Решение по дело №2219/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2120
Дата: 10 ноември 2021 г. (в сила от 10 ноември 2021 г.)
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20217180702219
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2120/10.11.2021г.

гр. Пловдив, 10 ноември 2021 год.

 

            Административен съдПловдив, XXVI касационен състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                      

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                                                                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА ДИЧЕВА                                                                                                                               ДАРИНА МАТЕЕВА       

                                                                                    

 

           при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА и с участието на прокурора АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА, като разгледа докладваното от съдия Дичева КНАД № 2219 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл.63 ал.1 пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба, предявена от М.С.М., с ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адв. И.М., против Решение № 1021 от 08.07.2021 г. на Пловдивски районен съд, постановено по АНД № 1005/2021 по описа на същия съд, с което е потвърден електронен фиш на ОД на МВР - Пловдив, серия К № 4206947 на ОД на МВР Пловдив за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, с който на М.С.М., в качеството на законен представител на "Офис лидер“ ЕООД, е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл.21 ал.2 във връзка с ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП.

Касационният жалбоподател намира решението на първоинстанционния съд за неправилно, незаконосъобразно и постановено в противоречие с материалния закон. Твърди се, че в настоящия случай безспорно е установено, че нарушението е заснето с мобилна система за видеоконтрол, като е посочено, че при наличието на такава, установяването на нарушението става в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Изтъква се също така, че установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано с удостоверяване чрез съответното доказателства – снимков материал, приложен в случая, като се твърди, че нарушението не може да се санира едва във фазата на обжалване на ЕФ пред съда – нарушението е съществено и неотстранимо, като производството е опорочено чрез налагане на наказанието с електронен фиш, когато това е изключено от закона. Иска от съда да отмени постановеното решение и претендира разноски в двете инстанции.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР Пловдив, редовно призован, не изпраща представител. Депозирано е становище, с което се оспорва жалбата и моли съда да потвърди решението на ПРС, като правилно и законосъобразно, тъй като същото е мотивирано, изложена е цялата фактическа обстановка и са анализирани всички доказателства. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, в случай, че касационната жалба бъде уважена.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Пловдив е на становище за неоснователност на жалбата. Сочи, че решението на Районен съд - Пловдив е правилно и законосъобразно.

 Административен съд - Пловдив, след като прецени допустимостта и основателността на подадената касационна жалба с оглед наведените в същите касационни основания, прие следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок по чл.211 ал.1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество съгласно чл.218 от АПК, е неоснователна.

За да потвърди ел. фиш, Районен съд - Пловдив е приел в мотивите си следната фактическа обстановка:

Касаторът е санкциониран за това, че на 25.111.2020 г., в 10:46 ч. в  гр. Пловдив, кръстовището на ул. „Цар Симеон“ и ул. „Шипка“, посока Ягодовско шосе, с МПС – л. а. марка „Форд Торнео контакт С“ с рег. № ***,  се е движил с превишена скорост. Скоростта била установена и фиксирана с автоматизирано техническо средство за контрол на скоростта (АТСС) – TFR1-M № 546, като при въведено с пътен знак „В26“ ограничение на скоростта от 30 км/ч и отчетен толеранс на измерената скорост от - 3 км/ч, била установено скорост от 55 км/ч. Така се формирало превишението на скоростта от 25 км/ч. Въз основа на така констатираното бил издаден атакуваният ЕФ.

При така установеното, първоинстанционният съд правилно е приел, че е осъществен състава на нарушение по чл.21 ал.2 във връзка с чл.21 ал.1 от ЗДвП, като нарушението е доказано от АНО, върху когото лежи доказателствената тежест. В тази връзка настоящият касационен състав изцяло споделя изложените съображения, с които е потвърден ел. фиш и счита, че няма смисъл да ги повтаря. Първоинстанционният съд правилно е приел, че от събраните доказателства по делото, които е обсъдил задълбочено, се установява, че на процесната дата и място е извършено нарушение на скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство.

Неоснователни се явяват възраженията в касационната жалба. В конкретния случай административното наказание на касатора е наложено с електронен фиш, а не с наказателно постановление, каквато възможност е предвидена в ЗДвП. Електронният фиш, съгласно чл.189 ал.8 от ЗДвП подлежи на обжалване по ЗАНН, а разпоредбата на чл.189 ал.11 от ЗДвП предвижда, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление. Следователно ел. фиш се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие, не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в  чл.189 ал.4 изр.2 от ЗДвП реквизити, поради което, в електронния фиш не следва да се изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението. В тази посока е и ТР № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г. Същите съображения важат и по отношение на датата на издаване на ел. фиш, тъй като тя не е част от задължителните реквизити определени в  чл.189 ал.4 изр.2 от ЗДвП. В този смисъл съдът намира, че от формална страна ЕФ отговаря на законовите изисквания, тъй като процедурата е значително по-олекотена от тази по ЗАНН и законът определя точно и изчерпателно условията, при които може законосъобразно да се издаде електронен фиш. Тези условия са лимитативно изброени в  чл.189 ал.4 от ЗДвП и се заключават в установяване и заснемане на административното нарушение с техническо средство, в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

Съгласно §6 т.65 ДР на ЗДвП: „Автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В конкретния казус нарушението е констатирано и заснето с мобилна радарна система, за чието използване на посоченото място и време е представен надлежен протокол и снимков материал. Системата представлява одобрен тип техническо средство, отговаря на метрологичните изисквания и към момента на установяване на нарушението е била технически изправна.

Неоснователни са и доводите за нарушение на нормата на чл.39 ал.4 ЗАНН. Последната следва да се тълкува в единство с нормата на чл.39 ал.2 ЗАНН и просто разширява приложението на последната, като дава възможност да се налагат  глоби в размер над необжалваемия минимум в случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, като се издава ел. фиш. Това не означава, че не могат да се налагат глоби с ел. фиш и под необжалваемия минимум, както неправилно счита касатора.

При издаването на ЕФ не са допуснати съществени процесуални нарушения и материалният закон е приложен правилно. Видно е, че ЕФ е издаден в законоустановените срокове, в рамките на материалната и териториална компетентност на своя издател. Негово съдържание съответства на изискванията на  чл.189 ал.4 изр.2-ро от ЗДвП, т.е. отразява териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, което съвпада с данните от техническото средство, изведени на фотос от заснетия клип. Описано е нарушението по време, място и констатирано превишение на скоростта,

В заключение - обжалваният ЕФ съдържа всички изискуеми от закона реквизити. А от събраните по делото доказателства безспорно се установява осъществен състав на нарушение по чл.21 ал.2 във връзка с ал.1 от ЗДвП. По делото не се спори, че лекият автомобил, заснет с мобилната радарна система, е управляван от касатора. Той е индивидуализиран с три имена,  ЕГН и адрес. В този смисъл авторството на нарушението в лицето на санкционирания е безспорно доказано от събраните доказателства по делото. В тази връзка с оглед субекта на нарушението - физическото лице – ползвател на автомобила, с който е извършено нарушението, правилно е определен и видът на санкцията – глоба.  Размерът на санкцията е съобразен с предвидения такъв в чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП за превишаване на скоростта на движение в населено място, при въведено ограничение на скоростта на движение с надлежен знак.

С оглед на всичко това съдът намира, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на касатора, чрез налагане на предвидената глоба в абсолютно определен в закона размер, съответен на стойността на превишението.

При разглеждане  на делото първоинстанционният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната на решението му. Настоящият съдебен състав счита, че решението на Районен съд Пловдив не страда от сочените в жалбата пороци.

По изложените съображения и с оглед извършената служебна проверка по чл.63 ал.1 от ЗАНН във връзка с чл.218 ал.2 от АПК, съдът не констатира пороци на обжалваното решение, отнасящи се до неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, поради което намира, че същото следва да бъде оставено в сила.

Предвид установения изход на спора пред касационната инстанция и на основание чл.63 ал. 3 от ЗАНН, в полза на ответната страна следва да бъдат присъдени разноски за касационната инстанция, които представляват юрисконсултско възнаграждение за осъществено процесуално представителство. На основание чл.63 ал.5 от ЗАНН във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.27е от Наредбата за заплащане на правна помощ, съдът намира, че следва да се присъди минимално възнаграждение в размер на 80 лева с оглед провеждането на едно съдебно заседание, без явяване в открито съдебно заседание по делото на процесуалния представител и изготвянето само на писмен отговор.

Воден от гореизложеното и на основание чл.221 ал.2 предл.1 от АПК, Административен съд – Пловдив, XXVI касационен състав,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1021 от 08.07.2021 г. на Пловдивски районен съд, постановено по АНД № 1005/2021

ОСЪЖДА М.С.М., с ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на ОД на МВР - Пловдив, сумата от 80 (осемдесет) лева разноски пред касационната инстанция за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: