Решение по дело №1363/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1649
Дата: 9 ноември 2020 г. (в сила от 8 декември 2020 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20207050701363
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ ............/………………………….., гр. Варна

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – Варна, седемнадесети състав, в открито съдебно заседание на шести октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Председател: М. Иванова-Даскалова

 

Секретар: Оля Й.а

Като разгледа докладваното от административния съдия Административно дело №1363 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.145 от АПК, във вр. с чл.61, ал.11 от Закона за здравето.

Образувано е по заведена с вх.№7145/25.06.2020г. жалба от Г.С.М.-И. *** срещу Предписание за поставяне под карантина изх.№ 00003-13739/18.06.2020г. издадена от Директора на РЗИ-Варна, с което на основание чл.61, ал.6 от Закона за здравето и Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването е поставена под карантина за срок от 14 дни считано от 16.06.2020г.  като контактна на заразено лице с Соvid-19.

В жалбата и допълнението към нея се излагат доводите, с оглед на които се твърди незаконосъобразност на Предписанието. Жалбоподателката сочи, че във връзка с работата си като здравен медиатор на 05.06.2020г. била на екипна среща, на която присъствал колегата й Н. Н., за който на 17.06.2020г. по телефона от РЗИ я уведомили, че е дал положителна проба за Соvid-19. Указали й по телефона, че на следващия ден – 18.06.2020г. в 10часа следва да се яви в РЗИ-Варна за да бъде тествана, както и че всички здравни медиатори  ще бъдат поставени под задължителна карантина за 14 дни дори резултатите от тестовете им да са отрицателни. По-късно на 17.06.2020г. й се обадил друг служител на РЗИ, който я попитал за адреса, на който ще си кара карантината. Заявява, че не е била уведомена устно, нито писмено от РЗИ, че вече е карантинирано лице. Вечерта на 17.06.2020г. от полицейските служители, които дошли на адреса й за проверка разбрала, че е карантинирана. На 18.06.2020г. в изпълнение на указанията по телефона с личен автомобил отишла в РЗИ и дала проба за тестване. В същото време полицейските служители извършвали проверка и я търсили по телефона й, за да изяснят спазва ли карантината. Едва тогава в РЗИ на 18.06.2020г. й било издадено и връчено Предписание за поставяне под карантина за 14 дни, но считано от 16.06.2020г. Вечерта на 18.06.2020г. била уведомена, че теста й за Соvid-19 е отрицателен. С оглед изложеното, счита Предписанието за неправилно издадено, считано от по-ранна дата от издаването му 16.06.2020г. и за 14-дневен срок от тази дата, до 29.06.2020г., който се явявал неправилно определен поради неправилно приложение на Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването. Изтъква, че в т.13 на заповедта на министъра е разписано, че 14-дневния срок, за който се поставят под карантина контактните лица започва от деня, в който е бил последния контакт на даденото лице със заболялото. В случая, тъй като на 05.06.2020г. на екипната среща е бил последния й контакт с лицето, което на 16.06.2020г. дало положителна проба за вируса, карантината й следвало да е до 19.06.2020г. включително. Поради това претендира отмяна на Предписанието издадено на 18.06.2020г., с което без да е заразоносител и й е наложена карантина и са ограничени правата и свободите й от по-ранна дата – от 16.06.2020г. и то за 14-дневен срок считано от 16.06.2020г. – т.е. до 29.06.2020г. включително, вместо за срок до 19.06.2020г. включително, който се явявая последния ден от 14-дневния срок считано от датата на последния й контакт с конкретното заразено лице. В съдебно заседание жалбоподателката и представителят й поддържат жалбата. Считат, че при издаване на Предписанието изобщо не е счетено за необходимо и не е проверявано и изяснявано коя е датата, на която жалбоподателката последно е била в контакт със конкретния носител на вируса. Това довело до неправилно установяване на периода, в който жалбоподателката да бъде поставена под карантина. Претендират отмяна на Предписанието и присъждане на направените по делото разноски за държавна такса и адвокатсо възнаграждение.

Ответникът – Директора на РЗИ-Варна чрез упълномощен юрисконсулт оспорва жалбата. Намира доводите в нея за неоснователни. В случая Г.И. била установена като контактно лице на Н. А. Н. от органите на РЗИ въз основа на подадена по телефона от Община Варна информация, че лицата са здравни медиатори. Поради това счита за правилно отразеното в картата за епидемиологично проучване на жалбоподателката, че положителния тест на Н. Н. за Соvid-19 на колегата й е излязъл на 16.06.2020г. Съобразно постъпилата информация от Община Варна за контактните лица на Н. Н. инспектор на РЗИ извършил прозвъняване на същите и конкретно на жалбоподателката. Тъй като се касае за огромен брой хора, информацията за които постъпвала постоянно, инспекторът прозвънявал по телефона на съответните лица, както било процедирано в случая с жалбоподателката, след като на 16.06.2020г. е установена положителна проба за вируса на здравния медиатор Н. Н., след което попълнил картата за епидемиологичното й проучване на 17.06.2020г., която е представена по делото. Пробата на контактното лице се вземала включително и в РЗИ, както било процедирано в случая с жалбоподателката и резултата от нея бил отрицателен и също бил посочен в картата й. Счита за правилно връчването на предписанието на 18.06.2020г. и определянето в него на срока на карантината от 16.06.2020г., тъй като считано от тази дата Н. Н. бил установен като носител на COVID-19. Поради това въпреки, че работната среща на медиаторите е била на 05.06.2020г., тъй като към тази дата нямало потвърден случай на COVID-19, органите правилно приложили т.13 от Заповедта на МЗ, който разписва, че всички близки и контактни на потвърден случай на COVID-19, съгласно Приложение № 4 се поставят под карантина. След като от 16.06.2020г. Н. Н. е доказано, че е заразен с COVID-19, от тази дата бил определен срока за карантината на контактните му лица. Поради това правилно  с оспорваното Предписание именно от тази дата 16.06.2020г. е определен 14-дневния срок за поставяне под карантина на жалбоподателката. Моли оспорването да бъде отхвърлено като неоснователно и Предписанието да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, тъй като не противоречало на материалноправните разпоредби и на цитираната Заповед на МЗ.

Като взе предвид становището на страните, прецени по отделно и в съвкупност доказателствата и разпределението на доказателствената тежест, въз основа на приложимите правни норми, Съдът достигна до следните фактически установявания и правни изводи:

Предписанието за поставяне под карантина изх.№00003-13739/18.06.2020г. издадена от Директора на РЗИ-Варна е връчено на адресата му - Г.С.М.-И. *** на 18.06.2020г. с указания за възможността да го оспори в 14-дневен срок пред съответния административен съд по реда на АПК. Поради това жалбата й подадена чрез РЗИ-Варна до Административен съд-Варна на 25.06.2020г. се явява депозирана в срок, от лице с правен интерес и активна легитимация за оспорването му, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Предмет на съдебна проверка за законосъобразност в настоящото производство е административен акт издаден на 18.06.2020г. от Директора на РЗИ-Варна, с който е предписано поставяне под карантина на контактно лице на лице, заразено с COVID-19, издаден на основание чл.61, ал.6 от Закона за здравето и Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването. В действащата към датата на издаването му – 18.06.2020г. правна уредба - чл.61 ал.2 от Закона за здравето е разписано, че на задължителна карантина подлежат контактни лица на лица, болни от заразна болест по ал.1 - болни от и заразоносители на холера, чума, вариола, жълта треска, вирусни хеморагични трески, дифтерия, коремен тиф, полиомиелит, бруцелоза, антракс, малария, тежък остър респираторен синдром, COVID-19 и туберкулоза с бацилоотделяне. Съгласно чл.61, ал.3 от ЗЗ Министърът на здравеопазването по предложение на главния държавен здравен инспектор може със заповед да разпореди задължителна изолация на лица, болни от заразни болести извън посочените по ал.1 и на заразоносители, както и задължителна карантина на контактните с тях лица. В заповедта се определя срокът на задължителната изолация и лечение по ал.5, съответно на задължителната карантина по ал.6 в съответствие с епидемичния риск от разпространението на заразната болест. Съгласно чл.61, ал.6 и следващите от от ЗЗ задължителната карантина на лице по ал.2 и ал.3 се извършва с предписание на директора на съответната РЗИ или на оправомощено от него длъжностно лице. Министърът на здравеопазването по предложение на главния държавен здравен инспектор със заповед определя срока на задължителната изолация и лечението по ал.5 на лицата по ал.1 и задължителната карантина по ал.6 на лицата по ал.2 в съответствие с епидемичния риск от разпространението на заразната болест. Министърът на здравеопазването утвърждава образец на предписанията по ал.4, 5 и 6, които подлежат на предварително изпълнение и могат да се обжалват пред съответния административен съд по реда на АПК.

При тази правна уредба Предписанието за поставяне под карантина изх.№00003-13739/18.06.2020г., което е издадено и подписано от Д. М., в качеството й на директор на РЗИ-Варна се явява административен акт, издаден от териториално и материално компетентния по закон орган.

Предписанието е постановено в предвидената от закона писмена форма, съобразно образеца одобрен от министъра на здравеопазването - Приложение № 5 към т.13 от Заповед № РД-01-333/12.06.2020г. В него са посочени фактите и обстоятелствата, както и правните основания, въз основа на които директорът на РЗИ-Варна е поставил под 14-дневна карантина считано от 16.06.2020г. жалбоподателката, като конктактна на заразено с COVID-19 лице. В него са посочени задълженията и правата  на адресата му, който се поставя под карантина. В предписанието изрично е посочено, че при неизпълнението му, ако адресата му не стои на посочения в него адрес за определения в него 14-дневен срок считано от 16.06.2020г. / т.е. до 29.06.2020г./, тя подлежи на наказателна отговорност за прстъпление по чл.355 от НК, в който е предвидено налагане на наказание лишаване от свобода до три години и глоба от 1000лв. до 10000лв., а в случаите на епидемия, пандемия или извънредно положение, свързано със смъртни случаи, на лишаване от свобода до пет години и глоба от 10 000лв. до 50 000лв.

При издаване на конкретното предписания не се установяват допуснати съществени нарушения на процедура, регламентирана в чл.61 от Закона за здравето. Правилно е предприето издаването му, след като на 16.06.2020г. е установено, че здравния медиатор Н. А. Н. от Община Варна е носител на COVID-19, а  от Община Варна е подадена информация за контактните му лица, също здравни медиатори, средз които е и Г.М.-И.. Не се спори между страните, че здравните медиатори са имали екипна среща на 05.06.2020г., която се е провела на закрито и на която са присъствали Н. Н. и жалбоподателката. След установената положителна проба на 16.06.2020г. на Н. Н. правилно служител на РЗИ-Варна разговарял с жалбоподателката по телефона на 17.06.2020г. за да я уведоми за това, да разбере здравословното й състояние и да я информира, че следва да даде проба за изследване. Г. М.-И. не е имала здавословни оплаквания на 17.06.2020г. и такива няма отразени в картата за проучването й. На 17.06.2020г. тя посочила на служителя на РЗИ домашния си адрес като място, на което да бъде карантинирана и поела ангажимента на 18.06.2020г. сутринта да се яви в РЗИ-Варна за да даде проба за изследване. В картата за епидемиологното й проучване или в друг документ в преписката няма отбелязване на 17.06.2020г. директорът на РЗИ или др. упълномощено от него лице от РЗИ да е разпореждало на жалбоподателката устно или писмено, че й се налага карантина и да не напуска дома си. Не се оспорва от представителя на ответника и не се ангажират доказателства, които да опровергават заявеното от жалбоподателката, че от посетилите я вечерта на 17.06.2020г. полицейските служители разбрала, че от РЗИ им е посочена като постанено под карантина лице.

В изпълнение на указанията, които получила по телефона от РЗИ на 18.06.2020г. сутринта жалбоподателката се явила в инспекцията и дала проба за изследване за наличие на корона вирус. От писмените доказателства и както заявява оспорващата, тогава и е връчено Предписанието изх.№00003-13739/18.06.2020г. издадено от Директора на РЗИ-Варна, с което като контактно лице на Н. Н., който е установен като носител на вируса се поставя под карантина за срок от 14-дни, считано от 16.06.2020г. Както е отбелязано в Предписанието, то е издадено на 18.06.2020г. и е връчено на М.-И. в 10.30часа от д-р А. Н. Б., с указание за придвижването й в рамките на 2 часа до адреса, на който е заявила, че ще бъде в срока на карантината.

Няма спор между страните, че резултата на взетата на жалбоподателката проба е излязъл на 18.06.2020г. и е отрицателен за COVID-19, което е отразено в изготвената на 17.06.2020г. карта за епидемиологичното й проучване. В картата провелия изследването е отразил само датата, на която е излязъл положителния тест за вируса на Н. Н.. Не е отразена датата, на която жалбоподателката последно е била в контакт с него, а и няма данни това обстоятелство да е изяснявано при проучването. Еднозначно и безсъмнено по делото се установява, че в Предписание издателят му е определил като начална дата на 14-дневната карантината на жалбоподателката, датата, на която е излязъл положителния резултат на колегата Н.– 16.06.2020г., от която той е потвърден носител на вируса. Така с издаденото на 18.06.2020г. писмено Предписание директорът на РЗИ-Варна е поставил жалбоподателката под карантина за срок от 14 дни, през периода от 16.06.2020г. до 29.06.2020г. включително. Няма спор, че този срок на карантината е определен с оглед обстоятелството, че Г. М.-И. е контактно лице на носителя на вируса Н. Н. и при съобразяване на Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването.

С предписанието за поставяне под карантина се ограничават значително правата и сбоводите на адресата му за определен срок, като за неспазването му се носи наказателната отговорност за престъпление по  чл.355 от НК. Поради това законовото изискване е поставянето под карантина да става с писмено Предписание, което да се връчи на адресата му и което по закон подлежи на предварително изпълнение. По аргумент от тази правна уредба, срока на карантината, под която се поставя дадено лице и от който подлежи на предварително изпълнение не може да предхожда момента на издаването и връчването му.

В случая след като издаденото на жалбоподателката Предписание за поставяне под карантина изх.№00003-13739 е от 18.06.2020г., на която дата и е връчено в 10.30часа, неправилно и незаконосъобразно с него е посочена датата 16.06.2020г. като начало на карантината. В периода 16.06.2020г. - 17.06.2020г. тя не е имала издадено Предписание за поставяне под карантина и не й е било връчено такова. Поради това основателно в жалбата се твърди, че е налице основание за отмяна на Предписанието за поставяне под карантина изх.№ 00003-13739/18.06.2020г., с което е неправилно и незаконосъобразно е определен срок на карантината считано от 16.06.2020г. до 17.06.2020г. включително, предхождащ датата на издаването му. Допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на административния акт, каквото има предписанието за карантина означава, че адресата му дължи изпълнението му след като го получи и в срока, в който може да го обжалва и то независимо от това, дали го е обжалвал пред съда, включително и за времето, когато се разглежда жалбата от съда и то още не е влязъл в сила акт. Предварителното изпълнение допуснатото по силата на закона на даден акт не касае времето преди издаването й връчването му на адресата.

Неправилно и незаконосъоразно с Предписанието се явява наложена карантината на жалбоподателката за времето след 19.06.2020г. – от 20.06.2020г. до 29.06.2020г. включително. Основателно в допълнението към жалбата е обосновано, че във връзка със срока, за който се налага карантина на контактните лица на носители на COVID-19, съгласно чл.61 ал.3 от Закона за здравето към 18.06.2020г. препраща към акт на министъра на здравеопазването, който към 18.06.2020г. е Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването. В т.13 на тази заповед е разписано всички близки контактни на потвърден случай на COVID-19, съгласно Приложение №4,  да се поставят под карантина в дома или на друго място, на което лицето е посочило, че ще пребивава, с предписание по образец съгласно Приложение №5 на директора на съответната РЗИ или на оправомощено от него длъжностно лице за срок от 14 дни, считано от последния контакт със заболялото лице. В случая от изявленията на страните и представените писмени доказателства се установява, че жалбоподателката е посочена от работодателя й Община Варна като близка контактна на заболялото лице от COVID-19 - Н. Н. предвид работата им като здравни медиатори. Поради това и за правилното определяне на крайната дата, до която може да й бъде наложена карантина с преписанието, директорът на РЗИ-Варна е следвало да отчете факта, че на екипната среща на 05.06.2020г. на здравните медиатори при Община Варна като Г. М.-И. тя за последно е била в едно помещение с Н. Н., който в последствие заболял и който на 16.06.2020г. е установен като носител на вируса. Съобразно т.13 от Заповедта на министъра на здравеопазването 14 дневния период, в който жалбоподателката може да бъде законосъобразно поставена под карантина е от 05.06.2020г. до 19.06.2020г. включително. Както бе посочено по-горе, след като конкретното писмено Предписание за карантина се издава на 18.06.2020г. , началната дата на срока в него не може да е преди датата на връчването му на адресата – 18.06.2020г., а крайната дата съобразно т.13 от Заповедта на Министъра на здравеопазването, до която жалбоподателката като контактно лице на Н. Н. може да бъде поставяна под карантина е 19.06.2020г., която е 14-тия ден от датата на екипната среща на медиаторите на Община Варна от 05.06.2020г.  Нито в Закона за здравето, нито в Заповедта на Министъра на здравеопзването е предвидено този срок за карантина на контактното лице да се удължава, нито да започва да тече нов 14-дневен срок съобразно датата, на която е излязъл резултата на заразеното лице, на която дата няма данни лицата да са контактували физически и да са били събирани в едно помещение във връзка с работата им. Поради това основателно е оплакването, че неправилно и незаконосъобразно с предписанието на жалбоподателката е наложена 14-дневна карантина в срок до 29.06.2020г., при неправилно изчисляване на срока за карантината вместо от датата, на която последно са били в контакт при събирането им в едно помещение на екипната среща на здравните медиатори, а от датата на която е излязъл положителния му резултат за вируса, на която не са били събирани и не са контактували. Поради това е налице основание за отмяна на Предписанието в частта му, с която жалбоподателката е поставена под карантина в периода от 20.06.2020г. до 29.06.2020г. включително.

Предписанието в останалата част, с която жалбоподателката като контактно лице на Н. Н. е поставена под карантина за периода от 18.06.2020г. до 19.06.2020г. включително е акт издаден от компетентен орган, в изискуемата форма и съдържание, при липсата на допуснати нарушения на процедурните правила, които да са съществени, в съответствие с действащите редакции на чл.61, ал.6 от Закона за здравето и т.13 на Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването и с целта, за постигане на която е предвидено издаването му - ограничаване на възможността от разпространение на вируса в обществото и възможността за предаването му на други хора. Тъй като не се установи наличие на основание от изброените в чл.146 т.1- т.5 от АПК за отмяна на Предписанието за поставяне под карантина изх.№ 00003-13739/18.06.2020г. в частта, с която на основание чл.61, ал.6 от ЗЗ и Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването Г.С.М. - И. *** е поставена под карантина за времето от 18.06.2020г. до 19.06.2020г. включително, оспорването му в тази част с жалбата е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

При този изход на спора, с оглед частичната основателност на оспорването, своевременно направеното искане за присъждане на разноските на жалбоподателката следва да бъде уважено. На основание чл.143, ал.1 от АПК ответната страна РЗИ-Варна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателката Г. М. - И. сумата от 610лв., представляваща заплатени 10лв. за държавна такса и 600лв. – за адвокатско възнаграждение.

Водим от това и на основание чл.172 от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Предписание за поставяне под карантина изх.№ 00003-13739/18.06.2020г. издадена от Директора на РЗИ-Варна, В ЧАСТТА с която на основание чл.61, ал.6 от Закона за здравето и Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването Г.С.М. - И. *** е поставена под карантина от 16.06.2020г. до 17.06.2020г. включително и от 20.06.2020г. до 29.06.2020г. включително.

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването с жалба вх.№7145/25.06.2020г. от Г.С.М.-И. *** срещу Предписание за поставяне под карантина изх.№ 00003-13739/18.06.2020г. издадена от Директора на РЗИ-Варна В ЧАСТТА, с която на основание чл.61, ал.6 от Закона за здравето и Заповед №РД-01-333/12.06.2020г. на Министъра на здравеопазването е поставена под карантина от 18.06.2020г. до 19.06.2020г. включително.

 

ОСЪЖДА Регионална здравна инспекция –Варна да заплати на Г.С.М. - И. *** сумата от 610лв. /шестотин и десет лева/, включваща заплатени 10лв. - държавна такса и 600лв. – адвокатско възнаграждение.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на РБ по реда на глава ХІІ от АПК.

 

СЪДИЯ: