Решение по дело №1207/2023 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 581
Дата: 9 август 2023 г.
Съдия: Александър Симеонов Станчев
Дело: 20234520201207
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 581
гр. Русе, 09.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети юли през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:А. С. Станчев
при участието на секретаря Елена В. И.а
като разгледа докладваното от А. С. Станчев Административно наказателно
дело № 20234520201207 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Електронен фиш № **********, издаден Агенция „Пътна
Инфраструктура“ към МРРБ против „ЮНИОН ИВКОНИ“ООД, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр.София, представлявано от
Г.А. и И.С., за нарушение на чл.187а, ал.2, т.3, вр. с чл.179, ал.3б от ЗДвП е
наложено наказание „Глоба” в размер на 2500 лв.
Срещу постановлението е подадена в законоустановения срок жалба от
„ЮНИОН ИВКОНИ“ООД, чрез адв.А. И. САК, в която се твърди, че
атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно и неправилно и
се моли за неговата отмяна.
Жалбоподателят е редовно призован не се явява представител. Депозира
становище от упълномощения процесуален представител, с което поддържа
жалбата.
Ответникът по жалбата, административно наказващият орган, изпраща
упълномощен представител, който поддържа НП.
Районна прокуратура-гр.Русе, редовно призовани, не изпращат
представител.
Съдът, след като разгледа жалбата, изложените в нея доводи и като се
запозна с материалите по делото, намира за установено от фактическа и
правна страна следното:
На 16.05.2021г., в 11,53 часа, ППС – т.а. марка АВТОБУС НОГЕ
ТУРИНГ, с рег.№ ****, собственост на ю.л. - жалбоподател, се движил по път
І-5, км.25+914, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за това
ППС не била заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.т.2 от Закон за
пътищата. Това нарушение било установено с техническо устройство №40342
монтирано на горепосоченото място на пътя. Поради това, Агенция „Пътна
Инфраструктура“ към МРРБ бил издаден ЕФ № ********** против ю.л.-
жалбоподател за извършено нарушение по чл.187а, ал.2, т.3, вр. с чл.179,
ал.3б от ЗДвП, с който било наложено наказание „Имуществена санкция“ в
размер на 2500лв.
Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа
1
на събраните по делото писмени доказателства.
При така очертаната фактическа обстановка се налагат следните правни
изводи:
Жалбата е неоснователна.
Съдът приема, че ЕФ е съставен съгласно изискванията на ЗДвП.
Фактическите констатации, отразени в него не се опровергават от събраните
по делото гласни и писмени доказателства.
Правилно е квалифицирано деянието и осъществения състав на
административно нарушение, защото текстът на чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата (ЗП) предвижда освен, че заплащането на ТОЛ таксата дава право
на едно пътно превозно средство да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява
въз основа на сбора на отделните ТОЛ сегменти, в които съответното пътно
превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на
сбора на изчислените за съответните ТОЛ сегменти такси; така също и
въвежда: „таксата за изминато разстояние се определя в зависимост от
техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото
разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на осите и от
екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен път или
пътен участък“.
Според чл. 10б, ал. 4 от ЗП, размерът на дължимата за плащане ТОЛ
такса се определя въз основа на реално получени декларирани ТОЛ данни,
удостоверени по реда, предвиден в Наредбата по чл.10, ал.7, или чрез
закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя
на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен
маршрут.
Данните за таксуване, генерирани от бордовите устройства, се използват
за отчитане на навлизането, движението по или напускането на платената
пътна мрежа от ползвателя на пътя, като същите се обработват от лицето,
предоставящо услуга по електронно събиране на такса за изминато
разстояние, и се предават на Агенция „Пътна инфраструктура“ в съответния
изискуем формат и с необходимото съдържание (т.нар. ТОЛ декларации).
Следователно, действащото законодателство предвижда алтернативни
възможности за определяне на дължимата пътна такса и съответно - за
нейното заплащане. Тези възможности са предоставени на свободния избор
на конкретния потребител, съобразен с неговите предпочитания и предвид
специфичните характеристики на отделните ТОЛ продукти -маршрутна карта
или бордово устройство (БУ). От изложеното в жалбата, става ясно, че
жалбоподателят има сключен договор с „Джижитол Смарт
Инфрастуктура“АД и е избрал да се предават данните за изминато разстояние
чрез Бордово устройство. При този вид таксуване посоченото устройство
изпраща данни на база GPS координати от движението на ППС, чийто обмен
се осъществява чрез спътници, а не чрез стационарните устройства на АПИ.
В конкретната хипотеза обаче, липсва предоставяне на декларирани ТОЛ
данни към Агенция „Пътна инфраструктура“ относно ППС с рег. № ****, т.е.
не са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние, съгласно изискванията на ЗП, поради което движението на
превозното средство е отчетено в Електронната система за събиране на пътни
такси като нарушение, респ. е издаден процесният електронен фиш.
Като това обстоятелство безспорно е установено в доклада от
електронната система в който е отразено като, че няма плащане.
Съгласно общи условия на сключения договор с „Интелигентни трафик
системи“АД (ИТС) - доставчикът на услуги, задължение на клиентите е да
поддържат бордовите устройства включени по време на пътуване и да следят
индикаторите винаги да светят в зелено, което ангажира отговорността на
клиента.
Съгласно т.5.16. от Общите условия на „Джижитол Смарт
Инфрастуктура“АД за предоставяне на услуга за електронно събиране на
пътни такси на база изминато разстояние и на база време на основание
тристранен договор с представител на ИТС (т.нар. Общите условия), с които
изрично се е съгласило „ЮНИОН ИВКОНИ“ООД, клиентът е длъжен да
2
свърже, да активира и да ползва Бордовото устройство в ППС съгласно
Инструкцията за употреба и инсталация, която се предоставя на Клиента с
Бордовото устройство. Клиентът се задължава, при движение в Платената
пътна мрежа, да поддържа Бордовото устройство работещо и с възможност да
предава данни.“.
В случая жалбоподателят не е положил необходимата грижа и е
допуснал движението на процесното пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа без да се увери, че бордовото
устройство монтирано в ППС е изправно, включено правилно в
електрическото захранване и че е с пълна батерия, което е условие да може
бордовото устройство да предава данни и да са изпълнени задълженията, във
връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10,
ал.1 от ЗП.
От събраните доказателства по делото, а именно от представената
справка от „Джижитол Смарт Инфрастуктура“АД е видно, че непредаването
на ТОЛ данни се дължи на прекъсване на работата на Устройството на ППС,
по причини дължащи се единствено на невниманието на собственика на ППС
и на неговите служители. Бордовото устройство на ППС е останало без
захранване на 16.05.2021г. в 09:55 часа и отново е включено в захранване на
17.05.2021г. в 06:33 часа. На 16:05.2021г. в 11:53 часа, когато е регистрирано
нарушението бордовото устройство не е било включено.
Съгласно действащите нормативни актове, за да бъде действително
изпълнено задължението за заплащане на ТОЛ такса е необходимо да бъде
подадена ТОЛ декларация за всеки един сегмент, който е включен в
съответния пътен участък, през който преминава съответното ППС, а за тази
цел е необходимо бордовото устройство да бъде свързано, активирано и
работещо.
Монтирането на едно устройство, което на практика не функционира,
респ. не подава данни би обезсмислило сключването на договори с
доставчици на услуги, при все че ще се приема, че след като все пак е имало
бордово устройство в ППС, то са изпълнени изискванията на ЗП. Приемане
на противното би довело до неприложимост на законодателната уредба
такава, каквато е и приета от законодателя.
Нарушението е установено с устройство № 40342 (в посока намаляващ
километър),като видно от представения протокол за установяване годността
за приемане на дооборудването на съществуваща стационарна контролна
точка (СКТ), който съдържа данни, както за изправност на устройство, така и
за неговата годност за ползване, контролното устройство е тествано без
забележки. Същата е оборудвана с апаратура, категоризираща превозните
средства и разпознаваща техните пътни табели, функционираща в
съответствие с приложимите стандарти. Посоченото устройство покрива
напълно всички изисквания за изграждане и пускането им в експлоатация,
като е съвместимо с действащото законодателство, както на национално, така
и на европейско ниво.
Електронната система за събиране на пътни такси в Република България
по чл. 10, ал.1 от ЗП е изградена и функционира, посредством регистриране и
обработка на данни, базирано на електронно таксуване и се осъществява
посредством потвърждаване на декларации за пътни такси подадени за
конкретно пътно превозно средство чрез Глобалната навигационна
спътникова система. Стационарните устройства, разположени по протежение
на платената пътна мрежа, не отчитат преминавания с цел акумулиране на
ТОЛ такси. Тези устройства имат за цел контрол върху заплащането на пътни
такси, те установяват само дали за отделното ППС е заплатена съответната
такса към момента на използване на съответния пътен участък, като
разпознават регистрационните табели на превозните средства.
Предпоставка за определяне, изчисляване и заплащане на дължимата
такса посредством използване на бордово устройство е наличието на
подадени ТОЛ декларации за ТОЛ сегментите, в които пътното превозно
средство е навлязло. Съвкупността от техническите параметри на ППС,
данните генерирани от бордовите устройства и последващата им обработка от
ИТС, представляват източник на база на който се начисляват ТОЛ такси от
3
АПИ, съгласно Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и
ползване на републиканската пътна мрежа. Сключването на договор с
национален доставчик на услуги по събиране на пътни такси и поддържане на
баланс по сметки, не може да се приравни на автоматично изпълнение на
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл. 10, ал. 1, т. от ЗП.
В посочения времеви диапазон не са декларирани данни от бордово
устройство, поради прекъсване на работата му и съответно е било
невъзможно изчисляването дължимата ТОЛ такса. В следствие на това, ТОЛ
такса, която да бъде заплатена в края на отчетния период не е начислена
(образувана). Именно затова е ангажирана отговорността на дружеството
жалбоподател. На следващо място следва да се обърне внимание, че съгласно
чл. 179, ал.3д от ЗДвП е посочено, че : „ в случаите на ал.3, 3а или 3б
движението по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, от едно и
също пътно превозно средство в рамките на един и същ календарен ден се
счита за едно нарушение и се налага едно наказание в размера, определен
съответно в ал.3, 3а или 3б“. Ето защо, макар че не са получени ТОЛ
декларации за няколко сегмента за един ден, е отчетено едно нарушение и
наложено само едно наказание.
Електронният фиш е издаден при спазване на всички материалноправни
и процесуални изисквания и в съответствие с целта на закона, поради което
изложените доводи от страна на жалбоподателя за отмяна на същия са
неоснователни.
За извършеното административно нарушение е генериран
доказателствен запис от електронната система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП, който
заедно с приложените към него статични изображения във вид на снимков
материал представляват доказателство за отразените в него обстоятелства
относно ППС, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и
мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа и местонахождението на техническото средство /контролно
устройство с идентификатор № 40342- част от системата. Докладът и
снимките, съгласно чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, в своята съвкупност,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства. Характерът на
отразените в Електронната система за събиране на пътни такси данни е
посочен и в разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП.
Въз основа на гореописаното и в съответствие с разпоредбата на чл.
189ж, ал.1 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето от електронната
система по чл. 167а, ал.3 от ЗДвП в отсъствието на контролен орган и на
нарушител, по образец, утвърден от управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“ е издаден Електронен фиш № № **********, който
притежава всички задължителни реквизити, изчерпателно изброени в
чл.189ж, ал.1 от ЗДвП, а именно: място - път 1-5, км 25+914, с посока
намаляващ километър; дата - 16.05.2021 г.; точен час на извършване на
нарушението - 11:53 ч.; регистрационния номер на пътното превозно средство
– ****; собственикът на ППС - „ЮНИОН ИВКОНИ“ООД, с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление гр.София, представлявано от Г.А. и И.С..
Тъй като нарушението е установено и заснето от електронната система
по чл.167а, ал.3 от ЗДвП в отсъствието на контролен орган и на нарушител,
ЕФ правилно е издаден на ю.л. „ПИМК“ООД, което е собственик на ППС,
съгласно изискванията на чл.189ж, ал.1 от ЗДвП.
Императивната разпоредба на чл.187а, ал. 1, изр. от ЗДвП гласи, че при
установяване на нарушения по чл. 179, ал.3 – 3б от ЗДвП в отсъствие на
нарушителя се счита, че пътното превозното средство е управлявано от
собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за регистрация на
пътното превозно средство е вписан ползвател - от ползвателя, освен ако бъде
установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето лице.
В ЕФ е посочено, че не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от ЗП, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна ТОЛ декларация за преминаването. Нарушението се изразява в
незаплащане на дължимата пътна такса, като същото е конкретно посочено и
не е налице алтернативност на изпълнителното деяние. Извършеното
4
нарушение е описано словесно и е подведено под съответната правна норма.
Допускането на движение на ППС, без да е заплатена дължимата пътна такса
представлява нарушение на чл. 187а, ал. 2, т.3, във връзка с чл. 179, ал.3б от
ЗДвП на „ЮНИОН ИВКОНИ“ООД е наложена имуществена санкция в
размер на 2500.00 лв.
За процесното нарушение по чл. 187а, ал. 2, т.3, във връзка с чл. 179,
ал.3б от ЗДвП е предвидено наказание „Глоба“ в размер от 2500.00 лв. Не е
налице и маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН или
малозначителен, т.к. от една страна чл.189з от ЗДвП изключва приложението
на чл.28 от ЗАНН, а от друга страна процесното нарушение не се
охарактеризира с по-малка степен на обществена опасност от други такива от
този вид, напротив, законодателят определяйки вида и размера на
наказанията, които следва да понесат нарушителите извършили това
нарушение, е демонстрирал ясно, че тези нарушения са по тежки и със
завишена обществена опасност от други по вид, регламентирани в ЗДвП.
По делото АНО се представлявал от упълномощен процесуален
представител – ст. юрисконсулт З. С.. В хода на съдебните прения, С.
претендира присъждането на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Съгласно чл.63д, ал.1 от ЗАНН, в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния
кодекс. Съобразно ал.4 и ал.5 на цитираната правна норма, в полза на
учреждението или организацията, чийто орган е издал акта по чл.58д, се
присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
защитавани от юрисконсулт или друг служител с юридическо образование,
като размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл.37 от
Закона за правната помощ, който препраща към Наредбата за заплащането на
правната помощ. Чл.27е от тази наредба указва, че възнаграждението за
защита в производства по Закона за административните нарушения и
наказания е от 80 до 150 лв. В конкретният случай, с оглед ниската
фактическа и правна сложност на делото, това, че същото е приключило в
едно съдебно заседание, при липса на съществени спорни обстоятелства,
Съдът намира, че на АНО следва да бъде присъдено възнаграждение в
минимален размер, а именно 80лв.
При така изложеното, „ЮНИОН ИВКОНИ“ООД следва да бъде осъдено
да заплати на Агенция „Пътна Инфраструктура“ към МРРБ разноските за
юрисконсултско възнаграждение в размер от 80.00 лв.
С оглед горното, съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление следва да следва да бъде потвърдено.
Поради това и на основание чл. 63, ал.2, т.5 и чл.63д, ал.4, вр. ал.1 от
ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш № ********** издаден Агенция
„Пътна Инфраструктура“ към МРРБ против „ЮНИОН ИВКОНИ“ООД, с
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София,
представлявано от Г.А. и И.С., с който за нарушение на чл.187а, ал.2, т.3, вр. с
чл.179, ал.3б от ЗДвП е наложено наказание „Глоба” в размер на 2500 лв.

ОСЪЖДА „ЮНИОН ИВКОНИ“ООД, с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр.София, представлявано от Г.А. и И.С., да заплати на
Агенция „Пътна Инфраструктура“ към МРРБ, направените разноски по
делото за юрисконсулт в размер на 80.00 лв. /осемдесет лева/.

Решението може да се обжалва пред Административен съд – гр.Русе, в
14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
5
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
6