Решение по дело №375/2019 на Районен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юли 2019 г. (в сила от 22 октомври 2019 г.)
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20193330200375
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

 

Номер  312                            16.07.2019г.                          Град  Разград

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Разградският районен съд                                        наказателен  състав

На  двадесет и шести юни                                           Година 2019

В публичното заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОРОТЕЯ ИВАНОВА

Секретар: Живка Ранкова

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията Доротея Иванова

административно наказателно дело номер 375 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от К.А.М. *** против наказателно постановление № 37- 0000144/29.03.2019г. на Началник ОО „АА” гр.Разград към ИА “Автомобилна администрация” гр.София, с което на основание чл.93в, ал.11 от Закона за автомобилните превози /ЗАП/ му е наложена глоба в размер на 1500 лв. за нарушение на чл.34, § 3, буква „б“ от Регламент /ЕС/ 165/2014, в която счита НП за незаконосъобразно, неправилно, необосновано, постановено при съществени процесуални нарушения, като оспорва изцяло констатациите, с искане да бъде отменено изцяло. В с.з. не се явява, като в представените писмени бележки заявява, че поддържа жалбата на посочените в нея основания, като допълва, че липсва извършено нарушение от стана на доверителя му.

Въззиваемата страна – ОО “Автомобилна администрация”- Разград към Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” гр.София, в придружителното писмо към преписката заявява становище, че НП е съобразено с материалните и процесуалните правила при издаването му. При редовност в призоваването не се явява представител в с.з.

Районна прокуратура гр.Разград, при редовност в призоваването, не се явява представител и не заявява становище по жалбата и НП.

Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Обжалваното НП е издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение от 25.02.2019 г., съставен срещу жалбоподателя, за това, че “на 25.02.2019 г. около 13.40 часа в обл.Разград по път I-2, км.61 на КТП Стария кладенец в посока от гр.Русе за гр.Разград, като водач на състав от ППС състоящ се от влекач ДАФ ФТ ХФ 105.410 с рег.№ ***от категория ППС N3 и полуремарке с рег.№ В 2500 ЕН от категория ППС O4, извършващ обществен превоз на товари със заверено копие № ********** към Лиценз за международен автомобилен превоз на товари срещу възнаграждение, с пътен лист сер.Н/№ 054 от 24.02.2019 г., по маршрут за 25.02.2019г. от гр.Русе за гр.Девня, като в момента на проверката превозва празен контейнер, оборудван с дигитален тахограф Siemens kitas 2171 със сер. № ********** се установи: 1. Водачът г-н М. не е въвел ръчно, автоматично или по друг начин необходимите данни в карта № 0000000056517001 на водач за дигитален тахограф за периода от 15:49ч. на 01.02.2019г. до 05:37ч. на 04.02.2019г., когато водачът е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва дигиталния тахограф, видно при проверка на карта на водач за диг.тахограф, с което е нарушил разпоредбите на чл.34, § 3 буква „б“ от Регламент /ЕС/ 165/2014”.

Обстоятелствата по акта са отразени и в самото НП, поради което на М. е наложена глоба в размер на 1500 лв. на основание чл.93в, ал.11 от ЗАвП за цитираното нарушение.

Към административно наказателната преписка са приложени освен цитираните АУАН и НП, и копие от дневна разпечатка на дигитален тахограф, копие на разпечатка от карта на водач за дигитален тахограф, пътен лист, копие на удостоверение за дейности, заповед за определяне на компетентни лица.

По делото е разпитан свидетелят М. /актосъставител/, който по същиество потвърждава изложените в АУАН обстоятелства, а именно, че на посочената дата и място са спрели за проверка товарен автомобил, управляван от М.. Установил, че липсва запис в картата на водача за периода от 15.49ч. на 01.02. до 05.37ч. на 04.02.2019г. и по този начин водача не е изпълнил задължението си да въведе ръчно, автоматично или по друг начин необходимите данни в картата си на водач за дигитален тахограф, когато е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да го използва. Свидетелят заявява, че не му е било представено приложеното към удостоверение.

Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна срещу акт, подлежащ на съдебен контрол. Разгледана по същество се явява неоснователна и недоказана, а НП като законосъобразно следва да бъде потвръдено от съда.

С оглед дадените правомощия съдът извърши цялостна проверка на НП и АУАН, като констатира, че същите са издадени от компетентни органи, при спазване на предвидената процедура.

С оглед на събраните по делото доказателства обаче, съдът намира, че нарушението на жалбоподателя е установено по несъмнен и безспорен начин както от обективна, така и от субективна страна. Съгласно чл.93в, ал.11 от ЗАП  Водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 1500 лв.

Съгласно чл.34 от Регламент /ЕС/ 165/2014 - водачите използват тахографски листове или карти на водача всеки ден, през който управляват превозното средство, считано от момента на приемането му. Тахографският лист или картата на водача не могат да бъдат изваждани преди края на дневното работно време, освен ако има специално разрешение за това. Тахографският лист или картата не могат да бъдат използвани и за по- дълъг период, освен този, за който са предназначени. От друга страна, когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, съответните периоди следва да се нанесат ръчно в листа или в картата на водача.

По делото не се спори, че проверяваното превозно средство е било оборудвано с дигитален тахограф. В разпоредбата на чл. 34, § 3, б. "б" от Регламент (ЕС) № 165/2014 г. е предвидено, че когато в резултат на отсъствие от превозното средство, водачът не е в състояние да използва този тахограф, периодите, посочени в § 5, б. "б", подточки "ii", "iii" и " iv", се вписват в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа.

От кредитираните по делото доказателства – свидетелските показания на актосъставителя М. и разпечатки на дигиталната карта на водача се установява, че жалбоподателят като водач на превозното средство не е изпълнил това свое задължение. Видно от разпечатките на дигиталната карта с името на жалбоподателя за времето от 15:49ч. на 01.02.2019г. до 05:37ч. на 04.02.2019г. липсват записи и той не е въвел ръчно необходимите данни когато е бил извън превозното средство. В случая под "периоди" се има предвид времето, отговарящо на символите в § 5 на чл. 34 - друга работа, време на разположение, различно от управление или почивки и то с оглед преценка на изискванията и на Регламент (ЕС) № 561/2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт.

За съставомерността на нарушението е без значение при какви обстоятелства е бездействал нарушителя, вместо да изпълни вменените му задължения.

Съобразявайки установеното в хода на съдебното следствие съдът приема, че е налице съответствие между фактическата обстановка, констатирана от контролните органи и правната квалификация, дадена от АНО в издаденото НП, което води до ангажиране на отговорността му за процесното нарушение.

Действително чл. 34 § 3 от Регламент № 165/2014 г. постановява, че "държавите членки не налагат на водачите изискване за представят формуляри, свидетелстващи за действията им във времето, когато не се били в превозното средство", но в конкретния случай е вменено административнонаказателно обвинение за това, че водачът не е изпълнил задължението си чрез използване на приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено от дигиталния тахограф, с който е оборудвано превозното средство, да отрази в картата си на водач, че за определен период от време е бил извън превозното средство поради "друга работа", различна от управление, "период на разположение" или "почивки по време на работа или почивки", съобразно посоченото в § 5, буква "б", подточки "ii", "iii" и " iv", а не за представяне на формуляри /удостоверения за дейности/ относно какви са били неговите действия извън превозното средство. Ето защо и възражението, че представяйки приложеното удостоверение за дейности следва да отпадне административно наказателната му отговорност, се явява неоснователно.

Наложеното от административно наказващият орган наказание- глоба на размер на 1500 лв. е в размер на фиксирания от закона, поради което не може да бъде намаляван.

Предвид изложеното съдът намира, че в случая издаденото НП се явява правилно и законосъобразно, поради което и следва да бъде потвърдено от съда.

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р      Е      Ш     И      :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП 37- 0000144/29.03.2019г. на Началник ОО „АА” гр.Разград към ИА “Автомобилна администрация” гр.София, с което на основание чл.93в, ал.11 от Закона за автомобилните превози /ЗАП/ на К.А.М. *** е наложена глоба в размер на 1500 лв. за нарушение на чл.34, § 3, буква „б“ от Регламент /ЕС/ 165/2014.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Районен съдия: