Р Е Ш Е Н И Е
№
Гр. В., 30.09.2019 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Врачанският
районен съд, V- ти наказателен състав в
публичното заседание на трети септември през две хиляди и деветнадесета година,
в състав:
Председател: СТЕЛА КОЛЧЕВА
Съдебни заседатели:
При секретаря Б. С.и в присъствието на прокурора......
като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело №560 по описа за
Производството е по реда
на чл.59-63 от ЗАНН. Същото е второ по ред след отмяна по касационен ред на
Решение №328/20.12.18 г. по НАХД№1167/18 г. на РС-В.с Решение №247/30.05.19 г.
на АС-В.по КНАД№232/19 г. и връщане на делото за ново разглеждане от друг
съдебен състав със задължителни указания по приложението на материалния и
процесуален закон.
От своя страна
първоначалното НАХД№1167/18 г. на ВРС е било образувано по жалба на О.В.Ц. *** –282/15.10.2018
г., издадено от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр.С., с
което за нарушение на чл.17, ал.1, вр.чл.20, ал.2,т.2, вр.чл.18, ал.1,т.12 и
т.13 от ЗОП (ред.ДВ, бр.13/16.02.2016
г., в сила от 15.04.16 г./, вр.чл.21, ал.8,т.1 от ЗОП и на основание чл.256,
ал.1 ЗОП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1631.23 лв.
В жалбата, в съдебно
заседание и допълнителни писмени становища се излагат подробни оплаквания за
неправилност и незаконосъобразност на атакуваното НП, поради допуснати
множество нарушения на материалния и процесуален закон, с искане за отмяната му
на това основание.
Ответната страна -
Агенцията за държавна финансова инспекция се представлява от главен
юрисконсулт, който предлага жалбата да бъде оставена без уважение, а НП да бъде
потвърдено.
Врачанският районен съд,
като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства,
доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна
следното:
Жалбата е процесуално
допустима като подадена по реда и условията на чл.59, ал.2 ЗАНН. Разгледана по
същество е и основателна, при следните съображения:
Въз основа на Заповед №
ФК-10-1182/28.11.2017 г. на Д-ра на
АДФИ-С., за период от 60 работни дни, а именно от 04.12.2017 г. до 01.03.2018
г. било възложено на св.Т.Т. на длъжност „гл.финансов инспектор” ИРМ-М., от
отдел Първи на Дирекция „ПИДООП” при АДФИ -С., да извърши и същата извършила
проверка по документи на проведените обществени поръчки за периода от
01.01.2013 год. до 30.09.2017 год. относно спазване на нормативната уредба по
ЗОП, в МБАЛ”Христо Ботев”-В..С втора
Заповед на Д-ра на АДФИ от 23.02.2018 г. срока за извършване на финансовата
инспекция бил удължен с още 30 работни дни - до 17.04.2018 г. На 17.04.2018 г. в гр.В.в присъствието св. Е.Х.,
също служител на АДФИ, но към ИРМ-В., св.Т.Т. съставила на жалб. О.Ц., в негово
присъствие, АУАН№11-01-282 за извършено адм. нарушение по чл.17, ал.1, вр. с
чл.20, ал.2, т.2, вр. чл.18, ал.1, т.12 и т.13 и във вр. с чл.21, ал.8, т.1 от
ЗОП и на основание чл.256 ал.1 пр.2-ро от ЗОП /в редакцията на тези текстове на
ЗОП, считано към м.юни на
Горната фактическа
обстановка се установява от показанията на свидетелите – св. Т.Т. и св. Е.Х.,
както и от приложените и приети писмени доказателства, а именно посочени
подробно в писмото на ответника в ПРИЛОЖЕНИЯ /на л.2-3 от НАХД№1167/18 г./ –
общо 23 бр. писмени документи.
При гореустановената
фактическа обстановка и наличен доказателствен материал, във връзка със
задължителните указания на касационната инстанция в отменителното й решение,
съдът приема от правна страна следното:
В случая не се спори, че
жалбоподателят има качество на лице по чл.5, ал.2,т.16 от ЗОП и като такъв е
бил длъжен да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка
на хранителни продукти, при наличие на условия за това, което той е сторил с
откриване на такава с Решение №101/28.07.17 г., като тази процедура не е била
приключила към датата на проверката. Процесните АУАН и НП са издадени за това,
че към 13.06.17 г., жалбоподателят в качеството си на изп.директор на
МБАЛ”Хр.Ботев”-В., не е възложил доставките на хранителни продукти за нуждите
на болницата като обществена поръчка, без да е фиксиран периодът, за който това
е следвало да бъде сторено. Констатирано е, че в предходните години
хранителните продукти за лечебното заведение са доставяни въз основа на
договори, чийто срок е изтекъл на 12.06.17 г. Прието е, че от следващия
ден-13.06.17 г. до датата на проверката 31.01.18 г. са извършвани доставки на
продукти без сключени писмени договори с доставчиците и без да е проведена
обществена поръчка, при условие, че доставките за предходната година /12.06.15
г. -12.06.16 г./ са попадали в определения по чл.20, ал.2,т.2 ЗОП праг от
70 000 лв. без ДДС.Като доказателства за стойността на извършваните
доставки по делото е представена само справка, изготвена въз основа на
счетоводни документи, за разплащанията от 13.06.17 г. до 31.01.18 г., без
описани контрагенти и стойност и без да става ясно точно за кои дати от
описания период се отнасят доставките и защо се приема, че нарушението е
извършено именно на 13.06.17 г. Обстоятелството, че сроковете на сключените
преди това договори за доставка на хранителни продукти са изтекли на 12.06.17
г., не е достатъчно, за да се приеме, че на следващата дата следва да се обяви
поръчка, без да се изследва въпроса дали точно тогава е съществувала необходимост от такива доставки и в какъв размер следва да
са те.
За изясняване на
въпросните обстоятелства, съобразно мотивите в отменителното решение на
касационната инстанция и въпреки дадените от страна на настоящия съдебен състав
изрични указания, от страна на АНО /в
чиято тежест е това/, не са представени никакви надлежни доказателства. При
това положение остават неизяснени и недоказани всички съществени факти от
предмета на доказване и свързани с обективната съставомерност на деянието, а
именно дали плащанията след 13.06.17 г. са по нови доставки, а не представляват
отложено плащане по сключените преди това договори; кога е направена първата
доставка и е извършено първото плащане след изтичане на срока на договорите,
сключени през
При горните съображения,
съдът приема, че вмененото нарушение в случая остава изцяло недоказано, поради
което и обжалваното НП като неправилно и необосновано следва да бъде отменено.
При този изход на делото
е безпредметно обсъждането на множеството останали аргументи на защитата за
налични и други пороци на обжалваното НП, тъй като това с нищо не би променило
гореизложените изводи за неговата отмяна.
Водим от горното и на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд
Р Е Ш
И:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № 11-01-282/15.10.2019 г. на Директора на АДФИ-
гр. С., с което за нарушение на чл.17, ал.1, вр.чл.20, ал.2,т.2, вр.чл.18,
ал.1,т.12 и т.13 от ЗОП (ред.ДВ, бр.13/16.02.2016
г., в сила от 15.04.16 г./, вр.чл.21, ал.8,т.1 от ЗОП и на основание чл.256,
ал.1 ЗОП на О.В.Ц. ***, ЕГН:********** е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 1631.23 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- В.в
14- дневен срок от уведомяването на страните за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: