Решение по дело №543/2016 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 197
Дата: 18 юли 2016 г. (в сила от 16 август 2016 г.)
Съдия: Тодор Иванов Димитров
Дело: 20163530200543
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 май 2016 г.

Съдържание на акта

        Р   Е   Ш   Е   Н   И  Е

 

 

 

  № 197                                                   18.07.2016г.                                      гр.Търговище

 

В  ИМЕТО НА  НАРОДА

 

  Търговищкият районен съд                                                                         IV състав

  На седми юли                                                                                              2016 година,

  В публично заседание в следния състав :

                                                                                      Председател: Тодор Димитров

  Секретар:  Гинка Савова

   като разгледа докладваното от Председателя АНД № 543 по описа за две хиляди и шестнадесета  година за да се  произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „Месни продукти“ ЕООД –с.Здравец, общ.Търговище, представлявано от управителя с.с.с. чрез пълномощник а..В.Д. *** против Наказателно постановление № 24 от 20.04.2016г., издадено от Директора на РИОСВ –гр.Шумен. Считайки НП за незаконосъобразно, жалбоподателят желае същото да бъде отменено. В с.з. жалбата се поддържа от преупълномощен представител.

Ответната страна, посредством процесуалния си представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че наказателното постановление следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи следното от фактическа страна:

На 08.12.2015г. била извършена проверка от контролни органи на РИОСВ – гр.Шумен на кланица с транжорна, находяща се в с.Здравец, общ.Търговище, собственост и  експлоатирано от „Месни продукти“ ЕООД. При проверката било установено, че от дейността на предприятието се формират отпадъчни води – производствени. Производствените отпадъчни води се отвеждали в траншея – събирателен резервоар, след който преминавали през ревизионна шахта, след нея през дрениращ чакъл с роля на биофилтър, след него отпадъчните води се събирали в ревизионна шахта, преди последна ревизионна шахта на територията на площадката. При оглед на последната ревизионна шахта било установено, че входящата тръба за производствени отпадъчни води е с налично бетоново затапване, но се наблюдавала филтрация на отпадъчни води от ръба на затапването, където се съединявало с тръбата. Дъното на ревизионната шахта било запълнено с отпадъчни води със светлорозовожълтеникав цвят, непрозрачни. Същите изтичали в посока на север приз изходящи тръби 2 броя, които са били начало на канализационен тръбопровод, чиято крайна точка свършвала в местно Здравешко дере, поречие на р.Камчия. Било констатирано, че заустването на отпадъчните води се извършва без издадено Разрешително за ползване на воден обект/Здравешко дере/ за заустване на отпадъчни води от кланица и транжорна, издадено в съответствие с чл.46, ал.1, т.3, б.“б“ от Закона за водите. Били взети две проби – от първа ревизионна шахта на отвеждащ канал към Здравешко дере, след ограда на производствена площадка и крайна събирателна шахта, и от изход на заустващ тръбопровод/земна канавка/, преди заустване в Здравешко дере. Резултатите от проверката били отразени в Протокол за проверка № ИН-088/08.12.2015г. С протокола на Дружеството било дадено предписание в срок до 15.12.2015г. да представи документи копия от приемо-предавателни протоколи за предадени отпадъчни води на „Месни продукти“ ООД в ГПСОВ, за периода м.юли-м.Декември на 2015г. и други документи, доказващи изчерпване, транспортирани и приемане на отпадъчни води. Такива документи не били представени в срок. С оглед така установените обстоятелства, св.Н. съставил на „Местни продукти“ ЕООД АУАН № ИН-01/29.02.2016г. Актът бил съставен за   осъществен състав на чл.200, ал.1, т.31 и чл.200, ал.1 т.2 от ЗВ, като същият бил подписан от управителя на дружеството с възражение. Приемайки възражението за неоснователно, въз основа на акта Директорът на РИОСВ – Шумен издал Наказателно постановление № 24/20.04.2016. Посредством същото, на основание чл.200, ал.1, т.2, пр.1 от  Закона за водите и чл.200, ал.1, т.31, пр.1 от Закона за водите,  наложил на „Местни продукти“ ЕООД „имуществена санкция“ общо в размер на 3000лв.

Изложената фактическа обстановка се доказва от събраните по делото писмени доказателства и показанията на разпитаните свидетели Н., В. и В.. Същата не се опровергава от показанията на св.Й.С.и св.С.С.  

Съдът констатира обаче, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати процесуални нарушения, които са съществени и които са довели до  опорочаване на издаденото  НП.

Съгласно чл.201, ал.1 от Закона за водите /ЗВ/, актове за установяване на административни нарушения по чл.200, ал.1 от ЗВ, с изключение на нарушенията по т. 16 и т. 34 – 41, се съставят от длъжностни лица, оправомощени от министъра на околната среда и водите или от директорите на басейновите дирекции.  По делото е приложена Заповед № 45/31.01.2014г. на министъра на околната среда и водите, от която се установява, че процесният АУАН е съставен от  компетентен орган.  Ал.2 на чл.201 от ЗВ гласи от друга страна, че наказателните постановления по ал. 1 се издават от министъра на околната среда и водите или оправомощени от него длъжностни лица или от директорите на басейновите дирекции. Обжалваното НП е издадено от Директора на РИОСВ – Шумен. Видно е, че същият не попада сред лицата, които по силата на закона имат право да издават НП за процесната категория нарушения. По делото не е доказано органът, който е издал обжалваното НП  да е оправомощено длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.2 от ЗВ. При това положение, материалната компетентност на органа, издал НП се явява недоказана и съдът следва да приеме, че обжалваното НП е издадено при липса на такава.

В НП не са посочени всички обстоятелства около твърдяните нарушения. АНО не е посочил по силата на кой законов или подзаконов нормативен акт Здравешко дере е воден обект.

На следващо място, от съдържанието на НП е видно, че жалбоподателят е наказан за това, че е извършил нарушение в периода от 08.12.2015г. до 15.12.2015г. но от самото НП не става ясно кое от двете нарушения са извършени в този период или и двете. Следва да се отбележи, че в административнонаказателното производство няма продължавано нарушение. Отделно от това – след като срока за изпълнение на предписанието е бил 15.12.2015г., то очевидно е че момента на това нарушение не може да е нито 08.12, нито периода 08-15.12.2015г.  Видно от приложените по делото протоколи изследванията на пробите са показали превишаване на допустимите концентрации съгласно т.11.1 от Наредба № 5 на Наредба № 6 от 09.11.2000г. за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни  вещества в отпадъчни води. От тези данни следва, че юридическото лице е санкционирано за две отделни деяния, а са описани три нарушения. АНО е посочил, че с гореописаните нарушения дружеството е осъществило два състава на административни нарушения по Закона за водите. Липсва конкретизация с кое нарушение е осъществен състава на чл.200, ал.1, т.2, пр.1 от Закона за водите и с кое нарушение е осъществен състава на чл.200, ал.1, т.31, пр.1 от Закона за водите. На практика АНО е описал три нарушения в наказателното постановление, а е наложил две санкции.

Съдът намери, че е допуснато и друго съществено процесуално  нарушение. Съгласно ал.1 на чл.40 от ЗАНН актът следва да бъде съставен в присъствието на нарушителя, като законодателят е предвидил хипотезите, при които съставянето на акта в отсъствие на нарушителя е допустимо и законосъобразно - по аргумент от чл.40 ал.2 от ЗАНН - когато нарушителят е известен, но не може да бъде намерен /която хипотеза в случая не е налице/ или след покана не се яви за съставяне на акта /която според НП е била налице в случая/. От материалите по делото е видно, че до управителя на „Месни продукти“ ЕООД  е била изпратена покана за съставяне на АУАН  - с писмо  изх. № 611/29.01.2016г. Няма данни тази показа да е получена от управителя на дружеството. Т.е.  представляващият  дружеството по никакъв начин не е бил уведомен, че предстои да бъде съставен АУАН. Акта бил съставен в отсъствие на нарушителя и едва на 07.03.2016г. същият се е запознал с акта и получил възможност да изложи своите обяснения. Само при надлежна покана и неявяване на представител на нарушителя би могла да намери приложение процедурата по чл.40, ал.2 от ЗАНН, а предвид изложените обстоятелства, същата е била опорочена.

С оглед изложеното, съдът намира, че обжалваното НП е издадено при съществени процесуалните нарушения, поради което следва да бъде отменено като незаконосъобразно, без да бъде обсъждано по същество.  

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р      Е     Ш     И     :

 

              ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 24 от 20.04.2016г., издадено от Директора на РИОСВ – гр.Шумен, с което на „Месни продукти“ ЕООД  -с.Здравец, общ.Търговище, ул. ”Г.К.“ № 7А, ЕИК *********, представлявано от управителя с.с.с.  на основание чл.200, ал.1, т.2, пр.1 от Закона за водите и чл.200, ал.1, т.31, пр.1 от Закона за водите е наложена имуществена санкция общо в размер на 3000лв, като незаконосъобразно.

           РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Търговищкия административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ :