Протокол по дело №1431/2022 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 840
Дата: 11 ноември 2022 г.
Съдия: Цветалина Михова Дочева
Дело: 20223330101431
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 август 2022 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 840
гр. Разград, 09.11.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на девети ноември
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА
Гражданско дело № 20223330101431 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
ИЩЦИТЕ не се явяват за тях адв. С..
ЗА ОТВЕТНИКА се явява адв. М..
ВЕЩОТО ЛИЦЕ С. К. лично.
АДВ С.: Да се даде ход на делото.
АДВ. М.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
ДОКЛАДВА постъпилата искова молба от ищците в която твърдят,че с
ответника са в договорни отношения, по силата на които „Водоснабдяване-с.
Раковски” ООД откри на името на първия от тях партида с абонатен №5/15,
във връзка с доставката на питейна вода, канал и за пречистването на
отпадъчни води за имот, находящ се в с. К.********. На това основание
ищците ползват тази вода и заплащат дължимите ежемесечни суми. Съгласно
Писмо с изх. №В-11Ж-00-1005/11.07.2022г. на КЕВР за ответника Комисията
е одобрила цена на услугата доставяне на вода (1.49 лв. без ДДС и 1.79 лв. с
ДДС) с Решение Ц-28/21.07.2011 г., считано от 01.08.2011 г. От тогава насам
КЕВР не е одобрявала нова цена на водата. Въпреки това „Водоснабдяване-с.
Раковски” ООД, без правно основание през всичките тези единадесет години
постепенно увеличи доставката цена, която понастоящем е в размер на 2.58
лв. без ДДС и 3.10 лв. с ДДС на куб.м. вода, т.е. 1.31лв. в повече от
дължимото за кубик. Титуляр на партидата е Л. М. А.. Тъй като ищците са
съпрузи, придобили имота в режим на съпружеска имуществена общност,
който ползват съвместно. Макар партидата да е на името на първия от тях
разходите свързани със заплащането на ежемесечните суми за вода са общи
семейни средства, т.е. на двамата съпрузи. Ето защо исковете са предявени от
двамата съпрузи. По този начин ответникът за периода от 03.08.2017г. до
03.08.2022г. се е обогатил за тяхна за сметка ,като те са обеднили с обща сума
в размер на 460.00 лв. или по от 230лв. за всеки ищец. Надвзетите суми са за
подадени 750куб.м. вода, както следва:за периода м.08.17г.-м.12.17г. 60куб.м.
1
надплатени 12,60лв.; за периода м.01.18г.-м.12.18г. 175куб.м. надплатени
36,41лв.; за периода м.01.19г.-м.12.19г. 156куб.м. надплатени 95,63лв.; за
периода м.01.20г.-м.12.20г. 135куб.м. надплатени 94,45лв.; за периода
м.01.21г.-м.12.21г. 128куб.м. надплатени 111,95лв.; за периода м.01.22г.-
м.08.22г. 90 куб.м. надплатени 108,96лв.
ИЩЦИТЕ от години търпят бездействието и безхаберието на
„Водоснабдяване-с. Раковски” ООД. Много често селото остава без вода, като
причината за това, според дружеството е поредната „авария“. След
отстраняване на „аварията“ дълго време това място остава разкопано, което
създава опасност за живота и здравето им. След възстановяване на
водоподаването, водата няма нужното налягане, но за това пък има въздух,
който плащат. Поради това много често не могат да ползват бойлера.
Пералнята не се включва или често спира. Водата в чешмата, която тече е
неизползваема за битови и хигиенни нужди. Всичко това прави невъзможно
поддържането на изрядна хигиена, а те полагат грижи за внучето си. Имат
зеленчукова и цветна градина, които не могат да поливат. Отопляват се на
локално парно, което за да функционира следва да му бъде осигурено
водоподаване с налягане 1,2 бара, а не от 0,6 бара,каквото им подава
ответника. Всяка година през отоплителния период ползват компресор под
наем, с който нагнетяват водата в системата. Това се прави всеки месец, като
самия процес продължава около четири часа. От изложеното се установява,
че ответникът макар и да е длъжен, не поддържа ВиК система в съответствие
с техническите и санитарни изисквания. В резултат на неизпълнението на
договорните задължения от негова страна, ищците системно търпят морални
вреди, изразяващи се в болки и страдания, поради битови неудобства,
влошена хигиена, невъзможност да водим спокоен и нормален живот. Живеят
в непрекъснат страх, че бойлерът ще експлодира, или пък пералнята или
парното ще се развалят. Съгласно ТР4/2012 г. на ВКС на ОС на ГК и на ТК „
Отговорността на обществения снабдител - енергийно предприятие, когато
неправомерно - в нарушение на предвидените предпоставки в общите
условия към договора - е прекъснал електроснабдяването на 7 потребителя, е
договорна и на това основание може да бъде присъдено обезщетение за
неимуществени вреди, доколкото те са пряка и непосредствена последица от
неизпълнението и са могли да бъдат предвидени при пораждане на
задължението, а когато е установена недобросъвестност на длъжника -
обезщетението е за всички преки и непосредствени неимуществени вреди“.
ОТВЕТНИКЪТ е обществен снабдител, чието задължение е да доставя
питейна вода на нас потребителите, срещу което ние да му заплащаме. Това
отношение е породено от сключен договор между първия от нас и ответника.
Тази му отговорност се определя от Закона за водите и ЗРВКУ като услуга в
обществен интерес, а самата доставка се осъществява по силата на
индивидуален договор. Отговорността на ответника, във връзка с качеството
на предлаганата услуга - прекъсване на водоснабдяването с различно
времетраене, с честите аварии, с липсата на налягане, е неправомерно
нарушение на разпоредбите на чл.5, ал.З, чл.6, т.1 и т.2 и чл.9, ал.1, ал.2, т.2,
т.З, т.5, т.6 и т.9 от ЗРДКУ и на общите условия, т.е. тя е договорна. Това
поражда за тях право да им бъде присъдено обезщетение за неимуществени
вреди, т.к. са пряка и непосредствена последица от неговата
недобросъвестност и от неизпълнението и са могли да бъдат предвидени от
същия при пораждане на задължението му. Ответникът е юридическо лице,
като всички претърпени от тях вреди (имуществени и неимуществени) са в
2
резултат от неправомерни действия на служители на ответника, за които той
носи отговорност .
СЧИТАТ, че за тях е налице правен интерес от предявяването на
настоящите искове.
МОЛЯТ съда да постанови решение, с което да осъдите ответника да им
заплати сума от по 230лв. за всеки ищец или 460лв, представляваща
недължимо платени от нас ежемесечни суми за ползване на доставена вода за
периода от 03.08.2017г. до 03.08.2022г. по партида е абонатен №5/15 за имот,
находящ се в село К.********, ведно със законната лихва от завеждане на
иска до окончателното й изплащане; да осъди ответника да заплати на всеки
един от двамата ищци сума в размер по 5000лв., представляваща обезщетение
за претърпени вреди, болки и страдания, изразяващи се в битови неудобства,
влошена хигиена, невъзможност да водим спокоен и нормален живот,
непрекъснат страх, че бойлерът ще експлодира, че пералнята или парното ще
се развалят, ведно със законната лихва от датата на предявяване на иска до
окончателното изплащане на сумата, както и направените по делото разноски.
ПРЕДСТАВЯТ: Нотариален акт 44/07.03.1997г.; фактури; жалба от
14.05.2022г.; Писмо с изх. №В-11Ж-00-1005/11.07,2022г. на КЕВР; Справка
№900876/20.07.2022г. на АВ, Справка от търговския регистър;
ИМАТ искане да бъде задължен ответника да представи карнета за
периода от 03.08.2017г. до 03.08.2022г. по партида с абонатен №5/15,
Договора сключен между него и първия от тях, действащи и публикувани в
печата Общи Условия; да бъде назначена съдебно-счетоводна експертиза с
вещо лице със задача, след като се запознае с материалите по делото и
извърши проверка в счетоводството на ответника да отговори за процесния
период какъв е размера на недължимо платени суми за доставена вода,
съобразявайки Писмо с изх. №В-11Ж-00- 1005/11.07.2022г. на КЕВР; да бъде
назначена комплексна техническа и метеорологична експертиза, която след
като извърши измервания на консумацията и на налягането на водата, чрез
монтиране на логер в мястото на присъединяване на нашия имот към
водоснабдителната система за период не по- малко от една седмица да
отговори, каква трябва да е нормата за водно налягане за нашия имот (на
входа и до най-крайната точка) и каква е в действителност получаваме, има
ли прекъсваемост на водоснабдяването, с какво времетраене, ако „да“ по
какви причини, какво е качеството на доставената вода, на какво се дължат
честите аварии и това отразява ли се и по какъв начин на качеството на
подавана вода; да бъде допуснат до разпит един свидетел.
ОТВЕТНИКЪТ Водоснабдяване –с.Раковски ООД оспорва
основателността на исковете. Твърди,че са неверни твърденията на ищците за
лошо водоснабдяване в имота им, както и за съществуващи опасности от
взривяване на бойлера, че били застрашени живота и здравето им от разкопки
след отстраняване на авария, както и наличието на битови неудобства,
водещи до невъзможност да водят нормален живот и да поддържат хигиена,
от което търпят неимуществени вреди- болки и страдания. Ищците ползват
подаваната от дружеството вода над 10 години и досега не са съобщавали за
проблеми с водоснабдяването. Недоволството им се основана на факта че
цената на куб.м. вода е увеличена. Увеличението на водата се дължи на
повишени цени на ел.енергията, която ползват за задвижване на помпите, за
да има налягане по норматив. Дружеството функционира като
водоснабдително от 2001 година, откогато закупи чрез търг от ликвидираната
земеделска кооперация помпената станция,захранваща селата Киченица и
3
Раковски и по естествен начин по съществуващата изградена водопроводна
система /мрежа/ снабдява двете села с вода. Оттогава досега ответникът
поддържа в изправност мрежата и помпената станция. Водоснабдителната
мрежа е изградена със средства от самооблагане събирани от доброволен труд
от жителите на двете села. По-късно е актувана като общинска собственост.
Въпреки това дружеството извършва аварийни ремонти по мрежата при
необходимост. Имали са искания да Общината да им разреши извършването
на планови ремонти и реконструкции /подмяна на части от мрежата/, но не са
получавали разрешение- налице е мълчалив отказ. При създаване на
асоциациите през 2014г. представили бизнес план пред КЕВР, откъдето
отказали да го одобрят, тъй като не са член на ВиК асоциация Разград и не са
собственици на водопроводната мрежа в двете села. Според ответника
реалната причина е предлаганата по-ниска цена от 1,49лв. Считат, че нямат
отношения с КЕВР и не са длъжни да се съобразяват с техните изисквания.
ИСКАНЕТО за назначаване на счетоводна експертиза е неоснователно,
защото се иска оценяване на вреди каквито не са установени.
ОТНОСНО искането за назначаване на техническа експертиза е
основателно, като при изготвяне на експертизата ответникът иска лицето Е.
Г.- бивш управител на дружеството. Вещото лице да отговори и на въпросите
кога е изградена водопроводната мрежа, какъв е експлоатационният й срок;
амортизирана ли е тя; годна ли е за нормално водоподаване. Какъв е начина
на свързване на съществуващите етернитови тръби и това свързване води ли
до аварии; мрежата защитена ли е от получаване на въздушни тапи;
предприемани ли са действия на ответника от това.
ИМА искане за разпит на един свидетел Е. Б. Г. — бивш управител на
дружеството.
ПРЕДЯВЕНИ са обективно и субективно съединени искове по чл.55
ал.1 пр.1 ЗЗД и по чл.82 във вр. с чл.79 ЗЗД. По първият иск двамата ищците
претендират общо 460лв. или по 230лв. на всеки, платени от ищеца без
основание на ответника, тъй като последният е начислил и събирал цена за
доставени питейни води и отведени отпадни води над одобрените от ДКЕВР.
Двамата претендират тези суми, макар и титуляр на партидата да се въди
ищецът, тъй като сумата е платена с общи семейни средства. При
осъдителният иск доказателствената тежест е на ищеца, който следва да
доказва. При осъдителният иск доказателствената тежест пада върху ищеца.
Същият следва да докаже наличието на имуществено разместване от него към
ответника, довело до обедняването му, липсата на основание за това, както и
размера на обедняването.
ДРУГИТЕ предявени искове са по чл.82 във вр. с чл.79 ЗЗД, като
двамата ищци претендират, че са претърпели имуществени вреди, в резултат
от неточното изпълнение на договорните задължения на ответника да подава
питейна вода с необходимото налягане и показатели за годност за питейни и
битови нужди. Ищците следва да доказват наличието на сключен договор за
предоставяне на ВиК услуги от оператор на ВиК услуги; наличието на
неизпълнение на договорно задължение;наличието на вреда;причинна връзка
между неизпълнението/неточното изпълнение/ и увредата, характера на
вредите /по вид и размер/ и тяхната предвидимост при пораждане на
задължението.
ОТВЕТНИКЪТ следва да доказва точно изпълнение, както и всички
други положителни факти, които твърди.
ИСКАНИЯТА за назначаване на двете експертизи са допустими и
4
относими. Исканията на страните за разпит на свидетели също.
ПРИЛОЖЕНИТЕ писмени доказателства, отговора на ответника с
приложените писмени доказателства.
ДОКЛАДВА и факта, че по назначената комплексна експертиза съдът
не е могъл да установи и да намери вещи лица.
АДВ. С.: Възражения по доклада нямам. По отговора на ответника
оспорваме изцяло отговора. Във връзка с изложеното и с цел установяване на
техните твърдения, моля да се изискат от Община Разград всички преписки
във връзка с исканията на ответника до тях за извършване на планови
ремонти и реконструкции - подмяна на част от мрежата от 2001 г. до сега.
Това е във връзка с твърденията, че са искали разрешение, както и искане от
Общината информация отговор, за това, какви действия са предприети за
изпълнение на решение № 34/11.04.2014 на ОС – Разград по гр.д. №
1755/2012 г., допълнено с решение № 1/02.01.2014 г. съгласно указанията на
КЕВР посочени в писмото, което сме приложили по делото, изх. № В-11Ж-
00-1005/11.07.2022 г. на КЕВР. Водим допуснатите от Вас свидетели, но
молим да бъдат разпитани след изготвяне на експертизите, тъй като считам,
че във връзка с експертизите ще доведат до искане на нови гласни
доказателства именно поради това и с оглед процесуална икономия и да
бъдат разпитани в едно с.з. и искаме да бъдат разпитани след изготвяне на
експертизите. Във връзка с отговора моля да ги задължите да представят
техните общи условия. Във връзка с писмата, че не може да се осигурят
специалисти за вещи лица, моля да се отправи искане, такава експертиза да
бъде изготвена от представителите на Басейнова дирекция Дунавски район –
Плевен. Да бъде изиска и от РП – Разград преписката образувана по жалба на
жителите на селото, с вх. № 1592/16.05.2022 г.
АДВ. М.: Както сме заявили с писмения отговор оспорваме исковата
молба за плащане на суми над дължимите такива, както твърдят с исковата
молба и вреди причинени от доверителят ми. Водим в днешно съдебно
заседание Е. Б. Г., бивш управител на дружеството, до болка е запознат с
проблемите при водоподаването в селата Киченица и Раковски. С неговият
разпит ще бъде улеснено вещото лице, дори и да се наложи да се разпита
повторно, няма пречка да стане. След като вещото лице се запознае с
материалите по делото, с неговият разпит и вещото лице заяви, че следва да
даде допълнително показания ще бъде призован и считам, че може би няма да
се наложи допълнителен разпит на същия. Настоявам да бъде разпитан днес.
Нямам възражения по доклада.
АДВ. С.: Настояваме за едновременен разпит в следващото съдебно
заседание. По тая експертиза ще възникнат допълнителни въпроси към този
свидетел. Двамата ни свидетели са Й. Л. М., а другият Ю. Д. Р.. Първият
свидетел е по отношение на факти и обстоятелства свързани с проверки в
имота, неудобствата които са създадени, ниското налягане на водата. Вторият
ни свидетел е кмета на селото и е във връзка от кога и какви причини, на
какво се дължат, дали те са уведомявани за тези аварии, дали те са се
оплаквали на това дружество, дали са търсили тяхното съдействие и какво са
получавали.
АДВ. М.: Е. Б. Г. е нашият свидетел и е бивш управител на дружество,
ще установява как се изразява водоподаването на селата от неговото
назначаване за управител, какво е състоянието на водопроводната мрежа,
относно авариите, относно искането за ремонти и подобряването на
водоподаването с конкретни искания до Общината, до Басейнова дирекция, и
5
доколкото разбирам с някакви документи разполага и ще ги представим в
днешното съдебно заседание.
ДОКЛАД НА СЪДА: С оглед направеното изявление на пълномощника
на ищците, че желае разпита на свидетелите в едно съдебно заседание, като
същите се явяват към настоящия момент, съдът намира, че липсва
процесуална пречка да бъдат разпитани в днешното съдебно заседание. Ако е
наложителен повторен разпит липсва процесуална пречка страната да заяви
това и да поиска повторен разпит на основание чл. 171, ал. 2 от ГПК, поради
което съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ДОПУСКА до разпит като свидетели в днешното съдебно заседание Й.
Л.ев М., Ю. Д. Р. и Е. Б. Г..
ДА се изиска от РП - Разград копие от преписка по жалба на жителите
на с. Киченица, вх. № 1592/16.05.2022 г.
ЗАДЪЛЖАВА ответника за следващото съдебно заседание да
представи Общи условия на дружеството и договорите за доставка и
продажба на питейна вода и отвеждане на канални води.
ДА се изиска от Община Разград заведените преписки по искания на
дружеството ответник за извършване на планови ремонти и реконструкции –
подмяна на част от ВиК мрежата за периода от 2001 - 2022 г., както и да се
изиска информация дали са предприети и какви конкретно действия са
предприети във връзка с изпълнение решение № 234/11.04.2014 г. по гр.д. №
1755/2012 г. на ОС – Разград, допълнено с решение № 1/02.01.2014 г.
съгласно указанията на КЕВР посочени в писмото изх. № В-11Ж-00-
1005/11.07.2022 г. на КЕВР.
ДА се изпрати писмо до Басейнова дирекция Дунавски район - Плевен
с молба за посочване на вещо лице за изготвяне на експертиза и от РЗИ –
Плевен за годността на питейната вода.
СНЕ самоличността на свидетеля Й. Л. Р..
Й. Л. М., л. к. № *****, издадена от МВР – Разград, 33 г., неженен,
неосъждан, син на ищците.
Й. Л. Р.: Желая да дам свидетелски показания.
ПРЕДУПРЕДЕН за наказателната отговорност по чл. 290 от НК, същият
обеща да говори истината.
ПРИСТЪПИ към разпит на свидетеля.
СВИДЕТЕЛЯТ Й. Р.: Аз и родителите ми живеем в с. К.******. В къща
на два етажа. Единият етаж е мазе, а другият е жилищен. Има градина, един
обор, имаме кокошки. В този имот живея от 1995 г. Водоснабдяван е от
Водоснабдяване с. Раковски. Проблемите ги има откакто съм ученик, вода
има, налягане няма. Като бях малък се къпехме в неделя вечер, но не
можехме, защото слабо течеше водата. След като пуснахме жалба, лятото
тази година, нещата са леко по-добре. Вече в неделя вечер може да се къпем.
Налягането не е достатъчно още. Консултирах се с ВиК специалист и той
каза, че налягането трябва да е около 60 бара, а ние имаме манометър, с който
измерваме и налягането е 0,6 бара. Манометъра е сложен в мрежата, във
връзка с локалното парно. На локалното парно пълним системата с вода и
след като се затопли водата и радиаторите. Техника който ни препоръча
налягането на водата на парното да е 1,2 бара и затова купихме манометър, за
да следим налягането на парното. Налягането на водата е 0,6, много рядко
става 0,8 бара. Работи на по-нисък капацитет. За да работи парното за да
достигне максимално налягане наемаме компресор да напълним мрежата с
6
водата. Наемаме го за един ден, а през отоплителния сезон три пъти. Това
води че компресора работи на ток, включваме го на нашата електропреносна
мрежа и като черпим вода от системата от водомера за да се увеличи
налягането. Липсата на налягането се отразява на пералнята, понякога не
тръгва, поради липса на налягане. Като тръгне през определен период от
време спира за 5 мин., продължава. Най-дългия период за изпиране може и
цял ден да отнеме. За последните 5 г. сменихме 3 перални, изгарят, повреждат
се, техничка каза, че е заради водата. На бойлера се отразява, като пусна
излиза пара първоначално, влиза въздух в бойлера и след това не тече много
силно, слабо тече водата. Няма часове в денонощието да тече по-силно или
слабо водата. Ние сме хора и трябва да се къпем, имаме малко дете, дрехите
трябва да се перат, нашите също. Първоначално засаждаме семената, трудно
се поливат. Засаждаме домати и пипер. Родителите ми се грижат за градината.
Поливаме градината, колкото позволява налягането. Повече сутрин поливаме,
тъй като консумацията е по-малка. На инкасатора сме казвали, че има
проблеми, че е ниско налягането. Той ми каза, че техните шефове знаят, но не
може да се направи нищо. Има аварии, преди две седмици имаше. Най-
голямата авария беше м. май. Тогава нямахме може би 2 седмици вода
изобщо. Взимаме празни бутилки 10 л. и пълним от чешмата или купуваме от
магазина за пиене. Мисля, че цялото село нямаше вода. Съседите също
нямаха вода. Тези аварии се отстраняват, предната за 3 дни мисля че беше, а
по-предната 14 дена нямахме вода. Като отстранят аварията първоначално
тече мътна вода. Отказахме се да пием от тази вода. Сега купуваме
бутилирана вода. Мръсна вода тече ден, два. Много често съм виждал да
копаят заради аварията. Не съм видял обезопасителни ленти, когато копаят.
Копаят, отстраняват аварията стои известно време разкопано и след това
заравят. Не обясняват, на какво се дължат авариите. Аз живея в най-
високата част на делото. След авария в системата влиза въздух и докато се
възстанови водоподаването въздуха излиза от нашия водомер, тъй като сме на
най-високата част в селото. Баща ми плаща водата. Цената, която плащаме на
кубик е около 3 лева. Мисля, че са я увеличили м. май или м. юни. Никой не
ни е уведомил, че ще увеличава цената. Не са ни уведомявали, че ще спират
водата и, че ще се отстраняват аварии. Пускаме чешмата, излиза въздух, а не
вода. Това продължава до 3-4 дена, излиза само въздух. Парното е свързано
към водопроводната система. Парното като се напълни системата се затваря
и е затворен цикъл. Не трябва да е включено към водопроводната мрежа.
Явно като пълним системата на парното влиза въздух. Компресора по някакъв
начин, като пълним системата на парното влиза въздух. Като се обезвъздуши
системата на парното, налягането се дига. Котела топли и помпа, която върти
водата. Системата е пълна и манометър отчита водата и въздуха, след като се
обезвъздуши, явно при определено налягане започва да се обезвъздушава, и я
пълним три пъти в студения период. Парното имаме кран с маркуча на
компресора и нагнетяваме тази вода в затворената система на парното. Ако не
включваме компресора, няма да има вода. Помпата върти водата. В
компресора подава въздух. Взимаме един маркуч 10 м. Пълним маркуча с
вода, единия край връзваме за кранчето на парното и другият в компресора и
нагнетяваме водата. Това налягане влиза в системата и затваряме системата.
След определен период налягането пада. Пред нашата къща няма дупки от
аварии, няма в близост до нашата къща от авариите дупки.
СНЕМА самоличността на свидетеля Юзджан Джеватов Р.
Ю. Д. Р., л. к. № *****, изд. от МВР – Разград, 52 г., женен ,
7
неосъждан, без родство.
ПРЕДУПРЕДЕН за наказателната отговорност по чл. 290 от НК, същият
обеща да говори истината.
ПРИСТЪПИ към разпит на свидетеля.
СВИДЕТЕЛЯТ Ю. Р.: Живя в с. К., ул. *****. Кмет съм на с.
Киченица. Водоснабдяване получаваме от ВиК Чакъров с. Раковски.
Проблемите са преди моето кметство, по- честите проблеми почнаха 2009-
2010 г. Проблемите се изразяват в това, че аз от както съм кмет 4 г.,
основните проблеми не са с водата, а с налягането на водата в системата.
След честите аварии, които се получават в самата система. След
отстраняването на авариите се получават тези проблеми с налягането на
водата. На високите точки в с. Киченица хората недоволстват, че нямат вода и
налягане, след това водата пристига на следващия или по-следващия ден.
Говоря само за вода, не говоря за налягане. Започват проблемите, като
всички си направиха вътрешни тоалетни, че нямат налягане и не може да се
ползват. Накупиха си техника, която иска налягане, съдомиялни, перални,
бойлери и искат налягане. Като няма налягане не работят и всичко това
рефлектира върху мен. Започват Кмете до кога, ще се оправят проблемите.
Първите ми действия с тях разговор със собственика на ВиК Раковски да
разрешим проблема. Но с него диалог не може да проведем, той не иска да
разбере, че има проблем. Казва – Нали имате вода. Да има вода, но на
високите улици Пирин, Кирил и Методи, Христо Смирненски това са в
началото на селото от Разград за Кубрат, в ляво и дясно. Най-малкото което е
първия проблем е с бащата на жена ми и той казва - Зет ми, този проблем
няма ли да го оправиш. Л. живеят в първата къща в лявата страна на ул.
Кирил и Методий, те са най високата точка в селото. Обяснения за авариите
не получаваме. Единственото обяснение е, че системата - водопроводната е
стара, не е била тяхна. Хората нищо не ми обясняват, идват копаят и
заминават. Особено есенния и пролетния сезон при движение на
селскостопанска техника се получава разместване на тръби и се получават
аварии. Имаме проблем след отстраняване на авариите за възстановяването на
пътната и пешеходната инфраструктура. Има преди моето кметство
необезопасяване на аварията. След жалбата вече обезопасяват мястото.
Имаше инцидент, когато падна човек в дупката. Възстановяването, всеки
който руши следва да си поправи последствията. Водопровода не е наш,
казват като не е техен, какво правят тогава. Помпата явно я смениха преди,
която е дълбокия сондаж и подава вода към с. Киченица, преди 2-3 седмици.
Смениха я с нова помпа. Със старата явно проблема е от там, за да не подава
достатъчно вода към водоема, който разпределя водата към с. Раковски и с.
Киченица. Не ми е давал обяснения защо е сменена помпата. Като има аварии
спират водата, ако благоволи техника да ми звънне и да каже - Кмете ние ще
имаме авария и ще спираме водата. Сега ги научих да ми звъннат, да кажат,
че има авария, ще спират водата да предупредя хората. Имаме мандра,
кланица, фирма Марвас, където гледат пилета, кокошки всичко е свързано с
вода. Сега вече се обаждат, че ще има авария и ще спират водата. Не казват
кога и за колко време ще отстранят аварията. Най-продължителната авария е
зависи в коя част и какво правят. Малките авари ги оправят за един ден,
големите аварии отиват 2 дена. През м. май беше голяма авария и 3 дена
нямаше вода, за цялото село, беше голяма аварията. Високите точки месец и
половина нямаха вода, налягане нямаше месец и половина. Вода поне 25 дена
нямаха. Пускаш чешмата идва вода, тече тънка струя, слагаш си пръста и
8
спира да тече. Има магазин на центъра, две големи къщи, аптека в дясно на
по два етажа и Красьо ми казва,че на втория етаж нямат вода.
Водопроводната мрежа в нашата къща се захранва от главния водопровод, с
тръба. Не е подменян този главен водопровод. Тръбите му са интернитови.
Интернитовата тръба не знам, как се захранва с вода. Имаше намеци 2011 г.
искаха да правят общината, областта ли някакви реконструкции, но не съм
запознат. Не сме коментирали с дружеството, с предишния собственик
ставаше диалог, но със сегашния не става диалог. Ако беше по-диалогичен
можеше да стигнем до някъде. Официална жалба след този проблем, който
продължи два месеца с водата, м. май хората казаха - Само приказваме, и се
мотаем и официално подадохме жалба до съответните организации. Цената
на водата е 3,10 лв. на кубик. Последната промяна мисля, че м. април беше
тази година.
СНЕМА самоличността на свидетеля Е. Б. Г..
Е. Б. Г., л.к. № ******, изд. от МВР – Разград, 59 г., женен, неосъждан,
без родство.
ПРЕДУПРЕДЕН за наказателната отговорност по чл. 290 от НК, същият
обеща да говори истината.
ПРИСТЪПИ към разпит на свидетеля.
СВИДЕТЕЛЯТ Е. Г.: Работил съм във ВиК с. Раковски, започнах м.
април 2005 г. на граждански договор. В края на годината започнах на
постоянен трудов договор до м. май 2017 г., като управител на
„Водоснабдяване“ с. Раковски. Запознат съм с водоподаването в с. Раковски и
с. Киченица. Детайлно познавам цялото водоподаване в Раковски и Киченица
след като се занимавах с водоподаването на населението. Водата се
изпомпва от дълбок сондаж, помпена станция с. Киченица на границата със
с. Побит камък. По отвеждащи водопроводи тя отива до водоема и отива до
двете села. Проблемите, които са към с. Киченица това е, че селото е
разположено на по-голяма височина и най-висока точка е много близка до
котата на водоема. От закона за скачени съдове се оказва, че водата от
водоема е с много ниско налягане в началото, където влиза в с. Киченица. По
памет не си спомням колко беше налягането, около 1 атмосфера като
денивилация там. Проблемите влизайки в с. Киченица водата, първо е с тясна
тръба Ф 80 тръбата, която влиза към Киченица, а водопровода е Ф 220, но с
преходи е прехвърлен към с. Киченица с по-малък водопровод. Другият
проблем, който се явяваше в началото е, че тръбата слиза по ул. Кирил и
Методий, обикаля цялото село и тогава се пълнеше вода. Когато се спира
водата, първо спира в най-високата част и после най-късно идва защото
въздуха се пълни отдолу нагоре. Още когато започнах работа в дружеството
сме говорили с младежа /сочи свид. Й. Р./, те са първата къща в с. Киченица,
най-високата точка. В шахтата преди тях, те са на 20-30 метра сме поставили
за целта въздушник, който да извежда въздуха когато се пълни тръбата, но
явно, че там има и обратен наклон. Влизайки водата в точката, където е
водомера е по-ниско от тръбата, която тръгва надолу водата. По тази
причина там се задържа повече въздуха и не пропуска водата, става въздушна
тапа, която не позволява на водата да се оттича бързо. Докато не излезе тази
въздушна тапа, прави проблеми на тях. От тяхната чешма излиза въздух, но
не може всичкия въздух да излезе от там. Търсих в къщи документи и открих
сагата с водопровода на Киченица от 2010 г. /свидетелят си служи с бележки
и документи/, заявление сме подали от името на дружеството до Общината на
12.02. за изменение на подробен устройствен план за реконструкция и
9
изграждане на 2 водопровода по главната улица, и е с достатъчна широчина
за да не пресичаме отклоненията които ще бъдат връзвани. Подавали сме
заявления, направихме подробен устройствен план, но се оказа, че не може да
направим реконструкция на водопровода. Оказа се, че Общината е собственик
на улиците. Общината имаше претенции, знаех, че водопроводите са строени
със самоотлагане със с. Раковски и с. Киченица и общината обясняваха, че са
на селата. При разговори с кмета тогава беше Денчо Бояджиев обясни, че
трябва да минем дело да се уточни на кого са водопроводите. Водихме дело
след това. От 2020 г. преписката ми е до общината сче писали, не
разрешават да се правят водопроводи до КЕВР, Басейнова Дирекция
Дунавски район във връзка, че желаем да дадат разрешение за изграждане на
нови водопроводи. Не ни се дадоха разрешения, тогава заведохме иск за
установяване кой е собственика на водопроводите. Призна се, че Община
Разград е собственик на вътрешните водопроводни мрежи и получихме по-
късно писмо, че ни дават да оправяме аварии, но не и реконструкции и
модернизация на водопроводите в селата. По този начин намерих и жалби от
жители, които живеят във високите части Харун Хамзов, Гюнай Федалов,
Али Кулов, ако представляват интерес ще ги представим. По памет мисля, че
50-те години на миналия век е правен водопровода, поне на 70 години е. Тези
водопроводи са от интернитови тръби, по 3 метра дълги и са свързани с муфи
и гумени пръстени уплътнители. Тези пръстени гумените при спиране и
пускане на вода, те не са неподвижни и се влияят от налягането на водата.
Във времето се износват и потича вода от тях. Колкото повече тече вода се
износват и когато започва много да тече, излиза водата на повърхността и се
търсят аварии. Около 7 км. и 400 м. е водопровода, в с. Киченица, като се
раздели на 3 може да се види, колко много връзки има на три метра тръба.
Всичко това влияе на изтичането на водата, на налягането, авария също,
въздух също. Всички тези и неподмяната на водопроводите води до влошено
налягане във водопроводната мрежа. Може да се повиши налягането, но не с
ново, в техния случай, защото водоема и къщата са почти на една и съща
кота. Трябва да се направи водопроводната мрежа, за да се получава
налягането има инженери, водни специалисти, проектанти и те да подскажат,
какъв е варианта. Само подмяната на инсталацията не е достатъчна. Това, че
сградата на водоема е 2 метра над повърхността не значи, че резервоарите са 5
метра надолу в земята. Те се пълнят до 4 метра, защото имат преливник. При
авариите се разкопава до мястото на аварията, след това се отстранява
аварията и се слага скоба, муфа и се зариват. Не се подменя етернитовата
тръба, само муфата със скоби, които вземахме от фирма МАТ – аварийни
скоби. Дупката се затваря още същия ден, въпросът е да излезе водата на
повърхността или да се установи с технически средства, къде е повредата.
Ако имате една градина с пуснати маркучи за капково напояване, като
пуснете водата във всички,тръгва вода, колкото по-малко маркучи има е по-
голям дебита, а по-малък ако са повече маркучите. На вътрешните
водопроводни мрежи е собственик общината в двете села. ВиК с. Раковски е
собственик на водоема,помпената станция, довеждащите водопроводи до
двете села. Водоснабдяване Раковски ги ползва, но Общината колкото и
опити да правихме за подмяна на водопровода, не ни разрешаваше. След
като Водоснабдяване подава водата, поддържат изправността на водопровода
и ние правихме авариите. Помпената станция доставя достатъчно вода до
водоема. Тя може да работи 24 часов режим за да доставя вода, когато
липсва. Проблема е, когато ако има авария на помпата, докато се подмени
10
помпата, проблема е докато се напълни водоема. По мое време в рамките на
2-3 дена максимум сме отстранявали, тъй като нямахме тогава, а после имаме
резервна помпа, но проблема е да се организира подмяната й. Последния път
имахме резервна помпа и въпроса беше да се организира фирма, която да
дойде да подмени помпата едната с другата. Задължение на дружеството е
при наличие на такава авария да потърси специалист, който да отстрани
аварията на помпената станция, тъй като дружеството не разполага нито с
такава техника нито с такъв специалист. Тази авария на помпената станция,
когато е пълен водоема има вода в селата. Когато се изпразни водоема няма
как да има вода в селата. Ако се развали помпата и във водоема има вода,
който е 800 кубика, около 500-600 кубика се харчат на ден. За ден и половина
има вода. Когато има проблем в помпената станция са уведомявани хората.
Уведомяването е със съобщения по магазините, с бележки и веднага се
разчува. Аз съм се обаждал на фирмите, които ползват вода мандрата, пилета,
които гледат. Това е когато аз бях там. Сега не мога да кажа дали се обаждат.
В зависимост когато е по-малка аварията се уведомява, когато се види че
блика водата в Общите условия е казано спиране на водата е разрешено при
авария. Когато блика вода е спешно и не уведомявахме хората. В зависимост
от хипотезите в Общите условия. Най-дългата авария е за подмяна на
помпения агрегат. Една авария се прави за час и половина максимум.
Дупката трябва да се затвори веднага. Говоря от започване на копаене по
моето време, след това се пуска по-малко водата, за да не се получават тези
пневматични удари от водата, като се пусне се пълни бавно и има технология
за пускане на водата след авария. След отстраняване на аварията и
възстановяване на водоподаването по моето време за високите точки в
рамките на деня е пускано винаги водоснабдяването. Не е имало повече от
един ден вода. Една помпа работи между 5 и 10 години непрекъснато в
помпената станция. По мое време два пъти сме сменяли помпата.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА делото за 21.12.2022 г. от 9,00 ч., за която дата страните и
вещото лице уведомени от съдебно заседание.
ЗАСЕДАНИЕТО приключи в 11,35 ч.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен днес в съдебно заседание.


Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
Секретар: _______________________
11