Старозагорски окръжен съд - 1 - н.о.х.д. № 372/2019 г.
МОТИВИ:
Срещу подсъдимия Д.Н.А. е повдигнато обвинение за
извършено престъпление по чл.343, ал.3, предл. последно, б.„б“,
предл. първо, във вр. с ал.1, б.„в”, във
вр. с чл.342, ал.1 от НК, за това че на
16.02.2019 г., в гр. Стара Загора, при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка ”Сузуки“, модел “Гранд Витара“, с рег. № ******, в нарушение на правилата за движение: чл.20, ал.2, изр.2 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да
намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност
за движението“ и чл.119, ал.1 от ЗДвП – „При приближаване към пешеходна пътека
водачът на нерелсово превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на
пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта
или спре“, в резултат на което причинил по непредпазливост смъртта на Д. К.Г., ЕГН **********, като деянието е извършено на пешеходна
пътека.
Прокурорът
поддържа така повдигнатото обвинение по чл.343, ал.3, предл.
последно, б.„б“, предл. първо, във вр. с ал.1, б.„в”, във вр. с чл.342, ал.1 от НК срещу подсъдимия
Д.Н.А.. Счита, че следва да му бъде наложено наказание при превес на
смекчаващите вината обстоятелства – в минималния размер, предвиден от закона.
Това наказание следва да бъде намалено с една трета на основание чл.58а, ал.1
от НК и изпълнението му да се отложи на основание чл.66, ал.1 от НК с
изпитателен срок от четири години. Счита, че съдът следва да наложи на
подсъдимия А. и наказание по чл.343г от НК – лишаване от правото да управлява
МПС, за подходящ срок.
Частните
обвинители В.М.Г. и В.Д.Б. поддържат така повдигнатото обвинение по чл.343, ал.3, предл. последно, б.„б“, предл. първо, във вр. с ал.1, б.„в”, във вр. с чл.342, ал.1 от НК срещу
подсъдимия Д.Н.А.. Считат, че следва да му бъде наложено наказание при превес
на смекчаващите вината обстоятелства, тъй като подсъдимият А. е с добри характеристични
данни и е с ниска степен на обществена опасност. Подкрепят становището на представителя
на държавното обвинение по отношение на размера на наказанията по чл.343, ал.3 от НК и по чл.343г от НК, както и по отношение на приложението на чл.66,
ал.1 от НК. Подробни съображения за това развива в пледоарията си повереникът
им адв. Г.Б..
Подсъдимият
Д.Н.А. твърди, че съжалява за станалото и че до този случай не е имал нито едно
нарушение за целия си стаж като водач на МПС. Моли съда да му
бъде наложено минимално наказание, чието изпълнение да се отложи на основание
чл.66, ал.1 от НК с изпитателен срок от три години. Относно наказанието по
чл.343г от НК – лишаване от правото да управлява МПС, моли същото да бъде за
срок не по-дълъг от две години, тъй като управляването на лек автомобил е пряко
свързано с неговата трудова дейност. Подробни съображения за това развива в
пледоарията си защитникът му адв. Н.М..
-
2 -
Съдът,
след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, намери за установено следното:
Подсъдимият
Д.Н.А. е роден на *** ***, българин, български гражданин, живущ ***, със средно образование, управител на
„Дони-М-Д.А.“***, женен, неосъждан, ЕГН **********.
Подсъдимият А. е правоспособен водач на
МПС от 1997 г., като до 2008 г. е придобил множество категории за
правоуправление на МПС, между които и категория „В”. Води се на отчет в Сектор КАТ при ОД на МВР –
Стара Загора, видно от справка за
нарушител от 22.02.2019 г. (л.102, т.1 от д.п.).
Подсъдимият
А. притежавал и ползвал лек автомобил марка
”Сузуки“, модел “Гранд Витара“, с рег. № ****** (л.118, т.1 от д.п.).
На 16.02.2019
г. сутринта, около 08.35 ч., подсъдимият А. управлявал описания по-горе лек автомобил по бул.“****“ в гр. Стара
Загора, в посока от запад на изток. Подсъдимият А. бил сам в автомобила, а пътните
условия били добри – ясно време, добра видимост при дневна светлина и сухо
пътно платно.
Пътният
участък бил хоризонтален, с асфалтово покритие и без неравности. Пътното платно
било с две пътни ленти, предназначени за двупосочно движение.
Управляваният
от подсъдимия А. автомобил се движел по южната лента за движение със скорост от
около 27,8-29,9 км/ч. и така, движейки се по бул. „****“ в посока от запад на
изток, приближил кръстовището с ул. „****“.
От западната
страна на кръстовището между двете улици била разположена пешеходна пътека тип
М 8.2, очертана с две прекъснати линии напречно на оста на пътя. Когато
управляваният от подсъдимия А. автомобил се намирал на 19,35 м. западно от описаната
пешеходна пътека, пресичане по нея, в посока от юг на север, предприел
пострадалият Д. К.Г., който бил на 84 години.
Пострадалият Г.
се намирал на южния тротоар на бул. „****“ и оттам, като вървял по западния
край на пешеходната пътека, предприел пресичане на булеварда в посока от юг на
север. Въпреки наличието на пешеходец, който пресичал пътното платно и се
намирал на пешеходна пътека, и въпреки че нямало обективни пречки същият да
бъде възприет от подсъдимия А., последният не предприел никакви действия да
намали скоростта на управляваният от
него лек автомобил. Той продължил да се движи със същата скорост и в същата
посока по южната лента на бул. „****“.
При така
описаното движение от запад на изток на лекия автомобил марка ”Сузуки“, модел “Гранд Витара“, с рег. № ******, и от юг
на север на пострадалия Г. (който изминал 2,55 м. по пътното платно), пешеходецът бил ударен от управлявания от подсъдимия А. лек автомобил.
Първоначалният
контакт бил между предната маска, интегрирана в предната броня на автомобила, и
десния крак на пострадалия Г..
Старозагорски окръжен съд - 3 - н.о.х.д. № 372/2019 г.
В резултат на
този удар пострадалият Г. паднал върху предния капак на автомобила, след което
бил отхвърлен напред спрямо посоката на движение на превозното средство. След
това тялото на пострадалия паднало източно от пешеходната пътека, на около 5,5
м. на изток от мястото на удара.
Подсъдимият А.
реагирал на удара, като задействал спирачната система на автомобила, който
спрял на около 1,5 м. западно от тялото на пострадалия.
Произшествието
било възприето от свидетеля М.И.И.(таксиметров шофьор), който бил спрял
таксиметровия си автомобил западно от кръстовището между бул. „****” и ул. „****”,
както и от младежи, които били до намираща се в близост баничарница на северния
тротоар на бул. „****”, сред които били свидетелките В.Д.Т.и П.Ж.Ж..
Свидетелят Иванов
веднага подал сигнал на тел.112. Същото направила и свидетелката Тодорова,
която се отправила към пострадалия.
Тези
сигналите били регистрирани в Дирекция “Национална система 112“, „Районен
център 112 – Бургас”, в 08.38 ч., видно от направената справка за това (л.111,
т.1 от д.п.).
Пострадалият Г.
бил в съзнание. Той бил преместен от пътното платно на северния тротоар от
хора, присъствали на инцидента.
Подсъдимият А.
изчакал на мястото на произшествието идването на екипите на Спешна помощ и на
полицията. Сред полицейските служители били и свидетелите П.С.С.и Д. Р.Д..
Подсъдимият А.
бил тестван за употреба на алкохол или друго упойващо вещество с технически
средства. Отчетените проби били отрицателни (л.99 – л.101, т.1 от д.п.).
Пострадалият Г.
бил транспортиран от екип на ЦСМП до УМБАЛ „Проф. д-р Стоян Киркович“ АД – Стара
Загора и приет в зала за реанимация на Спешно отделение в 8.50 ч. с диагноза
„политравма“.
Въпреки
проведените реанимационни мероприятия, пострадалият Г. починал в 10.55 ч. същия
ден.
Видно от
заключението на комплексната автотехническа и съдебно медицинска експертиза от
22.06.2019 г. (л.41 – л.51, т.2 от д.п.), мястото
на удара се определя на базата на информацията за посоката на движение на
автомобила и пешеходеца, тяхното положение спрямо пътното платно след удара,
положението на следите по лекия автомобил и данните от очевидци на
произшествието. В момента преди удара лекият автомобил се е движил в южната
лента на бул. „****“, в посока изток. Пешеходецът е пресичал уличното платно от
юг на север. Следите от контакта на пешеходеца с автомобила (деформациите) са в
предната част, по предния капак (виж снимки № 7, № 8, № 9 и № 10).
При огледа местопроизшествието е установено
положението на автомобила след удара, а именно:
-предна дясна гума на автомобила е на 1,9 м. северно и
10,33 м. източно от т.О. Задна дясна гума е на 1,8 м. северно и 7,95 м. източно
от т.О.
- 4 -
Установени са следи/деформации по предния капак:
-две вдлъбнатини с елипсовидна форма с кръстосани под
прав ъгъл дълги оси. Вдлъбнатината с хоризонтално разположена дълга ос е с
изпъкнал ръб около средата и с обща дължина 0,17 м., долният/предният край на
елипсата е на 0,03 м. нагоре от предния ръб на предния капак. От нейния център
започва елипсовидната вдлъбнатина с вертикално разположена дълга ос. Тя достига
до 0,28 м. нагоре от предния ръб на предния капак. Центъра на тази комбинация
от вдлъбнатини е на 0,72 м. наляво от дясната габаритна линия на автомобила.
Височината от терена на тези побитости е 0,65 м.;
-побитост/вдлъбнатина на предния капак с елипсовидна
форма с вертикално разположена голяма ос на елипсата, отстояща на 0,88 м.
наляво от дясната габаритна линия на автомобила. Горния край на елипсата е на
0,45 м. от предния ръб на предния капак, а долния край – на 0,22 м. от същия
ръб.
В материалите по делото е приложен видеофайл от запис
на охранителна камера с таймкод в изображенията. При разглеждане на записа експертите
установяват, че пешеходецът в 08:39:36 ч. се намира на южния тротоар, между
първото и второто дърво. В 08:39:39 ч. навлиза на платното до югозападния ъгъл
на пешеходната пътека. Пешеходецът се движи по западния край на пътеката, косо
в северна посока. В 08:39:40 ч. се вижда, че пешеходецът е достигнал до средата
на първия бял правоъгълник от очертаните в западния край на пътеката, като е в
положение стъпил на десния си крак и присвит за пристъпване в коляното ляв
крак. В рамките на същата 40-та секунда, пешеходецът прави крачката с левия
крак и достига до края на втория бял правоъгълник. В края на същата 40-та
секунда, пешеходецът е в положение стъпил на левия си крак, а с десния прави
крачка на изток, за да се отдалечи от приближаващия го автомобил. В 08:39:41 ч.
настъпва ударът. Самия момент на контакта не се вижда на кадрите, поради
положението на камерата.
Кинематичният анализ на пътната ситуация, като се
вземат предвид габаритите на автомобила, положението на следите от контакта и
събраните доказателства, показва, че ударът е настъпил на 2,55 м. северно и на
7,55 м. източно от т.О. Спрямо елементите на платното за движение ударът е в
южната лента на платното за движение в посока изток на бул. „****“, на 2,55 м.
северно от южния бордюр и на 2,0 м. в дясно от осовата линия, в очертанията на
пешеходната пътека, в западния й край спрямо нейната ширина.
Към заключението е приложена скица на мястото на ПТП.
На кадрите от охранителната камера се вижда, че в
момента на удара пешеходецът е бил изправен – вървял е, като е бил обърнат с
лявата част на тялото си към автомобила. Движил се е в посока от юг на север.
Преди удара
автомобилът се е движил в източна посока, праволинейно, около средата на
попътната си лента. В обхвата на камерата той влиза в 08:39:40 ч. Разстоянието, което изминава до пълното
му спиране, е
около 19,4 м. Разстоянието, което изминава до мястото на удара е 16,65 м.
Пострадалия
непосредствено преди удара е на 2,55 м. северно от южния тротоар на улицата.
Това разстояние се явява пътят, изминат от пешеходеца от момента на възникване на опасността за
движението.
Старозагорски окръжен съд - 5
- н.о.х.д. № 372/2019 г.
Експертизата приема, че опасността възниква в момента
на стъпването на пешеходеца на платното за движение. След удара тялото е
отхвърлено в източна посока. Мястото на падане на тялото на терена е извън
обхвата на камерата.
При огледа и аутопсията на пострадалия Д.
К.Г. на 84 г. (видно от протокол за съдебномедицинска аутопсия № 38/16.02.2019
г.) са установени множество травми,
подробно описани в експертизата. Това са:
-разкъсно-контузна рана и кръвонасядане
на меките черепни обвивки, оток на мозъка;
-гръдна травма – счупване на ребра
двустранно с кръвонасядане на междуребрената мускулатура, с разместване на
фрагменти вдясно и пробив на пристенната плевра, разкъсване на долния дял на десния бял дроб, кръвоизлив
1 л. и свободен въздух в гръдната кухина вдясно, разчленяване на гръбначния
стълб между ІV и V гръдни прешлени с пълно прекъсване на предната надлъжна
връзка, кръвонасядане на меките тъкани наоколо, деформация на гръбначно-мозъчния
канал, оток на гръбначния мозък на това ниво и кръвонасядане на обвивките му,
счупване на бодилестите израстъци на V–VІІ гръдни прешлени с кръвонасядане на околната мускулатура;
-разчленяване на двете кръстно-хълбочни
стави и лонното съчленение с кръвонасядане
на околната мускулатура;
-кръвонасядания на долния десен крайник.
Причината за смъртта е дихателна
недостатъчност, развила се вследствие на гръдната травма с комбинацията на три
неблагоприятни последици – ограничени дихателни екскурзии от счупените ребра,
гръбначно-мозъчната травма с блокиране на дихателна мускулатура и
хемопневмоторакс (кръвоизлив и свободен въздух в гръдната кухина).
В експертизата има схема на
повъхностните и на дълбоките увреждания, получени от пострадалия Д. К.Г..
Уврежданията
на пешеходец, блъснат от лек автомобил, протичат по механизъм в четири фази. В I фаза се
осъществява контакт между МПС и пешеходеца. За автомобила това е обичайно
предната броня или предната маска, части от предните калници. За пешеходеца
контактът е в долните крайници (ако е прав).
В
анализирания случай регистрираните кръвонасядания по долните крайници се
намират на дясната подбедрица на ниво 33 см. и на дясното бедро на ниво 52 см. Тези увреждания
съвпадат с елементи от предната маска, интегрирана с предната броня на
автомобила. Нивото на тези елементи е фиксирано на снимки № 5 и № 7 от
фотоалбума от допълнителния оглед. Разположението на уврежданията по вътрешната
повърхност на десния долен крайник е признак, че тази повърхност е била
достъпна за атакуващия автомобил само ако кракът е бил отведен напред или
назад. Оттук следва изводът, че пешеходецът е бил в движение, крачел е, като десният крак е бил опорен, носел е
тежестта на тялото.
Възниква
въпросът десният крак напред ли е бил отведен или назад. Ако е бил отведен
напред, ударът в
неговата вътрешна повърхност ще придаде на тялото въртеливо движение около
вертикалната му ос в посока по часовниковата стрелка.
- 6 -
Това означава,
че биха се получили увреждания и по външната повърхност на левия долен крайник,
но такива няма. Последващото попадане върху торпедото на автомобила обяснява уврежданията
по задната повърхност на тялото.
Ако десният
крак е бил отведен назад, неговата вътрешна повърхност е достъпна за удар, при който тялото ще
получи импулс за въртеливо движение около вертикалната ос в посока обратна на
часовниковата стрелка. В следващата фаза уврежданията по тялото биха се
съсредоточили отпред, но те са разположени отзад. Освен това липсва обяснение
защо няма увреждания по левия долен крайник, чиято задна повърхност е достъпна
за удар от бронята на МПС.
Оттук следва
изводът, че
ударът е бил с посока отляво-надясно и малко отзад-напред, преценено при
изправено положение на тялото. Т.е., пешеходецът се е движил косо спрямо посоката на движение на
автомобила. Доказателство за този извод се вижда на снимки №
3, № 4 и № 5
от разпечатката от видеофайла, съответно в 08:39:39 ч. и 08:39:40 часа. На
снимките се вижда, как пешеходецът пресича пътното платно косо. Началото на
пресичане е от южния тротоар извън пешеходната пътека, като впоследствие
навлиза в нейните очертания. Той носи бяла торбичка с предмети в нея. Нейният
амортизиращ ефект обяснява липсата на увреждания по задната повърхност на левия
долен крайник, каквито биха се очаквали при посочения удар в I фаза.
Във II фаза
тялото попада върху автомобила. Обичайно това е предния капак, а при по-висока
скорост – и върху предното стъкло. В случая скоростта е била малка, а повредите
по колата са в предния ръб на предния капак на ниво 85-90 см., видно от снимки № 5 и № 6 от допълнителния оглед.
Деформациите по предния капак на автомобила са получени при контакт с тялото на
пешеходеца. На това ниво съответства таза на пешеходеца, където са получени
разчленявания на кръстно-хълбочните кости и лонното съчленение. След удара
тялото е било качено върху капака в позиция с гръб към автомобила, но малко
наляво. От директното приложение на енергията на удара са счупени бодилестите
израстъци на V-VI-VII гръдни прешлени, както и ребрата двустранно, повече
вляво. Вследствие на внезапното и силно прегъване на тялото се е получило
разчленяване на гръбначния стълб на това ниво с пълно прекъсване на предната
надлъжна връзка.
В III фаза
тялото е било отхвърлено напред спрямо посоката на движение на автомобила.
В IV фаза
тялото е паднало на терена, като центърът на тежестта е бил на около 5,5 м. източно от мястото на удара. Мястото
на падане е източно от пешеходната пътека. Пешеходецът е получил раната на
главата отзад вдясно. Траекторията на тялото за времето на удара е повдигане
нагоре, движение напред, удар на торса в предния капак и кратко носене от
автомобила. След момента на удара тялото е отхвърлено напред и е паднало на терена
на около 1,5 м. пред мястото където е спрял автомобила. По време на отхвърлянето
траекторията представлява част от параболична крива. След падането на терена
тялото е било разположено с крака на изток, а глава към автомобила.
На мястото на ПТП са установени
две спирачни следи. Следата от предно дясно колело е с дължина 2,6 м., а от
предно ляво – 2,31м. Началото на дясната следа е на 7,7 м. източно от т.О.
Старозагорски окръжен съд - 7 - н.о.х.д. № 372/2019 г.
Мястото на удара е на 7,55
м. източно от т.О. Следователно, ефективното спиране е
започнало след удара.
Скоростта на
автомобила преди удара и в момента на удара е 27,8 км/ч.
Анализът на видеофайла
дава възможност да се направи проверка на така изчислената скорост –
29, 9 км/ч. Резултатите са съпоставими.
Скоростта е
по-ниска от максимално разрешената за движение на МПС кат.“В“ в населени места.
Тя е съобразена с конкретните пътноклиматични условия – дневна светлина,
слънчево, сухо време, хоризонтален асфалтов участък, без неравности.
Средната
скорост на пешеходец по статистически данни за мъж на възраст 84 г. при спокоен ход е
3,9 км/ч.
Долната граница на скоростта е 3,5 км/ч. На кадрите се вижда, че пешеходецът върви бавно по тротоара и
забързва при пресичането на платното. Времето, за което достига от южния бордюр до мястото на удара, е около 2,5 сек. (не може да се определи точно, защото таймерът отчита с точност до цяла
секунда). Пътят, изминат от пешеходеца, е 2,55 м. Скоростта му се
получава 3,67 км/ч.
Резултатът отговаря на скорост на
пешеходец в долната граница за мъж на 84 г. при спокоен ход.
Опасната
зона за спирането на лекия автомобил е 11,73 м.
Пътят, изминат от пешеходеца от южния бордюр на платното за движение
до мястото на удара, е 2,55 м.
Разстоянието, на което е бил лекият автомобил “Сузуки“ от мястото
на удара в момента, когато пешеходецът е навлязъл на платното за движение, е 19,35 м.
Сравнението (19,35 м.
> 11,73
м.) показва, че пешеходецът не е
попаднал в опасната зона за спиране на лекия автомобил
“Сузуки“, в момента, в който е навлязъл на платното за движение.
Водачът е
имал техническа възможност да предотврати настъпването на процесното ПТП, чрез
спиране.
Анализът
показва, че водачът не е предприел своевременно аварийно спиране. Закъснението
в реакцията на водача за аварийно спиране е 1,64 сек.
Произшествието е настъпило на кръстовището на бул. „****” с ул. „****”, на
пешеходната пътека, разположена на западния вход/изход на кръстовището, в
светлата част на денонощието (8.40 ч. на 16.02.2019 г.), при ясно и сухо време.
Платното на бул. „****” е с две ленти за двупосочно движение.
Пешеходецът, мъж на 84 г., е пресичал бул. „****” в посока от юг на север.
Автомобилът се е движил в южната лента за посока
изток. Пешеходецът е вървял по западния край на пешеходната пътека и на 2,55 м.
от южния бордюр е ударен от лекия автомобил “Сузуки Гранд Витара“ с рег.№ ***** Ударът е с предната челна част, на около 0,1 м. в дясно от
надлъжната ос на автомобила. След удара тялото е качено на предния капак,
носено е от автомобила и отхвърлено напред на около 5,5 м. от мястото на удара по
посока на движение на автомобила.
Причината за
настъпване на процесното ПТП от техническа гледна точка е в това, че водачът на
автомобила не е предприел своевременно аварийно спиране след навлизането на
пешеходеца на пешеходната пътека.
- 8 -
Закъснението
в реакцията за спиране е 1,64 сек.
Водачът на
автомобила е реагирал със закъснение, за което няма техническа причина. Видимостта към мястото, където пешеходецът е
навлязъл на пешеходната пътека,
е неограничена, от разстояние по-голямо от опасната зона за спиране.
Пешеходецът е пресичал уличното платно
според правилата.
Видно от заключението на
съдебномедицинската експертиза на труп № 38/16.02.2019 г. (л.43 – л.46, т.1 от
д.п.), при огледа и аутопсията на Д. К.Г.
на 84 г. е установено следното:
-разкъсно-контузна рана и кръвонасядане
на меките черепни обвивки, оток на мозъка;
-гръдна травма – счупване на ребра
двустранно с кръвонасядане на междуребрената мускулатура, с разместване на
фрагменти вдясно и пробив на пристенната плевра, разкъсване на долния дял на десния бял дроб, кръвоизлив 1
л. и свободен въздух в гръдната кухина вдясно, разчленяване на гръбначния стълб
между ІV и V гръдни прешлени с пълно прекъсване на предната надлъжна връзка,
кръвонасядане на меките тъкани наоколо, деформация на гръбначно-мозъчния канал,
оток на гръбначния мозък на това ниво и кръвонасядане на обвивките му, счупване
на бодилестите израстъци на V–VІІ гръдни прешлени с кръвонасядане на околната мускулатура;
-разчленяване на двете кръстно-хълбочни
стави и лонното съчленение с кръвонасядане
на околната мускулатура;
-кръвонасядания на долния десен крайник.
-тежка генерализирана атеросклероза
Причината за смъртта е дихателна
недостатъчност, развила се вследствие на гръдната травма с комбинацията на три
неблагоприятни последици – ограничени дихателни екскурзии от счупените ребра,
гръбначно-мозъчната травма с блокиране на дихателна мускулатура и хемопневмоторакс (кръвоизлив и
свободен въздух в гръдната кухина).
Описаните увреждания са причинени от
действието на твърди тъпи предмети по механизма на блъскане на пешеходец от лек
автомобил в неговите четири фази и е възможно да са били получени по време и
начин, съобщени от разследващия орган. Механизмът може да се конкретизира
съвместно с авто-технически експерт.
Смъртта
не е настъпила бързо и след настъпване на посочените по-горе усложнения е
станала неизбежна.
Видно
от протокол за извършена техническа експертиза № 112/25.02.2019 г. (л.51 – л.57,
т.1 от д.п.), представеният за изследване оптичен носител на
информация представлява 1 бр. цифров носител – компактдиск без марка DVD-RW 4,7GB с надпис „ПТП“, съдържащ видеозапис от охранителна
камера на частен имот, находящ се в гр. Стара Загора на бул. „****“, в който е
открита папка с име „Запис“, съдържаща общо 1 бр. видео файл в AVI файл (.avi) формат обозначен: „СН02-2019-02-16-08-30-38“. За
нуждите на разследваното по д.п. са прихванати и подбрани общо 7 бр.
изображения в JPEG (.jpg) формат с
Старозагорски окръжен съд - 9 - н.о.х.д. № 372/2019 г.
резолюция 1280х720 пиксела, изобразяващи ПТП между лек
автомобил и пешеходец. От така подбраните общо 7 бр. изображения е изготвен
фотоалбум, който е неразделна част от експертизата (л.54 – л.57, т.1 от д.п.).
Видно от протокол за извършена химическа
експертиза № 61/20.02.2019 г. (л.48, т.1 от д.п.), в кръвта на Д. К.Г. не е
установено съдържание на етилов алкохол.
Заключенията са компетентни и
мотивирани и съдът ги възприема.
Предвид изложената фактическа
обстановка, се налага изводът, че причина за настъпване на пътнотранспортно
произшествие е поведението на подсъдимия А., за когото е била налице обективна
възможност да възприеме своевременно пътната обстановка и при възникнала опасност за
движението да намали скоростта и да спре.
За подсъдимия А. е нямало пречки да възприеме пътната обстановка –
управляваният от него лек автомобил е наближавал пешеходна пътека, по която се е
движел пешеходец – пострадалият Г.. Възможността да възприеме пътната
обстановка и да
реагира на възникналата опасност за движението за подсъдимия А. обективно е съществувала от момента, в който
пострадалият Г. е навлязъл на пътното платно, като към този момент управляваният
от подсъдимия лек автомобил е бил на 19,35 м. от мястото на удара. Постадалият Г.,
който пресичал уличното платно според правилата, изминал 2,55 м. по южната лента на пътното
платно пред автомобила, управляван от подсъдимия, преди да настъпи ударът.
Ударът е настъпил в южната лента – на 2,55 м. северно от южния бордюр на бул. “****“,
в очертанията на пешеходната пътека – в западния й край.
Действително,
подсъдимият А. е управлявал автомобила си с ниска скорост – 27,8 – 29,
9 км/ч., при
която опасната зона за спиране е 11,73 м. При тази скорост и тъй като автомобилът е бил на
19,35 м. от мястото на удара в момента, когато пешеходецът е навлязъл на платното за движение, за подсъдимия е съществувала
обективна възможност своевременно да възприеме пострадалия, пресичащ пътното
платно от юг на север по пешеходната пътека и да го пропусне,
като намали скоростта или спре преди мястото на удара. Вместо това автомобилът, управляван от подсъдимия А., продължил движението си
напред и така се стигнало до съприкосновение между превозното средство и
пешеходеца.
Причината за настъпване на процесното
ПТП от техническа гледна точка е в това, че подсъдимият А. не е предприел
своевременно аварийно спиране след навлизането на пострадалия Г. на пешеходната
пътека – налице е закъснение в реакцията за спиране от 1,64 сек.
По описания начин подсъдимият А. нарушил правилата за
движение по ЗДвП, а именно – чл.20, ал.2,
изр.2 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на
необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“ и чл.119, ал.1
от ЗДвП – „При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово превозно
средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите
по нея пешеходци, като намали скоростта или спре“.
- 10 -
Причина за смъртта
на пострадалия Г. е дихателна
недостатъчност, развила се вследствие на гръдната травма с комбинацията на три
неблагоприятни последици – ограничени дихателни екскурзии от счупените ребра,
гръбначно-мозъчната травма с блокиране на дихателна мускулатура и
хемопневмоторакс (кръвоизлив и свободен въздух в гръдната кухина). Леталният изход е в пряка и непосредствена
причинноследствена връзка с настъпилото ПТП, причинено от подсъдимия
А..
Този
вредоносен резултат е в пряка причинна връзка с допуснатите от подсъдимия А. нарушения
на правилата за движение по чл.20, ал.2,
изр.2 от ЗДвП и по чл.119, ал.1 от ЗДвП, описани по-горе.
Видно от справка за съдимост № 3896/27.09.2019
г. от Бюро за съдимост при Старозагорския районен съд (л.23 от настоящото дело),
подсъдимият А. е неосъждан.
Видно от справка за нарушител от
22.02.2019 г., издадена от Сектор КАТ при ОД
на МВР – Стара Загора (л.102, т.1 от д.п.), подсъдимият А. няма съставени актове и
издадени наказателни постановления по ЗДвП и по ППЗДвП.
Подсъдимият А. е с добри характеристични
данни, няма съдебни и криминалистически регистрации, видно от двете
характеристични справки, приложени на л.113 и л.15, т.1 от д.п.
Описаната по-горе фактическа обстановка
се установява по безспорен начин от изявлението на подсъдимия А. по чл.371, т.2
от НПК, показанията на свидетелите Г., Б., С., Д., И., Т. и Ж. (по реда на
чл.373, ал.2, във връзка с чл.372, ал.4 от НПК), заключенията на експертите
инж. Н. и д-р Б., както и от приложените към делото писмени и веществени
доказателства.
Въз основа на описаната по-горе безспорна фактическа обстановка, съдът
намира, че подсъдимият Д.Н.А. е осъществил от обективна и от субективна страна съставомерните
признаци на деянието, визирано в чл.343, ал.3, предл. последно, б.„б“,
предл. първо, във вр. с ал.1, б.„в”, във
вр. с чл.342, ал.1 от НК, тъй като на 16.02.2019
г., в гр. Стара Загора, при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка ”Сузуки“, модел “Гранд Витара“, с рег. № ******, в нарушение на правилата за движение: чл.20, ал.2, изр.2 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да
намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност
за движението“ и чл.119, ал.1 от ЗДвП – „При приближаване към пешеходна пътека
водачът на нерелсово превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на
пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта
или спре“, в резултат на което причинил по непредпазливост смъртта на Д. К.Г., ЕГН **********, като деянието е извършено на пешеходна
пътека.
От субективна страна престъплението по чл.343, ал.3, предл. последно, б.„б“,
предл. първо, във вр. с ал.1, б.„в”, във
вр. с чл.342, ал.1 от НК е извършено по непредпазливост – небрежност.
Подсъдимият А. не е предвидил настъпването на общественоопасните последици, но
е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.
Старозагорски окръжен съд - 11 - н.о.х.д. № 372/2019 г.
С оглед на посочената правна квалификация и след като
се съобрази с целта на специалната и генералната превенция, и с
обстоятелствата, посочени в чл.54 от НК, както и с разпоредбата на чл.373, ал.2
от НПК, съдът счита, че следва да приложи разпоредбата на чл.58а, ал.1, във
връзка с чл.54, ал.1 от НК.
Според съда, наказанието на подсъдимия А. следва да бъде наложено при превес на
смекчаващите вината обстоятелства – има изрядно процесуално поведение,
неосъждан, с добри характеристични данни, няма нарушения като водач на МПС,
полага обществено полезен труд, искрено съжалява за случилото се. Отегчаващите
вината обстоятелства няма.
Съдът счита, че в случая не са налице законовите
основания на чл.58а, ал.4 за приложение на разпоредбата на чл.55, ал.1, т.1 от НК, тъй като макар и да са налице само смекчаващи вината обстоятелства, те не
са изключителни или многобройни такива, които да обуславят извода, че и
най-лекото наказание, предвидено в закон, ще се окаже несъразмерно тежко за
подсъдимия А..
Предвиденото в закона наказание за
престъплението по чл.343, ал.3, предл. последно, б.„б“, предл. първо, във вр.
с ал.1, б.„в”, във вр. с чл.342, ал.1 от НК е
лишаване от свобода от три до петнадесет години.
Поради изложените съображения и с оглед
разпоредбата на чл.373, ал.2 от НПК и чл.58а, ал.1 от НК, съдът следва да
определи наказание на подсъдимия А., като се ръководи от разпоредбите на Общата
част на НК и намали така определеното наказание лишаване от свобода с една
трета.
Съдът счита, че наказание от три години
лишаване от свобода е справедливо и отговаря на целите на наказанието, визирани
в чл.36 от НК, тъй като деецът се характеризира с ниска степен на обществена
опасност и в случая има превес на смекчаващите вината обстоятелства, изложени
по-горе. След като наказанието от три години лишаване от свобода се намали с
една трета – една година, се получава наказание от две години лишаване от
свобода.
Съдът счита, че така определеното
наказание е справедливо и че за постигане на целите му (поправяне на подсъдимия)
не е наложително подсъдимият А. да изтърпи така наложеното му наказание
лишаване от свобода ефективно, поради което и на основание чл.66, ал.1 от НК
съдът следва да отложи изпълнението на наказанието лишаване от свобода с изпитателен
срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила.
На основание чл.343г от НК на подсъдимия
А. следва да бъде наложено наказание по чл.37, ал.1, т.7 от НК – лишаване от
право да управлява МПС, за срок от две години, считано от началото на изпълнението на това наказание.
Веществените доказателства по делото,
както следва:
-лек автомобил марка ”Сузуки“, модел “Гранд Витара“, с рег. № ****** –
(намиращ се в Тилова база на ОД на МВР – Стара Загора), следва да бъде върнат
на собственика му – подсъдимия А., след влизане на присъдата в сила;
-оптичен диск, предаден с протокол за
доброволно предаване от 16.02.2019 г. (приложен на л.59 от д.п.), следва да
бъде унищожен като малоценен предмет след влизане на присъдата в сила.
-
12 -
На основание чл.189, ал.3 от НПК
подсъдимият А. следва да бъде осъден да заплати на частните обвинители В.М.Г. и
В.Д.Б. направените разноски по делото в
размер на по 3 000 лв. за всяка една от тях.
Подсъдимият А. следва да бъде осъден да
заплати по сметката на ОД на МВР – Стара Загора направените по делото разноски
в размер на 1 364,89 лв.
Причините за
извършване на престъплението от подсъдимия А. са несъобразяване с установените
правила за движение по пътищата и с пътната обстановка.
Предвид гореизложените
мотиви съдът постанови присъдата си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: