Решение по дело №184/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2019 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20197220700184
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    192

 

Гр. Сливен, 20.12.2019 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на осемнадесети декември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА                                              

                                                        ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                 ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

                                                               

 

при участието на прокурора Христо Куков

и при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова КАНД № 184 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 850  по описа на Сливенски Районен съд за 2019 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.

С решение № 385/13.08.2019 год. постановено по АНД № 850/2019 год. на Районен съд гр.Сливен е потвърдено Наказателно постановление № 20 - 002589 от 21.05.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” гр.Сливен, с което на „Транстекс 3“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 2А, за нарушение на чл. 63 ал. 2 от Кодекса на труда КТ) и на основание чл. 416 ал. 5, във вр. с чл. 414 ал. 3 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на  1 500,00 (хиляда и петстотин) лева.

В касационната жалба се твърди, че решението е материално и процесуално незаконосъобразно. Нарушение не било доказано, а били налице и предпоставки за прилагане на чл. 28 б. „а“ от ЗАНН. Моли се съдът да постанови решение, с което да отмени решението на районния съд и потвърденото с него наказателно постановление.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован не се явява и не изпраща представител. В писмено становище, подадено от пълномощник, поддържа жалбата и моли съда да я уважи.

Ответникът по касационната жалба  - Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Сливен, редовно призован, се представлява от надлежно упълномощен ст. юрк. Г., който оспорва жалбата и моли съда да остави в сила първоинстанционното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Сливен изразява становище за неоснователност на жалбата и моли съда решението на първата инстанция да бъде оставено в сила.

Административен съд Сливен, като взе предвид доводите в жалбата, материалите по делото и доводите на страните в процеса намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество, е неоснователна.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

На 09.05.2019 год. от 09:10 до 09:50 часа длъжностни лица инспектори към Дирекция “Инспекция по труда” гр. Сливен извършили проверка по спазване изискванията на трудовото законодателство в склад за дрехи втора употреба, находящ се в гр.Сливен, Индустриална зона, Складова база на „Декотекс“ АД, стопанисван от „Транстекс 3“ ЕООД. Проверяващите установили, че лицето Т. Т. Щ. с ЕГН ********** извършва дейност като с. , като с. д.. Същата декларирала, че е дошла да работи за първи ден да види работата. На същата дата бил сключен трудов договор № 239 между „Транстекс 3“ ЕООД като работодател и Т. Щ. като с. – о., регистриран в 15:07:29 часа в НАП. Цитираният трудов договор бил представен в Д „ИТ“ на 14.05.2019 г., на която дата бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № 20-002589 за нарушение на чл. 63 ал. 2 от КТ. Въз основа на АУАН Директорът на Дирекция “Инспекция по труда” -Сливен издал Наказателно постановление № 20 - 002589 от 21.05.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” гр.Сливен, с което на „Транстекс 3“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 2А, за нарушение на чл. 63 ал. 2 от Кодекса на труда (КТ) и на основание чл. 416 ал. 5, във вр. с чл. 414 ал. 3 от КТ  наложил имуществена санкция в размер на  1 500,00 (хиляда и петстотин) лева.

За да потвърди наказателното постановление, Районният съд е приел за безспорно установено, че в момента на проверката лицето Т. Т. Щ. е полагала труд в предприятието, като е сортирала дрехи, без към същата дата да е имала редовно сключен трудов договор с касационния жалбоподател. По делото бил представен трудов договор с лицето, но същият бил регистриран след проверката. Във връзка с така установеното съдът  приел, че са налице трудови правоотношения между Т. Щ. и търговеца, за които обаче няма сключен писмен трудов договор, така както изисква текста на чл. 62 ал. 1 от КТ. Районният съд е приел още, че липсват процесуални нарушения при издаването на акта и НП, а нарушението няма белези на малозначителност.  

Решението е валидно, допустимо и правилно.

Видно от административнонаказателната преписка, като административно нарушение е квалифицирано допускане до работа от страна на „Транстекс 3“ ЕООД на Т. Т. Щ., без да е сключен със същата трудов договор в писмена форма, като последната е заварена на 09.05.2019 г. да работи като с.  в стопанисван от дружеството склад за дрехи втора употреба. Съгласно разпоредбата на чл. 62 ал. 3 от КТ, в тридневен срок от сключването или изменението на трудовия договор и в седемдневен срок от неговото прекратяване работодателят или упълномощено от него лице е длъжен да изпрати уведомление за това до съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите. Националната агенция за приходите предоставя в реално време на оправомощени лица от дирекции "Инспекция по труда" електронен достъп до регистъра на трудовите договори и при поискване в срок три работни дни изпраща копие от съответното заверено уведомление. В случая към часа на извършената проверка Щ. е престирала работна сила, без да ѝ е бил връчен трудов договор и уведомление по чл. 62 ал. 3 от КТ. Според чл. 63 ал. 2 от КТ, работодателят няма право да допуска до работа работника или служителя, преди да му предостави документите по ал. 1 (екземпляр от сключения трудов договор, подписан от двете страни, и копие от уведомлението по чл. 62, ал. 3, заверено от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите). Следователно, налице е законова забрана за допускане до извършване на трудова дейност на работник, без да са му връчени трудов договор и уведомление за регистрация на последния в НАП. Ето защо настоящата инстанция приема, че административното нарушение по чл. 63 ал. 2 от КТ е установено и доказано по делото категорично. Правилно „Транстекс 3“ ЕООД е било санкционирано като работодател на Щ.. При съставяне на акта и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, деянието е установено по безспорен начин и правилно квалифицирано от съставителя на акта и наказващия орган. 

Ето защо настоящата касационна инстанция приема, че изложените в касационната жалба доводи са неоснователни, а първоинстанционното решение не страда от пороци, които да обосноват неговата неправилност или необоснованост. Решението е постановено при правилно установяване на фактите, при правилно издирване и прилагане на нормите, регулиращи спорното правоотношение и в този смисъл то съответства на действителното правно положение. Извършвайки своята проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства, Административен съд – Сливен намира, че релевираните отменителни основания не са налице.

В атакуваното решение Районен съд - Сливен е преценил поотделно и в тяхната съвкупност всички събрани по делото доказателства и е направил обоснован извод за законосъобразност на Наказателно постановление № 20 - 002589 от 21.05.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” гр.Сливен, с което на „Транстекс 3“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 2А, за нарушение на чл. 63 ал. 2 от Кодекса на труда КТ) и на основание чл. 416 ал. 5, във вр. с чл. 414 ал. 3 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на  1 500,00 (хиляда и петстотин) лева.

По изложените съображения, обжалваното решение като законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 385/13.08.2019 г. на Районен съд - Сливен, постановено по АНД № 850/2019 г. по описа на същия съд.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

             

                2.