Решение по дело №491/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 февруари 2020 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700491
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

15                                       10.02.2020 год.                    гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на шестнадесети януари две хиляди и двадесета год., в състав         

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Пенка Маринова и в присъствието на прокурора Константин Тачев, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №491  по описа  за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

     Образувано е по касационна жалба на „Астери бюти“ЕООД, представлявано от управителя Т.В.Н., чрез пълномощника си по делото адв. С.Т. против Решение №573 от 30.10.2019 год., постановено по АНД №2355/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ №455393-F484894/05.08.2019 год., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП. В касационната жалба се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на решението, като по същество изложените съображения са за постановяването му в нарушение на материалния закон. Съдът въобще не се е съобразил, че при издаването на наказателното постановление е била нарушената нормата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В обстоятелствената част на наказателното постановление е отбелязано, че проверката е била направена на 22.04.2019 год. в 13.25 часа, а отчета с нулиране и запис е отпечатан в 18.53 часа на 22.04.2019 год., в който отчет е включена и регистрираната сума от 25.00 лв. с ФКБ №20/16.04.2019 год. в 10.15 часа., т.е. налице е логическо противоречие водещо до порочност на административният акт. Житейски е недопустимо проверката да е извършена в 13.25 часа, а дневният отчет за 16.04.2019 год. да е отпечатан пет часа по-късно. Касаторът счита, че неправилно е прието от районният съд, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН за квалифицирането на деянието като маловажно. Липсват каквито и да е било мотиви на съда относно обществената опасност на нарушението, като такава преценка не е била направена и от наказващият орган. В представената по делото писмена защита, е посочено, че за подобни нарушения касаторът е бил санкциониран с още четири наказателни постановления, които са били потвърдени от районният съд, като са приложени и заверени копия от решенията. С така потвърдените наказателни постановления се налага обща санкция в размер на 2 500.00 лв., която сума е необосновано висока за допуснатото нарушение. Направено е искане за отмяна на оспореното решение и за постановяване на друго, с което да бъде отменено наказателното постановление.

       Ответникът Централно управление на НАП, чрез процесуалният си представител юриск. Т. изразява становище за неоснователност на касационната жалба и моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира и юрисконсултско възнаграждение.

       Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е неоснователна.

        Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното решение се явява неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Районен съд Стара Загора е потвърдил като правилно и законосъобразно НП №455393-F484894/05.08.2019 год., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ Пловдив при ЦУ на НАП въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №F484894/17.05.2019 год., с което на касатора, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500.00 лв. на основание чл.185, ал.2 във връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредбата №Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства. Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че при извършване на проверка на 22.04.2019 год. в 13.25 часа в обект – студио за красота „Астери“, находящ се ***, стопанисван от Астери бюти”ЕООД гр. Стара Загора, ЕИК ***, е констатирано, че дружеството в качеството си на задължено лице по чл.3 от Наредба №Н-18 от 2006 год. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ, не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет от въведеното в обекта и функциониращо фискално устройство Perfect S 01KL  с ИН на ФУ DY 417778 и ИН на ФП 36574546 за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби. При отпечатване на КЛЕН /отчет контролна лента/ от ФУ с ИН ФУ DY 417778 и ИН на ФП 36574546 за периода 01.01.2019 год. – 22.04.2019 год. се установи, че на дата 16.04.2019 год. е издаден ФКБ №000020/16.04.2019 год. в 10:15 часа с реализиран оборот на стойност 20.00 лв., но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края на работния ден. Отчет с нулиране от ФУ е отпечатан в 18.53 часа на 22.04.2019 год. под №000031 с фиск. памет №36574546 с общ оборот 185 лв., като този оборот включва и регистрираната сума на ФКБ №000020/16.04.2019 год. в 10:15 часа на стойност 20.00 лв. Нарушението не води до неотразяване на приходи. Нарушението е установено и документирано с ПИП сер. АА №0408034/22.04.2019 год. С това си деяние дружеството е нарушило чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18 от 2006 год. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ от 2006 год. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства и във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.

За да потвърди наказателното постановление, районен съд Стара Загора е приел, след подробен анализ на описаните в констативният протокол факти, както и на събраните по делото свидетелски показания, че нарушението е безспорно установено. Наказващият орган е спазил формално процедурата по издаването на наказателното постановление. Деянието е формално осъществено и съдържа белезите на административното нарушение, а неизпълнението на задълженията по наредбата са довели до извършването на деяние, което покрива белезите на осъщественотто административно нарушение. Всичко това е формирало вътрешното му убеждение да потвърди наказателното постановление.

Така постановеното решение е правилно.

 Касационният състав на Административен съд Стара Загора намира, че в процедурата по издаване на АУАН F484894/07.05.2019 год. и на НП №455393-F484894/05.08.2019 год. не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателното постановление, т.е. такива, които да ограничават правото на защита на наказаното юридическо лице, както е прието и от районен съд Стара Загора.

Неоснователно е изложеното в касационната жалба за наличие на логическо противоречие в наказателното постановление. Безспорно е, че проверката е била извършена на 22.04.2019 год. в 13.25 часа, за което е съставен и съответния протокол. В същият е отразено, че не е бил разпечатан дневен отчет за дата 16.04.2019 год., когато е била реализирана продажба на стойност 20.00 лв. Разпечатаният дневен отчет в 18.53 часа е такъв за работният 22.04.2019 год. и в него е включена продажбата от 16.04.2019 год. /лист 17 от АНД №2355/2019 год. на РС Стара Загора/. Необходимо е да се отбележи, че акта за установяване на административно нарушение е съставен не в деня на извършване на проверката, а едва на 07.05.2019 год. – след малко повече от две седмици след проверката. Именно тогава е бил представен и дневния финансов отчет от дата 22.04.2019 год., който е част от преписката и е логично да бъде приложен към преписката и описан в наказателното постановление. Чрез него се удостоверява, че нарушението не води до неотразяване на приходи. Не е спорно също така, че в хода на проверката е извършена разпечатка на КЛЕН /лист 24 от АНД №2355/2019 год. на РС Стара Загора/ и периодичен отчет, от които разпечатки се установява и процесното нарушение. Разпоредбата на чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18 от 2006 год. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ от 2006 год. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, в редакцията си към датата на извършване на проверката и датата на извършване на нарушението, изисква лицето по чл.3 да отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби/сторно операции. Доколкото не е спорно, че на 16.04.2019 год. е била регистрирана продажба на стойност 20.00 лв., то за касаторът е съществувало задължение в края на работния ден да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет. Това не е сторено, като с това бездействие е осъществен и състава на административното нарушение.

Съдът не споделя изложеното в касационната жалба, че в случая е налице маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Видно от събраните по делото писмени и гласни доказателства при извършената проверка, не е установено в края на работния ден на 16.04.2019 год. да е бил отпечатан, с нулиране и запис на дневен отчет. Не е спорно по делото, че за извършената продажба на 16.04.2019 год. е бил издаден фискален бон. Не е спорно също така, че констатираното нарушение не води до неотчитане на приходи.

В обжалваното наказателно постановление макар и твърде лаконично, но наказващият орган е посочил, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН. В оспореното решение на районния съд също са изложени съображения за липсата на предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН. Същите доказват, че такава преценка е била извършена и от наказващият орган и от районният съд, с което са спазени законовите изисквания.

Нарушението е на просто извършване, поради което и законодателя е предвидил с разпоредбата на чл.185, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС по-нисък размер на имуществената санкция – от 500.00 лв. до 2000.00 лв. В настоящия случай наложената имуществена санкция е в минимален размер от 500.00 лв. и няма основание да се приложи чл.28 от ЗАНН поради факта, че нарушението е отстранено след неговото установяване. Законодателят със създаването на санкционната норма на чл.185, ал.2, изр. второ във връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС е изключил възможността за прилагане на института на маловажния случай. Сами по себе си обстоятелствата, че търговецът не е допускал нарушения на данъчно-осигурителното законодателство; че няма публични задължения; че не е налице увреждане на фиска и щета на бюджета, не са достатъчни нарушението да бъде определено като „маловажен случай” по см. на чл.93, т.9 от ДР на НК във вр. с чл.11 от ЗАНН, което да обуслови приложението на чл.28 от ЗАНН. В случая тези обстоятелства могат да бъдат преценени като смекчаващи обстоятелства по см. на чл.27, ал.2 от ЗАНН, релевантни за определяне размера на следващата се за извършеното нарушение административна санкция и които са взети предвид от административнонаказващия орган при реализиране на отговорността по чл.185, ал.2 от ЗДДС чрез налагане на имуществена санкция в хипотезата когато нарушението не води до неотразяване на приходи, която санкция е определена в законово регламентирания минимален размер. Обстоятелствата по извършването му не разкриват по-ниска степен на обществена опасност от всички останали случаи на същото административно нарушение. Напротив, видно от посоченото в писмената защита, налице са още четири подобни административни нарушения, които са били установени при проверката и за които дружеството е било санкционирано. Това доказва наличие по скоро на системност на нарушението, но не предполага приложението на чл.28 от ЗАНН.

С оглед на гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че решение573/30.10.2019 год., постановено по АНД №2355/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора е правилно и законосъобразно, а касационната жалба е неоснователна.

Предвид изхода на делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН /ДВ бр.94/29.11.2019 год./ и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ съдът определя дължимото в случая юрисконсултско възнаграждение за въззивната инстанция в размер на 80.00 лв.

   Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК съдът

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛЯ Решение №573/30.10.2019 год., постановено по АНД №2355/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора.

ОСЪЖДААстери бюти“ЕООД, ЕИК ***, представлявано от управителя Т.В.Н. и със седалище и адрес на управление *** да заплати на НАП гр. София, ЕИК *** представлявана от директора Г.Д.сумата от 80.00 /осемдесет/ лв., представляващо юрисконсултско възнаграждение.

    Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

                   

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                 

                                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.   

 

                                                                                                       2.