Р Е Ш
Е Н И Е
№ 197 18.07.2016г. гр.Търговище
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Търговищкият районен съд
IV състав
На седми
юли 2016 година,
В публично заседание в следния състав :
Председател: Тодор Димитров
Секретар: Гинка Савова
като разгледа докладваното от Председателя АНД
№ 543 по описа за две хиляди и шестнадесета година за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл.
от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Месни продукти“ ЕООД –с.Здравец,
общ.Търговище, представлявано от управителя с.с.с.
чрез пълномощник а..В.Д. *** против Наказателно постановление № 24 от 20.04.2016г.,
издадено от Директора на РИОСВ –гр.Шумен. Считайки НП за незаконосъобразно,
жалбоподателят желае същото да бъде отменено. В с.з. жалбата се поддържа от преупълномощен представител.
Ответната страна, посредством процесуалния си
представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че наказателното
постановление следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
След преценка на събраните по делото доказателства,
съдът установи следното от фактическа страна:
На 08.12.2015г. била извършена проверка от контролни
органи на РИОСВ – гр.Шумен на кланица с транжорна, находяща се в с.Здравец, общ.Търговище, собственост и експлоатирано от „Месни продукти“ ЕООД. При
проверката било установено, че от дейността на предприятието се формират отпадъчни
води – производствени. Производствените отпадъчни води се отвеждали в траншея –
събирателен резервоар, след който преминавали през ревизионна шахта, след нея
през дрениращ чакъл с роля на биофилтър, след него отпадъчните води се събирали
в ревизионна шахта, преди последна ревизионна шахта на територията на
площадката. При оглед на последната ревизионна шахта било установено, че
входящата тръба за производствени отпадъчни води е с налично бетоново затапване, но се наблюдавала филтрация на отпадъчни води от
ръба на затапването, където се съединявало с тръбата.
Дъното на ревизионната шахта било запълнено с отпадъчни води със светлорозовожълтеникав цвят, непрозрачни. Същите изтичали в
посока на север приз изходящи тръби 2 броя, които са били начало на канализационен
тръбопровод, чиято крайна точка свършвала в местно Здравешко
дере, поречие на р.Камчия. Било констатирано, че заустването
на отпадъчните води се извършва без издадено Разрешително за ползване на воден
обект/Здравешко дере/ за заустване
на отпадъчни води от кланица и транжорна, издадено в
съответствие с чл.46, ал.1, т.3, б.“б“ от Закона за водите. Били взети две
проби – от първа ревизионна шахта на отвеждащ канал към Здравешко
дере, след ограда на производствена площадка и крайна събирателна шахта, и от
изход на заустващ тръбопровод/земна канавка/, преди заустване в Здравешко дере. Резултатите
от проверката били отразени в Протокол за проверка № ИН-088/08.12.2015г. С
протокола на Дружеството било дадено предписание в срок до 15.12.2015г. да представи
документи копия от приемо-предавателни протоколи за
предадени отпадъчни води на „Месни продукти“ ООД в ГПСОВ, за периода
м.юли-м.Декември на 2015г. и други документи, доказващи изчерпване,
транспортирани и приемане на отпадъчни води. Такива документи не били
представени в срок. С оглед така установените обстоятелства, св.Н. съставил на „Местни
продукти“ ЕООД АУАН № ИН-01/29.02.2016г. Актът бил съставен за осъществен
състав на чл.200, ал.1, т.31 и чл.200, ал.1 т.2 от ЗВ, като същият бил подписан
от управителя на дружеството с възражение. Приемайки възражението за
неоснователно, въз основа на акта Директорът на РИОСВ – Шумен издал Наказателно
постановление № 24/20.04.2016. Посредством същото, на основание чл.200, ал.1, т.2,
пр.1 от Закона за водите и чл.200, ал.1,
т.31, пр.1 от Закона за водите, наложил
на „Местни продукти“ ЕООД „имуществена санкция“ общо в размер на 3000лв.
Изложената фактическа обстановка се доказва от
събраните по делото писмени доказателства и показанията на разпитаните свидетели
Н., В. и В.. Същата не се опровергава от показанията на св.Й.С.и св.С.С.
Съдът констатира обаче, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати процесуални
нарушения, които са съществени и които са довели до опорочаване на издаденото НП.
Съгласно чл.201, ал.1 от Закона за водите /ЗВ/, актове за установяване на административни
нарушения по чл.200, ал.1 от ЗВ, с изключение на нарушенията по т. 16 и т. 34 –
41, се съставят от длъжностни лица, оправомощени от
министъра на околната среда и водите или от директорите на басейновите
дирекции. По делото е приложена Заповед
№ 45/31.01.2014г. на министъра на околната среда и водите, от която се
установява, че процесният АУАН е съставен от компетентен орган. Ал.2 на чл.201 от ЗВ гласи от друга страна,
че наказателните постановления по ал. 1 се издават от министъра на околната
среда и водите или оправомощени от него длъжностни
лица или от директорите на басейновите дирекции. Обжалваното
НП е издадено от Директора на РИОСВ – Шумен. Видно е, че същият не попада сред
лицата, които по силата на закона имат право да издават НП за процесната категория нарушения. По делото не е доказано
органът, който е издал обжалваното НП да
е оправомощено длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.2
от ЗВ. При това положение, материалната компетентност на органа, издал НП се
явява недоказана и съдът следва да приеме, че обжалваното НП е издадено при
липса на такава.
В НП не са посочени всички обстоятелства около твърдяните нарушения. АНО не е посочил по силата на кой
законов или подзаконов нормативен акт Здравешко дере
е воден обект.
На следващо място, от съдържанието на НП е видно, че
жалбоподателят е наказан за това, че е извършил нарушение в периода от
08.12.2015г. до 15.12.2015г. но от самото НП не става ясно кое от двете
нарушения са извършени в този период или и двете. Следва да се отбележи, че в административнонаказателното производство няма продължавано
нарушение. Отделно от това – след като срока за изпълнение на предписанието е
бил 15.12.2015г., то очевидно е че момента на това нарушение не може да е нито
08.12, нито периода 08-15.12.2015г. Видно от приложените по делото протоколи изследванията
на пробите са показали превишаване на допустимите концентрации съгласно т.11.1
от Наредба № 5 на Наредба № 6 от 09.11.2000г. за емисионни норми за допустимото
съдържание на вредни и опасни вещества в
отпадъчни води. От тези данни следва, че юридическото лице е санкционирано за две
отделни деяния, а са описани три нарушения. АНО е посочил, че с гореописаните
нарушения дружеството е осъществило два състава на административни нарушения по
Закона за водите. Липсва конкретизация с кое нарушение е осъществен състава на
чл.200, ал.1, т.2, пр.1 от Закона за водите и с кое нарушение е осъществен
състава на чл.200, ал.1, т.31, пр.1 от Закона за водите. На практика АНО е
описал три нарушения в наказателното постановление, а е наложил две санкции.
Съдът намери, че е допуснато и друго съществено
процесуално нарушение. Съгласно ал.1 на
чл.40 от ЗАНН актът следва да бъде съставен в присъствието на нарушителя, като
законодателят е предвидил хипотезите, при които съставянето на акта в отсъствие
на нарушителя е допустимо и законосъобразно - по аргумент от чл.40 ал.2 от ЗАНН
- когато нарушителят е известен, но не може да бъде намерен /която хипотеза в
случая не е налице/ или след покана не се яви за съставяне на акта /която
според НП е била налице в случая/. От материалите по делото е видно, че до управителя
на „Месни продукти“ ЕООД е била изпратена
покана за съставяне на АУАН - с писмо изх. № 611/29.01.2016г. Няма данни тази
показа да е получена от управителя на дружеството. Т.е. представляващият дружеството по никакъв начин не е бил
уведомен, че предстои да бъде съставен АУАН. Акта бил съставен в отсъствие на
нарушителя и едва на 07.03.2016г. същият се е запознал с акта и получил
възможност да изложи своите обяснения. Само при надлежна покана и неявяване на
представител на нарушителя би могла да намери приложение процедурата по чл.40,
ал.2 от ЗАНН, а предвид изложените обстоятелства, същата е била опорочена.
С оглед изложеното, съдът намира, че обжалваното НП е издадено
при съществени процесуалните нарушения, поради което следва да бъде отменено
като незаконосъобразно, без да бъде обсъждано по същество.
Водим от горното
и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 24 от 20.04.2016г.,
издадено от Директора на РИОСВ – гр.Шумен, с което на „Месни продукти“
ЕООД -с.Здравец, общ.Търговище, ул. ”Г.К.“
№ 7А, ЕИК *********, представлявано от управителя с.с.с. на основание чл.200, ал.1, т.2, пр.1 от
Закона за водите и чл.200, ал.1, т.31, пр.1 от Закона за водите е наложена имуществена
санкция общо в размер на 3000лв, като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване пред Търговищкия административен съд в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: