Решение по дело №174/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 февруари 2024 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700174
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 128

гр. Силистра, 06 февруари 2024  година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в публично заседание на седемнадесети януари през две хиляди и двадесет и четвърта година, в състав:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Елена Чернева

ЧЛЕНОВЕ:   Валери Раданов

                     Маргарита Славова

с участието на секретаря Антония Стоянова и в присъствието на прокурора от Окръжна прокуратура – Силистра Стефка Ганчева, сложи за разглеждане докладваното от съдия Чернева адм. д. № 174 по описа на съда  за 2023 година,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест от прокурор в Окръжна прокуратура гр. Силистра, с който се оспорва Наредбата за организация на движението на територията на Община Силистра, приета с Решение № 1114 по протокол № 34 от 25. 03. 2010 г. на Общински съвет – Силистра, с последващи изменения и допълнения.

 В хипотезата на чл.185 ал. 2 АПК прокурорът е оспорил нормативния акт изцяло с твърдение за допуснати нарушения на регламента за приемането му, предвиден в чл. 26 - чл. 28 от Закона за нормативните актове, в приложимата им редакция към ДВ, бр. 46/2007 г. Посочва, че в разрез с чл. 28, ал. 2 Закона за нормативните актове (ЗНА -ред. ДВ бр. 46 / 2007 г.) проектът за наредбата е бил внесен за разглеждане без мотиви досежно причините, налагащи приемането на акта, целите, които се поставят,  очакваните резултати от прилагането му, както и анализ за съответствие с правото на ЕС, като това е довело до приемане на нормативния акт в нарушение на чл. 28, ал. 3 ЗНА (ред. ДВ бр. 46 / 2007 г.). Освен това в нарушение на чл. 26 ал. 2 ЗНА (ред. ДВ бр. 46 / 2007 г.) проектът за наредбата не е бил оповестен предварително на интернет страницата на общината. Освен допуснатите процесуални нарушения прокурорът посочва, че разпоредбата на чл. 42, ал. 5 от наредбата не е съобразена с нормативни актове от по-висока степен. В тази връзка счита, че при приемането на наредбата не е била спазена разпоредбата на чл. 8, т. 3 от ЗИХУ (ред. ДВ бр. 46/2007 г., изм. в т. 4 с ДВ бр. 24 от 26.03.2010 г.), както и че атакуваната разпоредба не е актуализирана към чл. 99а от Закона за движение по пътищата. Акцентира, че критериите по Приложение № 7 към чл. 42, ал. 5  от наредбата за определяне на правоимащи лица при издаване на карти за паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания, не съответстват на чл. 99а от ЗДвП и на приложението към него. Въз основа на изложеното прокурорът предлага атакуваният подзаконов нормативен акт да бъде отменен изцяло, а в условията на евентуалност – да бъдат отменени чл. 42, ал. 5 от наредбата и Приложение № 7 към нея.

Ответникът по протеста - Общински съвет гр. Силистра, не е представил писмен отговор и не изпраща представител в съдебно заседание.  

Участващият в производството прокурор от ОП гр. Силистра съгласно чл. 192 АПК, е подателят на протеста, който в съдебно заседание поддържа неговата основателност изцяло.

Настоящият състав на Административен съд гр. Силистра, съобразявайки аргументите от протеста и доводите, развити в хода на процеса, както и след служебна проверка за наличие на всички основания, измежду посочените в чл. 146, във вр. с чл. 196 от АПК, извърши преценка на събраните доказателства и прие следното:

От представената по делото преписка се установява, че процедурата по издаването на Наредбата за организация на движението на територията на Община Силистра е започнала с докладна записка от кмета на Община Силистра, приета в деловодството на Общинския съвет с вх. № 2379 / 15.03.2010 г. (л. 84). Като обосновка на предложението за приемане на Наредбата в докладната записка се съдържа позоваване на сключен договор за изграждане на зона за кратковременно паркиране – „Синя зона“, по силата на който Общината се задължава да приеме наредба за организация на движението на територията си. Проектът за наредбата е публикуван на сайта на Общината на 23.03.2010 г. В проведено на 25.03.2010 г. редовно заседание на Общинския съвет Наредбата е приета с решение № 1114, за което са гласували единодушно всички 26 присъстващи общински съветници (отсъствали са седем общински съветници).

Процесната наредба е претърпяла множество изменения и допълнения  (общо 13) в периода от приемането си до момента, последното от които е прието с решение на Общинския съвет № 478 по Протокол № 20 от 29.04.2021 г.

Като колективен орган на местното самоуправление по смисъла на чл. 18, ал. 1 от ЗМСМА, общинският съвет е овластен да издава нормативни актове, с които урежда, съобразно нормативни актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение – чл. 8 ЗНА. В чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА е предвидено, че общинският съвет приема правилници, наредби, решения и инструкции по въпроси от местно значение. Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата общинските пътища се управляват от кмета на съответната община, а неговите правомощия по управлението се определят с наредба на общинския съвет, видно от разпоредбата на чл. 23 от същия закон. В рамките на посочените правомощия, съгласно чл. 99, ал. 1 от ЗДвП, е и определянето в населените места на райони, пътища или части от пътища за зони за платено и безплатно паркиране в определени часове на денонощието. Анализът на посочените  разпоредби от Закона за пътищата, във връзка с ал. 21, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 8 от ЗНА сочи, че общинският съвет е компетентният орган да приема наредби от местно значение, и в частност да приеме наредба, регламентираща управлението на общинските пътища, като именно това са основанията за издаване на процесната наредба, посочени в § 8 от ПЗР към нея.  

Наредбата е подзаконов нормативен акт и следва да се подчинява на процедурните изисквания на чл. 26 и следващите от ЗНА. Съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗНА, в приложимата редакция към момента на приемане на наредбата (ДВ, бр. 46 / 2007 г.), преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Изискването за мотивиране на нормативния акт и за съдържанието на мотивите са закрепени в разпоредбата на чл. 28, ал. 1 и 2 от  ЗНА (ред. ДВ бр. 46 / 2007 г.). Въпреки дадените указания от съда с разпореждане № 483 / 12.10.2023 г. за представяне на доказателства за мотивите, придружаващи законопроекта, и на доказателства за предварителното му оповестяване и обсъждане, от страна на ответника не бяха представени такива. Съдържанието на приложената докладна записка от кмета на общината, която е сложила началото на административното производство по приемането на наредбата, не покрива дори в минимална степен нормативно закрепените изисквания в чл. 28, ал. 2, т. 1-5 ЗНА (ред. ДВ бр. 46 / 07 г.), предвиждащи, че мотивите към проекта на нормативния акт следва да съдържат: 1. причините, които налагат приемането; 2. целите, които се поставят; 3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Извършеното позоваване на сключения Договор за изграждане на зона за кратковременно паркиране в докладната записка евентуално би могло да се приеме като мотив относно причините, които налагат приемането на наредбата, но в никакъв случай не дава информация относно обстоятелствата по т. 2-5 от ал. 2 на чл. 28 ЗНА.  Представените доказателства за публикуването на проекта на интернет страницата на институцията само два дни преди приемането на подзаконовия нормативен акт сочат на неизпълнение на задължението за предварителното оповестяване и даване на възможност за предложения и становища на заинтересованите лица в нормативноуказания минимален срок от 14 дни.

 Липсата на доказателства относно коментираните по-горе позитивни факти е пречка да се счете, че са осъществени предвидените в ЗНА задължителни условия, предшестващи приемането на наредбата, а именно, че проектът е бил мотивиран и предварително оповестен заедно с мотивите към него.  Това е лишило заинтересованите граждани и организации от възможността да разберат как е формирана волята на вносителя на акта и да изразят становищата си и предложенията си по проекта, респ. да участват в административното производство, което в крайна сметка е довело до приемането на наредбата в разрез с установените в чл. 26, ал. 1 ЗНА (ред. 46/2007 г.) принципи на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.

В сегмента относно спазването на процесуалните правила следва да се разгледа и довода на прокурора относно приемането на чл. 42, ал. 5 от наредбата и Приложение № 7 към нея  в нарушение на разпоредбата на чл. 8, т. 3 от ЗИХУ (ред. ДВ бр. 46/2007 г.). Цитираните разпоредби от подзаконовия нормативен акт касаят критериите за определяне на правоимащи лица при издаване на карти да преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания в откритите паркинг-зони с режим на кратковременно платено паркиране „Синя зона“ и паркингите общинска собственост на територията на Общината, т. е. нормите регламентират упражняването на права от хора с увреждания. Съгласно чл. 15, ал. 1 от Указ № 883/1974 г. за прилагане на ЗНА органът, който отговаря за изготвяне на законопроекта, го изпраща заедно с мотивите на заинтересуваните министерства, други ведомства или обществени организации, които организират неговото обсъждане и дават мотивирано становище. Относимата към датата на приемане на процесната наредба редакция на  разпоредбата на чл. 8, т. 3 ЗИХУ (отм., ДВ бр. 105 от 18.12.2018 г.) предвижда, че Агенцията за хората с увреждания осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания, като участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с хората с увреждания. Следователно, изискването и даването на становище от Агенцията за хората с увреждания към момента на приемане на Наредбата е било задължително и неспазването му води до опорочаване на предписаните административнопроизводствените правила при издаване на акта досежно посочените разпоредби от местната наредба. Допуснатото нарушение е от категорията на съществените, с оглед възможността становището на Агенцията да доведе до различно съдържание на текстовете от подзаконовия нормативен акт, засягащи правата на хората с увреждания, и е самостоятелно основание за отмяната им (в този смисъл  Решение № 11933 от 21.12.2022 г. на ВАС по адм. д. № 3626/2022 г., VII о. и Решение № 3914 от 26.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 12728/2020 г., VI о.).

 Въпреки че горните констатации са достатъчни, за да детерминират изхода на спора чрез отмяна  на оспорения акт, в съответствие с изискването на чл. 168, ал. 1 от АПК следва да се изложат доводи и относно материалната му законосъобразност, които да бъдат съобразени от ответния орган при създаването и приемането на новия подзаконов нормативен акт.

Вече беше коментирано, че процесната наредба е издадена във връзка с регламентиране на правомощията по управлението на общинските пътища съгласно чл. 19, ал. 1 и чл. 23 от Закона за пътищата. В нея обаче са намерили място норми, преповтарящи неточно разпоредби от ЗДвП и издадените въз основа на него наредби, свързани с организацията на движението по пътищата, с престоя, паркирането и спирането на автомобили, в това число и норми относно условията за преференциално паркиране на хора с увреждания, както и санкционни норми, свързани с неизпълнението на вменените с наредбата задължения. Посочените отношения са регламентирани от Закона за движение по пътищата (чл. 1), като на общинските съвети е делегирана компетентност само в конкретни хипотези да детайлизират конкретни правила за поведение – например, чл. 80а, чл. 99, чл. 132, т. 5 ЗДвП, за които законодателят е счел, че местните особености могат да доведат до специфики в нормативната уредба. Относно така изброените сегменти от обществени отношения, в които ответният орган е разпрострял нормотворческата си инициатива, липсват обстоятелства от местно значение, които да налагат въвеждането на специфични правила.

Така например Раздел I в Глава втора от наредбата регламентира изготвянето на Генерален план за организация на движението (ГПОД) и проекти за организация на движението (ПОД) в съответствие с изискванията на Наредба № 1 от 17.01.2001 г. на МРРБ за организиране на движението по пътищата. Посочената наредба на МРРБ е издадена по силата на делегацията на чл. 3, ал. 3 от ЗДвП и към настоящия момент е отменена, като отношенията, регламентирани с нея, са уредени с издадената нова Наредба № РД-02-20-2 от 24.10.2022 г. за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване. Новата наредба урежда по различен както предметния обхват на плановете и проектите, така и процедурите по приемането им. Посоченият раздел от процесната наредба, освен че не регламентира особени отношения с местен характер, не е съобразена и с действащия подзаконов нормативен акт, издаден на основание чл. 3, ал. 3 от ЗДвП.

Освен това въведените изисквания за движение на велосипедистите по чл. 22 от Наредбата на практика преповтарят дословно изискванията на чл. 80 от ЗДвП и чл. 14 от ППЗДвП. Такова преповтаряне е налице и относно изискванията за движението на индивидуални електрически превозни средства, като единствената разлика е определената по-ниска максимална скорост на движение от 20 км/ч, което е допустимо, съгласно чл. 80а, ал. 4, т. 1 от ЗДвП. Възпроизвеждането на разпоредби от закона в актове по прилагането му е допустимо по изключение, съгласно чл. 44, ал. 1 от Указ № 883/1974 г. за прилагане на ЗНА. Ако наредбата в посочената част уреждаше специфични местни отношения, то възпроизвеждането на закона би било допустимо (по изключение). В случая обаче нито е налице  неуредено обществено отношение с местно значение, респ. предвидена в закона делегация за уреждането му на местно ниво, нито се касае за издаване на акт по прилагането на закон, за да се приеме, че преповтарянето на законови текстове е материално законосъобразно.

Горните разсъждения до голяма степен касаят и преповтарянето в оспорената местна наредба на разпоредби от издадените наредби по силата на делегацията в чл. 14 от ЗДвП.

Не може да не се коментират и въведените критерии по Приложение № 7 относно определянето на правоимащи лица при издаването на карта за преференциално паркиране на лица с увреждания.  Принципно регулирането на правоотношенията, свързани с осигуряване на специални условия за движение, спиране, паркиране и престой на пътни превозни средства, управлявани от хора с увреждания или превозващи хора с увреждания, е в правомощията на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията по силата на разпоредбата на чл. 58, т. 3 от Закона за хората с увреждания. На законодателно ниво въпросът е намерил своето разрешение в разпоредбата на чл. 99а от ЗДвП. Алинея първа от посочения текст предвижда, че карта за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с трайни увреждания и използване на улеснения при паркиране, се издава от кмета на съответната община или оправомощено от него длъжностно лице по образец съгласно приложението и че картата е валидна на територията на цялата страна. Дефиницията на „Човек с трайно увреждане“, която ЗДвП предвижда (§6, т. 64 от ДР на ЗДвП), препраща към дефиницията, която § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за хората с увреждания дава, като съгласно същата "Човек с трайно увреждане" е лице, което в резултат на анатомично, физиологично или психическо увреждане е с трайно намалени възможности да изпълнява дейности по начин и в степен, възможни за здравия човек, и за което органите на медицинската експертиза са установили степен на намалена работоспособност или са определили вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто. Посочената разпоредба явно не е била съобразена от ответния орган, доколкото същият е изработил свои критерии относно лицата с трайни увреждания, които имат право да им бъде издадена карта за преференциално паркиране.

Необходимо е да се изтъкне, че разпоредбите на чл. 42а и чл. 42б от оспорената наредба, регламентиращи изискванията към външния вид на картата за  паркиране на хора с увреждания, преповтарят дословно съдържанието на приложението към чл. 99а от ЗДвП. Съгласно чл. 99а, ал. 2 от закона картата за паркиране по ал. 1 трябва да отговаря на изискванията на стандартизиран модел на Общността от Приложението към Препоръка 98/376/ЕО на Съвета от 4 юни 1998 г. относно картата за паркиране на хора с трайни увреждания. Касае се за унифициран външен вид на документа, валиден за целия ЕС, поради което ответният орган не разполага с компетентност чрез местен нормативен акт да създава образец на картата, пък било то и чрез възпроизвеждане на законови текстове.

Специално внимание следва да се обърне на предвидените санкционни разпоредби в оспорената наредба. Така например в Раздел II на Глава пета от наредбата са предвидени санкции за неправилно паркиране, като чл. 54, ал. 1 предвижда санкциониране на нарушителя на място с фиш в размер до 50 лв. за маловажни случаи на нарушения, които са установени в момента на извършването им, а ал. 3 предвижда издаване на фиш за неправилно паркирано МПС в отсъствие на нарушителя. Общинският съвет обаче няма нормотворческа компетентност да регламентира налагането на глоби с фиш за маловажни случаи на административни нарушения, установени при извършването им. Съгласно чл. 39, ал. 2, изр. 1 ЗАНН налагането на глоби с фиш за маловажни случаи на административни нарушения, установени при извършването им, може да бъде предвидено само в закон или указ. При анализ на съдържанието на разпоредбите на чл. 54, ал. 1 - 4 от Наредбата се установява, че същите почти дословно преповтарят разпоредбите на чл. 186, ал. 1, 2 и 3 от ЗДвП, както и ал. 7 от същия текст в редакцията преди изменението с ДВ бр. 66/2023 г., в сила от 01.08.2023 г. В противоречие с чл. 8 ЗНА оспорените разпоредби преуреждат отношения, които вече са уредени с нормативен акт от по-висока степен, т. е. налице е изчерпателна и детайлизирана уредба, поради което общинският съвет не разполага с компетентност да приеме разпоредби с такъв предмет (в този смисъл Решение № 2273 от 6.03.2023 г. на ВАС по адм. д. № 3737/2022 г., VII о., както и Решение № 1867 от 28.02.2022 г. на ВАС по адм. д. № 10567/2021 г., VII о.). Следва да се отбележи и това, че отговорност за неправилно паркиране е предвидена и в друга местна наредба, издадена от ответния орган - чл. 57, ал. 1, т. 4 във вр. с чл. 36, т. 1-3 от Наредбата за опазването на обществения ред и чистотата в Община Силистра, което е в явно несъответствие с разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗНА, предвиждаща, че  обществени отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен (разбира се, това нарушение би било налице, ако ответният орган разполагаше с правомощия да урежда изобщо отношения от такова естество). Отделен е въпросът, че по двете наредби се предвиждат различни санкции за паркиране върху противопожарни хидранти – чл. 55, ал. 1 от оспорената наредба и чл. 36, т. 2 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 4 от НООРЧОС.  Налице е и дублиране на отговорността за увреждане на съоръжения и принадлежности на уличната, шосейната и алейната мрежи като знаци, табели, маркировка, светофари – чл. 57 от оспорената наредба и чл. 19, ал. 1 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 4 от НООРЧОС. Не може да се пренебрегне и обстоятелството, че за премахнат, преместен и повреден или унищожен поставен на пътя пътен знак, без да е създадена опасност за живота или имуществото на трети лица, е предвидена и отговорност по чл. 177, ал. 2, т. 2 от ЗДвП.

В заключение на изложеното съдът намира, че протестът е основателен  и Наредбата за организация на движението на територията на Община Силистра следва да бъде отменена изцяло поради наличие на основанията по чл. 146, т. 2 (липса на мотиви), т. 3 (допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила) и т. 4 (противоречие с материалния закон - относно конкретно посочените текстове) от АПК, във вр. с чл. 196 от АПК. Анализът относно материалната законосъобразност на разпоредбите на оспорената наредба не е изчерпателен, но несъмнено сочи, че при приемането на новия подзаконов нормативен акт следва да се прецизират подлежащите на уреждане обществени отношения с местно значение.

Искането на протестиращата страна за присъждане на направените по делото разноски е своевременно направено и следва да бъде уважено. Предвид изхода на спора пред настоящата инстанция и на основание чл. 143, ал. 1 във вр. с чл. 196 АПК Община Силистра следва да бъде осъдена да заплати в полза на протестиращата страна разноски в размер на 30 (тридесет) лева, формирани от заплатена такса за съобщаване на оспорването в "Държавен вестник" по реда на чл. 188 във връзка с чл. 181, ал. 1 от АПК.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наредбата за организация на движението на територията на Община Силистра, приета с Решение № 1114 по протокол № 34 от 25. 03. 2010 г. на Общински съвет – Силистра, с последващи изменения и допълнения, последното от които прието с решение на Общинския съвет № 478 по Протокол № 20 от 29.04.2021 г.

 

ОСЪЖДА Община Силистра да заплати на Окръжна прокуратура- Силистра сумата от 30 (тридесет) лева разноски по делото.

 

ЗАДЪЛЖАВА Общински съвет – Силистра  да обнародва настоящото решение, след като стане окончателно, по начина, по който е била обнародвана Наредбата за организация на движението на територията на Община Силистра и да уведоми съда за датата на обнародването.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                             2.