Решение по дело №118/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юни 2023 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20237240700118
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Logo copy          

                     Р Е Ш Е Н И Е     183

                    

                       02.06.2023 г., гр. Стара Загора

 

          В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд- Стара Загора, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти април през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                          

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

 

 

при секретаря Албена Ангелова

изслуша докладваното от съдия КОСТОВА-ГРОЗЕВА адм. д. 118 по описа на съда за 2023 г.

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, вр. с чл.215 ЗУТ.

            Образувано е по жалба от Н.А.И. *** и И.М.И. ***, представлявани от адв. К. *** против заповед № 109/19.01.2023г. на Кмета на Община Казанлък за изменение на ПУП за УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, община Казанлък.

            Двамата жалбоподатели сочат, че им била съобщена служебно изготвена преписка по изменение на ПУП-ПР за част от кв. 48 по плана на град Крън, с който се разделял УПИ XI-1454 /460 кв.м./ на УПИ I-575 и УПИ ХI-1453 /300 кв.м./ и след като се запознали с нея внесли възражения по предложението. Тогава и се запознали с жалената от тях заповед № 109/19.01.2023г., с който на осн. чл.135, ал.5 от ЗУТ се разрешавало изработването на проект за изменение на ПУП за УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, община Казанлък, който се състоял в изменение на ПР, с който въпросното УПИ – за жилищно застрояване, се разделяла на УПИ XI-447 и УПИ ХVI-1453 /за жилищно застрояване/.

            Оспорващите сочат, че били заинтересовани лица да жалят заповед № 109, тъй като тя била индивидуален административен акт по см. на чл.21 от АПК, а и разпореденото с нея пряко ги засягало, тъй като били носители на ограничено вещно право, право на строеж върху целия УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, община Казанлък. За това я оспорват като незаконосъобразна, издадена при съществени  процесуални нарушения, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с неговата цел.

            Сочат, че самата заповед била издадена по повод на служебно изготвено предложение за изменение по заявление на Кмета на Община Казанлък и след като двамата оспорващи заявили интерес да закупят земята, частна общинска собственост, върху която било реализирано отстъпено право на строеж и в срок била построена жилищна сграда. Цитира се чл.44, ал.4 от наредба №15 на ОбС Казанлък, като се сочи, че било извършено обследване за поделяемостта на УПИ XI-447, като било издадено заключение, че той бил поделяем по см. на чл.20, ал.2 от ЗУТ, съобразно скица от 08.12.2022г. и била предприета процедурата за промяна на ПУП, като била изготвена скица-проект за изменение на ПР на част от кв. 48 по плана на гр. Крън, одобрен през 1974г. и в частта на визираното УПИ. Имало издадено на осн. чл.135, ал.3 от ЗУТ мотивирано становище от Гл. архитект на Община Казанлък, което не било датирано, а то следвало да се издаде преди оспорваната заповед, това водело до нарушение на самата процедура по издаването й. В него липсвали мотиви, които да обуславяли изискуемите от закона и посочените в скицата- проект основания по чл.134, ал.1, т.1 и ал.2, т.6 от ЗУТ. Първото основание сочело, че влезлите в сила ПУП можели да се изменят, когато били настъпили съществени промени в обществено-икономическите условия или устройствените такива, при които бил съставен планът, но нямало конкретизиране кое от двете посочени в текста условия било взет в предвид като основание, а на второ място и нямало изложени мотиви за приложението на което и да било от двете. Другото визирано правно основание изисквало наличието на съгласие от всички собственице на имоти по чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях. Такова съгласие обаче двамата оспорващи не били дали. В мотивите на оспорваната заповед било посочено като основание заявление от 16.11.2022г. от Н.И. за закупуване на общинско УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, община Казанлък, а от 18.11.2022г. било подадено заявление и от И. М.И., но двете заявления били оттеглени с нарочни заявления от 01.02.2023г., поради което се счита, че основанието за издаване на заповедта било отпаднало.

На следва място се сочи, че с оспорваната заповед се разрешавало изработването на проект за изменение на ПУП-ПР досежно УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, състоящо се в разделянето на му на две отделните УПИ - УПИ XI-447 и УПИ XVI-1453 /за жилищно застрояване/, което било в пълно противоречие с предложението по скицата-проект, изработена в отсъствие на основание по ЗУТ за промяна на ПУП. Отделно от това се твърди, че в обявлението за служебно изготвената преписка за изменението на ПУП-ПР била отразена различна номерация и квадратура

Жалбоподателите, редовно призовани, се представляват от пълномощника си, която поддържа жалбите. Пледира за отмяна, поради допуснати съществени пороци на проведената процедура и по доводи, наведени в жалбата. Претендират се разноски.

Ответникът, Кмет на Община Казанлък, редовно призова, не се представлява и не взема становище по жалбите.

Съдът, въз основа на приетия по делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа страна следното:

Със заявление за закупуване на имот общинска собственост от 16.11.2022г. /л.31, гръб/, Н.И. *** заявила до Кмета на Община Казанлък желание да закупи имот общинска собственост, представляващ УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън. На 18.11.2022г. до Кмет на Община Казанлък от И.М.И. било подадено идентично заявление за закупуване на горепосочения общински имот по плана на гр. Крън /л.31/, като и към двете заявления били приложени документи за собственост.

Със заявление рег. № 94-Н-2505-1 от 11.01.2023г. на Зам. Кметът на Община Казанлък подадено до Кмета на Община Казанлък било поискано издаване на разрешение за изработване на изменение на ПУП, съгласно чл.135, в частност изработване на проект на изменение на ПУП-ПР относно УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън /л.26/ с посочена цел – разделяне. По делото е налично мотивирано становище на Гл. Архитект на Община Казанлък /л.25/ относно подаденото заявление за изработване на проект за изменение на ПУП-ПР с възложител Община Казанлък във връзка със заявленията на Н.И. и И.М.И., наследници на Минчо И.И.. Със заповед № 109/19.01.2023г. Кметът на Община Казанлък разрешил изработването на проект за изменение на ПУП-ПР относно УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, състоящ се в следното : разделяне на УПИ XI-447, кв. 48 „за жилищно застрояване“ на УПИ XI-1454, кв. 48 и УПИ XVI-1453 /за жилищно застрояване/. С Обявление №07/24.01.2023г. служебно изработеният проект за изменение на ПУП-ПР за част от кв. 48 по плана на гр. Крън бил обявен на заинтересованите лица, като с него бил даден и 14 дневен за подаване на възражения /л. 23/. Видно от приложените копия от пощенски известия на л. 23, обявлението било съобщено на Н.И. на 01.02.2023г., а на И.М. на 10.02.2023г.

На 01.02.2023г. Н.И. *** заявление рег. № 94-Н-2505-1-7 от 01.02.2023г. /л.9/20/, с което заявила, че се отказва от заявеното в молбата от 18.11.2022г. и не желаела да закупи земята частна общинска собственост, представляваща УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, върху която било построено по отстъпено право на строеж жилищната й сграда и оттегляла молбата от 18.11.2022г. с рег. № 94-Н-2525-1-1. На 13.02.2023г. под рег. № 96-Н-2505-1-8 и Н.И. *** заявление /л.22/, в което отново посочила, че се отказвала от желанието си за закупуване на земя частна общинска собственост и оттегляла молбата си от 18.11.2022г., като направила и възражения относно проекта за изменение на ПУП-ПР на част от кв.48 за разделяне на УПИ XI-447 на два отделни УПИ. На същата дата /13.02.2023г. и И.М. подал идентично заявление /л.16/19/. На 15.02.2023г. Н.И. и И.М. подали възражение до Кмета на Община Казанлък с рег. № 94-Н-2505-1-11 по обявление за изготвения проект за изменение на ПУП-ПР за част от кв. 48 с №07/24.01.2023г. /л.11-12/.

Жалбите против Заповед №109/19.01.2023г. били подадени чрез органа и входирани на 15.02.2023г. под рег. № 94-Н-2505-1-10.

 Прилагат се по делото още: скица-проект за изменение на ПЛ на част от кв. 48, гр. Крън /л.28/; типов договор от 22.11.1967г. за продажба на право на строеж върху държавна земя /л.27/; скица № 1676/08.12.2022г. /л.29/; нот. акт за дарение №66 от 01.08.1991г. удостоверение за наследници на Минчо И.М. /л.32/; удостоверение за наследници за И. М.И. /л. 45/;

При така установеното от фактическа страна, от правна Съдът приема следното:

По допустимостта на оспорването – същото е процесуално допустимо, като изходящо от лица, удостоверили по делото правен интерес от него, легитимирайки се като заинтересовани по см. на чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ /вж. приложените на л. 27, 30, 32 и л.45 доказателства/, в срока по чл.215, ал.4 ЗУТ, пред местно компетентния административен съд. Не се установяват друго обстоятелства по см. на чл.159 от АПК за оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото.

Жалбата е основателна.

Удостоверява се, че със заявление /л.26/ до Кмета на Община Казанлък е инициирано служебно производство по изменение на влязъл в сила ПУП-ПР на осн. чл.135, ал.5 от ЗУТ с цел разделяне на УПИ XI-447, кв. 48 „за жилищно застрояване“ по плана на град Крън. Видно от становище на Гл. Архитект на Община Казанлък, същото е мотивирано с постъпило искане от двамата оспорващи за закупуване на имота частна общинска  собственост, представляващ въпросното УПИ, за което същите са се легитимирали като лица, притежаващи право на строеж върху него. Допълнително е налице в становището на главния архитект, че искането е допустимо и отговарящо на техническите изисквания на Наредба №7 и чл.19, ал.1 от ЗУТ, както и е мотивирано с приложимост на общинска наредба /Наредба №15 за придобИ.е, управление и разпореждане с общинско имущество/, с оглед подаденото заявление от жалбоподателите от м.10.2022г. за закупуване на процесния УПИ, частна общинска собственост, върху който има изградена законна постройка. Именно това заявление е фактическото основание за иницииране на процедурата по изменение на влезлия в сила ПУП-ПР в процесната част. Според общинската наредба, при подадено заявление за закупуване на имот частна общинска собственост, в който има изградена законна постройка, собствениците й могат да закупят земята, при условията на чл.44, ал.4 от наредбата, който препраща към ЗУТ.

В случая обаче и при съобразяване на императива на чл.15, ал.1, изр. второ от ЗУТ, съгласно който, урегулираните веднъж поземлени имоти не подлежат на последващо урегулиране освен в предвидените в този закон случаи, органът не е отчел, че въпросната наредба не може да намира приложение /т.е., тя не може да бъде основание за търсеното изменение /вкл. и предвиденото разделяне, съгласно хипотезата на чл.44, ал.4 от нея/, а изцяло следва да се прилагат нормите от ЗУТ. Това сочи, че изработеният проект на изменение на ПУП, предвиждащ разделяне на процесния УПИ на два самостоятелни такива е извършено незаконосъобразно и в нарушение на империтивните норми от ЗУТ, при не отчитане на действително притежаваното право от двамата жалбоподатели върху целия УПИ XI-447, кв. 48 „за жилищно застрояване“, съобразно на представените от тях доказателства /типов договор и нот. акт за дарение/.

При предприемане на търсеното изменение, чрез промяна на ПУП-ПР съгласно проекта на л.28 от делото в хипотезата на чл.135, ал.5 от ЗУТ, законът изисква то да се обуслови от наличието на някое от основанията по чл. 134, ал. 1 и 2, т.е., в който случай компетентният орган по ал. 1 на чл.135 може да нареди служебно със заповед да се изработи проект за изменение на действащ устройствен план. Формално обаче заповедта не съдържа визиране на конкретно правно основание в себе си /освен нормата на чл.135, ал.5 от ЗУТ/, нито от което и да е друго доказателство може да се изведе някаква правна обосновка в търсеният смисъл. В този смисъл е налице нарушение на изискването за правна обоснованост на административния акт, а това се възприема за съществено процесуално нарушение, доколкото препятства извършването на съдебния контрол. Дори и да се приеме, че органът е търсел приложимост на чл. 134, ал.2, т.6 от ЗУТ, то тази хипотеза според съда е несъвместима с хипотезата на служебно инициирано изменение по чл.135, ал.5 от ЗУТ, т.е. по искане на органа по чл.135, ал.1 от ЗУТ/, тъй като я изключва. Още по-малко данните от преписката обосновават приложимост на някое от другите основания по чл.134, ал.1 и 2 от ЗУТ.

Макар и заповедта да е издадена от материално компетентния административен орган, то същата е незаконосъобразна поради допуснати съществени процесуални нарушения и в нарушение на приложения закон. Това сочи на основателност на жалбите. При този извод, основателни и своевременно заявени за исканията за разноски, като се удостоверява по делото /л. 47-49/, че жалбоподателите са направили поотделно разноски по делото в размери от по на 1260 лева всеки, като не се прави от ответника възражение за прекомерността на договорения и заплатен хонорар на адвоката, поради което същият следва да се присъди в искания размер и съгласно приложения списък по чл.80 от ГПК.

Водим от горното, Съдът

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалби на Н.А.И. *** и И.М.И. ***, Заповед № 109/19.01.2023г. на Кмета на Община Казанлък за изменение на ПУП-ПР относно УПИ XI-447, кв. 48 по РП на град Крън, община Казанлък.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на Н.А.И. ***, ЕГН- ********* разноски в размер на 1260 лева.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на И.М.И. *** разноски в размер на 1260 лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението му пред ВАС на Р. България.

 

                                                            Административен съдия: