Р Е Ш
Е Н И Е № 291
гр.Русе, 24.04.2019 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Русенският Районен съд, четвърти наказателен състав в
публично заседание на двадесет и осми март през две хиляди и деветнадесета
година в състав:
Председател:
Венцислав Василев
при секретаря Юлия Острева……..……………………………………………………………
и в присъствието на прокурора. ………………………………………………………………
като
разгледа докладваното от съдията НАХ Дело № 241 / 2019 год. по описа на съда,
за да се произнесе съобрази следното :
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на С.П.П. до Русенския Районен съд против Наказателно
постановление № 18-1085-003743/ 31.12.2018г. на Началника на Сектор „Пътна
полиция” при ОД на МВР гр.Русе, с което за нарушение на чл.104б т.2 от ЗДвП, на осн. чл.175а ал.1 пр.3 от с.з. му
било наложено наказание “глоба” в размер на 3000 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 12 месеца. Жалбоподателят
моли съда да отмени наказателното постановление, като необосновано и
незаконосъобразно.
Жалбоподателят, редовно призован не се явява;
вместо него се явява процесуален представител, който поддържа жалбата.
Ответникът по жалбата, редовно призован не изпраща
представител.
Русенската Районна прокуратура редовно призована,
не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Съдът след преценка на събраните доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното:
На 15.12.2018г. в гр.Русе около 16,50 ч. на задния
паркинг на МОЛ – Русе жалбоподателят управлявал л.а. ”Нисан 350“ с ДК№ ...... В
един момент напуснал този паркинг, като се включил в движението по
ул.“Потсдам“. Напускането на паркинга било съпроводено с поднасяне на
автомобила, рязко увеличаване на скоростта и въртене на волана, като още в
началото на улицата автомобила започнал да се движи с десните си врати напред и
по този начин навлязъл в другия вход към паркинга на МОЛ – Русе, което било
повторено още веднъж и то без прекъсване на маневрата. Това поведение на пътя
от страна на жалбоподателя било наблюдавано пряко от св.Д.Г., служител на
сектор „Пътна полиция“ гр.Русе, който в този район изпълнявал служебните си
задължения и чието внимание било привлечено от необичайните маневри които
извършва на пътя първият. Тъй като бил в близост до мястото св.Г. веднага спрял
жалбоподателя за проверка, като му обяснил какво нарушение е извършил, при
което той заявил, че много съжалява. Св.Г. му съставил АУАН , а въз основа на
него АНО издал обжалваното наказателно постановление.
В хода на съдебното дирене от Национален институт
по метеорология и хидрология, филиал Варна – метеорологична обсерватория гр.Русе
е изискана метеорологична справка, която удостоверява стойностите на
метеорологичната обстановка в часовия интервал между 16ч. и 18ч. на 15.12.2018г.
в гр.Русе. От нея се установява, че земната повърхност е било силно навлажнена
от обилния дъжд през предходното денонощие и от нощта, както и от продължаващия
ръмеж.
Тази фактическа обстановка съдът приема за
установена от събраните в хода на настоящото производство доказателства.
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е
подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН и от лице ,което има право на жалба.
По същество обаче е неоснователна.
При съставяне на акта и издаване на наказателното
постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, правилно
е приложен и материалния закон.
От показанията на актосъставителя се установява
съвсем ясно и недвусмислено, че жалбоподателят с поведението е нарушил
разпоредбата на чл.104б т.2 от ЗДвП. Съгласно тази разпоредба на водачите на
МПС е забранено да ползват пътищата, отворени за
обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното
предназначение за превоз на хора и товари. Нарушението произтича от това, че вместо да се включи по
законосъобразен начин - съобразно чл.5 ал.1 т.1, чл.5 ал.2 т.4 и особено чл.25
ал.1 от ЗДвП - от паркинга на МОЛ – Русе в движението по ул.“Потсдам“ същият е
навлязъл по такъв начин, че поведението му може да се окачестви по всякакъв
друг начин, но не и че е имал намерение да ползва ул.“Потсдам“ по начина,
указан в посочената разпоредба. Възприятията на св.Г. , като свидетел –
очевидец са еднозначни – същият е възприел лично и непосредствено, че жалбоподателят
е описал два кръга, като особено по ул.“Потсдам“ се е движел с десните врати
напред, като освен това и при навлизането си по тази улица рязко е увеличавал
скоростта , за да предизвика и поддържа този начин на движението си. Именно
това необичайно и рисково поведение е привлякло вниманието на този свидетел,
което е съвсем естествена и логична реакция и впоследствие е довело до
извършване на проверка по отношение на жалбоподателя. Всъщност с поведението на
си на пътя, той сам се и поставил и в
нарушение на разпоредбата на чл.20 ал.1 и ал.2 (досежно атмосферните условия) от
ЗДвП, защото при подобен начин на управление ненастъпването на ПТП следва да се
отдаде единствено на случайността и то при положение, че пътната настилка е
била мокра и към него час слънцето почти е било залязло, видно от метеорологичната
справка, на л.31 от делото. Следва да се посочи, че пътищата, отворени за
обществено ползване с предназначени единствено за превоз на хора и товари, а не
и за подобни прояви, които освен всичко друго могат да
бъдат окачествени и като квалифицирано хулиганство по чл.325 ал.3 вр.ал.1 от НК. Всъщност с поведението си жалбоподателят е
демонстрирал умение да управлява автомобила по начин, радикално различен от обичайния и съответно
притежаването на необходимите шофьорски умения в тази насока. Това деяние би
било несъставомерно, но само в случай, че тази демонстрация бе извършена на място, което не е път отворен за
обществено ползване, като напр. земеделска земя, гора и др. под. по арг.чл.1
ал.1 от ЗДвП
От поведението на жалбоподателя, т.е. признаците
от обективна страна не оставя никакво съмнение, че деянието по чл.175а ал.1
ал.1 пр.3 от ЗДвП е извършено умишлено при форма вината пряк умисъл, най-малко
защото са налице две последователни навлизания по ул.“Потсдам“, именно по този
начин, като за съставомерността на нарушението е достатъчно в случая
жалбоподотелят да е описал само един „кръг“.
Защитата прави множество възражения, които са
неоснователни по следните съображения :
Не е основателно възражението, че в обжалваното НП
не са посочени атмосферните условия при които е извършено нарушението, защото
такова изискване в чл.57 ал.1 от ЗАНН не съществува. Подобно възражение би било
основателно, евентуално, при положение, че нарушението на правилата за движение
по пътищата е свързано и произтича
именно от несъобразяване с разпоредбата на чл.20 ал.2 от ЗДвП и то именно в
този аспект на нормата. За нарушението по чл.175а ал.1 от ЗДвП е ирелевантен
въпросът какви са били атмосферните условия, като следва да се посочи, че
поведението на жалбоподателя при мокра пътна настилка и в почти тъмната част на
денонощието го прави по-укоримо от обичайните за този вид нарушения с оглед
по-високата вероятност от настъпване на ПТП; това обстоятелство би намерило израз
при индивидуализация на наказанието в случай ,че същото е с характер на
относително определена санкция, а не абсолютно както в случая. Освен това посочената
метеорологична справка е изискана от НИМХ именно във връзка с доказателствено
искане на защитата в тази насока, което обаче не може да обоснове по никакъв
начин извода, че именно метеорологичните условия са принудили жалбоподателя да
се движи по този начин, каквото е друго от възраженията на защитата. Очевидно е
,че дори и по някаква причина при извършване на маневрата ляв завой от паркинга
към улицата автомобилът на жалбоподателя дори и да се бе поднесъл на една
страна това е процес, който би траял съвсем кратко и като време, и като разстояние и очевидно не би привлякъл
вниманието на св.Г., вкл. и с това, че след навлизане по ул.“Потсдам“ скоростта
рязко се увеличава и то видимо. Тази теза на защитата се опровергава изцяло от
това, че движението по ул.“Потсдам“ изцяло е било напред с десните странични
врати, по подобен начин е напускан паркинга, съответно е навлизано в него по
този начин и то на два пъти, което не може да води до никакъв друг извод освен
до нарушение при пряк умисъл, както бе посочено по-горе. Съставът на
нарушението не е във връзка с режима на скоростта; в този смисъл не е
необходимо използване на нарочно техническо средство (като това по чл.189 ал.4
от ЗДвП), а следва да се посочи , че логичното развитие на ситуацията очевидно
изисква подобно увеличаване на скоростта с оглед поддържане на такова перпендикулярно
положение на колата спрямо оста на пътя.
Не е основателно и възражението, че паркингът на
МОЛ – Русе не е път, отворен за обществено ползване. Това възражение страда
най-малко от това, че се пропуска факта, че ул. „Потсдам „ е точно такъв път и
именно по нея е осъществена по-голямата част от изпълнителното деяние. Предвид
законовите дефиниции по чл.2 ал.1 вр. § 6 т.1 от ДР на ЗДвП и липсата на
означенията и законовите забрани по чл.2 ал.3 изр. 1 от ЗДвП в случая и паркингът на МОЛ Русе е път отворен за
обществено ползване, което означава, че на територията му са валидни всички
правила за движението, вкл. и забраната по чл.104б т.2 от с.з.
Напълно неотносимо е възражението, че думата
„дрифт“ – „инг“ няма законово дефиниране в § 6 от ЗДвП, такава чуждица не се
използва нито в материалната разпоредба
на чл.104б т.2 от ЗДвП, нито в
санкционната норма на чл.175а ал.1 пр.3 от ЗДвП, което е и напълно съобразено с
нормата на чл.9 ал.1 от Закона за нормативните актове.
Няма случайно деяние по см. на чл.15 от НК, тъй
като тази правна фигура изключва единствено деянията , извършени при
небрежност, а не тези, извършени при пряк умисъл, каквото е това по чл.175а
ал.1 пр.3 от ЗДвП.
Също напълно ирелевантно е възражението, че с
предвидения срок на наказанието ЛПУМПС жалбоподателят ще се лиши от възможност
да контролира шофьорите, които работят в неговата транспортна фирма – дори и
това обстоятелство да е вярно е следвало при това положение жалбоподателят да е
в максимална степен още по-дисциплиниран в качеството си на водач на МПС, а не
да демонстрира подобен начин на управление на такова. Да се възприеме тази
теза, би означавало той да черпи права от собственото си неправомерно
поведение.
В производството по ЗАНН нормата на чл.9 ал.2 от НК няма приложение, тъй като същата касае абсолютната и относителната
обществена опасност на престъпленията, а не на административните нарушения. За
АНО няма законово задължение във всяко НП изрично да се обсъжда въпросът за
приложението на чл.28 от ЗАНН, защото в противен случай това изрично щеше да
бъде предвидено в нормата на чл.57 от с.з.
С оглед
изложеното законосъобразно е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя и правилно е
приложена санкционната норма на чл.175а ал.1 пр.3 от ЗДвП, която предвижда наказание глоба в
размер на 3000 лв. и ЛПУМПС за срок от
12 месеца. Санкцията е от характера на абсолютно определените и размерът и не
зависи от волята на АНО и съда.
По изложените съображения съдът намира, че
обжалваното постановление следва да бъде потвърдено, като обосновано и
законосъобразно.
Мотивиран така и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН ,съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 18-1085-003743 / 31.12.2018г.,
издадено от Началника на Сектор Пътна полиция при ОД на МВР гр.Русе, с което на
С.П.П. с ЕГН **********
е наложено административно наказание “глоба” в размер на 3 000 лв. и ЛПУМПС за
срок от 12 месеца на основание чл.175а ал.1 пр.3 вр.чл.104б т.2 от ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд – гр.Русе чрез Районен съд – гр.Русе, в 14-дневен срок от
деня на съобщението, че е изготвено.
Районен
съдия: