Решение по дело №874/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 292
Дата: 2 август 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700874
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

  292              02.08.2023г.         град Стара Загора

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно засеД.е на пети юли през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

           

 

                                                                      СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар  Пенка Маринова                                                               и с участието  на прокурор                                                                                            като разгледа докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 874 по описа за 2022г., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

 

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с на чл. 55, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост (ППЗДС) във връзка с чл. 44, ал. 2 от Закона за държавната собственост (ЗДС).   

 

          Образувано е по жалба на „ДИСИН ПЛАСТЕООД (с предишно наименование на дружеството „Д. и С.“ ЕООД) ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Казанлък, ул. „К.Б.“ №4, представлявано от управителя С.Д. В., подадена чрез пълномощник адв. М.Д. ***, против Заповед №ДС-ЗД-118 от 13.12.2022г., издадена от Областния управител на област Стара Загора. С оспорената заповед на основание чл.44, ал.2 от ЗДС във вр. с чл.55, ал.1 от ППЗДС, Х.А.М. ЕГН **********, е определен за спечелил електронен търг за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор 06848.12.279 по КККР на гр. Бузовград, община Казанлък, област Стара Загора, с площ от 4 747 кв. м, с ТПТ: земеделска, НТП: за производство на строителни материали, конструкции и изделия, категория: 10.

          В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като съображенията са, че заповедта за определяне на участника, спечелил електронния търг за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, е издадена при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при проведената тръжна процедура. Жалбоподателят твърди, че на 07.12.2022г. в периода от 13.00 часа до 13.30 часа, по време на провеждането на електронен търг с явно наддаване №498, регистрираният и допуснат до участие в търга участник „Д. и С.“ ЕООД (сега „ДИСИН ПЛАСТЕООД), поради технически проблем с електронната платформа за продажба на имоти на сайта на Агенцията за публични предприятия и контрол /секция електронни търгове/, е бил възпрепятстван да направи своите валидни наддавателни предложения по отношение предлаганата цена за закупуване на недвижимия имот – предмет на тръжната процедура. Сочи, че в рамките на времето за провеждане на търга /30 минути след 13.00 часа на 07.12.2022г./, участникът е направил многократни опити от различни работни станции, съответно с различни инсталирани на тях браузери, да регистрира наддавателно предложение като потвърди предлаганата от него цена в размер на 59 430лв., явяваща се с една наддавателна стъпка в повече от последно предложената от друг участник в търга цена, като това не е могло да се случи поради обстоятелството, че бутонът „потвърждавам“ не е бил активен (не е функционирал). Жалбоподателят твърди, че след констатиране на възникналите проблеми, е проведен телефонен разговор с диспечер на обслужващото електронната платформа „Информационно обслужване“ АД, от когото обаче не са взети адекватни мерки. С оглед на което поддържа, че вследствие на възникналия технически проблем на електронната платформа за продажба на имоти по време на провеждането на електронен търг № 498, макар и допуснато до участие, „Д. и С.“ ЕООД фактически е било лишено от възможността да участва в тръжната процедура чрез регистриране на валидно наддавателно предложение във времевите рамки за провеждане на електронния търг. Счита, че след като за възникналите проблеми своевременно е сезирал и Агенцията за публични предприятия и контрол, и Областния управител на област Стара Загора, не е следвало да бъде издавана оспорената заповед за определяне на спечелил електронния търг участник, а да бъде проведена нова тръжна процедура. Обосновава, че след като Комисията за провеждане на търга е била надлежно уведомена по време на наддавателния процес за създалата се ситуация,  незавиС. от липсата на софтуерна възможност за прекратяване на процедурата по време на нейното провеждане, за продавача на имота все пак е било налице задължение да прекрати търга и да обяви нов, с цел постигане максимална защита на държавните интереси. По подробно изложени в жалбата и в представеното писмено становище от пълномощника на жалбоподателя съображения, за допуснати при провеждането на електронния търг за продажба на имота нарушения, опорочаващи  крайният акт, с който тръжната процедура приключва , е направено искане за отмяна на оспорената Заповед №ДС-ЗД-118 от 13.12.2022г. на Областния управител на област Стара Загора, като незаконосъобразна.

 

            Ответникът по жалбата – Областен управител на област Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно засеД.е и в представеното писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. С подробно изложени съображения обосновава, че обжалваната заповед, като издадена след надлежно открита и проведена процедура за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост чрез електронен търг с явно наддаване, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, е правилна и законосъобразна.  Поддържа, че събраните по делото доказателства, вкл. заключението на изпълнената съдебно-техническа експертиза, опровергават твърденията на жалбоподателя за наличието на недостатъци и технически проблеми в платформата за провеждане на електронни търгове, които да са довели до ограничаване възможността на дружеството да участва в провелата се състезателна процедура. Излага доводи, че невъзможността на участника да регистрира валидно наддавателно предложение най-вероятно се дължи на причина, възникнала при самия участник, а не на организацията на електронната платформа или на действията на административния орган, като доказателства за противното по делото не се установявали.

            Заинтересованата страна – Х.А.М., чрез пълномощника си по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваната заповед на Областния управител на област Стара Загора е издадена след надлежно проведена тръжна процедура, при липса на допуснати нарушения на процесуалните правила и/или на материалния закон. Счита, че от доказателствата по делото несъмнено се установява, че невъзможността на дружеството-жалбоподател да направи наддавателно предложение, не се дължи на проблем в платформата, на която е бил проведен електронният търг.

            Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

            Със Заповед №ДС-ЗД-97 от 08.11.2022г. на Областния управител на област Стара Загора /л. 10-11/, на основание чл. 44, ал. 2 от ЗДС във вр. с чл. 42, ал. 1 и чл. 43 от ППЗДС и Наредба за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост, и на имоти – собственост на търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала или търговски дружества, чиито дялове или акции са собственост на търговско дружество с повече от 50 на сто държавно участие в капитала (Наредба за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост), е открита процедура по провеждане на електронен търг за продажба на недвижим имот - частна държавна собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор 06848.12.279 по КККР на гр. Бузовград, община Казанлък, област Стара Загора, с площ от 4 747кв.м, с ТПТ: земеделска, НТП: за производство на строителни материали, конструкции и изделия, категория: 10, актуван с Акт за частна държавна собственост №11713 от 25.07.2022г., утвърден от Областния управител на област Стара Загора, вписан в Служба по вписвания – Казанлък на 02.08.2022г., с данъчна оценка на имота в размер на 9 114.20лв. Със заповедта, въз основа на изготвен от лицензиран оценител Оценителски доклад, е определена първоначална тръжна продажна цена за имота в размер на 53 430лв., съответно определена е и стъпката за наддаване – 3000лв., както и размера на изискуемия се депозит за участие. Посочен е срока на валидност на процедурата – 3 месеца, считано от датата на публикуване на заповедта на електронната платформа, поддържана от Агенцията за публичните предприятия и контрол; срокът за регистрация на желаещите да участват в електронния търг, както и че електронният търг ще се проведе на 15-ия работен ден, считано от регистрацията за участие на първия кандидат, в 13.00 часа българско време и е с продължителност от 30 минути. Със заповедта е определен състава и е назначена Комисията за провеждане на търга, като е утвърдена и тръжната документация за провеждане на електронния търг за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост.

           Редът, условията на търга и необходимите документи за участие са публикувани в Електронната платформа за продажба на имоти на интернет страницата на Агенцията за публични предприятия и контрол на електронен адрес: http://estate-sales.uslugi.io.

           Съгласно представения и приет като доказателство по делото Протокол за проведен електронен търг с явно наддаване от 07.12.2022г. (л.73 – л.74),  съдържащ и автоматично генерирана от електронната платформа за продажба на имоти част, назначената със Заповед №ДС-ЗД-97 от 08.11.2022г. на Областния управител на област Стара Загора Комисия за провеждане на електронен търг с явно наддаване за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост (поземлен имот с идентификатор 06848.12.279 по КККР на гр. Бузовград, общ. Казанлък, област Стара Загора), при извършената проверка на условията за провеждане на търга и допустимост на кандидатите, е констатирала, че в срока, посочен в заповедта за обявяване на търга, са регистрирани двама участници - жалбоподателят „Д. и С.“ ЕООД /сега „ДИСИН ПЛАСТЕООД/ и Х.А.М., които са подали заявления за участие и са допуснати до участие в търга. С оглед на което тръжната комисия е приела, че са налице всички предпоставки за редовното провеждане на търга. Търгът е започнал на 07.12.2022г. в 13.00 часа при начална тръжна цена от 53 430лв. и стъпка на наддаване – 3 000лв., и е закрит в 13.30 часа на същата дата. В Протокола за проведен електронен търг с явно наддаване е удостоверено че участникът, предложил най-високата цена – 56 430лв., е Х.А.М..

 

             С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед №ДС-ЗД-118 от 13.12.2022г., издадена от Областния управител на област Стара Загора, на основание чл.44, ал.2 от ЗДС във вр. с чл. 55, ал.1 от ППЗДС и резултатите от проведения търг, отразени в Протокол за проведен електронен търг с явно наддаване от 07.12.2022г., генериран от Електронната платформа за продажба на имоти (ЕППИ), участникът Х.А.М. с ЕГН **********,  е определен за спечелил електронен търг за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор 06848.12.279 по КККР на гр. Бузовград, община Казанлък, област Стара Загора, с площ от 4 747 кв. м, с ТПТ: земеделска, НТП: за производство на строителни материали, конструкции и изделия, категория: 10. Посочена е продажната цена на имота – в размер на 56 430лв., без включен ДДС, от които 2 000лв. са внесени от Х.М. като депозит за участие в търга. Със заповедта са указани и конкретните суми (продажна цена, режийни разноски, данък за прехвърляне на имущество, такса за вписване), които спечелилият търга участник следва да заплати в 14-дневен срок от влизане в сила на заповедта.

 

            По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в преписка по откриването и провеждането на тръжната процедура и издаването на обжалваната заповед, в т.ч тръжната документация за продажба чрез електронен търг на недвижим имот – частна държавна собственост, утвърдена със Заповед №ДС-ЗД-97 от 08.11.2022г. на Областния управител на област Стара Загора и подадените от кандидатите за участие в търга изискуеми се декларации.

 

Допусната, назначена и изпълнена е съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните по делото, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано изготвено. Съгласно заключението на СТЕ (л.144 и сл.), вещото лице е установило наличието на данни от множество регистрирани заявки, направени от участника „Д. и С.“ ЕООД чрез представител С.В., по време на провеждането на електронен търг № 498 на 07.12.2022г., чрез достъпване на електронния адрес http://estate-sales.uslugi.io., като същите заявки са отчетени в периода от 13:00:05 часа на 07.12.2022г. до 13:35:43 часа на същата дата. Конкретният установен потребител е бил С.В., който е достъпвал системата и в частност пространството за електронен търг №498 чрез 2 IP адреса от две различни устройства, като влизането в профила е било с КЕП № 712540а5d4a1775a и Уникален идентификационен код (УИК): OZZGRXGS за участие в търг 498. Експертът е констатирал, че по някой от направените заявки е отразен статус „грешка-забранен достъп“, което вероятно означавало, че по тези заявки липсват данни за коректно идентифициране на потребителя чрез удостоверяване на КЕП - сървърът идентифицирал заявката, но отказвал да я изпълни. Установени са заявки за достъп по които е налична грешка, съответстваща на „сървърът не може да намери търсения ресурс“, т. е отчетен регистриран пренасочващ URL адрес, различен от http://estate-sales.uslugi.io. Според извлечените данни, онлайн платформата е достъпвана от потребителя С.В. общо 51 пъти в рамките на периода от 13:00 часа до 13:30 часа на 07.12.2022г. за участие в търг № 498. При изслушване на заключението в съдебно засеД.е вещото лице пояснява, че според информацията, дадена му от обслужващото електронната платформа „Информационно обслужване“ АД, възникналите проблеми в хода на търга се дължали на причини извън системата – несъответствие на даден софтуерен драйвер на доставчика на електронния подпис или срив при интернет доставчика на клиента. Експертът не може да заяви категорично, че някои от описаните в заключението грешки съответстват на нефункционирането на виртуалния бутон за потвърждаване на наддавателно предложение в  електронната платформа за продажба на имоти. Като цяло не е установено събитие, което да доведе до невъзможност за провеждане на търга или неработоспособност на системата съгласно чл.9 Наредба за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост. Не се установява наличието на технически проблем в самата електронна платформа, който да е довел до възникналата с участника „Д. и С.“ ЕООД ситуация, като по-скоро се допуска такъв да е имало при самия него, като комбинация от следните фактори: браузър, операционна система, драйвери на карточетящо устройство на съответния доставчик на удостоверителни услуги, грешка на клиентско приложение или др. В заключението се сочи, че съществуват внедрени системи за сигурност и отчитане на параметрите на работа на системата за провеждане на електронни търгове и на сървърите, като при констатирането на проблем автоматично се известяват администраторите, които по своя преценка уведомява потребителите. Не съществува обаче пряк механизъм за подаване на сигнали за нередности по време на провеждане на търга в т. ч такъв не е описан и в Ръководството на потребителя. Тръжната комисия, съотв. Областна администрация – Стара Загора не са били уведомени от системата, че по време на провеждане на търга участник е имал проблеми с подаването на наддавателни предложения, а и не съществува възможност да бъде прекъснат търга по време на неговото провеждане от тръжната комисия. Съгласно заключението, минималните изисквания за инсталирани софтуерни продукти са налични за потребителя след като влезе в самата система, като в Ръководството на потребителя може да бъде открита единствено информация за софтуерни продукти за работа с електронен подпис и инсталиране на необходимите компоненти, които се предоставят от издателя на електронни подписи. Платформата за провеждане на електронни търгове е уеб-базирана система и може да се достъпи през всички актуални и поддържани официални браузери, като използваните в случая от участника браузъри са били актуални и съвместими с изискванията на системата. Експертът категорично изключва дублиране на електронни търгове №498 и №496, доколкото последният е отменен, тъй като при обявяването му е пропуснато публикуването на тръжната документация, като според данните за създаването на записите за търг № 496 същият е закрит на 14.11.2022г. 

 

            По делото е допуснато събиране на гласни доказателствени средства чрез разпит в качеството на свидетел на ст. експерт РДС в Областна администрация – Стара Загора Е. А. Д., определена и назначена със Заповед №ДС-ЗД-97 от 08.11.2022г. на Областния управител на област Стара Загора за член на Комисията за провеждане на електронен търг №498. Свидетелката заявява, че около 15-та минута от стартирането на търга, е получила телефонно обаждане от страна на С.В., който й е казал, че не може да наддава. Св. Д. го уведомила, че от страна на комисията нищо не може да бъде направено, доколкото за поддръжка на системата отговаряли изцяло от „Информационно обслужване“ АД. Свидетелката е посъветвала участника да се обади и да съобщи за проблема на обявения национален телефон на поддържащото платформата „Информационно обслужване“ АД. Впоследствие В. отново се е обадил на Д. и й е казал, че е звънял, но нищо не е сторено и търгът е приключил без отстраняване на проблема. За обажД.ята били уведомени всички членове на комисията, както и Областният управител. Свидетелката заявява, че не е налична възможност за спиране или прекъсване на стартиран електронен търг от комисията, доколкото платформата се стартирала автоматично, съответно и търгът приключвал автоматично с генерирането на протокол след изтичането на времето, определено за наддавателни предложения. Посочва, че има наблюдения за възникнали проблеми в процеса на експлоатиране на електронната платформа за провеждане на търгове преди нейното обновяване през септември 2022г., но проблемите са били свързани с невъзможността кандидатите да влязат и да се регистрират в платформата за участие в електронен търг.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

            Оспорването, като направено от легитимирано лице – регистриран участник в проведения електронен търг с явно наддаване за продажба на недвижим имот – частна общинска собственост, в законово установения срок (жалбата е подадена чрез пощенски оператор на 22.12.2022г.) и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

            Оспорената Заповед №ДС-ЗД-118 от 13.12.2022г. за определяне на участника, спечелил електронен търг за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, находящ се в с. Бузовград, общ. Казанлък, област Стара Загора, е издадена от материално и териториално компетентния административен орган по чл.44, ал.2 от ЗДС във вр. с чл.55, ал.1 от ППЗДС – Областния управител на област Стара Загора.

 

            Тръжната процедура представлява сложен фактически състав, обхващаш няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, всеки от който включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от закона последователност и при упражняване на правомощията на съответните органи. Заключителният етап в административна фаза, е обявяването на класирането и определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил търга. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия в хода на проведената тръжна процедура, обусловили издаването на крайния административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата.

            В случая с оспорената Заповед №ДС-ЗД-118 от 13.12.2022г. на Областния управител на област Стара Загора се финализира административната процедура на проведения електронен търг с явно наддаване за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, като предмет на проведения електронен търг е недвижим имот, актуван АЧОС №11713 от 25.07.2022г., представляващ поземлен имот с идентификатор 06848.12.279 по КККР на гр. Бузовград, общ. Казанлък, област Стара Загора, с площ от 4 747кв.м, с ТПТ: земеделска, НТП: за производство на строителни материали, конструкции и изделия, категория: 10, с данъчна оценка на имота в размер на 9 114.20лв. Съгласно чл. 44, ал. 2 от ЗДС продажбата на имоти - частна държавна собственост с данъчна оценка до 10 000лв., се извършва от областния управител по местонахождението на имота при условията и по реда, определени в ЗДС и в ППЗДС, като при продажбата се използва електронната платформа по чл. 3а, ал. 1 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол /ЗПСК/. Аналогична е и регламентацията, съдържаща се в чл. 42, ал. 1 от ППЗДС, определяща продажбата на имотите - частна държавна собственост с данъчна оценка до 10 000лв., да се извършва след провеждане на електронен търг чрез електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост по чл. 3а от ЗПСК.

Условията и реда за разпореждане с недвижими имоти – частна държавна собственост, са регламентирани в Глава пета от ППЗДС, като по отношение на процедурата за обявяване и провеждане на електронен търг за продажба, вкл. за обявяване на резултатите от търга, са приложими изискванията и правилата, регламентирани в Наредбата за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост, и на имоти – собственост на търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала или търговски дружества, чиито дялове или акции са собственост на търговско дружество с повече от 50 на сто държавно участие в капитала, приета на основание чл. 3а, ал. 3 и чл. 32, ал. 4 от ЗПСК. В случая в съответствие с нормата на чл. 43 от ППЗДС, процедурата по провеждането на електронния търг за продажба на недвижими имот – частна държавна собственост, е открита със Заповед №ДС-ЗД-97 от 08.11.2022г. на Областния управител на област Стара Загора, чието съдържание изцяло е съобразено със законовите изисквания по чл.43, ал.1, т.1 – т.9 от ППЗДС. Със заповедта е утвърдена тръжната документация и са определени условията за оглед на имот, състава на комисията за провеждането на търга и крайния срок за извършване на регистрация в електронната платформа. В определения срок за регистрация на желаещите да участват в електронния търг, чрез подаване на изискуемите се за допускане до търга документи, са се регистрирали двама кандидати – „Д. и С.“ ЕООД и Х.А.М.. След проверка на условията за провеждане на търга и допустимостта на участниците и след разглеждане на документите на регистрираните за търга кандидати, Комисията е допуснала до участие в търга и двамата кандидати, като жалбоподателят потвърждава изпълнението на изискването по чл.54б, ал.6 от ЗДС за уведомяването му чрез получено на 05.12.2022г., 15.14 часа чрез платформата електронно съобщение за допускането до участие в електронен търг № 498 и получен генериран от електронната платформа универсален идентификационен код (УИК) за участие в търга.

 

Жалбоподателят не оспорва и обстоятелството, че в деня на провеждането на търга и в рамките на наддавателния времеви интервал, „Д. и С.“ ЕООД чрез представител С.В., е влизало в профила си с КЕП № 712540а5d4a1775a и УИК: OZZGRXGS за участие в търг № 498, което обстоятелство се потвърждава и от заключението на изпълнената по делото СТЕ. Липсват данни обаче за регистрирани в електронната платформа валидни наддавателни предложения от участника „Д. и С.“ ЕООД, като твърденията на жалбоподателя са, че невъзможността да направи и регистрира валидни наддавателни предложения е резултат и по причини, свързани с технически проблеми и неизправности в самата система за провеждане на електронни търгове и пороци в начина на организиране и функциониране на електронната платформа за продажба на имоти, като по този начин фактически е бил  лишен от възможност да участва в търга. На тези именно доводи се основава и твърдяната от жалбоподателя незаконосъобразност на проведената тръжна процедура и съотв. незаконосъобразност на приключващия тръжната процедура акт – оспорената Заповед №ДС-ЗД-118 от 13.12.2022г. на Областния управител на област Стара Загора.

 

Съдът намира оплакванията на жалбоподателя за недоказани и неоснователни, по следните съображения:

 

Съгласно чл.5, ал.1 от Наредба за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост, и на имоти – собственост на търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала или търговски дружества, чиито дялове или акции са собственост на търговско дружество с повече от 50 на сто държавно участие в капитала,  платформата осигурява най-малко възможност за: 1. публикуване на решенията, заповедите и обявленията за електронните търгове, провежД. чрез нея, както и относимите към обекта на продажба документи и информация; 2. регистрация на потребителите; 3. подготовка и подаване на документи на кандидатите за участие и за допускането им до търговете; 4. достъп на тръжните комисии до документите на кандидатите за проверка за допустимост; 5. подаване на наддавателни предложения от допуснатите участници; 6. след проведено наддаване – посочване на участника, предложил най-висока цена, когато са налице основанията за това; 7. обмен на друга информация и документи. В ал.2 на чл.5 от Наредбата е регламентирано, че Агенцията за публичните предприятия и контрол поддържа и управлява платформата и осигурява нейното развитие и оказва методическо съдействие за работа с платформата, като съгласно чл. 5, ал.3, АППК не се намесва под никаква форма в работата на функционалностите на системата.

            В случая не се констатират нарушения на посочените по-горе нормативни изисквания за осигуряване на равни възможности за регистрация на  електронната платформа на желаещите да участват в тръжната процедура лица и съотв. за осигуряване на равни възможности на допуснатите до участие в търга кандидати да подават наддавателни предложения. Съобразно разпределената доказателствена тежест, жалбоподателя не ангажирани доказателства в подкрепа на твърденията си, че невъзможността да направи и регистрира валидни наддавателни предложения е резултат и по причини, свързани с технически проблеми и неизправности в системата за провеждане на електронни търгове. Съгласно заключението на изпълнената по делото СТЕ, не се установява наличието на технически проблем в самата електронна платформа, който да е довел до невъзможност за участника „Д. и С.“ ЕООД да направи наддавателни предложения, като по-скоро се допуска такъв да е имало при самия участник, като комбинация от следните фактори: браузър, операционна система, драйвери на карточетящо устройство на съответния доставчик на удостоверителни услуги, грешка на клиентско приложение или др. Изпълнилото експертизата вещо лице не установява някои от описаните в заключението като отчетени и регистрирани грешки при заявките за достъп на участника „Д. и С.“ ЕООД до електронната система, да съответстват на грешки при нефункционирането на виртуалния бутон за потвърждаване на наддавателно предложение в  електронната платформа за продажба на имоти  - констатирано е, че по една част от направените заявки за достъп е отразен статус „грешка-забранен достъп“, което вероятно означавало, че по тези заявки липсват данни за коректно идентифициране на потребителя чрез удостоверяване на КЕП - сървърът идентифицирал заявката, но отказвал да я изпълни, а по отношение на други заявки за достъп е отразена налична грешка, съответстваща на „сървърът не може да намери търсения ресурс“, т. е отчетен регистриран пренасочващ URL адрес, различен от http://estate-sales.uslugi.io, като две заявки са блокирани в защитната система, което според вещото лице може да е резултат на пропадане на интернет комуникацията при доставчика на интернет услугата или вследствие на проблем при доставчика на КЕП. Липсват каквито и да е било данни обаче за срив/прекъсване в електронната платформа за провеждане на търгове, както и за наличието на външно, зловредно вмешателство във функционирането на системата или за наличието на прекъсване в работата й. Лисват и данни за публикувано от АППК съобщение за прекъсване във функционирането на платформата на 07.12.2022г. в рамките на времевия интервал за наддаване или за събитие, което да доведе до невъзможност за провеждане на търга или неработоспособност на системата съгласно чл.9 от Наредба за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост. В този смисъл ако и да бил налице технически проблем, водещ до невъзможност участникът „Д. и С.“ ЕООД да регистрира и подаде наддавателни предложения, то възникването на този технически проблем по никакъв начин не се свързва с функционирането на електронната платформа за продажба на имоти. С оглед на което е липсвало нормативно регламентирано основание за продавача (Областен управител на област Стара Загора), да прекъсне или да прекрати тръжната процедура. Противно на твърдяното от жалбоподателя, ако и в рамките на времевия интервал за наддаване, член на Комисията за провеждане на търга да е бил уведомен по телефона от управителя на дружеството – участник, за невъзможността от страна на този участник да направи и регистрира  наддавателно предложение, при провеждане на електронните търгове посредством онлайн базираната платформа по чл. 3а, ал. 1 от ЗПСК, продавачът не само няма техническа възможност да прекъсне провежД.я търг, но няма и основание да прекрати тръжната процедура извън случаите по чл. 9, ал. 1 от Наредба за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост (при непланирано прекъсване във функционирането на платформата). А както беше посочено, заключението на СТЕ и дадените от вещото лице отговори при изслушването на експертизата в съдебно засеД.е, категорично установяват, че при повеждането на процесния търг не е имало проблем в работата на системата, вкл. непланирано прекъсване във функционирането на платформата, което би могло да съставлява основание по см. на чл. 9, ал. 2, т.2 от Наредба Областният управител на област Стара Загора да извърши преценка доколко прекъсването се отразява на правата на кандидатите и участниците и да предприеме съответните  действия за продължаване или прекратяване на тръжната процедура. Само по себе си обстоятелството, че съгласно показанията на св. Е.Д., е имало проблеми в процеса на експлоатиране на електронната платформа за провеждане на търгове преди нейното обновяване през м. септември 2022г., не може да обуслови извод, че невъзможността на участника „Д. и С.“ ЕООД в проведения на 07.12.2022г. електронен търг да регистрира наддавателно предложение, е резултат от съществуваща неизправност и технически проблеми в платформата. От една страна сочените проблеми във функционирането на системата свидетелката отнася за периода преди/в процеса на обновяване на електронната платформа, а от друга страна тези технически проблеми се свързват с невъзможността на всички кандидати в дадена тръжна процедура да влязат и да се регистрират в платформата за участие в електронния търг, съотв. с невъзможност за провеждането на търга. Доколкото в случая определеният за спечелил търга участник – Х.А.М., е регистрирал наддавателно предложение и съотв. липсват данни за подадено от този участник наддавателно предложение, което да не е било отчетено от системата, очевидно невъзможността на жалбоподателя да подаде наддавателно предложение не се свързва със съществуваща неизправност при функционирането на електронната платформа за продажба на имоти, водеща до невъзможност за провеждане на търга.

            Неоснователно е и възражението на жалбоподателя, че поради липсата на предварително обявени и общодостъпни указания относно изискванията за софтуерна съвместимост и ресурсна обезпеченост с онлайн базираната електронна платформа, не се явява осигурено безпроблемното участие в организирания чрез електронната платформа за продажба на имоти търг, което води до опорочаване на тръжната процедура. Съгласно чл. 4, ал. 3 от Наредба за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост, платформата е общодостъпна и оперативно съвместима с най-разпространените пазарни продукти на информационните и комуникационните технологии за широка употреба. Последното, само по себе си означава, че системата е проектирана и функционира на технологично и софтуерно ниво, осигуряващо максимална достъпност за своите потребители, доколкото се предполага наличието на различия в софтуерната обезпеченост на използваните от тях работни станции. Отделно от това при изслушването на заключението на СТЕ в съдебно засеД.е вещото лице поясни, че във връзка с изпълнение на експертизата чрез достъпване на публичната част платформата, в секция „Помощ“ на платформата се съдържа „Ръководство на потребителя“, в което не се установява наличието на конкретни изисквания по отношение общата съвместимост със системата /ползвана операционна система, софтуерни драйвери, минимални хардуерни изисквания и пр., като системата е уеб-базирана и се достъпва през всички актуални и поддържани официални интернет браузери/, като единствено е налично указание по отношение извършването на оторизация чрез КЕП, за което са изложени конкретни разяснения. С оглед последното, а и вземайки предвид заключението на вещото лице, не остава съмнение, че основното изискване за достъп до платформата е свързано с наличието на валиден КЕП за потребителя в т. ч на инсталираните необходими компоненти на съответната работна станция, които се предоставят от издателя на електронния подпис, като различни от посочените изисквания за работа с електронната платформа, не са били нито поставени, нито необходими.

            Останалите възражения на жалбоподателя - за липсата на съществуващ пряк механизъм в системата за провеждане на електронни търгове за подаване на сигнали за нередности или на посочен телефон за сигнализиране на проблеми по време на провеждането на търг, съотв. липсата на възможност за уведомяване от електронната платформа на Комисията за провеждането на търга, че по време на наддаването участник е имал проблеми и не е могъл да регистрира и подаде наддавателно предложение, очевидно не могат да обусловят извод за опорочаване на процесната проведена тръжна процедура и съответно до наличието на обстоятелства, нормативно регламентирани като материалноправно основание за прекратяването на тръжната процедура и обявяването на нов търг. Изискванията към функционалностите на електронната платформа за продажба на имоти са предмет на нормативна регламентация, като сочените от жалбоподателя като липсващи функционални възможности на системата не са сред предвидени в чл.5, ал.1 от Наредбата за електронната платформа за продажба на имоти – частна държавна собственост, като минимално изискуеми се такива за функционирането и работата на платформата.

 

В заключение съдът приема, че доколкото по делото нито е установено, нито е доказано, че участникът в търга „Д. и С.“ ЕООД е бил в невъзможност да регистрира и подаде валидни наддавателни предложения, по причини, свързани с технически проблеми и неизправности във функционалността или в работата на електронната платформа за продажба на имоти по чл.3а от ЗПСК, жалбоподателят не е бил лишен от възможност да участва в търга нито поради нередности в начина на организиране и функциониране на електронната платформа за продажба на имоти, нито поради неспазени нормативно регламентирани изисквания и правила за организирането и провеждането на електронния търг. Следователно не са налице твърдените от жалбоподателя като допуснати нарушения на приложимите административно-производствени правила при провеждането на тръжната процедура, водещи до опорочаването на обжалваната заповед.  

 

Въз основа на резултатите от проведения търг, отразени в Протокол за проведен електронен търг с явно наддаване от 07.12.2022г., генериран от електронната платформа за продажба на имоти, в съответствие с чл. 55, ал.1 от ППЗДС, правилно и законосъобразно с оспорената заповед Областният управител на област Стара Загора е определил за спечелил електронния търг за продажба на недвижим имот участникът Х.А.М., регистрирал в електронната платформа валидно подадено наддавателно предложение съгласно условията на търга. Противно на твърдяното от жалбоподателя, при установената законосъобразност на проведената тръжна процедура и доколкото двамата допуснати до участие в търга кандидати са били поставени при равни и еднакво приложими условия за участие вкл. от гл.т на начина на подаване и регистриране на наддавателните предложения, не е налице несъответствие на обжалвания административен акт с целта на закона.

 

По изложените съображения съдът намира, че оспорената заповед е  законосъобразна - издадена е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена е в съответствие и при правилно приложение на  материалноправните разпоредби на които се основава, при спазване на административно-производствените правила и е съобразена с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 

            Предвид изхода на делото искането на ответника и на заинтересованата страна за присъждане на разноски следва да бъде уважено. На основание чл.143, ал.3 от АПК, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на Областна администрация – Стара Загора сумата от 342 лева, представляваща 242лв. внесено възнаграждение за вещо лице за изпълнената СТЕ и възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100лв., съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ. Съответно на основание чл.143, ал.4 от АПК, в тежест на жалбоподателя следва да бъдат възложени и направените от заинтересованата страна Х.М. разноски в размер на 1200 лева – договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

  

 

                                Р     Е     Ш     И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ДИСИН ПЛАСТЕООД (с предишно наименование „Д. и С.“ ЕООД) с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Казанлък, ул. „К.Б.“ №4, представлявано от управителя С.Д. В., против Заповед №ДС-ЗД-118 от 13.12.2022г., издадена от Областния управител на област Стара Загора, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА „ДИСИН ПЛАСТЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Казанлък, ул. „К.Б.“ №4, да заплати на Областна администрация - Стара Загора сумата от 342лв. /триста четиридесет и два лева/ - разноски по делото.

 

ОСЪЖДА „ДИСИН ПЛАСТЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Казанлък, ул. „К.Б.“ №4, да заплати на Х.А.М. ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 1 200лв. /хиляда и двеста лева/ - разноски по делото.

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                               

 

 

                                                                                           СЪДИЯ: