗЗ.
Първата правна норма императивно
предвижда, че: „Задължителните
планови имунизации и реимунизации се извършват съгласно Имунизационния календар
на Република България (приложение № 1)”, а втората, че за предпазване на гражданите от заразни
болести се правят задължителни имунизации, като министърът
на здравеопазването определя с наредба лицата, които подлежат на имунизации,
както и реда, начина и сроковете за извършване.
Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе от събраните по делото
писмени доказателства и показанията на актосъставителя – св.К..
При така
установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че жалбата е процесуално допустима, като подадена
в срок и от лице, активнолегитимирано да инициира въззивен съдебен контрол за
законосъобрзност на НП.
Разгледана по
същество жалбата е основателна по следните съображения:
В хода на административнонаказателното
производство е допуснато съществено процесуално нарушение, което е достатъчно
основание за отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се
разглеждат въпросите по съществото на делото.
Първо следва да се
каже, че в АУАН и НП са описани няколко отделни административни нарушения, а
жалбоподателят е бил санкциониран само за едно такова. Това е така, защото е
посочено, че Имунизационния календар спрямо цитирания пациент не е бил спазен
няколко пъти, т.е. при поставянето на няколко ваксини в посочените времеви
периоди. При това положение е несъмнено, че всяко неспазване на календара
съставлява самостоятелно нарушение. Първото от тях е извършено на 11.08.2016г.,
т.к. се сочи, че шесткомпонентната и пневмококовата ваксина е била поставена на
новороденото, вместо на втория месец /мес. септември 2016г./, на тридесетия ден,
след раждането (*** г.). Последното нарушение е извършено през мес. август
2017г., когато е следвало да бъде поставена ваксината морбили, паротит и
рубеола, която се поставяла на тринадесет месеца от раждането, но вместо това
тя е била поставена със закъснение - на двадесет и втория месец.
В същото време
обаче настоящото АНП е започнало в нарушение на давностния срок по чл.34 ал.1
от ЗАНН, който е три месеца от откриване на нарушението и нарушителя, когато
последният е бил известен, но не повече от една година от извършване на
нарушението. В случая е била налице втората хипотеза, при което АУАН е следвало
да бъде съставен против нарушителя най-късно една година от извършване на
последното нарушение, т.е. до мес. август 2018 година, когато е изтекъл едногодишният
срок от извършване на нарушението. В такава хипотеза е без значение кога
нарушението и неговият извършител са били открити. Актът за започването на
настоящото АНП обаче е съставен на 16.08.2019 година., т.е. две години след
извършване на последното административно нарушение и една година от изтичането
на 1-годишния давностен срок.
Следва да се отбележи, че спазването на предвидените в закона срокове за ангажиране административнонаказателната отговорност на нарушителя е особено важна предпоставка за законосъобразното развитие на производството по реализирането й. Законодателното отношение по този въпрос е видно и от систематичното място на разпоредбата на чл. 34 ЗАНН в закона. Това е така и с оглед целите на тази разпоредба, а именно да се избегне едно евентуално продължително бездействие на държавните органи при осъществяване на техните правомощия, което би създало неоправдано положение на несигурност в правния мир. Следователно неспазването на указаните срокове за иницииране на производството по налагане на административно наказание е винаги съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на съответния акт, с който такова е било наложено.
Действията по ангажирането на админстративнонаказателна отговорност, извършени след изтичането на сроковете по чл.34 ал.1 от ЗАНН, са винаги незаконосъобразни, опорочаващи административнонаказателното производство и нарушаващи правото на защита на жалбоподателя.
Воден от
гореизложеното Пазарджишкият районен съд на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ НП № 00060, изх. № 27 от 11.09.2019г. на директора на РЗИ гр.Пазарджик, с което на С.Д.В.-Д. ***, ЕГН **********, на
основание чл.229 ал.1 от ЗЗ и за
нарушение на чл.2 ал.2 от Наредба № 15 от 12.05.2005г. за имунизациите в Р
България във вр. с чл.58 ал.1 и ал.2 от ЗЗ е наложено административно наказание
глоба в размера на 500 лв. /петстотин лева/.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред
Пазарджишкия административен съд.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: