РЕШЕНИЕ
№ 66
гр. Ямбол , 07.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, IX СЪСТАВ в закрито заседание на седми юни,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Николай Ив. Кирков
като разгледа докладваното от Николай Ив. Кирков Административно
наказателно дело № 20212330200459 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство е образувано по въззивна жалба на „Технострой- инженеринг 99
„АД гр.Ямбол с ЕИК ****, подадена чрез адв. Н.П.-АК София против Наказателно
постановление № Е-НП-24/30.12.2019 г., издадено от министъра на енергетиката, с което на
дружеството жалбоподател на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ е наложена имуществена
санкция в размер на 50 000 /петдесет хиляди/ лева за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ.
С жалбата се иска от съда да отмени наказателното постановление поради допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила установени в ЗАНН.Излага се становище
,че наказателното постановление е издадено в нарушение на чл.36,ал.2 от ЗАНН.
В съдебно задание жалбата се подържа от процесуалния представител на дружеството-
жалбаподател, който моли съда да отмени наказателното производство.
Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител.
ЯРС, след като прецени събраните по делото доказателства, наведените в жалба
доводи, възраженията и изразените становища на страните, прие за установена
следната фактическа обстановка:
С договор № 1745/15.06.2009 г., сключен между представител на Община Тунджа и
„Технострой - Инженеринг 99“ АД - Ямбол, на последния в качеството на концесионер е
предоставена възмездно концесия за добив на подземни богатства -строителни материали -
1
пясъци, от находище „Маломир“, община Тунджа в рамките на концесионната площ, която
е определена с решение № 515 от 30.05.2005 г. на Министерски съвет, за срок от 30 години,
считано от 01.06.2009 г. върху следните недвижими общински имоти - поземлен имот №***
- храсти, с площ 40,7774 дка по КВС в землището на с. Маломир; поземлен имот №*** с
площ 0,615 дка по КВС на същото землище и поземлен имот №***с площ 0,431 дка по КВС
на същото землище.
На 28.07.2017 г. във връзка с подаден сигнал от кмета на село Маломир, обл. Ямбол за
извършени изкопни работи и добив на инертни материали от „Технострой - Инженеринг 99“
АД Ямбол извън предоставената на дружеството концесия е извършена проверка и съставен
констативен протокол от 28.07.2017 г. Заснети са координатите на 122 точки, направен е
снимков материал, като е посочено, че ще бъде извършена справка в специализираните
карти - регистри, дали кариерата и възстановения насип попадат в концесионната площ на
находище „Маломир“.
На 25.09.2017 г. до Директора на ОД на МВР - Ямбол е изпратено писмо от заместник -
министъра на енергетиката, съгласно което общо нарушения терен извън концесионната
граница е 15,3 дка и попада извън имотите, посочени в Договор № 1745 за предоставяне
право на ползване на общински имоти за нуждите на кариерата.
При извършване на оглед на 05.04.2018 г. се установява, че общия голям изкоп, извън
границите на концесионната площ, се вижда с координати на четирите ъгъла, определени с
техническо устройство „GARMIN“ както следва: югозападен ъгъл - ***, югоизточен ъгъл -
***, северозападен ъгъл - *** и североизточен - ****.
С постановление от 30.05.2019 г. на административния ръководител – районен прокурор
на Районна прокуратура – Ямбол е прекратено ДП № ***/2019 г. по описа на ОСлО в ОП-
Ямбол за престъпление по чл.194, ал.1 от НК, като е прието, че е налице нарушаване на
концесионнната територия, като са допити подземни богатства- пясък в общ размер на 11
976,91куб. м/18 564,21 тона/ и това деяние представлява административно нарушение, но не
и престъпление по чл.194, ал.1 от НК. Препис от постановлението е изпратено на министъра
на енергетиката на Република България за ангажиране на административно-наказателна
отговорност на виновните лица.
С писмо вх. № Е-11-00-106/02.07.2019 г. на административния ръководител – районен
прокурор на Районна прокуратура – Ямбол в Министерство на енергетиката е постъпило
постановление за прекратяване на досъдебното производство от 30.05.2019 г.
След прекратяване на наказателното производство по отношение на престъплението по
чл.194, ал.1 от НК чрез посоченото постановление, въз основа на дадените в него указания и
приложените материали по административно-наказателната преписка, на 30.12.2019 г. от
министъра на енергетиката е издадено и наказателното постановление, което се явява
предмет на обжалване по настоящото дело.
2
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена от приложените и приобщени
по делото писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:
Жалба е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2
от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради
което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, по
следните съображения:
Съдът намери, че при издаването на НП е допуснато съществено процесуално нарушение,
което опорочава административно-наказателното производство по реализирането на
отговорността на жалбоподателя, поради което са налице формални предпоставки за отмяна
на НП.
По аргумент на чл.36 ал.1 ЗАНН административното производство започва със
съставянето на акт за установяване на административно нарушение. Възможност за
изключение от посоченото правило е разпоредбата на ал.2,съгласно която административно-
наказателното производство може да се образува и без приложен АУАН в случаите, когато
по отношение на същото деяние е било образувано наказателно преследване, което обаче е
прекратено от органите на съда или прокуратурата.Тук идеята е, че в наказателното
производство за извършено престъпление съответното лице, което е привлечено като
обвиняем, респ. и подсъдим, е било запознато с повдигнатото обвинение и е могло да
реализирала в пълен обем правото си на защита срещу него.Приложението на хипотеза на
чл.36,ал.2 от ЗАНН е допустима обаче само когато е налице обективна и субективна
идентичност между престъплението, за което е било образувано и водено прекратеното
впоследствие ДП, и нарушението, за което е бил санкциониран жалбоподателя с НП.Не на
последно място следва да се отбележи ,че хипотезата на чл.36 ал.2 от ЗАНН е относима
само към реализиране на административнонаказателна отговорност на физически лица, но
не и на юридически лица и еднолични търговци.
В настоящия случай наказателното производство е образувано срещу неизвестен
извършител, а наказателното постановление е издадено срещу ЮЛ –дружеството
Технострой- инженеринг 99 „АД гр.Ямбол, което не може да бъде субект на наказателна
отговорност, което пък изключва възможността му да участва в прекратеното наказателно
производство,включително и да бъде запознато с акта за прекратяването му.Фактически за
това лице административнонаказтелното производство е започнало с издаване на НП, което
е недопустимо, тъй като НП е крайния акт на производството, в неговата извън съдебна
фаза.
По тези съображение настоящия съдебен състав счита,че административнонаказващият
орган неправилно е приел наличието на предпоставките за приложение на чл.36 ал.2 от
3
ЗАНН, с което е допуснал съществено процесуално нарушение,което е основание за отмяна
на наказателното постановление..
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Е-НП-24/30.12.2019 г., издадено от министъра
на енергетиката, с което на „Технострой- инженеринг 99 „АД гр.Ямбол с ЕИК ****на
основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ е наложена имуществена санкция в размер на 50 000
/петдесет хиляди/ лева за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – Ямбол, в 14 - дневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
4