Решение по дело №183/2024 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 105
Дата: 26 март 2024 г.
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20242230200183
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 105
гр. Сливен, 26.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, III СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и първи март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Светлана К. Димова
при участието на секретаря Марияна Ст. Семкова
като разгледа докладваното от Светлана К. Димова Административно
наказателно дело № 20242230200183 по описа за 2024 година
Производството е образувано по повод жалба против НП №11–01–
720/06.12.2023г., издадено от Директора на АДФИ в гр. София, с което на
жалбоподателя „Водоснабдяване и канализация- Сливен” ООД с ЕИК
********* е наложена „Имуществена санкция” в размер на 500 лева на
основание чл.32,ал.2 в вр. ал.1 т.1 от ЗДФИ, за нарушение на чл.13, ал.3, т.1
в вр.чл.2,ал.2т.8 от ЗФУКПС.
В съдебно заседание, жалбоподателят редовно и своевременно
призован изпраща упълномощен процесуален представител, който счита
наказателното постановление за незаконосъобразно и моли съда да го отмени.
Административнонаказващият орган, редовно и своевременно призован
за съдебно заседание не изпраща свой представител.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в
тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към
предмета на делото съдът прие за установена следната фактическа
обстановка:
„В и К“ ООД - Сливен е юридическо лице - дружество е ограничена
отговорност с предмет на дейност - проучване, проектиране, изграждане,
поддържане и управление на водоснабдителни, канализационни, електро и
1
топлоенергийни системи, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул.
„6-ти септември“ № 27и като такова попада в обхвата на държавната
финансова инспекция като организация по смисъла на чл. 4, т. 3 от Закона за
държавната финансова инспекция.
За инспектирания период от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г. дружеството
се е представлявало от Севдалин Рашев Рашев като управител, за което в хода
на проверката на контролните органи е била представена справка за
отговорни лица с изх. № РД- 04-851.26.05.2023 . В това си качество,същия се
явявал ръководител на организацията съгласно §1, т. 8 от ДР на ЗФУКПС и е
носел управленска отговорност за осъществяване на финансовото управление
и контрол в дружество.
В хода на извършената проверка било установено, че за
инспектирания период от 01.01.2021 г. до 31.12.2021г., а именно на 12.03.2021
г. е бил сключен Договор за борсово представителство с „Алфа МД“ ЕООД,
гр. София - член на Софийска Стокова Борса АД („ССБ“АД ). Договорено е
възнаграждение без ДДС, в размер на 0,2 % от стойността на сключения
договор без ДДС, определен към момента на сключването.
Така посочения договор е бил подписан само от управителя на
дружеството/бивш/Севдалин Рашев Рашев в качеството му на управител на
„ВиК - Сливен ООД гр. Сливен , без да е подписан от лицето, отговорно за
счетоводните записвания по смисъла на § 1, т. 14 от ЦР на ЗФУКПС.
Така установено е било отразено в Констативен протокол от 05.06.2023
г., като въз основа на него актосъставителя е приел,че е налице нарушение на
разпоредбата на чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС, съгласно която управителят на
„ВиК - Сливен ООД е бил длъжен да приложи контролни дейности за
обезпечаване на разумна увереност за постигането на целите на
организацията, като контролните дейности трябва да включват най-малко
система за двоен подпис, която да не разрешава поемането на финансово
задължение или извършване на плащане без подписите на ръководителя на
организацията и лицето, отговорно за счетоводните записвания.
Въз основа на горепосоченото на дружеството нарушител е съставен
АУАН и е издадено НП , за извършено нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 1, във
връзка е чл. 2, ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор като на основание чл.32,ал.2 в вр ал.1 т.1 от ЗДФИ е
2
наложена „Имуществена санкция” в размер на 500 лева .
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима, подадена в законоустановения седемдневен
преклузивен срок от лице имащо правен интерес от обжалването, като по
същество е неоснователна.
АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички
изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата
при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на
деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата въз основа на
която е определена санкцията. В случая, не са налице формални предпоставки
за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на
административната отговорност на дружеството жалбоподател, не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до
порочност на административнонаказателното производство против него.
Наказателното постановление е издадено въз основа на редовно
съставен акт за административно нарушение, съставен от надлежен орган,
който съдържа всички необходими реквизити по чл. 42 от ЗАНН. НП е
издадено на основание чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ в рамките на преклузивния
шестмесечен срок по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН. от компетентен орган - директора
на АДФИ, оправомощен съгласно ЗДФИ.
Съдът кредитира дадените в хода на съдебното следствие свидетелски
показания от страна на актосъставителя К..
Дава вяра на приетите по съответния процесуален ред писмени
доказателства и в частност на Заповед ФК-10-399/23.05.2023 г. на Директора
на АДФИ гр. София, Справка за отговорни длъжностни лица с изх. № РД-04-
851/26.05.2023 г., Договор от 12.03.2021 г. с „Алфа МД“ ЕООД гр. София и
Констативен протокол от 05.06.2023 г.
По делото е безспорно установено ,че „Водоснабдяване и канализация”
ООД - гр. Сливен е юридическо лице - дружество е ограничена отговорност
с предмет на дейност - проучване, проектиране, изграждане, поддържане и
управление на водоснабдителни, канализационни, електро и топлоенергийни
системи. Установено е, че през инспектирания период от 01.01.2021 г. до
31.12.2021 г. дружеството се е представлявало от Севдалин Рашев Рашев , в
3
качеството му на управител.
Санкционираното дружеството „Водоснабдяване и канализация“
ООДгр. Сливен е организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2,
т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор като
управителят му е ръководител на организацията съгласно §1, т. 8 от ДР на
ЗФУКПС и като такъв носи управленска отговорност за осъществяване на
финансовото управление и контрол в цитираното дружество.
Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите на
организациите по чл. 2 от същия закон, отговарят за определяне на целите на
организациите, идентифициране на рисковете за постигането им и за
въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово управление и
контрол в съответствие с изискванията на този закон.Съгласно чл. 13, ал.1 от
ЗФУКПС, ръководителите на организациите по чл.2 от същия закон
осигуряват контролни дейности, включващи писмени политики и процедури,
създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в
допустимите граници, определени в процеса на управление на риска.
Съгласно разпоредбата на ал. 3 от същия член, контролните дейности се
прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при постигане на
целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, и са
посочени в чл. 13, ал. 3, от т. 1 до т. 8 от закона. В т.1 от същия текст изрично
е посочено,че следва да осигурят прилагането на „система за двоен подпис,
която не разрешава поемането на финансово задължение или извършване на
плащане без подписите на ръководителя на организацията по чл. 2 и на
лицето отговорно за счетоводните записвания“.
В конкретния казус е безспорно установено, че за проверявания период
от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г., в ООД „ВиК – Сливен“ гр. Сливен, не
са разписани, въведени и утвърдени правила и или процедури за
осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност, които до
включват най-малко система за двоен подпис, която не разрешава поемането
на финансово задължение или извършването на плащане без подписите на
ръководителя на организацията и на лицето, отговорно за счетоводните
записвания, предвид чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС.
Горепосоченото обстоятелство е установено, при проверка на сключен
договор между проверяваното дружество и „Алфа МД“ ООД, гр.
4
София,член на Софийска стокова борса като е установено,че същият е
подписан само от Севдалин Рашев Рашев в качеството му на управител, без
да е подписан от лицето, отговорно за счетоводните записвания по смисъла на
§ 1, т. 14 от ЦР на ЗФУКПС.
Предвид горното, съдът счита, че АНО напълно правилно и
законосъобразно е ангажирал административната отговорност на
дружеството, доколкото чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС въвежда задължението
за прилагане на система за двоен подпис, която да не разрешава поемането на
финансово задължение или извършване на плащане без подписите на
ръководителя на организацията и лицето, отговорно за счетоводните
записвания.
Това, ведно с факта, че „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр.
Сливен, представлява организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2,
ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор
и като такава е сключила горепосочения договор без да е приложена
контролна дейност, включваща система за двоен подпис изпълва напълно
състава на нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 1, във връзка е чл. 2, ал. 2, т. 8 от
Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Съдът счита,че АНО правилно е определил и наложеното наказанието
като е санкционирал дружеството на основание чл. 32,ал.2 в вр. ал. 1 т.1 от
ЗДФИ, доколкото в разпоредбата на чл. 32, ал. 2 в вр ал.1 т.1 от ЗДФИ е
указано, че освен виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят
по граждански договори за управление и контрол, в случаите по ал. 1, т. 1 от
същия закон на наказание подлежат и организациите по чл. 4, т. 2 - 6 .
Предвид горното, съдът счита направеното възражение, за допуснато
нарушение в тази връзка за неоснователно. Неоснователно е и възражението,
че с описаното в обстоятелствената част на НП е вменено нарушение от
страна на управителя, а впоследствие е санкционирано управляваното от него
дружество. Видно от обстоятелствената част на атакуваното НП ,
нарушението е описано точно, ясно и конкретно като е посочено, че
нарушител е именно санкционираното дружество, представлявано от лицето
Севдалин Рашев Рашев, в качеството му на управител.
Съдът счита и направеното в представените в съдебно заседание
писмени бележки,възражение изразяващо се в непосочване в АУАН на
5
фактите и обстоятелствата касаещи административната отговорност на
санкционираното дружество и относими към разпоредбата на чл. 32,ал.2 от
ЗДФИ за неоснователно поради следните съображения:
Видно от обстоятелствената част на АУАН изискуемите факти и
обстоятелства във връзка с нарушението извършено от страна на
санкционираното дружество са описани подробно, точно и ясно като е
посоченото,че нарушението е допуснато,чрез управителя на дружеството,
посочено е ,че последното представлява организация, която попада в обхвата
на на държавната финансова инспекция, като организация по см.на чл. 4, т. 3
от ЗДФИ както и всички останали обстоятелства, които очертават елементите
на допуснатото нарушение.
Съдът счита, че наложеното наказание е определено в
законоустановения към момента на извършване на нарушението размер, а
именно имуществена санкция в минималния предвиден в разпоредбата на
чл.32,ал.2 в вр ал. 1 т.1 от ЗДФИ и като такова се явява напълно съответно на
нарушението.
По делото е установено,че нарушението е осъществено за първи път
като от него не са настъпили сериозни обществено-опасни
последици.Правилно контролния орган не е приел, че деянието следва да се
квалифицира като маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, предвид
относително високата степен на обществената му опасност обусловена от
вида и естеството на обществените отношения засегнати с него както и
предвид факта,че се касае за няколко допуснати идентични нарушения, който
говорят за системно незачитане на разпоредбите на ЗФУКПС.
В настоящия случай своевременно се явява искането на въззиваемата
страна за присъждане на разноски във вид на юрисконсултско
възнаграждение и същите следва да се възложат в тежест на жалбоподателя.
Разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗПП предвижда, че заплащането на правната
помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се
определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП, а
съгласно разпоредбата на чл. 27е от НЗПП възнаграждението за защита в
производствата по ЗАНН е от 80,00 до 120,00 лева.
Предвид горепосоченото, съдът намира, че следва да определи
юрисконсултското възнаграждение в размер на 80,00 лева.
6


Ръководен от гореизложеното съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП№11–01–720/06.12.2023г.,издадено от Директора
на АДФИ гр. София, с което на жалбоподателя „Водоснабдяване и
канализация- Сливен” ООД с ЕИК ********* е наложена „Имуществена
санкция” в размер на 500 лева на основание чл.32,ал.2 в вр ал.1 т.1 от ЗДФИ,
за нарушение на чл.13, ал.3, т.1 в вр.чл.2, ал.2 т.8 от ЗФУКПС
като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация- Сливен” ООД с ЕИК
********* да заплати в полза на АДФИ гр. София разноски в размер на 80,00
(осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд- гр. Сливен в 14- дневен срок от получаването му от страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
7