Решение по дело №1248/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 260077
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20192330201248
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

             РЕШЕНИЕ № 260077/23.10.2020 г.

                                      Гр. Ямбол 03.12.2020 г.

                                 

                               в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти сьстав, в публично заседание на двадесет и втори октомври, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                             Председател: Г.Василев

                                                       

                                                                              Членове:1.……………....

 

                                   2.………………

 

Секретар Ж.Ч. и в присъствието на прокурора …………,като разгледа докладваното от съдия-докладчик Г.Василев АНД № 1248/2019 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе, взе  предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ“ ЕООД, гр.Я., с управител Д.А.П., против Наказателно постановление /НП/№ Е-НП-17/11.10.2019 г. на Министъра на енергетиката, с което за нарушаване на чл.4, ал.2 от Закона за подземните богатства/ЗПБ/, на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ, на тьрговското дружество е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на  50 000 лв.

Жалбоподателят, редовно призован, се представлява в с.з. от упьлномощен адвокат. Пьлномощникьт на тьрговското дружество пледира НП като незаконосьобразно от процесуална и материална страна да бьде отменено. Претендират се и разноските по делото.

Вьззиваемата страна, редовно призована, в писмени бележки пледира НП като законосъобразно да бъде потвърдено.

 

Сьдьт, след като извьрши цялостна преценка на сьбраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

С писмо вх. № *** на прокурор при Районна прокуратура - Ямбол в Министерство на енергетиката е постъпило Постановление за прекратяване на наказателно производство от 28.02.2019 г., постановено по досъдебно производство № 256/2017 г. по описа на Районно управлениеТунджа“-Ямбол /преписка вх. № 2424/2017 г. по описа на Районна прокуратура - Ямбол/, ведно с материалите по досъдебното производство. В Постановлението за прекратяване на наказателно производство и в обжалваното НП е посочено, че след запознаване с материалите по преписката, са установени от фактическа страна, следните обстоятелства:

През първата половина на мес. октомври 2017 г. Д.Т. в качеството си на ***на „Топ Къмпани Инвест" ЕООД, гр.Я. решил да добие известно количество скална маса от находище „Крумово" в местността „Орлово гнездо", бивша „Мина Крумово". В изпълнение на така взетото решение разпоредил до находището да бъдат откарани МПС - челен товарач, марка „KATERPILLAR", модел „938Н" с шаси № *** и технически средства/машини/, верижен багер -марка "ЗСВ", модел "JS210NLCT4" с шаси № *** роторна трошачка, марка "TESAB", модел "RK1012T" и мобилна миеща пресевна инсталация, марка „POWERSGREEN", модел „TURBO CHIEFTAIN 1400 Rinser" със сериен № *** Свидетелите К.К., Г.П., П.П. и Д.Н. - ***на „Топ Къмпани Инвест" ЕООД позиционирали на мястото горепосочените МПС и технически средства. На 11.10.2017 г. същите служители на „Топ Къмпани Инвест" ЕООД пуснали да работят машините и започнали да добиват скална маса. Около обяд, на 11.10.2017 г., свид. В.Д. - Зам. Областен управител на Област-Ямбол извършил проверка в местността „Орлово гнездо", находище „Крумово" - бивша „Мина Крумово". Там видял багер, машина за трошене и пресевна инсталация, които работели и добивали скална маса. При него отишли първо един работник, а после и Д.Т., който му казал, че имал документи и право да добива инертни материали. Свид. В.Д. отвърнал, че си върши работата и подал сигнал на тел. 112, като изчакал пристигането на полицейските служители, след които бил и свид. С.П. ***. На мястото пристигнала й оперативната дежурна група, която на 11.10.2017 г. за времето от 15.15 ч. до 16.00 ч. извършила оглед на местопроизшествие. При огледа на мястото били установени, описани и фотографирани челен товарач, марка „KATERPILLAR", модел „938Н", верижен багер - марка "ЗСВ", роторна трошачка, марка "TESAB", мобилна миеща пресевна инсталация, марка „POWERSGREEN", модел „TURBO CHIEFTAIN 1400 Rinser. В протокола били описани и три купчини от камъни. Първата била на юг и с диаметър 10 м, височина 8 м. Втората – северната- била с размери - 3 м височина и с диаметър 20 м. Третата – източната- била с височина 3 м и с диаметър 7 м.

На следващия ден, 12.10.2017 г., служители на Областна управа-Ямбол -свидетелите Д.Ч. и Р.Й. посетили мястото, за да установят каква е фактическата обстановка. Там установили багер, булдозер, трошачка за трошена на камъни и една пресевна инсталация, като трошачката и пресевната инсталация били в работен режим. Тогава мястото не било посетено й от полицейски служители.

От приложения по наказателното делото Акт № 306/14.01.1998 г. на недвижим имот-находище „Крумово", за полезно изкопаемо/желязна руда/ се установява, че същият е изключителна държавна собственост.

От приложения по делото Акт за частна държавна собственост № *** г. е видно, че на основание чл.18, ал.1 и чл.68, ал.1 от Закона за държавната собственост е актуван поземлен имот № *** по картата на възстановената собственост на землището на с. Крумово, обл. Ямбол, терен с площ 3 500 606 кв.м, начин на трайно ползване „Друг вид отпадъци", са предоставени права за управление на Областен управител на Област - Ямбол.

В хода на разследването Д. Т. представил копие от фактура от 29.05.2013 г., като доказателство, че е закупил инертен материал. Н.К. /***на управителния съвет на бившето „Устрем- Тополовград" АД/ посочил, че Т.е взел продадения му чакъл.

Също така от писмо изх. № *** г. на Министерство на енергетиката се установява, че находище на метални полезни изкопаеми „Крумово", находящо се в землището на с. Крумово, обл. Ямбол попада в приложното поле на чл.2, ал.3 от Закона за подземните богатства и не е предоставено на концесия за добив на подземни богатства, респективно няма права за добив на подземни богатства на дружеството „ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ" ЕООД.

От заключението на изготвената по делото Комплексна техническа и оценителна  експертиза/КТОЕ/, назначена от съда, се установява, че:

Скалната маса в купчина с форма на конус, с диаметър 10 метра и височина 8 метра се равнява на 209,33 куб.м, което се равнява на 314 тона.

Скалната маса в купчина с форма на конус, с диаметър 20 метра и височина 3 метра се равнява на 314 куб.м, което се равнява на 471 тона.

Скалната маса в купчина с форма на конус, с диаметър 7 метра и височина 3 метра се равнява на 38,47 куб.м, което се равнява на 57,71 тона.

Установеното количество скална маса е в размер на общо 842,71 тона.

Към 11.10.2017 г. средната пазарна стойност на 842,71 тона скална маса е 3 581,52 лв.

Въз основа на гореописаната фактическа обстановка е прието в НП за установено от Министъра на енергетиката:

С получаването на писмо вх. № Е-11-00-63/17.04.2019 г. на прокурор при Районна прокуратура - Ямбол, с което в Министерство на енергетиката е постъпило Постановление за прекратяване на наказателно производство от 28.02.2019 г., постановено по досъдебно производство № 256/2017 г. по описа на Районно управление - Тунджа /преписка вх. 2424/2017 г. по описа на Районна прокуратура - Ямбол/, ведно с материалите по досъдебното производство, се установява, че в периода 11.10.2017 г. - 12.10.2017 г., в находище на метални полезни изкопаеми „Крумово", изходящо се в землището на с. Крумово, обл. Ямбол, в имот № 093002, с предоставени права за управление на Областен управител на Област Ямбол, с начин на трайно ползване „Друг вид отпадъци", „Топ Къмпани Инвест" ЕООД, вписано в Търговския регистър при Агенцията по вписванията с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. *** представлявано от Д.А.П. - Управител, е извършило добив на подземни богатства в размер на общо 842,71 тона, на стойност 3 581,52 лв.

Добивът на подземни богатства е осъществен от „Топ Къмпани Инвест" ЕООД, гр. Ямбол без надлежно предоставена концесия за добив.

Извършваният добив на подземни богатства, в периода 11.10.2017 г. -12.10.2017 г., в находище на метални полезни изкопаеми „Крумово", находящо се в землището на с. Крумово, обл. Ямбол, в имот №***, с предоставени права за управление на Областен управител на Област- Ямбол, с начин на трайно ползване

„Друг вид отпадъци", в размер на общо 842,71 тона, на стойност 3 581,52 лв., от

 

„Топ Къмпани Инвест" ЕООД, без надлежно предоставена концесия за добив, представлява нарушение на чл.4, ал.2 от Закона за подземните богатства/ЗПБ/ и подлежи на налагане на административно наказание, съгласно чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ. Нарушението е извършено за първи път.

          На основание чл.53, вр. с чл.27 и чл.83 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/, чл. 93, ал. 2, т. 1 от ЗПБ, чл. 95, ал. 3 от ЗПБ, като отчетено, че нарушението е извършено за първи път, Министъра на енергетиката е приел, че това нарушение не е маловажен случай по смисъла на чл.28 на ЗАНН.

Установената фактическа обстановка в хода на административно-наказателното  производство се извежда от следните документи:

Писмо вх. № Е-11-00-63/17.04.2019 г. на прокурор при Районна прокуратура - гр. Ямбол в Министерство на енергетиката, с което е постъпило в Министерство на енергетиката Постановление за прекратяване на наказателно производство от 28.02.2019 г., постановено по досъдебно производство № 256/2017 г. по описа на Районно управление - Тунджа /преписка вх. № ***. по описа на Районна прокуратура - Ямбол/, ведно с материалите по досъдебното производство, по опис, както следва:1 .Уведомително писмо- 1 лист; 2.Придружително писмо- 2 лист; 3.П-я ка ЯРП за удължаване на срок и искане -3 - 14 лист; 4.П-л за оглед на местопроизшествие и фотоалбум-15 - 32 лист; 5.Придр.писмо за доклад по чл.203,ал.4 от НПК        - 33 лист; 6.П-е на ЯРП с указания-34 - 35 лист; 7.П-е на ЯРП по чл.219 от НПК- 36 лист; 8.Одобрено п-е за привл. на обвиняем- 37 лист; 9.Пълномощно за правна защита- 38 лист; 10.П-е за привличане на обв.Д.Т. лист; 11.П-л за разпит на обв.Д.Т.- 40 лист; 12.Справка за съдимост на Д.Т.- 41 лист; 23.Оценъчна експертиза-67 - 72 лист; 24.П-л за добр. пред. и копие на ф-ра **********/29.05.13г.-73 - 74 лист;
25.П-л за добр. пред. и ориг. на ф-ри .№
***лист; 26.Писма до „Топ Къмпани Инвест"-78 - 79 лист; 27.П-ли за добр. предаване и док. за собств. на     МПС80-88 лист; 28.Справка от министерство на енергетиката-89 - 94 лист; 29.Справка от областна управа-95 - 99 лист; 30.Справка от общинска служба по земеделие- 100 - 109 лист; 31.Справка от акт.съст. „Топ Къмпани Инвест"          - 110 - 115 лист; 32.Справка акт.съст."Устрем-Тополовград"- 116 - 120 лист; 33.Писмо до Областна администрация- 121 лист; 34.Докладна записка- 122 лист; 35.Призовки и докладни- 123 - 133 лист; 36.П-л за предявяване- 134 лист; 37.Придр.писмо за доклад по чл.203,ал.4 от НПК- 135 лист; 38.П-е на ЯРП с указания- 136 - 137 лист; 39.Писмо до ЯРП и материали от ДП 243/16г. - 138 - 144 лист; 40.Писмо и документи от Областна администр.-Ямбол;- 145 - 148 лист; 45.Докладна за нарушено местопроизшествие      - 155 лист;

46.Писма до „Топ къмп.инв,", п-л за добр. пред. пътни листи и товарителници- 155 - 163 лист; 47.Писмо и справка от ТД на НАП за служители- 164 - 166 лист; 50.Справка за собственост на МПС     - 169 - 170 лист; 51.Обратни разписки- 171 – 172 лист; 52.Писмо до ЯРП за доклад по чл.226  - 173 лист; 53.П-е на ЯРП с указания- 174 лист; 54.П-л за предявяване на разследване- 175 лист; 55 П-л за предявяване на разследване; 56- П-е на ЯРП с указания; Разпити на свидетелите по наказателното производство; 57.Мнение; 58.Приложение към Обв. Заключение; Наказателно постановление № Е-НП-1/06.02.2018 г., издадено от Заместник -министъра на енергетиката; Решение № 321/17.12.2018 г. на Районен съд - Ямбол по административнонаказателно дело /АНД/ № ***; Решение № ***г., постановено от Административен съд - Ямбол по касационно административно - наказателно дело /КАНД/ № 15/2019 г., влязло в сила на 28.03.2019 г.

На 11.10.2020 г. Министъра на енергетиката изготвил НП, с което на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ наложил на жалбоподателя „имуществена санкция“ в размер на 50 000 лв.

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Съдът кредитира изцяло показанията на свидетелите В.Д., Р.Й., Д.Ч., С.П., К.К., П.П., Д.Н. и Г.П., т.к. първите четирима добросьвестно са изпьлнявали служебните си задьлжения и не са заинтересовани от изхода на делото, а останалите свидетели също добросъвестно са разказали, че при пристигането на св. В.Д. и полицаите са работили с процесните машини. Показанията на свидетелите са логичини, последователни и безпротиворечиви, кореспондиращи с писмените доказателства от прекратеното ДП и в частност с Протокола за оглед на местопроизшествие и изготвения фотоалбум, Констативен протокол от 12.10.2017 г., писмо на Зам.-министър на енергетиката № Е-08-00-572/27.09.2016 г., с фактурите за закупен чакъл от 2013 г., както и останалите писмени доказателства по делото-приети и прочетени от сьда на основание чл.281 от НПК и предявени по чл.284 от НПК част от тях с изготвените фотоснимки на страните и част от свидетелите. Визираните гласни и писмени доказателства кореспондират и със Заключението на в.л. по назначената от съда КТОЕ, изслушано в с.з., което съдът кредитира изцяло, като обективно и точно.

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок от ЮЛ, което има право да обжалва НП. Разгледана по сьщество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:

          НП е законосьобразно издадено, съгласно разпоредбите на ЗАНН и ЗПБ. Точно и ясно е посочено кога, къде и как е извършено административното нарушение, какви подземни богатства са добивани и с какви машини. Фактическото формулиране на административното нарушение изцяло кореспондира с неговата юридическа квалификация или не са налице нарушения на процесуалните правила по чл.57 от ЗАНН при изготвяне на НП, посочени в пледоарията и писмените бележки на процесуалния представител на санкционираното търговско дружество, поради което съдът приема, че НП е законосъобразно от процесуална страна.  

          От сьбраните по делото гласни и писмени доказателства и веществени доказателствени средства/фотоалбуми/ се установи, че „Топ Къмпани Инвест" ЕООД чрез работниците на дружеството, работещи на процесните машини на кариера ”Крумово” са добивали полезното изкопаемо, посочено в НП, или дружеството е извьршило нарушението, описано от фактическа и юридическа страна в НП.

          Правилно наказващият орган е сьставил НП и го е връчил по реда на ЗАНН на представител на жалбоподателя. От показанията на всички свидетели, разпитани в с.з., от визираните по-горе писмени доказателства и фотоснимки, както и от Заключението на в.л. по КТОЕ е видно, че добиваната и обработвана скална маса от мястото на нарушението е полезно изкопаемо и подземно богатство, като е посочен й неговия вид в НП, съгласно § 1, т.4 и т.21 от ДР на ЗРБ, макар да е минен отпадък, който се добива по открит способ. Жалбоподателят не е имал право да добива това подземно богатство, защото не е имал предоставена концесия към момента на установяване на административното нарушение или от правна страна правилно е квалифицирано административното нарушение по чл.4, ал.2 от ЗПБ. Всички, посочени в НП машини са ползвани при извършването на добива. Измерено е и количеството добито полезно изкопаемо, видно от Протокола за оглед на местопроизшествие с приложен фотоалбум и Заключение по КТОЕ. В случая е ирелеватно какво количество чакъл е било закупено от дружеството през 2013 г., защото нарушението е извършено много по-късно. Не могат да бъдат приети доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, че не е описан точно технологичния процес по процесния добив, защото в НП е визирано точно как е ставал добива с процесните машини. Това е описано точно и в показанията на всички свидетели, които са били участници и очевидци на извършения добив. Не е било нужно да се посочва в НП и списък на закритите и изоставени съоръжения за минни отпадъци, защото от изготвените справки от Министерството на енергетиката/л.89 – л.94 от ДП/, с които представители на ЮЛ са запознати е уточнено за какъв минен отпадък става дума. В НП е посочено и защо не са налице основанията за приложението на чл.28 от ЗАНН, които съдът споделя изцяло, изхождайки от спецификата на процесния казус, характера и тежестта на нарушението, която е голяма.

Правилно е определена санкционата норма по чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ и е наложено административно наказание „имуществена санкция“ на минимума в размер на 50 000 лв. от Министъра на енергетиката, след като е отчетена тежестта на нарушението и това, че нарушението е извършено за пръв път.  Заключението по назначената от съда КТОЕ е обективно и компетентно изготвено, кореспондиращо с писмените доказателства по делото и показанията на разпитаните от съда свидетели, включително и с фотоснимките от Протокола за оглед и огледа, извършен на мястото на добива от в.л., поради което съдът не приема за основателна аргументацията на представителя на жалбоподателя, че НП е незаконосъобразно и от материална страна, а приема изводите на юрисконсулта на наказващия орган за потвърждаване на НП като законосъобразно.

           Сьдьт по изложените сьображения счита, че НП следва да бьде потвърдено като законосьобразно от процесуална и материална страна.

          При този изход на делото, разноски на жалбоподателя не се дължат. Присъждането на разноски не е поискано и от въззиваемата страна, но жалбоподателят трябва да бъде осъден да заплати разноските по делото, направени от РС-Ямбол за изготвяне на Заключението по КТОЕ в размер общо на 1072,45 лв., на основание чл.84 от ЗАНН, вр. чл.189, ал.3 от НПК.

 

          Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН и чл.84 от ЗАНН, вр. чл.189, ал.3 от НПК, сьдьт

 

Р     Е     Ш     И     :

         

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Е-НП-17/11.10.2019г. на Министъра на енергетиката, с което на "ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ" ЕООД, ЕИК:***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от *** Д.А.П., за нарушаване на чл.4, ал.2 от ЗПБ, на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ и чл 53 от ЗАНН е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в  размер  на 50 000/петдесет хиляди/лв.

          ОСЪЖДА "ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ" ЕООД, гр. Я.да заплати на РС-Ямбол направените по делото разноски в размер на 1072,45 лв., в приход на бюджета на съдебната власт, по сметката на РС-Ямбол.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Ямбол в 14-дневен срок от получаване на сьобщението, че е изготвено.

                                                                     Районен сьдия: