Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Ихтиман, 18.05.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети състав, в открито заседание на 20.04.2021 г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ
при участието на секретаря Надя Борисова като разгледа
докладваното от съдията НАХД № 561 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано
е по жалба на Р.В.Д. против Наказателно постановление № 7047/16.11.2020 г. на началника
на отдел „Контрол по Републиканската пътна мрежа (РПМ)“, дирекция „Анализ на
риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“, с което за
нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата вр. чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРБ за
движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от
ЗП на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 2 500 лв.
В
жалбата се претендира отмяна на наказателното постановление при подробно
изложени съображения.
По допустимостта на
жалбата:
Жалбата е подадена в срок,
срещу акт, подлежащ на въззивно обжалване, от процесуално легитимирано лице, поради
което е редовна и допустима.
По основателноста на
жалбата:
Разгледана
по същество е основателна.
От фактическа страна:
Административнонаказващият
орган е установил правилно фактическата обстановка в наказателното
постановление съобразно събраните в хода на административнонаказателното
производство доказателства.
На 19.10.2020
г. в 15.15 часа на автомагистрала „Тракия“, км. 23+700, ляво, на 200 метра
преди разклона за с. Вакарел в посока на движение гр. Пазарджик към с. Вакарел,
жалбоподателят Р.В.Д., управлявал моторно превозно средство с четири оси с две
управлявеми оси – марка „ДАФ“, модел „ЦФ85.460“ с рег. № СА7205НА. Спрян е за
проверка от свид С.П. – главен инспектор и свид. Б.П.– инспектор в отдел
„Контрол по Републиканската пътна мрежа (РПМ)“, дирекция „Анализ на риска и
оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“. В хода на проверката с
електронна везна модел PW-10 № K0200009, при измерено с ролетка № 1307/18 (5м) разстояние между осите 1.40 метра, е установена сума от
натоварването нa двойната задвижваща ос на МПС 28.050 тона, при максимално допустимо
натоварване, съгласно чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „в“ от Наредба № 11 от 03.07.2001
г. на МРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС (Наредбата) 19 тона, като
водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешително или квитанция
за платени пътни такси за движение на тежко пътно превозно средство по чл. 3,
т. 2 от Наредбата.
За
горната констатация свид. П., в качеството си на главен инспектор и в
присъствието на свид. А. –инспектор в отдел „Контрол по Републиканската пътна
мрежа (РПМ)“, дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна
инфраструктура“, съставил срещу жалбоподателя Акт за установяване на
административно нарушение № 0007764/19.10.2020 г.
Въз основа на акта е издадено обжалваното Наказателно постановление № 7047/16.11.2020
г. на началника на отдел „Контрол по Републиканската пътна мрежа (РПМ)“,
дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна
инфраструктура“, с което за нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона
за пътищата вр. чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРБ за
движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от
ЗП на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 2 500 лв.
По
доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установяват по несъмнен начин от
събраните по делото гласни доказателства и писмени доказателства, които са
непротиворечиви, взаимно допълващи се, поради което е безпредметно да бъдат
подробно анализирани.
От правна
страна:
Съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК в това
производство районният съд следва да провери законността на обжалваното
НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и
материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
Издадените
АУАН и НП не страдат от формалните пороци по чл. 42, съотв. 57 от ЗАНН. АУАН е
съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН,
подписан е и е връчен надлежно на нарушителя. Описани са съставомерните
признаци от обективна страна на извършеното деяние, както в АУАН, така и в НП,
противно на твърденията на защитата. При съставянето на АУАН са спазени
изискванията на чл. 40, ал. 1 ЗАНН. АНО е изпълнил задълженията си по чл. 52,
ал. 4 ЗАНН, като изводите му от фактическа страна напълно се потвърждават и
споделят от настоящия състав.
Съдът
не споделя правните изводи на АНО.
Поведението
на жалбоподателя е несъставомерно по посочения текст. Нарушението е
квалифицирано по чл. 53, ал. 2 вр. ал. 1, т. 2 от ЗП. В съдържанието на чл. 53,
ал. 1 е изброена хипотезата на нарушение на чл. 26, ал. 2, за която
санкционната норма предвижда съответно наказание, а самото нарушение на чл. 26,
ал. 2, т. 1, буква „а“ е словесно формулирано както в АУАН, така и в НП и съставлява
едно от изрично изброените в чл. 53 нарушения на разпоредби от ЗП. Съгласно чл.
26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП за дейности от специалното ползване на пътищата
без разрешение се забранява движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни
средства. Разрешителният режим за движение на тези ППС е уреден в чл. 8 от
Наредба № 11/03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни
превозни средства, като съгласно ал. 1 и 2 на тази разпоредба движението на
извънгабаритни пътни превозни средства се осъществява в рамките на специалното
ползване на пътищата и се разрешава в случаите, когато е невъзможно или
нецелесъобразно да се използва друг вид транспорт или когато товарите не могат
да бъдат разглобени на части и превозени в рамките на общественото ползване на
пътищата. Извънгабаритните превозни средства могат да се движат с разрешително,
издадено от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със съответната
служба за контрол при МВР. Съгласно ал. 3 на разпоредбата разрешителното се
издава след заплащане на пътни такси при условията и реда на чл. 18, ал. 3 от
ЗП. В ал. 5 на чл. 8 от наредбата е уредено изключение от изискването за
издаване на разрешение по отношение на извънгабаритните и/или тежки пътни
превозни средства в хипотезите по чл. 14, ал. 3 от наредбата, по отношение на
които се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса за
превишаване на максимално допустимите норми по раздел ІІ. В чл. 14, ал. 3 от
наредбата са определение онези извънгабаритни и/или тежки ППС, за които се
разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса.
Видно
е, че процесното ППС по отношение е тежко на основание чл. 3, т. 2 вр. чл. 7,
ал. 1, т. 3, б. „б“ Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРБ за движение на
извънгабаритни и/или тежки ППС, тъй като при измерено разстояние между осите 1.40
м., сумата от претоварването на двойната задвижваща ос на МПС е 28.050 тона,
при максимално допустимо натоварване 19 тона. При тази установена по несъмнен
начин фактическа обстановка и съобразно цитираните приложими разпоредби,
следва, че за движение на процесното ППС е необходимо и достатъчно заплащане на
съответните такси, като в тази хипотеза движението е разрешено по силата на
закона /цитираната правна уредба/.
В
настоящата хипотеза разрешаване движението на ППС в рамките на специалното
ползване на пътищата следва от закона при наличие на предвидените в него предпоставки
– изпълнение на задължението за заплащане на съответните пътни такси. Или,
иначе казано, не се разрешава чрез издаване на съответно разрешително от
администрацията, управляваща пътя. При действие на анализираната правна уредба
и при установените факти по делото, следва, че не са осъществени елементите от
състава на релевираното нарушение по чл. 53, ал. 2 вр. ал. 1, т. 2 от ЗП, а именно
– движение на извънгабаритни и тежки превозни средства и товари без разрешение
на собственика или администрацията, управляваща пътя. Движението на ППС с
посочените в случая характеристики е разрешено по силата на закона при
изпълнение на изискването за заплащане на пътна такса и за него не се изисква
издаване на разрешително. Съответно това движение, макар и при незаплатени
пътни такси, не може да осъществи състава на нарушението по чл. 53, ал. 1, т. 2
от ЗП, чийто елемент от обективна страна е именно – липсата на такова
разрешително, издадено от собственика на пътя или администрацията, която го управлява.
В този смисъл е и трайната практика на касационната инстанция (вж. Решение № 179/26.07.2021 г. по
к.а.х.д. № 27/2021 г. на АдмС-София-област, Решение № 338 от 14.04.2020 г. на
АдмС – София-област по к.а.х.д. № 46/2020 г., ., Решение № 1251 от 23.10.2019
г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 1208/2019 г., Решение № 1025 от
24.07.2019 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 649/2019 г., Решение №
896 от 3.07.2019 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 680/2019 г, Решение
№ 925 от 28.09.2018 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 618/2018 г., Решение
№ 817 от 20.07.2018 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 450/2018 г. и Решение
№ 215 от 10.03.2016 г. на АдмС - София-област по к. а. н. д. № 109/2016 г.).
Само
за пълнота следва да се посочи още, че описаното поведение е следвало да бъде
квалифицирано и наказано разпоредбата на чл. 177, ал. 3, т. 1 от Закона за
движението по пътищата, съставът по която е изпълнен с всичките му елементи от
обективна и субективна страна. Това обаче не е направено и е невъзможно да бъде
сторено за първи път пред въззивната инстанция.
Не
могат да се споделят аргументите в обратен смисъл, развити в депозираните в
съдебно заседание от процесуалния представител на АНО писмени бележки, тъй като
същите са несъответни на правните съображения, развити по-горе, които пък са
изцяло основани на практиката на касационната инстанция, която настоящият
състав следва да съобразява.
Изводът
за неправилна правна квалификация на нарушението сочи незаконосъобразност по
същество на издаденото наказателно постановление.
Мотивиран от изложеното, съдът
основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 7047/16.11.2020 г. на началника на отдел
„Контрол по Републиканската пътна мрежа (РПМ)“, дирекция „Анализ на риска и
оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“.
Решението подлежи на обжалване
с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: