Решение по дело №90/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 март 2018 г. (в сила от 19 ноември 2019 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20187140700090
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е             

№ 178/22.03.2018г.

 

Административен съд - Монтана ,ІІІ  състав ,в открито заседание на  деветнадесети  март   , през две хиляди и осемнадесета година в състав :  

 

                                Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Д*** Д*** като разгледа…докладваното от съдия  БОЙЧЕВА, адм. д. № 90/2018г. по описа на Административен съд Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.8,ал.2 от Наредба №РД-02-20-6 от 24.04.2012г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението ,във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

Делото е образувано по жалба на А.Г.Л. *** против Изричен отказ за издаване на удостоверение за наследници,обективиран в писмо на кмета на община Лом ,изх.№94-00-224/1/ от 18.01.2018г.,в частта за установяване наследниците на лицата С*** Г*** Л*** /съпруга на Г*** Х*** Л./ ,Р*** С*** К*** ,У*** С*** К*** ,М*** Л*** и Б*** М*** Б*** ,поради липса на данни в регистъра на населението и в регистрите на актовете за гражданско състояние на Община Лом за тези лица,по искане на жалбоподателя,вх.№94-00-224/10.01.2018г.за издаване на удостоверение за наследници на прадядо му Г*** Л*** /Л./.В жалбата си иска да се отмени оспорения отказ ,като незаконосъобразен и да се върне преписката на органа с указания за издаване на искания акт.В съдебно заседание не се явява и не взема становище,но в писмена молба вх.№583/19.03.2018г.,чрез пълномощника си адв.И*** прави искане за събиране на нови писмени доказателства,които да обосноват издаване на акта.

Ответникът –кмет на община Лом не се явява в съдебно заседание и не взема становище по жалбата.

Административният съд, след проверка на оспорения административен акт  , предвид твърденията на страните   и приложените доказателства,  приема  следното:

Жалбата  е допустима,доколкото при липса на данни за връчване на отказа,същият е издаден на 18.01.2018г. ,а жалбата е депозирана чрез административния орган до съда на 30.01.2018г./л.21/ ,тоест в срока по чл.149,ал.1 от АПК и от легитимирано лице,имащо правен интерес от обжалване. По същество същата е неоснователна, по изложените по-долу съображения.

От фактическа страна по делото е установено,че с искане вх.№94-00-224 от 10.01.2018г.до кмета на община Лом ,жалбоподателя А.Г.Л. е поискал издаване на удостоверение за наследници на прадядо си  Г*** Л*** Л./на л.7/.Попълнил е и формуляр,в който е вписал данни за съпругата и нисходящи наследници на Г*** Л*** /Л./-дата на раждане ,  дата на смъртта и какъв се явява съответно лицето на наследодателя Л..*** е издал Изричен отказ за издаване на удостоверение за наследници на Г*** Х*** Л.,обективиран в писмо ,изх.№94-00-224/1/ от 18.01.2018г.,в който е вписал ,че разполага с данни за лицето Г*** Х*** Л. ,роден на 01.01.1860г. и починал на 19.12.1911г.,както и за част от неговите наследници по закон,но за друга част – за лицата С*** Г*** Л*** /съпруга на Г*** Х*** Л*** / ,Р*** С*** К*** ,У*** С*** К*** ,М*** Л*** и Б*** М*** Б*** не разполага с данни ,поради липса на такива в регистъра на населението и в регистрите на актовете за гражданско състояние на общината.Именно този изричен отказ за издаване на удостоверение за наследници,обективиран в писмо на кмета на община Лом ,изх.№94-00-224/1/ от 18.01.2018г.,в частта за установяване наследниците на лицата С*** Г*** Л*** /съпруга на Г*** Х*** Л*** / ,Р*** С*** К*** ,У*** С*** К*** ,М*** Л*** и Б*** М*** Б*** се оспорва от жалбоподателя в настоящето съдебно административно производство.При тази фактическа обстановка, от правна страна съдът приема следното:

Касае се за извършване на административна услуга ,която съгласно §8 от ПЗР на АПК във връзка с чл.21,ал.3 от АПК е индивидуален административен акт , който представлява волеизявление за  отказ  да се издаде документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения.

При служебна проверка за законосъобразност на оспорения отказ да се издаде удостоверение за наследници ,на основание чл.168 от АПК ,на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.Същият е издаден от компетентен орган-кмет на община Лом ,при спазване разпоредбата на чл.24,ал.1 от Закона за гражданската регистрация ,която предвижда ,че  Общинската администрация издава удостоверения въз основа на регистъра на населението.Съгласно ал.2 на същата разпоредба редът за издаване и образците на удостоверенията по ал. 1 се утвърждават с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството съвместно с министъра на правосъдието.В изпълнение на цитираната разпоредба е издадена Наредба №РД-02-20-6 от 24.04.2012г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.Не се наблюдава порок във формата на акта –същият съдържа правни и фактически основания за издаването си ,не са налице и нарушения на административно-производствените правила при издаването му.Спазена е процедурата-по искане на жалбоподателя ,отправено до кмета на общината съшият е поискал издаване на удостоверение за наследници на неговия наследодател,включително чрез попълване на специален формуляр с наличните данни за него и неговите наследници и  след съответна справка в регистъра на населението  и в регистрите на актовете за гражданско състояние кметът на общината  е издал оспорения отказ.

Не е нарушен и материалния закон при неговото постановяване. Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 2 от Наредбата "Когато в регистъра на населението липсват данни за издаване на съответното удостоверение, длъжностното лице прави мотивиран отказ по реда на Административнопроцесуалния кодекс". В конкретния случай е установено, че липсват данни за лицата С*** Г*** Л*** /съпруга на Г*** Х*** Л*** / ,Р*** С*** К*** ,У*** С*** К*** ,М*** Л*** и Б*** М*** Б*** , а ответникът е установил и е изпълнил задължението си да направи необходимите справки в регистрите на актовете за гражданско състояние и  в регистъра на населението на общината за евентуалното откриване на данни за тези лица и техните наследници по закон.Като е издал оспореният отказ и като е изяснил всички факти и обстоятелства от значение за спора, и е събрал служебно всички относими доказателства, административният орган е издал оспореният отказ без допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Съгласно чл.10,ал.1 от Наредбата „удостоверение за наследници се издава само за лица, които към датата на смъртта си са подлежали на вписване в регистъра на населението и за които има съставен акт за смърт“.Видно от преписката ,отказът е направен за 5 лица ,за които общината няма данни в регистъра на населението и в регистрите на актовете за гражданско състояние ,както и поради фактът ,че жалбоподателя не е представил акт за смърт на лицата,едно от които- М*** Л*** е родено в гр.Холон ,държава Израел ,а друго –Б*** М*** Б*** е родено в България ,но е изселено  през 1955г. в Израел,както и не е представил  никакви други  официални документи от държавата ,в случая  Израел досежно семейно положение, данни за съпруг/а и роднини по права линия на лицата.Съгласно чл.10,ал.2 от Наредбата  „когато починалото лице не е български гражданин, но е вписано в регистъра на населението и за него няма съставен акт за смърт на територията на Република България, за издаване на удостоверението е необходимо да се представи препис или извлечение от акта за смърт, съставен от чуждестранен местен орган по гражданското състояние. Когато в регистъра на населението не се съдържат всички необходими данни за издаване на удостоверението, се представя официален документ, издаден от компетентните органи на държавата, чийто гражданин е лицето, удостоверяващ семейното му положение, данни за съпруг/а и роднини по права линия от първа степен и по съребрена линия от втора степен“. Непредставянето на тези писмени доказателства от жалбоподателя ,при липса на данни в регистъра за населението за лицата е пречка органът да издаде удостоверение за наследници на наследодателя на жалбоподателя,при което отказът на кмета не противоречи на процесуалния и материалния закон.От друга страна ,недопустимо е на фаза съдебно производство да се иска от съда да изисква чрез съдебни поръчки от други държави ,по реда на Конвенцията за събиране на доказателства по граждански дела писмени доказателства ,които следва да са представени от жалбоподателя на административния орган във фазата на административното производство ,въз основа на които същият да се е произнесъл.Не са представени и доказателства ,които могат да бъдат събрани от Столична община/удостоверение за родствени връзки на Р*** С*** К*** / ,както и доказателства за лицата ,родени и живели в Израел,които да бъдат взети предвид от кмета при неговото произнасяне.Тежестта на доказване на тези факти е на жалбоподателя ,т.к. съгласно чл.170,ал.2 от АПККогато се оспорва отказ за издаване на административен акт, оспорващият трябва да установи, че са били налице условията за издаването му“.

 При преценка на материалната законосъобразност на постановения изричен отказ съдът прецени произнасянето на административния орган като съответстващо на материалния закон. Поисканото удостоверение за наследници е официален свидетелстващ документ, който доказва с обвързваща доказателствена сила, че удостоверените факти са се осъществили така, както се твърди в документа. В това се изразява неговата материална доказателствена сила. При отсъствието на всякакви данни от регистрите за населението за лицата и при липса на ангажирани от подателя на искането допълнителни доказателства не може да се обоснове издаването на обективен официален свидетелстващ документ за всички законни наследници на наследодателя Г*** Х*** Л./Г*** Л*** Л. ,както е записан в искането/.

Отделно от това, жалбоподателят разполага с друг път за защита на интересите си. Определяне на реда за наследяване и кръга наследници се извършва чрез установяване съществуването или несъществуването на правно отношение и на факти с правно значение по реда на исковото производство – чл. 124 от Гражданския процесуален кодекс.

Предвид гореизложеното настоящата съдебна инстанция намира, че така подадената жалба е неоснователна и недоказана и като такава следва да бъде отхвърлена.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд – Монтана ,ІІІ състав

 

                                        Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Г.Л. *** против Изричен отказ за издаване на удостоверение за наследници,обективиран в писмо на кмета на община Лом ,изх.№94-00-224/1/ от 18.01.2018г.,в частта за установяване наследниците на лицата С*** Г*** Л*** /съпруга на Г*** Х*** Л*** / ,Р*** С*** К*** ,У*** С*** К*** ,М*** Л*** и Б*** М*** Б*** ,поради липса на данни в регистъра на населението и в регистрите на актовете за гражданско състояние на Община Лом за тези лица,по искане на жалбоподателя,вх.№94-00-224/10.01.2018г.за издаване на удостоверение за наследници на прадядо му Г*** Л*** /Л./,КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                         Административен съдия: