Решение по дело №276/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 604
Дата: 5 май 2022 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20227040700276
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

                              604                     дата 05 май 2022 г.                град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,    ХIIІ-ти състав,

в публично заседание на 14 април 2022г., в следния състав:

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: РУМЕН ЙОСИФОВ

                                                                          ЧЛЕНОВЕ:  1.ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА                                                                                            

                                                                                                       2. ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ

 

Секретар: И.Л.

Прокурор: Христо К.

 

разгледа докладваното от съдия СТОЙЧЕВА

КНАХ дело № 276 по описа за 2022г. и за да се произнесе

взе предвид следните обстоятелства:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс, във вр. с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Агенция за държавна финансова инспекция против Решение № 45/13.01.2022г. постановено по НАХД № 4830/2021г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е отменено Наказателно постановление № 11-01-225/07.09.2021г., с което, на ответника по касация – инж.Г.Й.Т. ***, на длъжност изпълнителен директор на „ВиК“ ЕАД гр.Бургас, за нарушение на чл.13, ал.3, т.1 вр. с чл.2, ал.2, т.8 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС), на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ), е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 лева.

Съдебното решение се обжалва като неправилно и необосновано, поради нарушение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Според касатора процесното НП е законосъобразно, издадено в съответствие с процесуалните и материални разпоредби, а наложеното наказание е съобразено с целта на закона. Не споделя изводите на съда, за отмяна на НП поради неспазване срока на чл.34, ал.2 от ЗАНН. Сочи се, че съдът неправилно е тълкувал разпоредбата, поради което неправилно е определил от кога започва да тече шестмесечния срок за образуване на административнонаказателното производство. Иска се отмяна на съдебното решение и потвърждаване на наказателното постановление. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание касаторът се представлява от юрисконсулт, който поддържа касационната жалба на сочените в нея основания.

Ответникът по касация не се явява и не изпраща представител.

Прокурорът от Окръжна прокуратура – Бургас дава заключение за отмяна на съдебния акт поради погрешни изводи на съда за нарушение на чл.34, ал.2 от ЗАНН.

Касационната жалба е процесуално допустима, подадена от надлежна страна, в законоустановения срок, а разгледана по същество е неоснователна.

Административният съд обсъди доводите на касационния жалбоподател, а съобразно разпоредбата на чл.218, ал.2 от АПК извърши и служебна проверка относно допустимостта, валидността и съответствието на решението с материалния закон.

Ответника по касация е санкциониран за това, че към 31.12.2019г., в качеството си на изпълнителен директор и ръководител на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД гр.Бургас – организация от публичния сектор по смисъла на чл.2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС, не е приложил контролна дейност „система за двоен подпис“ при сключване на договори в периода от 16.02.2019г. до 31.12.2019г., с които е поел финансови задължения за дружеството и са извършени плащания към доставчици по банков път, на обща стойност 33 418 392,15 лева, без същите да са подписани от лице, отговорно за счетоводните записвания в дружеството. За установеното деяние, квалифицирано като нарушение на чл.13, ал.3, т.1 вр. с чл.2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС е съставен АУАН, а впоследствие е издадено и процесното НП. За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че при издаването му са допуснати съществени процесуални нарушения, а именно административно-наказателното производство е образувано след изтичане на шестмесечния давностен срок по чл.34, ал.2 от ЗАНН. Позовавайки се на Тълкувателно решение № 4/29.03.2021г. на ВАС и анализирайки наличния по делото доказателствен материал, съдът е обосновал извод, че на 06.08.2020г. (според съда първоначално определения срок за извършване на финансовата инспекция) нарушителят е бил установен по смисъла на ЗАНН, доколкото от тази дата и на база постъпилите в АДФИ документи е било обективно възможно съответното длъжностно лице да изгради своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на нарушителя и деянието. Сочи, че още на 30.04.2020г. са постъпили данни за отговорните лица и вътрешните правила за изграждане на системи за финансово управление и контрол във „ВиК“ ЕАД – Бургас и системата за двоен подпис – част от Вътрешните правила за осъществяване на предварителен контрол във „ВиК“ ЕАД, като до 01.03.2021г. органите не са изискали никакви други документи, не са правени никакви проверки на място и т.н.  Съдът приема, че при тези обстоятелства шестмесечния срок за издаване на АУАН е изтекъл на 06.02.2021г. На следващо място въззивният съд е установил несъответствие между фактически описаното нарушение в АУАН и НП и констатациите отразени в констативния протокол, доколкото в акта и НП нарушението е описано като неприлагане на контрол на „система за двоен подпис“ от 16.02.2019г. до 31.12.2019г., а в констативния протокол са посочени конкретни дати и съответстващите им 11 броя договори. Намерил е, че в случая не става ясно кога е реализирано твърдяното нарушение и каква е неговата конкретика от обективна страна относно всяко едно от поетите финансови задължения, тъй като в НП е описано едно нарушение, съотнесено към периода 16.02.2019г. – 31.12.2018г. и за него е наложена една санкция, а според констативния протокол се касае за единадесет деятелности, на които са установени конкретните дати. Приел е, че неправилно в случая за време на извършване на нарушението е приет период, в който дори не става ясно дали така установените 11 бр. финансови задължения без „система за двоен подпис“ попадат в него, а и не се разбира дали в този период не попадат и други финансови задължения, за които не са установени закононарушения и за които не следва да се ангажира отговорност.

Решението е правилно като краен резултат, но следва да се имат предвид следните допълнителни съображения:

Спазването на предвидените в закона срокове за ангажиране административнонаказателната отговорност на нарушителя безспорно е предпоставка за законосъобразното развитие на производството по реализирането й. От своя страна обаче, неспазването на същите представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което опорочава издаденото наказателно постановление в степен, обуславяща неговата отмяна. В тази връзка не се споделят изложените от въззивния съд изводи, с които същият е определил началната дата, от която започва да тече шест месечния срок за съставяне на АУАН, съгласно чл.34, ал.2 от ЗАНН – 06.08.2020г.. Ако действително съдът приема, че още към 30.04.2020г. органа е разполагал с всички обстоятелства, от значение за ангажиране отговорността на нарушителя и след тази дата не са извършвани никакви процесуални действия и не са събирани други доказателства, то срока за съставяне на АУАН следва, че започва да тече още от 30.04.2020 г., а не на 06.08.2020г., както приема съдът. Отделно от това, по делото няма данни, кога са постъпили представените пред компетентните органи документи, а именно справка за отговорните длъжностни лица при „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД гр.Бургас (л.27 от първоинстанционното дело) и Заповед РД-09-181-1/28.02.2019г. (л.28 от делото), т.е няма данни дали действително  към 30.04.2020г. проверяващите са разполагали с информацията, която същите обективират. Предвид това, няма как да се приеме, че органът е разполагал с информация за нарушителя и на 06.08.2020г. Пъровинстанционният съд е изградил тази своя теза на база предположение, без конкретно да са налице каквито и да е доказателства за тези негови съждения. Сами по себе си данните, които се съдържат в цитираните по-горе документи, не са достатъчни да се установи нарушението, за което е ангажирана отговорността на ответника. Т.е не би могло да се говори, че към 30.04.2020г. респ. 06.08.2020г., нарушителят е бил  „открит“.  Също следва да се посочи, че първоначално определеният срок за извършване на инспекцията е 08.06.2020г., а не както приема и посочва районният съд – 06.08.2020г.

От приложените по делото доказателства се установява също, че въпреки многобройното спиране и възобновяване на назначената със заповед № ФК-10-557/22.04.2020г. финансова инспекция, преди крайната дата на нейното приключване (24.03.2021г.), все пак са извършени и други процесуални действия, а именно с писмо вх.№ К-1053-55/01.03.2021г. (л.29 от делото) от изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД гр.Бургас са изискани писмени обяснения относно въпроси, касаещи Системите за финансово управление и контрол в дружеството.  От така установеното следва, че след 30.04.2020г. респ. след 06.08.2020г., проверяващият орган е извършил и други процесуални действия, противно на изложеното в оспорения съдебен акт, с цел събиране на информация за изясняване на обстоятелствата от значение за съставомерността на деянието.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира, че към 01.03.2021г.  компетентният орган е разполагал с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. АУАН е съставен на 09.03.2021г., т.е срока по чл.34, ал.2 от ЗАНН е спазен. Спазен е и срока на ал.3 от същата разпоредба, доколкото процесното НП е издадено на 07.09.2021г., т.е преди да са изтекли шест месеца от съставяне на АУАН.

Отговорността на инж. Г.Й.Т., на длъжност изпълнителен директор на „ВиК“ ЕАД гр.Бургас, е ангажирана за това, че към 31.12.2019г., в качеството си на изпълнителен директор и ръководител на „ВиК“ ЕАД гр.Бургас – организация от публичния сектор по смисъла на чл.2, ал.2, т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС), не е приложил контролна дейност „система за двоен подпис“ при сключване на договори в периода от 16.02.2019г. до 31.12.2019г., с които е поел финансови задължения за дружеството и са извършени плащания към доставчици по банков път, на обща стойност 33 418 392,15 лева, без същите да са подписани от лице, отговорно за счетоводните записвания в дружеството.

Според изложените в оспореното съдебно решение мотиви, в случая неправилно наказващия орган е описал в акта и НП едно нарушение, отнесено за периода 16.02.2019г. – 31.12.2019г., доколкото от преписката се установяват единадесет деятелности, на които са установени конкретните дати. От представената по делото преписка, в частност констативен протокол от 01.03.2021г. (л.35 от делото), безспорно се установява, че при извършената проверка органът е констатирал, че поетите задължения, за които не е приложена контролна дейност – система за двоен подпис, е по отношение на 11 броя договори, сключени в резултат на проведени процедури по ЗОП, при подписването на които е установен само подписа на изпълнителния директор, но не е установен подписа на лице, отговорно за счетоводните записвания. Тези 11 броя договори не са посочени от наказващия орган нито в АУАН, нито в НП, не са приложени и в представената по делото административнонаказателна преписка, най-малкото за да се провери дали действително липсва изискуемият втори подпис.. Правилни са изводите на въззивния съд, че липсата на конкретика в описанието на нарушението и доказателствената недостатъчност по преписката води до невъзможност да се установи по безспорен начин в какво точно се изразява нарушението и при какви обстоятелства е извършено то.

Следва да се приеме, че щом е установено, че по 11 броя договори не е била приложена изискуемата система за контрол, то е налице не едно, а единадесет на брой отделни административни нарушения, доколкото при сключването на всеки един от тези договори, които са през различен период от време, ответникът е имал задължението да приложи контролна дейност „система за двоен подпис“. Предвид това и на основание чл. 18 от ЗАНН е следвало органът да наложи отделно административно наказание за всеки един от тях или ако се налага едно наказание - да се опише за кой точно договор се налага то. Следва да се посочи, че ЗАНН не урежда хипотезата на "продължавано" административно нарушение по аналогия с продължаваното престъпление по чл.26, ал.1 от НК. Когато деянието е извършвано при една и съща обстановка, многократно и осъществява състава на едно и също нарушение, то се доближава до т. н. "продължавано престъпление" по смисъла на чл.26 от НК, но разпоредбата на  чл.18 от ЗАНН изключва приложимостта в административнонаказателното право на институтите "множество престъпления" или "продължавано престъпление“.

Предвид изложеното, настоящия съдебен състав счете касационната жалба за неоснователна и поради отсъствие на  отменителни основания за касиране на решението, същото следва се остави в сила.

На основание чл.221, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, ХІII -ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 45/13.01.2022г. постановено по НАХД № 4830/2021г. по описа на Районен съд – Бургас

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                        ЧЛЕНОВЕ: