РЕШЕНИЕ
№ 260077/23.10.2020 г.
Гр. Ямбол 03.12.2020 г.
в името на
народа
Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти сьстав,
в публично заседание на двадесет и втори октомври, две хиляди и двадесета
година, в състав:
Председател:
Г.Василев
Членове:1.……………....
2.………………
Секретар
Ж.Ч. и в присъствието на прокурора …………,като разгледа докладваното от съдия-докладчик
Г.Василев АНД № 1248/2019 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ“ ЕООД, гр.Я., с
управител Д.А.П., против Наказателно постановление /НП/№ Е-НП-17/11.10.2019 г. на
Министъра на енергетиката, с което за нарушаване на чл.4, ал.2 от Закона за
подземните богатства/ЗПБ/, на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ, на тьрговското
дружество е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер
на 50 000 лв.
Жалбоподателят, редовно призован, се представлява в с.з. от упьлномощен
адвокат. Пьлномощникьт на тьрговското дружество пледира НП като
незаконосьобразно от процесуална и материална страна да бьде отменено.
Претендират се и разноските по делото.
Вьззиваемата страна, редовно призована, в писмени бележки пледира НП като
законосъобразно да бъде потвърдено.
Сьдьт, след като извьрши цялостна преценка на сьбраните по делото
доказателства, приема за установено следното:
С писмо вх. № *** на прокурор при Районна прокуратура - Ямбол в
Министерство на енергетиката е постъпило Постановление за прекратяване на
наказателно производство от 28.02.2019 г., постановено по досъдебно производство
№ 256/2017 г. по описа на Районно управление“Тунджа“-Ямбол /преписка вх. № 2424/2017 г. по описа на Районна
прокуратура - Ямбол/, ведно с материалите по досъдебното производство. В Постановлението за прекратяване на наказателно производство и в обжалваното НП е посочено, че след запознаване с материалите по преписката, са
установени от фактическа страна, следните обстоятелства:
През първата половина на мес. октомври 2017 г. Д.Т. в качеството си на ***на
„Топ Къмпани Инвест"
ЕООД, гр.Я. решил да добие известно количество скална
маса от находище „Крумово" в местността „Орлово гнездо", бивша „Мина
Крумово". В изпълнение на така взетото решение разпоредил до находището да
бъдат откарани МПС - челен товарач, марка „KATERPILLAR", модел „938Н"
с шаси № *** и технически средства/машини/, верижен багер -марка "ЗСВ", модел
"JS210NLCT4" с шаси № ***
роторна трошачка, марка "TESAB", модел "RK1012T" и мобилна
миеща пресевна инсталация, марка „POWERSGREEN", модел „TURBO CHIEFTAIN
1400 Rinser" със сериен № *** Свидетелите К.К., Г.П.,
П.П. и Д.Н. - ***на „Топ
Къмпани Инвест" ЕООД позиционирали на мястото
горепосочените МПС и технически средства. На 11.10.2017 г. същите служители на
„Топ Къмпани Инвест"
ЕООД пуснали да работят машините и започнали да добиват скална маса. Около обяд, на
11.10.2017 г., свид. В.Д. - Зам. Областен управител на Област-Ямбол
извършил проверка в местността „Орлово гнездо", находище „Крумово" -
бивша „Мина Крумово". Там видял багер, машина за трошене и пресевна
инсталация, които работели и добивали скална маса. При него отишли първо един
работник, а после и Д.Т., който му казал, че имал документи и право да добива инертни
материали. Свид. В.Д. отвърнал, че си върши работата и подал сигнал на тел. 112, като изчакал пристигането на полицейските служители, след които бил и свид. С.П. ***. На
мястото пристигнала
й оперативната дежурна група, която на 11.10.2017 г. за времето от
15.15 ч. до 16.00
ч. извършила оглед на местопроизшествие. При огледа на мястото били установени,
описани и фотографирани челен товарач, марка „KATERPILLAR", модел
„938Н", верижен багер - марка "ЗСВ", роторна трошачка, марка
"TESAB", мобилна миеща пресевна инсталация, марка „POWERSGREEN",
модел „TURBO CHIEFTAIN 1400
Rinser“. В протокола били описани и три купчини от камъни. Първата била на юг и с диаметър 10
м, височина 8 м. Втората – северната- била с размери - 3 м височина и с диаметър 20 м.
Третата – източната- била с височина 3 м и с диаметър 7 м.
На следващия ден, 12.10.2017 г.,
служители на Областна управа-Ямбол -свидетелите Д.Ч. и Р.Й. посетили мястото, за да установят каква е фактическата
обстановка. Там установили багер, булдозер, трошачка за трошена на камъни и
една пресевна инсталация, като трошачката и пресевната инсталация били в
работен режим. Тогава
мястото не било посетено й от полицейски
служители.
От приложения по наказателното делото Акт № 306/14.01.1998 г. на недвижим
имот-находище „Крумово", за полезно изкопаемо/желязна руда/ се
установява, че същият е изключителна държавна собственост.
От приложения по делото Акт за частна
държавна собственост № *** г. е видно, че
на основание чл.18, ал.1 и чл.68, ал.1 от Закона за държавната собственост е
актуван поземлен имот № *** по картата на
възстановената собственост на землището на с. Крумово, обл. Ямбол, терен с площ
3 500 606 кв.м, начин на трайно ползване „Друг вид отпадъци", са
предоставени права за управление на Областен управител на Област - Ямбол.
В хода на разследването Д. Т. представил копие от
фактура от 29.05.2013 г., като доказателство, че е закупил инертен материал. Н.К. /***на управителния съвет на бившето „Устрем-
Тополовград" АД/ посочил, че Т.е взел
продадения му чакъл.
Също така от писмо изх. № *** г. на Министерство на енергетиката се установява, че
находище на метални полезни изкопаеми „Крумово", находящо се в землището
на с. Крумово, обл. Ямбол попада в приложното поле на чл.2, ал.3 от Закона за
подземните богатства и не е предоставено на концесия за добив на подземни
богатства, респективно няма права за добив на подземни богатства на дружеството
„ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ" ЕООД.
От заключението на изготвената по делото Комплексна техническа и
оценителна експертиза/КТОЕ/, назначена от съда, се установява, че:
Скалната маса
в купчина с форма на конус, с диаметър 10 метра и височина 8 метра се равнява
на 209,33 куб.м, което се равнява на 314 тона.
Скалната маса в купчина с форма на конус, с
диаметър 20 метра и височина 3 метра се равнява на 314 куб.м, което се равнява
на 471 тона.
Скалната маса в купчина с форма на конус, с
диаметър 7 метра и височина 3 метра се равнява на 38,47 куб.м, което се равнява
на 57,71 тона.
Установеното количество скална маса е в
размер на общо 842,71 тона.
Към 11.10.2017 г. средната пазарна стойност
на 842,71 тона скална маса е 3 581,52 лв.
Въз основа на гореописаната фактическа
обстановка е прието
в НП за установено от Министъра на енергетиката:
С получаването на писмо вх. №
Е-11-00-63/17.04.2019 г. на прокурор при Районна прокуратура - Ямбол, с което в
Министерство на енергетиката е постъпило Постановление за прекратяване на
наказателно производство от 28.02.2019 г., постановено по досъдебно
производство № 256/2017 г. по описа на Районно управление - Тунджа /преписка
вх.№ 2424/2017 г. по описа на Районна прокуратура
- Ямбол/, ведно с материалите по досъдебното производство, се установява, че в
периода 11.10.2017 г. - 12.10.2017 г., в находище на метални полезни изкопаеми
„Крумово", изходящо се в землището на с. Крумово, обл. Ямбол, в имот №
093002, с предоставени права за управление на Областен управител на Област Ямбол, с начин на трайно ползване „Друг вид
отпадъци", „Топ Къмпани Инвест" ЕООД, вписано в Търговския регистър
при Агенцията по вписванията с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. *** представлявано от Д.А.П. - Управител, е
извършило добив на подземни богатства в размер на общо 842,71 тона, на стойност
3 581,52 лв.
Добивът на подземни богатства е осъществен
от „Топ Къмпани Инвест" ЕООД, гр. Ямбол
без надлежно предоставена концесия за добив.
Извършваният добив на подземни богатства, в
периода 11.10.2017 г. -12.10.2017 г., в находище на метални полезни изкопаеми
„Крумово", находящо се в землището на с. Крумово, обл. Ямбол, в имот №***, с предоставени права за управление на Областен управител
на Област- Ямбол,
с начин на трайно ползване
„Друг вид отпадъци", в размер на общо 842,71
тона, на стойност 3 581,52 лв., от
„Топ Къмпани Инвест" ЕООД, без надлежно
предоставена концесия за добив, представлява нарушение на чл.4, ал.2 от Закона
за подземните богатства/ЗПБ/ и подлежи на
налагане на административно наказание, съгласно чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ. Нарушението е извършено за първи път.
На основание чл.53, вр. с чл.27 и чл.83 от
Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/, чл. 93, ал. 2, т. 1
от ЗПБ, чл. 95, ал. 3 от ЗПБ, като отчетено,
че нарушението е извършено за първи път, Министъра на енергетиката е приел, че това нарушение не е „маловажен
случай“ по смисъла на чл.28 на ЗАНН.
Установената фактическа
обстановка в хода на административно-наказателното производство
се извежда от следните документи:
Писмо вх. № Е-11-00-63/17.04.2019 г. на
прокурор при Районна прокуратура - гр. Ямбол в Министерство на енергетиката, с
което е постъпило в Министерство на енергетиката Постановление за прекратяване
на наказателно производство от 28.02.2019 г., постановено по досъдебно
производство № 256/2017 г. по описа на Районно управление - Тунджа /преписка
вх. № ***. по описа на Районна прокуратура - Ямбол/,
ведно с материалите по досъдебното производство, по опис, както следва:1
.Уведомително писмо- 1 лист; 2.Придружително писмо- 2
лист; 3.П-я ка ЯРП за удължаване на срок и искане -3 - 14 лист; 4.П-л
за оглед на местопроизшествие и фотоалбум-15 - 32 лист; 5.Придр.писмо за
доклад по чл.203,ал.4 от НПК - 33
лист; 6.П-е на ЯРП с указания-34 - 35 лист; 7.П-е на ЯРП по чл.219 от НПК- 36 лист; 8.Одобрено п-е за привл. на обвиняем- 37 лист; 9.Пълномощно за правна защита- 38 лист; 10.П-е за привличане на обв.Д.Т. лист; 11.П-л за разпит на
обв.Д.Т.- 40 лист; 12.Справка
за съдимост на Д.Т.- 41 лист; 23.Оценъчна
експертиза-67 - 72 лист; 24.П-л за добр. пред. и
копие на ф-ра **********/29.05.13г.-73 - 74 лист;
25.П-л за добр. пред. и ориг. на ф-ри .№***лист; 26.Писма до „Топ Къмпани Инвест"-78 - 79 лист; 27.П-ли за добр. предаване и док. за собств. на МПС80-88 лист; 28.Справка от министерство на енергетиката-89 - 94 лист; 29.Справка от
областна управа-95 - 99 лист; 30.Справка от общинска служба по земеделие- 100 - 109 лист; 31.Справка от
акт.съст. „Топ Къмпани Инвест" - 110 - 115 лист; 32.Справка акт.съст."Устрем-Тополовград"-
116 - 120 лист; 33.Писмо до Областна администрация- 121
лист; 34.Докладна записка- 122 лист; 35.Призовки и докладни- 123 - 133 лист; 36.П-л за предявяване- 134 лист; 37.Придр.писмо за доклад по чл.203,ал.4 от НПК- 135
лист; 38.П-е на ЯРП с указания- 136 - 137 лист; 39.Писмо до ЯРП и материали от ДП 243/16г. - 138 - 144 лист; 40.Писмо
и документи от Областна администр.-Ямбол;- 145 -
148 лист; 45.Докладна за нарушено местопроизшествие - 155 лист;
46.Писма до „Топ къмп.инв,", п-л за добр. пред.
пътни листи и
товарителници- 155 - 163 лист; 47.Писмо и справка от ТД на НАП за служители- 164 -
166 лист; 50.Справка за собственост на МПС - 169 - 170 лист; 51.Обратни разписки- 171 – 172 лист; 52.Писмо до ЯРП за
доклад по чл.226 - 173 лист; 53.П-е на ЯРП с указания- 174 лист; 54.П-л за предявяване на разследване- 175 лист; 55 П-л за предявяване на
разследване; 56- П-е на
ЯРП с указания;
Разпити на свидетелите по наказателното производство; 57.Мнение; 58.Приложение към Обв. Заключение; Наказателно
постановление № Е-НП-1/06.02.2018 г., издадено от Заместник -министъра на
енергетиката; Решение № 321/17.12.2018
г. на Районен съд - Ямбол по административнонаказателно дело /АНД/ № ***; Решение № ***г.,
постановено от Административен съд - Ямбол по касационно административно -
наказателно дело /КАНД/ № 15/2019 г., влязло в сила на 28.03.2019 г.
На 11.10.2020 г. Министъра на енергетиката изготвил НП, с което на основание
чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ наложил на жалбоподателя „имуществена санкция“ в размер
на 50 000 лв.
Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните по
делото гласни и писмени доказателства. Съдът кредитира изцяло показанията на
свидетелите В.Д., Р.Й., Д.Ч., С.П., К.К., П.П., Д.Н. и Г.П., т.к. първите
четирима добросьвестно са изпьлнявали служебните си задьлжения и не са
заинтересовани от изхода на делото, а останалите свидетели също добросъвестно
са разказали, че при пристигането на св. В.Д. и полицаите са работили с
процесните машини. Показанията на свидетелите са логичини, последователни и
безпротиворечиви, кореспондиращи с писмените доказателства от прекратеното ДП и
в частност с Протокола за оглед на местопроизшествие и изготвения фотоалбум,
Констативен протокол от 12.10.2017 г., писмо на Зам.-министър на енергетиката №
Е-08-00-572/27.09.2016 г., с фактурите за закупен чакъл от 2013 г., както и
останалите писмени доказателства по делото-приети и прочетени от сьда на
основание чл.281 от НПК и предявени по чл.284 от НПК част от тях с изготвените
фотоснимки на страните и част от свидетелите. Визираните гласни и писмени
доказателства кореспондират и със Заключението на в.л. по назначената от съда
КТОЕ, изслушано в с.з., което съдът кредитира изцяло, като обективно и точно.
От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни
изводи:
Жалбата е допустима и подадена в срок от ЮЛ, което има право да обжалва НП. Разгледана по сьщество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:
НП е законосьобразно издадено, съгласно разпоредбите на ЗАНН и ЗПБ. Точно и ясно е посочено кога, къде и как е извършено административното нарушение, какви подземни богатства са добивани и с какви машини. Фактическото формулиране на административното нарушение изцяло кореспондира с неговата юридическа квалификация или не са налице нарушения на процесуалните правила по чл.57 от ЗАНН при изготвяне на НП, посочени в пледоарията и писмените бележки на процесуалния представител на санкционираното търговско дружество, поради което съдът приема, че НП е законосъобразно от процесуална страна.
От сьбраните по делото гласни и писмени доказателства и веществени доказателствени средства/фотоалбуми/ се установи, че „Топ Къмпани Инвест" ЕООД чрез работниците на дружеството, работещи на процесните машини на кариера ”Крумово” са добивали полезното изкопаемо, посочено в НП, или дружеството е извьршило нарушението, описано от фактическа и юридическа страна в НП.
Правилно наказващият орган е сьставил НП и го е връчил по реда на ЗАНН на представител на жалбоподателя. От показанията на всички свидетели, разпитани в с.з., от визираните по-горе писмени доказателства и фотоснимки, както и от Заключението на в.л. по КТОЕ е видно, че добиваната и обработвана скална маса от мястото на нарушението е полезно изкопаемо и подземно богатство, като е посочен й неговия вид в НП, съгласно § 1, т.4 и т.21 от ДР на ЗРБ, макар да е минен отпадък, който се добива по открит способ. Жалбоподателят не е имал право да добива това подземно богатство, защото не е имал предоставена концесия към момента на установяване на административното нарушение или от правна страна правилно е квалифицирано административното нарушение по чл.4, ал.2 от ЗПБ. Всички, посочени в НП машини са ползвани при извършването на добива. Измерено е и количеството добито полезно изкопаемо, видно от Протокола за оглед на местопроизшествие с приложен фотоалбум и Заключение по КТОЕ. В случая е ирелеватно какво количество чакъл е било закупено от дружеството през 2013 г., защото нарушението е извършено много по-късно. Не могат да бъдат приети доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, че не е описан точно технологичния процес по процесния добив, защото в НП е визирано точно как е ставал добива с процесните машини. Това е описано точно и в показанията на всички свидетели, които са били участници и очевидци на извършения добив. Не е било нужно да се посочва в НП и списък на закритите и изоставени съоръжения за минни отпадъци, защото от изготвените справки от Министерството на енергетиката/л.89 – л.94 от ДП/, с които представители на ЮЛ са запознати е уточнено за какъв минен отпадък става дума. В НП е посочено и защо не са налице основанията за приложението на чл.28 от ЗАНН, които съдът споделя изцяло, изхождайки от спецификата на процесния казус, характера и тежестта на нарушението, която е голяма.
Правилно е определена санкционата норма по чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ и е наложено административно наказание „имуществена санкция“ на минимума в размер на 50 000 лв. от Министъра на енергетиката, след като е отчетена тежестта на нарушението и това, че нарушението е извършено за пръв път. Заключението по назначената от съда КТОЕ е обективно и компетентно изготвено, кореспондиращо с писмените доказателства по делото и показанията на разпитаните от съда свидетели, включително и с фотоснимките от Протокола за оглед и огледа, извършен на мястото на добива от в.л., поради което съдът не приема за основателна аргументацията на представителя на жалбоподателя, че НП е незаконосъобразно и от материална страна, а приема изводите на юрисконсулта на наказващия орган за потвърждаване на НП като законосъобразно.
Сьдьт по изложените сьображения счита, че НП следва да бьде потвърдено като законосьобразно от процесуална и материална страна.
При този изход на делото, разноски на жалбоподателя не се дължат. Присъждането на разноски не е поискано и от въззиваемата страна, но жалбоподателят трябва да бъде осъден да заплати разноските по делото, направени от РС-Ямбол за изготвяне на Заключението по КТОЕ в размер общо на 1072,45 лв., на основание чл.84 от ЗАНН, вр. чл.189, ал.3 от НПК.
Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН и чл.84 от ЗАНН, вр. чл.189, ал.3 от НПК, сьдьт
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
Е-НП-17/11.10.2019г. на Министъра на енергетиката, с което на "ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ" ЕООД, ЕИК:***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от *** Д.А.П., за нарушаване на чл.4, ал.2
от ЗПБ, на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ и чл 53 от ЗАНН е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в
размер на 50 000/петдесет хиляди/лв.
ОСЪЖДА "ТОП КЪМПАНИ ИНВЕСТ" ЕООД, гр. Я.да заплати на РС-Ямбол
направените по делото разноски в размер на 1072,45 лв., в приход на бюджета на съдебната власт, по
сметката на РС-Ямбол.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Ямбол в 14-дневен
срок от получаване на сьобщението, че е изготвено.
Районен сьдия: