Решение по дело №112/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 129
Дата: 7 декември 2023 г. (в сила от 7 декември 2023 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700112
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юли 2023 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 07.12.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на петнадесети ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                             ЧЛЕНОВЕ:   ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                                                   МАРИЯ БОЖКОВА

      

при секретаря Мелиха Халил

и с участието на Росица Георгиева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 112 по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на „Смарт Бизнес Офис“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, подадена от упълномощен от управителя процесуален представител, срещу Решение № 107/17.05.2023 г. по а.н.д. № 302/2023 г. по описа на РС – Кърджали. Съдебното решение се оспорва с твърдения за неправилност, поради допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила и необоснованост.

Излагат се оплаквания, че Районния съд не е обсъдил възраженията на жалбоподателя за незаконосъобразност на АУАН и НП, поради допуснати процесуални нарушения в административнонаказателното производство. Сочи се, че към съставения АУАН бил приложен Протокол за извършена проверка № ПР2234123 от 21.10.2022 г., в който не се съдържали ясни и недвусмислени предписания на органа, които провереното лице е задължено да изпълни. Същевременно в протокола бил упоменат ред и срок за обжалване на „предписанията“, което навеждало на предположение, че документа следва да бъде възприет като задължително предписание. В тази връзка се твърди, че е налице неяснота относно характера на процесния протокол, която създавала пречки проверяваното лице да организира защитата си. Ако се приемело, че протокола има характер на задължителни предписания, то АНО не е приложил задължителния  в такива случаи ред на чл. 405а, ал. 1, изр. 1 и 3 от КТ. Освен това, връчвайки протокола (предписанията) и АУАН на една и съща датата и неуточнявайки правното естество на протокола като ПАМ, наказващия орган лишил нарушителя от възможността да ги обжалва в указания 14-дневен срок или да ги изпълни, или да сключи споразумение с органа.

Изразява се становище, че районния съд не е обсъдил и не се произнесъл относно оставената без разглеждане от горестоящия административен орган жалба срещу изготвения протокол, което се явявало съществен процесуален порок, представляващ самостоятелно основание за отмяна на оспореното решение.

Искането е да се отмени оспореното решение и делото да се върне на РС за разглеждане от друг състав.

В съдебно заседание, касаторът не се представлява. В молба на пълномощник е направено изявление за поддържане на жалбата по изложение в нея съображения и претенция за присъждане на деловодни разноски.

Ответникът – Директор на Дирекция „ Инспекция по труда“ – Кърджали, редовно призован, чрез пълномощник, изразява становище за неоснователност на касационната жалба и правилност на оспореното решение. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар при евентуално уважаване на касационната жалба. В писмена защита развива подробни съображения за неоснователност на касационната жалба.

 Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност и законосъобразност на оспореното решение.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по а.н.д. № 302/ 2023 г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

            Разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

          С оспореното решение РС – Кърджали е потвърдил Наказателно постановление № 09-2200322 от 21.11.2022 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда” гр.Кърджали, с което на „Смарт Бизнес Офис“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, в качеството му на работодател, на основание чл.416, ал.5, вр. чл.414, ал.З от КТ, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 500 лв., за нарушение на чл.62, ал.1 вр. чл.1, ал.2 от КТ. Със същото решение касаторът е осъден да заплати на ИА ГИТ, София юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

          РС – Кърджали е приел, че АУАН и наказателното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган , съдържат необходимите реквизити по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. В проверяваното решение  се съдържат мотиви, че описаната в акта и наказателното постановление фактическа обстановка става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Районният съд е приел, че е безспорно доказано извършеното нарушение, описано в АУАН и НП. В оспореното решение са изложени мотиви относно наличието на трудово правоотношение между „Смарт Бизнес Офис“ ЕООД – касатор в настоящото производство и лицето Р. Г. С. Също така са съдържат съображения защо Районния съд приема, че съществуващите между посочените по-горе лица са трудовоправни, а не гражданско правни.

Решението е правилно. Не се установиха изложените касационни основания за неговата отмяна.

 При правилно установена фактическа обстановка РС – Кърджали обосновано е направил извод за законосъобразност на наказателното постановление на директора на ДИТ – Кърджали. В съответствие със събраните писмени и гласни доказателства решаващият съд е приел, че е доказано извършването на описаното в наказателното постановление нарушение на чл. 62, ал. 1 от КТ, във вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ.

В касационната жалба са въведени доводи, че РС – Кърджали е игнорирал и не е обсъдил изложените от касатора възражения за неяснота на характера на Протокола за извършена проверка и оставянето без разглеждане на жалбата срещу него от горестоящия административен орган, както и неизпълнение на процедурата по чл. 405, ал. 1,изр. 1 и 3 от КТ от страна на административния орган.

АС – Кърджали, в настоящия касационен състав, намира за правилен извода в оспореното решение, че всички оплаквания на касатора, касаещи естеството на съставения протокол за извършена проверка, връчването и оспорването му, са неотносими към настоящото производство.

В разпоредбата на чл. 405а, ал.1 от КТ е предвидена възможност контролните органи на ДИТ да обявят с постановление трудовото правоотношение за възникнало, когато установят, че работната сила се предоставя в нарушение на чл. 1, ал. 2 от КТ. Цитираната норма няма задължителен характер по отношение на административния орган, т.е. дали да упражни или не правото си по чл. 405а, ал. 1 от КТ е въпрос на преценка на административния орган. Също така, обявяването на трудово правоотношение за възникнало, с постановление на контролните органи на инспекцията по труда, се развива в самостоятелно производство, различно от това по ангажиране на административнонаказателната отговорност на нарушителя. Т.е. двете производства са независими едно от друго, поради което установяването на административно нарушение не е обусловено от издаването на такова постановление.

Посочените горе аргументи за самостоятелност на производството по ангажирана на административнонаказателна отговорност се отнасят и по отношение на производството по налагане на принудителни административни мерки, уредени в чл. 404 от КТ. Следователно, без значение, за законосъобразността на съставения АУАН и издаденото НП, е обстоятелството дали съставения протокол за извършена проверка има или не характер на задължително предписание. В случая е от значение дали протокола установява извършено нарушение, а това безспорно е така. Освен това ПАМ, съобразно чл. 405 от КТ, подлежат на обжалване по реда на АПК. Съответно, проверката им за законосъобразност не следва да се прави в производство по налагане на административно наказание или при последващото му обжалване пред районните съдилища, поради което и възраженията на касатора правилно са приети от първоинстанционния съд за неотносими към настоящото производство.

От изложеното се установява, че оспореното решение, с което е потвърдено, като законосъобразно, наказателното постановление на директора на Д „ ИТ“ – Кърджали е правилно, валидно и допустимо и следва да се остави в сила.

При този изход на делото и съгласно чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение се явява основателна и следва да се уважи, като се присъди такова в размер на 80 лв., определено съобразно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ.

Ето защо и на основание чл. 221, ал. 2, предл.1-во от АПК, във вр. с чл.63в от ЗАНН, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Оставя в сила Решение № 107/17.05.2023 г., постановено по а.н.д. № 302/2023 г. по описа на РС – Кърджали.

ОсъждаСмарт Бизнес Офис“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, да заплати на Изпълнителна агенция „ Главна Инспекция по труда“ – София юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. (осемдесет лева).

          Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.