Решение по дело №1626/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1342
Дата: 25 октомври 2021 г.
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20217050701626
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Гр. Варна, ………….

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, Първи касационен състав, в публично заседание, проведено на двадесет и трети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕТА ПЕКОВА

                                                                        ЧЛЕНОВЕ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

         ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

при участието на прокурора Силвиян Иванов и секретаря Галина Владимирова, разгледа докладваното от съдия Веселина Чолакова КНАХД № 1626/2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на РИОСВ-Варна подадена чрез директора в условията на заместване, против решение № 193/08.06.2021 г. постановено по НАХД № 1108/2021 г. по описа на Районен съд-Варна, с което е отменено наказателно постановление № **********-24/02.09.2020 г. издадено от директора на РИОСВ-Варна, с което на „Ре Филл“ ЕООД, ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лева на основание чл.150,ал.1 от Закона за управление на отпадъците. В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, които по съществото си са такива за нарушение на  материалния закон , съставляващо касационно основание по чл.348, ал 1, т. 1   от НПК. Сочи се, че от описанието на нарушението в АУАН и в наказателното постановление става ясно, че дружеството е подведено под административно-наказателна отговорност за извършен незаконен трансграничен превоз на отпадъци от пластмасови опаковки с код 15 01 02 по Европейския каталог и релевантен код В3010 по Базелската конвенция, в количество от 22,880 тона. Сочи се, че превозът е извършен по начин, който фактически не е посочен в документа по Приложение VІІ от Регламент (ЕО) № 1013/2006. Предвид обстоятелството, че дружеството не може да действа като получател на отпадъци, осъщественият от него превоз на отпадъци посочени в Приложение ІІІ към Регламент № 1013/2006/ЕО се квалифицира като незаконен съгласно член 2,точка 35, буква ж), подточка iii ) от същия регламент, тъй като е извършен по начин, който фактически не е посочен в Приложение VІІ. Сочи се, че не е достатъчно да липсва информация относно лицето, което е получател, а е необходимо същото да има право да извършва дейност по третиране на отпадъци. „Ре Филл“ ЕООД е дружество, което е вписано в регистъра търговци и брокери на отпадъци и няма право да действа като „получател/вносител“ на отпадъци. Посоченото доказва, че Приложение VІІ съдържа грешна информация. Сочи се, че в този смисъл е Решение на ЕС от 09 юни 2016 година по дело С-69/15, с предмет преюдициално тълкуване на член 2, точка 35, буква ж), подточка iii ) от Регламент 1013/2006. Моли да се отмени решението на Районен съд-Варна и да се потвърди наказателното постановление. В съдебно заседание се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата.

Ответникът- „Ре Филл“ ЕООД не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

            Представителят на Варненска окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Пледира за оставяне в сила на решението на Районен съд-Варна.

Административен съд гр. Варна, след като обсъди посочените в жалбата касационни основания, доводите и становищата на страните, доказателствата по делото и след като извърши служебно проверка  съгласно чл. 218 от АПК, намира за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211,ал.1 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението на Районен съд-Варна и е процесуално допустима.

По основателността на жалбата:

С обжалваното НП на „Ре Филл“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лева на основание чл.150,ал.1 от Закона за управление на отпадъците, във връзка с чл.2, параграф 35, буква ж), т. iii от Регламент 1013/2006/ЕО относно превоза на отпадъци и чл.99,ал.1,т.1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/.

Производството пред Районен съд-Варна е повторно и е образувано предвид Решение № 326/12.03.2021 г. постановено по НАХД № 62/2021 г Делото е върнато на Районен съд-Варна за разглеждане от друг състав, с указания да се изиска легализиран превод на български език на приложения към административната преписка ANEX VІІ.

Районен съд – Варна е установил от фактическа страна, че на 10.06.2020 г. гл.експерт в РИОСВ-Варна извършил проверка при която установил, че бил извършен трансграничен превоз на 22 880 тона отпадъци от пластмасови опаковки с код 15 01 02 по Европейския каталот и релевантен код В3010 по Базелска конвенция.  Отпадъците били с произход от Обединеното краство, а лицето уреждащо превоза W.R FIBERS. За получател-вносител на отпадъците бил посочен „Ре Филл“ ЕООД, вписан в кл.2 на Анекс 7. След запознаване със съответните документи, проверяващият служител установил, че „Ре Филл“ ЕООД бил регистриран като търговец на отпадъци под № 1011/27.12.2018 г., но в качеството на получател на отпадъци не притежавал документ по чл.35, ал.1,т.1 или т.2 или ал.2,т.3 и т.5 от Закона за управление на отпадъците. Във връзка с разпоредбита на чл.35,ал.2,т.9 и ал.3 и чл.104 от Закона за управление на отпадъците и предвид публикуваните на официалната интернет страница на министерството на околната среда и водите указания  за прилагане на разпоредбите за търговци и брокери на отпадъци, вписаните в публичния регистър от тази категория нямали право да действат като „получател/вносител“ за целите на трансграничния превоз на отпадъци за България, както и дейностите като търговец и брокер изключвали от обхвата си дейности с отпадъци на определена прощадка.  Предвид установеното било прието, че вписването в регистъра като търговци и брокери не давало право на дружеството да извършва дейности по оползотворяване, включително съхраняване и предварително третиране, обезвреждане, събиране и транспортиране на отпадъци. Било прието и, че превозът бил извършен по начин, който фактически не бил посочен в документа по Приложение VІІ от Регламент 2 (ЕО) № 1013/2006, тъй като в него липсва информация относно лицето, което действително е получател на отпадъците. С оглед на посочените установявания било прието, че превозът е незаконен. Срещу дружеството бил съставен АУАН предвид осъществено нарушение на чл.150,ал.1 от ЗУО във връзка с чл.2, пар.35,б. „ж“, т. iii от Регламент № 1013/2006 г. относно превозите на отпадъци и чл.99,ал.1 от ЗУО. АУАН бил предявен на управителя на дружеството и срещу него не постъпили възражения в установения от закона срок. Въз основа на АУАН било издадено оспореното пред въззивния съд наказателно постановление, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лв. на основание чл.150,ал.1 от ЗУО.

Горната фактическа обстановка е установена от Районен съд-Варна въз основа на събраните писмени и гласни доказателства.

Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУАН и НП са съставени в срок. АУАН е издаден от компетентно  лице на основание чл.158,ал.1 от ЗУО и чл.116, ал.2 от с.з. и съгласно заповед № 124/29.06.2020 г. издадена от директора на РИОСВ-Варна. Наказателното постановление е издадено от директора на РИОСВ, който е компетентен орган съгласно оправомощителна заповед № РД-648/26.08.2014 г. издадена от министъра на околната среда и водите.

За да отмени наказателното постановление, Районен съд-Варна е приел, че в хода на административно-наказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения. Тези нарушения са свързани с описанието на нарушението и правната му квалификация. Според въззивния съд , остава неясно за какво точно нарушение е наложена имуществената санкция. За това, че дружеството е извършило незаконен трансграничен превоз на отпадъци поради това, че в документа в Приложение VІІ липсва съществена информация относно лицето, което е получател на отпадъците, което противоречи на представените доказателства с данни за вписване на получател, или за това, че в качеството си на регистриран търговец, респ. брокер , не е имал право да извършва превоз без съответните разрешения. Районен съд –Варна е приел, че превозът е бил придружен с изискуемия съгласно Приложение VІІ документ, който е бил надлежно попълнен включително  и в частта, свързана със съоръжението за оползотворяване. В тази графа е  посочено дружеството „Vadias OOD, което видно от представените документи има регистрация по чл.35,ал.3 от ЗУО. С оглед на тези данни, въззивният съд е приел, че превозътт не може да се квалифицира като „незаконен“ на основание чл.2 пар.35, т. iii от Регламент 1013/2006.  Приел е, че липсата на съответно разрешение от страна на вносителя/получателя, не може да бъде отнесено към хипотезата на тази правна норма.

Обжалваното решение на Районен съд – Варна е валидно и допустимо, постановено при правилно установена фактическа обстановка и  при правилно приложение на процесуалния и материалния закон.

Настоящата инстанция споделя изводите на въззивния съд като правилни и законосъобразни. Обжалваният съдебен акт е мотивиран, обсъдени са всички относими за изхода на спора факти. Както правилно е приел и районният съд, налице е незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление поради неяснота в описанието на изпълнителното деяние осъществяващо състава на нарушение по чл.150,ал.1 от Закона за управление на отпадъците.

Жалбоподателят сочи , че административно-наказателната отговорност на дружеството е ангажирана заради извършен незаконен трансграничен превоз на отпадъци и  в качеството му на получател на отпадъците. С разпоредбата на чл.18 от  Регламент (ЕО) № 1013/2006 е въведено изискването превозът на отпадъци  да бъде придружен с документа, който се съдържа в приложение VII на Регламента и в който се посочва информацията, необходима за проследяване на извършването му. В случая административно-наказващият орган е приел, че нарушението е извършено от "Ре Филл“ ЕООД, обосновавайки се единствено с факта, че дружеството е вписано като получател на отпадъците. Съгласно дефиницията на чл. 2, § 14 от Регламента, "получател" е лицето или предприятието под юрисдикцията на държавата по местоназначение, до което се превозват отпадъците за оползотворяване или обезвреждане. С цел да се помогне за проследяването на превозите на тези отпадъци, лицето под юрисдикцията на страната изпращач, което урежда превоза, обезпечава отпадъците да се придружават от документа, който се съдържа в приложение VII. Документът, който се съдържа в приложение VII, се подписва от лицето, което урежда превоза преди започването му и се подписва от съоръжението за оползотворяване или лабораторията и получателя, когато се получат въпросните отпадъци, арг. чл.18,пар.1,б.“б“ от Регламента.

Безспорни доказателства за факта, че именно дружеството – касационен ответник в настоящото производство, е уредило превоза на отпадъците, освен посочените вписвания, не са представени по делото. Такива не се съдържат и в административнонаказателната преписка. От съдържанието на АУАН и наказателното постановление няма яснота защо точно дружеството - жалбоподател  е задълженото лице, което е следвало да снабди превоза с необходимите документи, изискуеми по Регламент /ЕО/ 1013/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 14.06.2006 г. относно превоза на отпадъци, а именно документа съгласно Приложение VII .  Не става ясно , в какво качество „Ре Филл“ ЕООД е субект на административно-наказателна отговорност за извършен незаконен превоз на  отпадъци по смисъла на член 2, точка 35, буква ж), подточка iii) от Регламент (ЕО) № 1013/2006. Отговорността на получателя за незаконен превоз на отпадъци не е безусловна и не се презюмира с оглед разпоредбата на чл.24, пар.3, б.“а“ от Регламента. В случая отговорността на дружеството е ангажирана само поради извършено вписване в документа по Приложение VII , без данни, че именно дружеството е приело стоката или, че е действителният получател съгласно уговореното с изпращача на отпадъците. Липсата на описание на съставомерните признаци на нарушението и в съставения акт и в издаденото наказателно постановление представлява нарушение на чл. 42, т.4 и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Това нарушение на процесуалните правила е особено съществено, тъй като нарушава правото на защита на санкционираното лице и същевременно препятства съдебния контрол върху наказателното постановление.

С оглед гореизложеното, настоящата инстанция намира, че решението на Районен съд-Варна е правилно и следва да се остави в сила.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо  от АПК, Административен съд – Варна, първи касационен състав

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 193/08.06.2021 г. постановено по НАХД № 1108/2021 г. по описа на Районен съд-Варна.

 

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

                    2.