Решение по дело №464/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 569
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 1 февруари 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700464
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 569

 

гр.Враца  23.12.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  трети състав, в публично заседание на 28.11.2019 г. / двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА като разгледа докладваното от съдия Василева адм. дело № 464 по описа на АдмС – Враца за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс  вр. чл.215 ал.2, вр.чл.210 от  Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на „Д.В.Е.М.“ ЕООД ***, предявена от пълномощника * С.Ч., против РЕШЕНИЕ от 22.04.2019 г. по Протокол от същата дата на КОМИСИЯ по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед №РД-08-7/27.02.2019г. на Кмета на Община ОРЯХОВО, с което е определена пазарната цена за обезщетението, което следва да му бъде изплатено за сервитут за енергиен обект „Разширение на газопреносна инфраструктура на „Б.“ ЕАД, паралелно на северния /магистрален /газопровод до българо-сръбската граница“ по смисъла на чл. 64 ал. 2 от Закона за енергетиката, засягащ поземлени имоти на дружеството - нива  с идентификатор №226.51 със засегната площ от 1,509 дка и нива с идентификатор №226.52 със засегната площ от 3,301 дка, находящи се в землището на с. ***, общ. *** обл. ***.

Жалбодателят счита, че определените цени за засегнатите площи са занижени, поради което иска с решението си съдът да определи по-висока оценка. Изтъкват се съображения, че при изготвяне на оценката независимите оценители са използвали Наредба за реда за определяне на цени на земеделски земи, приета с ПМС № 118/26.05.1998 г. и по този начин не е определена справедлива пазарна оценка на засегнатата част от собствените поземлени имоти. Посочено е, че тази Наредба е неприложима, тъй като се отнася до сделки между държавата и физически или юридически лица, а в случая държавата не участва като страна по сделката за учредяване на сервитутното право. Изложени са доводи, че минималните размери, разположението и специалният режим за упражняване на сервитутите са определени в Наредба № 16/09.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти, издадена от министъра на енергетиката и енергийните ресурси, министъра на земеделието и горите и министъра на регионалното развитие и благоустройството. В жалбата е направено искане за присъждане на направените разноски по делото, включително и адвокатско възнаграждение.

Ответникът по жалбата ОБЩИНА ОРЯХОВО в съдебно заседание чрез процесуалния си представител * Ц. оспорва жалбата и  изразява становище за нейната неоснователност,като изтъква съображения,че при постановяване на оспореното решение не са допуснати никакви нарушения, които да сочат на  незаконосъобразността му

Заинтересованата страна „Б.“ЕАД чрез процесуалните си представители * П. и * П. оспорват жалбата, като изтъкват съображения, че е определен справедлив размер на стойността на обезщетението за възникващите сервитути в имотите на търговското дружество, тъй като не става въпрос за продажната цена на земята.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл.168 ал.1 и ал.2 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Д.В.Е.М.“ ЕООД е собственик на ниви в местността „Й.б.“ в землището на с. ***, с идентификатори № 226051 с площ от 11,701 дка и № 226052 с площ от 12,000 дка, видно от представения нотариален акт за покупко-продажба на неурегулиран поземлен имот № ** том ** рег.№ **** н.д. ****/**** г. Изработеният за нуждите на енергиен обект „Разширение на газопреносна инфраструктура на „Б.“ЕАД, паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница“ на територията на Република  България подробен устройствен план – парцеларен план, за част от общата дължина на газопровода на територията на  Община Оряхово област Враца, одобрен със Заповед №РД-02-15-29/21.03.2014г. на Министъра на регионалното развитие, засяга имотите на жалбодателя, тъй като в полза на  възложителя „Б.“ ЕАД  възникват сервитутни права, необходими за реализацията на посочения по-горе участък от газопровода. Във връзка  с реализацията на тези права възниква необходимост от изготвяне на оценката им, с оглед заплащане на обезщетения на засегнатите собственици. Със Заповед №РД-08-7/27.02.2019г., допълнена със Заповед №РД-08-19/17.04.2019г. на Кмета на Община Оряхово е назначена комисия  по реда на чл.210 от ЗУТ. Във връзка  с дейността си Комисията е назначила лицензирани оценители, които са дали експертни оценки, както следва: пазарна стойност на учредено ограничено вещно право – сервитут на газопровод   върху  имот с идентификатор 226.51 с площ на сервитута 1,509 дка – 1209 лв. и пазарна стойност на учредено ограничено вещно право – сервитут на газопровод  върху  имот с идентификатор 226.52 с площ на сервитута от 3,301 дка - 2644лв. Комисията е възприела изцяло изготвените експертни оценки  и е  постановила решение, с което е определила  дължимото на  жалбодателя обезщетение в посочения от експертите размер.  Съобщение за взетото решение с изх.№АБ-94-218/27/ от 16.05.2019г. е изпратено на  жалбодателя  и получено от него на 04.06.2019г., видно от приложеното към делото известие за доставяне. За установяване на релевантните за спорното правоотношение факти е допусната и извършена съдебно-техническа експертиза. За да оцени стойността на поземлените имоти, която стойност следва да послужи като база за определяне на стойността на сервитута, вещото лице си е послужило с два метода на оценяване – сравнителен и приходен метод на поземлената рента, в съотношение 70/30, без да използва  изчисление по реда на Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета с ПМС №118, каквото е извършено при експертната оценка. Методът за изчисление на обезщетението за възникналото сервитутно право по отношение на заинтересованата страна  е един и същи в експертните оценки и в техническата експертиза – Цсерв=Цземя х Кс /отчитащ срока на ползване/ х Ксп / отчитащ вида на ограничението  и съотношението на засегнатата площ към цялата площ на имота/. Коефициентът Кс  е определен на 0.9 и в експертните оценки, и в заключението на вещото лице, тъй като учреденият сервитут е безсрочен, което се отнася и за двата имота. Коефициентът Ксп отчита вида на ограничението на сервитута и зависи от това, какво е съотношението на засегнатата площ към цялата площ на имота. Отношението на засегнатата площ от сервитутите към общата площ на имота, показва, че засегнатата площ за първия имот /226.51/ е 13% от общата площ на имота, а за втория е 27.5%. По тази причина за имот с № 226.51 вещото лице е определило коефициент Ксп – 0,75, а за втория имот с № 226.52 – коефициент – 0,80. Разликата в стойността на  сервитутното право се явява вследствие  на различната цена на  един дка от цялата  площ  на имота, дадена  в заключението на вещото лице и в експертната оценка. Размерът на дължимото обезщетение като справедлива пазарна стойност на засегнатата част от имотите съгласно експертното заключение е  1578 лв. за имот 226.51 и 3682 лв. за имот с идентификатор 226.52.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 от АПК, подлежащ на оспорване. Съдът приема, че е извършено и в законоустановения преклузивен срок, тъй като съобщението за изготвената оценка е връчено на жалбодателя на 04.06.2019г., а жалбата е предявена на 12.06.2019г. При така констатираното оспорването се явява допустимо, а разгледано по същество, е и основателно по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.64 ал.6 от Закона за енергетиката обезщетенията по тази глава се извършват по реда на чл.210 и чл.211 от ЗУТ. В този смисъл  при издаване на решението са спазени  процесуалните изисквания  и са изпълнени необходимите предварителни действия. Същото  е постановено и от компетентен орган  - комисия, назначена със заповед на Кмета на общината, в рамките на нейната материална и териториална  компетентност. Критериите, които се прилагат при определяне на размера на  еднократното обезщетение за сервитута върху обременения имот, са разписани в чл.65 ал.1 от Закона за енергетиката и това са: площта на поземления имот, включена в границите на сервитута, видовете ограничение на ползването, срока на ограничение и справедливата пазарна цена на имота. Тези критерии са принципно спазени както при изготвяне на експертните оценки за четирите  имота, така и при изготвяне на заключението на съдебно-техническата експертиза. Неправилно при определяне на стойността на  поземлените имоти в експертните оценки е включено и оценяване по цитираната по-горе Наредба, тъй като тя не се прилага при заплащане на обезщетения от търговски дружества. Заключението на вещото лице не се оспорва от страните. Съдът възприема  за обективна и справедлива оценката на дължимото обезщетение, дадена в заключението на вещото лице, тъй като то се е съобразявало не само с принципните изисквания за изготвянето й, а е отчитало и индивидуалните характеристични данни на конкретните имоти, предмет на настоящето дело, тяхното местоположение, пазарът на същите в района. При така изложеното се налага изводът, че решението на комисията по чл.210 от ЗУТ следва да бъде изменено, като  стойността на обезщетението за ограничаване на правото на собственост на дружеството жалбодател върху имотите му следва да бъде увеличено по следния начин: за имот ид.№226.51 от 1209 лв. на 1578 лв., а за имот ид.№226.52 от 2644 лв. на 3682 лв.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на жалбодателя следва да се присъдят и направените по делото разноски в размер на 850 /осемстотин и петдесет/ лв., включващи  д.т. – 50 лв.,  депозит за в.л. – 200 лв. и адвокатско възнаграждение – 600 лв., съгласно представения договор за правна защита и съдействие.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2  вр.чл.146  т.4  от  АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ РЕШЕНИЕ от 22.04.2019г.  по Протокол  от  същата дата на КОМИСИЯ по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №РД-08-7/27.02.2019г., допълнена със Заповед №РД-08-19/17.04.2019г.  на Кмета на Община Оряхово, в частта, в която е определена стойността на еднократното парично обезщетение, което следва да се изплати на „Д.В.Е.М.“ ЕООД *** в качеството му на собственик на имоти с идентификатори 226.51 и 226.52, в землището на с. ***, общ.***, които трайно се засягат от сервитута към енергиен обект „Разширение на газопреносна инфраструктура на „Б.“ ЕАД, паралелно на северния /магистрален/газопровод до българо-сръбската граница“, като УВЕЛИЧАВА  обезщетението, както следва:

За имот с ид.№226.51 от 1209 лв. на 1578 лв. / хиляда петстотин седемдесет и осем / лв.

За имот с ид.№226.52 от 2644 лв. на 3682 лв. /три хиляди шестстотин осемдесет и два/ лв.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ОРЯХОВО ДА ЗАПЛАТИ на „Д.В.Е.М.“ ЕООД ***  сумата  850 /осемстотин и петдесет/ лв. деловодни разноски.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд  чрез АдмС Враца в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

АДМ.СЪДИЯ: